׳טיפוס הרים׳ הוא כנראה אחד התיאורים המתאימים ביותר כשמסתכלים על המסע שעשו טסלה, הונה ומנייתה מאז אפריל 2018, כשמנכ״ל החברה אילון מאסק העלה בציוץ לטוויטר תמונה שלו נשען על מודל 3 אוחז בשלט ״פשיטת רגל״.
לאחרונה הודה מאסק כי באותו חודש, בו טסלה החלה בייצור המסחרי של מודל 3, היא גם הייתה מרחק שבועות ספורים מפשיטת רגל אמתית.
רק לקראת סוף 2019 החלה טסלה להראות רווחיות והצליחה לראשונה לסיים שנה עם מאזן חיובי דחוק – רגע לפני שהחלה רכבת ההרים שהיא 2020. מניית החברה החלה לטפס בתחילת השנה, התרסקה עם הגעת המגיפה והסגר במרץ ושוב התנפחה בקיץ – עד ששוויה, שעלה ב-600% השנה, עקף את שווין של טויוטה, פולקסווגן, דיימלר, פורד, ג׳נרל מוטורס והונדה יחד. זאת עם יכולת ייצור שמגיעה למאית מאלו של החברות הגדולות.
גם שווי Nio, החברה הסינית לה נקשרו כבר כתרים, טיפס השנה ב-1200 אחוזים והיא שווה היום כמו ג׳נרל מוטורס הוותיקה והעוצמתית. בכל רחבי העולם, מומחים מציינים שתעשיית הרכב החשמלי הגיעה לשיא של התרגשות ואנרגיה שטרם נראו. משמע, הרבה מאד כסף זרם השנה כדי להקדים את מימוש חלום התחבורה החשמלית, שכבר נכרך עם חלום ההתאוששות מהמשבר העולמי.
אחרי שיאי מכירות שנשברו שוב ושוב (ושוב) באירופה, סדרת דגמים חדשים גדולה מאי פעם, חקיקה מעודדת ברחבי העולם ושינוי לטובת הרכבים החשמליים שצפוי בבית הלבן, 2020 מסתכמת כשנה שתבלוט בתולדות הרכבים החשמליים. סיכמנו עבורכם את האירועים והמהלכים החשובים ביותר מהשנה, בעולם ובזירה המקומית.
קפיצה לעתיד: 16-55% מהיקף המכירות באירופה
כבר בסוף הרבעון הראשון של השנה כתבנו כאן שהשינוי בשוק האירופאי עשוי להיות הסיפור הגדול של השנה, ומאז חודש אחרי חודש שיאי המכירות של רכבים חשמליים נשברים.
בנורווגיה מכירות הרכבים החשמליים, ללא היברידיים נטענים, הגיעו ל-55 אחוזים בחודש שעבר. כשההיברידיים כלולים מדובר על 79.9 אחוזים מכלל מכירות הרכב. בגרמניה, שצפויה להפוך לזירת קרב משמעותית בין פולקסווגן וטסלה, מכירות החשמליים מתקרבות ל-20% מכלל השוק. בשוודיה מדובר על כמעט 40% ובבריטניה אחד מכל שישה רכבים יכול להסתדר בלי תחנת דלק.
חמש שנים מהסכם פריז והאירופאים נמצאים בראש החץ בדרך להתנערות מדלקים מאובנים, באנרגיה ובתחבורה. אמנם הדרך להתמודדות מספקת עם משבר האקלים עוד ארוכה אך ניכר שהצורך בשינוי חלחל כבר אל הצרכנים ברחבי היבשת, שמצביעים בארנקיהם.
נזכיר שהאירופאים קנו יותר רכבים חשמליים מרכבי דיזל בשנה החולפת ובישרו את המגמה הצפויה לעולם הרכב כולו בעשורים הקרובים. בשנה הקרובה, בה צפוי עוד הידוק של תקנות הפליטה ביבשת, צפויים גם להימכר עשרות דגמים חדשים – יחד עם כניסה של חברות סיניות שעלולות להאיץ את קצב השינויים אפילו יותר.
השנה של טסלה (ואחרות)
כולנו מחזיקים אצבעות לטסלה, שהציבה לעצמה יעד ייצור של חצי מיליון רכבים השנה למרות העיכוב שגרמו הנגיף וסגריו. החברה עשויה להגיע ליכולות הזו, ואף כפול ממנה, אחרי ששני מפעליה העצומים בברלין ובטקסס יחלו לפעול, כנראה לפני סוף שנת 2021.
לטסלה, כמו להרבה חברות המייצרות רכבים חשמליים, יש הרבה מאד לאן לגדול. בהסתכלות עולמית, רכבים חשמליים מהווים עדיין אחוזים בודדים מכלל מכירות הרכב בעולם וההצלחה של טסלה מפלסת דרך עבור חברות מבטיחות רבות אחרות – ותיקות כחדשות.
בולטות במיוחד הן ריביאן ולורדסטאון, חברות ההזנק הצעירות שנמצאות (יחד עם טסלה) בראש התחרות לפיתוח טנדר חשמלי. ריביאן, על אף הדחייה, עדיין צפויה להיות הראשונה שמביאה את המנוע החשמלי לסקטור הרכב הפופולרי בארצות הברית וכבר מכרה את כל הרכבים המתוכננים לשנה הבאה.
לורדסטאון, שתבנה את רכביה במפעל ישן של ג׳נרל מוטורס באוהיו, זכתה כבר לתמיכה מענקית הרכב מדטרויט, יחד עם שבחים מסגן הנשיא היוצא מייק פנס. ההערכות הן שהחברה כבר זכתה להזמנות מוקדמות בשווי שלושה מיליארד דולר וגם הצליחה לגייס 675 מיליון דולר אחרי הנפקה.
2020 הייתה שייכת לצעירות, 2021 תהיה של הענקיות
2020 הייתה חשובה עבור תעשיית הרכב החשמלי לא רק בזכות טסלה וחברות ההזנק, אלא (ואולי בעיקר) בזכות תנועה מאסיבית של חברות הרכב הגדולות אל החשמל, שמדגימה את עוצמת השינוי.
הראשונה והמשמעותית ביותר היא כנראה פולקסווגן. הגל הראשון של רכבי פולקסווגן ID.3 כבר מאחורינו ופלטפורמת ה-MEB האוניברסלית של החברה החלה להראות תוצאות בעולם האמיתי. גם ה-ID.4 נמצא כבר על פסי הייצור, עם תכנון להביא את רכב הספורט-שטח למכירה גם באמריקה ולאתגר את מודל Y בזירה הביתית. במקביל כבר הודלפו תמונות של אחד הרכבים הבאים בסדרה, שקורץ לפלחים הולכים וגדלים באוכלוסיית הנהגים.
עוד דגם שעשה אינספור כותרות כבר מימיו כקונספט וסוף סוף מגיע לכבישים הוא המאך-E של מוסטנג, הדגם החשמלי (החשוב) הראשון מאת פורד. אך בעוד מבחני נסיעה החלו להתפרסם בארה״ב, הודיעה כבר הזרוע היוקרתית של החברה – לינקולן – על ביטול הדגם שתוכנן על הפלטפורמה של ריביאן.
למרות שפורד הציגה דגם שצפוי להיות פופולרי ביותר, היא לא מציגה תכנית חשמלית שאפתנית כמו שהציגה ג׳נרל מוטורס בשנה החולפת: קשה להאמין אבל ההתרגשות לקראת ההאמר החשמלי החלה עוד לפני שהקורונה כבשה את חיינו.
בשנה החולפת ההאמר ומחירו כבר נחשפו, ג׳נרל מוטורס הרחיבה את תכניות הרכבים החשמליים שלה עם הגדלת התקציב המיועד לכך במיליארדי דולרים ואף חשפה את סוללת האולטיום, שצפויה להפוך גם עולם הסוללות לתחרותי יותר ומשתלם יותר לנהגים.
גם במזרח אסיה מתקדמים בצעדי ענק: גם יונדאי עשתה צעד משמעותי אל עבר החשמל עם החשיפה של הפלטפורמה החשמלית שלה, E-GMP, שתשמש 23 הדגמים של החברה (יונדאי וקיה) שיגיעו לשוק בחמש השנים הקרובות – הראשונים כבר בשנה הבאה, במקביל לקונה החשמלית.
עידן חדש בתולדות הרכב מתחיל
וזה רק קצה הקרחון. בשנה החולפת גם ראינו את מודל Y של טסלה מקדים את הגעתו לשוק והופך לפופולרי כמו מודל 3 (עם פוטנציאל להפוך לפופולרי ממנו); תכניות מצד מדינות כמו ניו יורק, קליפורניה, קולורדו ובריטניה להרחיב את תשתיות הטעינה ולהתמודד עם הקושי שהיא מציפה במרחב העירוני הצפוף; צפינו בלוסיד אייר מדירה שינה מעיניו של מאסק ובחיבור שבין חברות הטכנולוגיה הגדולות ובין המנוע החשמלי.
בקושי הספקנו להתאושש מהשקת הסייברטראק בנובמבר 2019 וכבר הגענו לסופה של שנה מטלטלת למדי. ולמרות עושר האירועים, שניים יחרטו כנראה כחשובים ביותר בהסתכלות בדיעבד על השנה שפתחה את העידן החדש בתולדות הרכב.
הראשון הוא יום הסוללות של טסלה שהתקיים בספטמבר, בו החל לראשונה שיח רציני על רכב חשמלי במחיר שובר שוק של עשרים וחמישה אלף דולר. השני הוא בחירתו של נשיא התומך בתחבורה חשמלית לבית הלבן בנובמבר, כשברקע חקיקה הולכת ומתרחבת בעולם כולו (ואולי גם אצלנו) בנוגע ליום בו רכבי הבעירה הפנימית ייצאו מאולמות התצוגה.
גם בזירה הביתית, למרות הקצב האיטי יחסית, מסתמן פוטנציאל להצלחה של רכבים חשמליים: החל מתכנית משרד התחבורה להפוך את כל האוטובוסים לחשמליים עד 2035, דרך התרחבות של תשתית הטעינה ומספר הדגמים החשמליים שמיובאים הנה.
ראוי לציין גם את גדילתן של חברות הזנק ישראליות בתחום הרכב החשמלי כמו אלקטראון, פינרג׳י או Make My Day, שעשויות להעלים את חרדת הטווח מהלקסיקון שלנו מוקדם מהצפוי.
השנה שנגמרת בימים אלו תיזכר כשנה של מגיפה שהשביתה את הכלכלה, התנועה והתעופה, וגם השנה הבאה צפויה להיות עמוסת אירועים ודרמות לא פשוטות לאנושות ולישראל. עם זאת, נראה שיש דבר אחד בטוח: את הרכבים החשמליים אי אפשר להפסיק.