יונדאי קונה הוא רכב פנאי חשמלי קומפקטי, המבוסס על גרסת הבנזין של הרכב. הקונה החשמלית נכנסה לייצור בשנת 2018, והחלה להמכר בישראל ב-2021. בישראל הדגם משווק בגרסה אחת עם סוללה קטנה וטווח נסיעה צנוע.
יונדאי קונה החשמלי מבוסס על פלטפורמה חשמלית ישנה יחסית, והוא לא נהנה מהיתרונות של הפלטפורמות החשמליות החדשות, המאפשרות תא נוסעים מרווח, טווחי נסיעה גבוהים וטעינה מהירה מאוד.
עם טווח נסיעה ריאלי שנע באיזור ה-240 ק״מ לטעינה, הקונה החשמלית יכולה להתאים כרכב שני, או לאנשים המחפשים רכב לנסיעות עירוניות. בנוסף הרכב לא מרווח כמו המתחרות הישירות שלו באותו הקטגוריה, דוגמת ה-MG4 או הג׳ילי גיאומטרי C, שמציעות גם טווח נסיעה גבוה יותר.
למרות שהיונדאי קונה משווקת בעולם עם שני גדלי סוללה, בישראל רק הגרסה עם הסוללה הקטנה זמינה לרכישה (בעבר נמכרה בישראל גם הגרסה עם סוללת 64 קוט״ש, אך שיווק גרסה זו הופסק). גרסה זו מצוידת בסוללה קטנה של 39 קוט״ש שמציעה טווח נסיעה של 305 ק״מ לפי התקן. בעולם האמיתי טווח הנסיעה נע באיזור ה-240 ק״מ לטעינה, מדובר בטווח נמוך, שכנראה לא יתאים להרבה נהגים.
מעבר לכך הרכב מציע טעינה מהירה בהספק נמוך מאוד של 50 קילוואט, מדובר למעשה בטעינה איטית למדי, איתה תוכלו לקבל טווח נוסף של 100 ק״מ בחצי שעה של טעינה. לצורך השוואה רכבים כמו ה-MG4 מאפשרים לקבל טווח של 100 ק״מ ב-11 דקות, ורכבים כמו טסלה מודל 3 או יונדאי איוניק 5 יכולים לעשות זאת ב-6 דקות בלבד.
מהירות הטעינה הנמוכה יחד עם הסוללה הקטנה הופכים את הקונה החשמלית לרכב שלא מתאים לנסיעות ארוכות. הקונה יכולה להתאים למי שמחפש רכב שני, או לרכב שעושה מסלולים קבועים וקצרים יחסית.
הקונה החשמלית מצוידת בהנעה קדמית בהספק של 136 כוחות סוס, עם מומנט של 40.2 קג״מ. הרכב מאיץ מעמידה למאה קמ״ש ב-9.9 שניות.
טעינת היונדאי קונה חשמלית מתבצעת לרוב בעמדת טעינה המותקנת בחניה בבית. בנוסף היונדאי קונה חשמלית הדגם תומכת בטעינה מהירה באחת מעמדות הטעינה המהירות הפרוסות ברחבי המדינה. זמני הטעינה ועלויות הטעינה מפורטות בטבלה למטה.
גרסה | עלות טעינה (ביתית)* | זמן טעינה מהירה (10-80%) | זמן טעינה ביתית | טווח נסיעה משולב |
---|---|---|---|---|
KONA EV | 26 שקלים | 47 דקות | 6:30 שעות | 305 ק״מ |
KONA EV LR* | 42 שקלים | 44 דקות | 7:00 שעות | 484 ק״מ* |
* גרסת ה-LR, המצוידת בסוללה גדולה יותר ומציעה טווח נסיעה גבוה יותר, לא נמכרת בישראל נכון להיום, אך היא נמכרה בעבר. אם אתם מחפשים יונדאי קונה יד2, שימו לב לגרסת הרכב.
עם טעינה מהירה בהספק של 50 קילוואט, תוכלו לקבל טווח נסיעה של 100 ק״מ ב-29 דקות של טעינה. מדובר בטעינה בקצב נמוך מאוד, רוב הרכבים החשמליים שנמכרים כיום מציעים מהירות טעינה גבוהה בהרבה.
תוכלו לקבל מידע נוסף על טעינה של רכב חשמלי:
הקונה החשמלית לא מרווחת כמו המתחרות הישירות שלה, דוגמת הג׳ילי גיאומטרי C או ה-MG4, וגם תא המטען שלה נמוך ביחס לקטגוריה עם 332 ליטרים.
המושבים הקדמיים נוחים ומרווחים, יש מספיק מקום לרגליים וגם מרווח הגון בין הראש לתקרת הרכב. שני המושבים הקדמיים מתכווננים חשמלית ובמושב הנהג יש תמיכה לגב תחתון. בצדי הדלתות הקדמיות יש מקום אחסון, מתחת למשענת היד יש מקום נוסף ובקונסולה המרכזית יש מקום לכוסות. בהגה יש כפתורי שליטה, כולל על מערכת השמע.
בשל בסיס הגלגלים שעומד על 2,600 מ״מ בלבד, המושבים האחוריים לא מרווחים כמו ברכבים חשמליים אחרים בקטגוריה, . לרשות הנוסעים מאחורה יש תאי אחסון בגב המושבים הקדמיים ומקום אחסון נוסף בצידי הדלתות.
תא המטען ברכב הוא בנפח 332 ליטר או 1,114 ליטר עם מושבים אחוריים מקופלים, נמוך יותר מרכבים אחרים בקטגוריה, כמו הג׳יאומטרי C (עם 340 ליטרים), ה-MG4 (עם 363 ליטרים) או הפיג׳ו 2008 החשמלית (405 ליטרים).
בתא הנהג יש מסך מולטימדיה מרכזי בגודל 8" המסך ברור ומגיב היטב ללחצנים והתפריטים למערכות השונות פשוטים ונוחים לתפעול. המערכת תומכת באפל קארפליי ובאנדרואיד אוטו, והיא מצוידת בניווט מובנית. לקונה יש לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 10.25", לוח המחוונים גדול ותצוגת הנתונים בו ברורה.
בנוסף הרכב מצויד במראות מתקפלות חשמלית, שמשות כהות, מפתח חכם המאפשר כניסה ונסיעה ללא מפתח, בלם יד חשמלי, אפשרות להפעלה של הרכב מרחוק וחיישני נסיעה קדמיים ואחוריים.
ליונדאי קונה החשמלית אין דירוג במבחני ריסוק בינלאומיים, אך גרסת הבנזין של הרכב קיבלה חמישה כוכבים במבחני הריסוק של EuroNCAP. מבחינת רמת אבזור בטיחותי, הרכב מדורג 6 מתוך 8.
ברכב יש שש כריות אוויר הממוקמות מקדימה, בצדי הנהג והנוסע שלידו ובצדי הרכב. ישנה מערכת LKA אקטיבית המסייעת בשמירה על נתיב הנסיעה כולל תיקון היגוי וגם מערכת LFA משלימה השומרת על נסיעה במרכז הנתיב. בנוסף, קיימת מערכת FCA המזהה הולכי רגל וכלי רכב ובולמת באופן אוטונומי במצב חירום, מערכת BCA אקטיבית לזיהוי רכב ומניעת התנגשות בשטח ראיה מת בעת מעבר לנתיב, מערכת RCCA אקטיבית המתריעה מפני רכב חוצה בעת נסיעה לאחור ובולמת את הרכב למניעת התנגשות, מערכת התרעה על ערנות הנהג, תזכורת למניעת שכחה במושב האחורי וחיישני חגורות לכל המושבים.
אגרת הרישוי השנתית של רכב חשמלי עומדת על 558 שקלים. יש להוסיף למחירים אגרת רישוי.
האחריות על הרכב היא לחמש שנים או 100,000 ק"מ. האחריות על הסוללה היא לשבע שנים או 150,000 ק"מ.