fbpx

איפה להטעין ומתי? Make My Day שמה קץ לבעיות הטעינה

שני יזמים ישראליים מנסים לפתור את בעיית הטווח עם אלגוריתם שיעשה לכם את החיים קלים. מהכרה של הרכב ומצב הסוללה, תכנון הנסיעה שלכם ופריסת עמדת הטעינות, כל מה שנשאר לכם זה להכנס לרכב ולהתחיל לנסוע. וכמה זמן תבזבזו על טעינה? יכול להיות שלא כלום.

אם עד לפני שנים בודדות רכבים חשמליים נשמעו כמו חלום רחוק, היום הרכבים החשמליים מתחילים לתפוס נתח שוק משמעותי בעולם התחבורה, ובאירופה כבר נמכרים יותר רכבים חשמליים מרכבי דיזל.

הזינוק החד במכירות הרכבים החשמליים בעולם בשלוש השנים האחרונות תפס גם את הממשלות וגם את חברות התשתיות לא מוכנות. עם כמות אדירה של רכבים חשמליים שעולים על הכביש מצד אחד, ורשת עמדות טעינה שעדיין בחיתוליה מהצד שני, נהגי הרכבים החשמליים עדיין מתעסקים במחשבה על טעינת הרכב במסע הבא שלהם.

בין אינספור חברות שמקימות עמדות טעינה ברחבי העולם, אפליקציות למיפוי וניהול עמדות, ופרוטוקולים חדשים שמאפשרים לשריין עמדת טעינה, שני יזמים ישראליים מנסים לעשות סדר בבלגאן ולפתור לכם את בעיית הטעינה, כדי שתוכלו לצאת לטיול הבא שלכם בלי דאגות שכוללות את המילה טווח או טעינה.

מתכנון רשת לתכנון מסלול נסיעה  

שני היזמים של Make My Day
כנען אביב (מייסד) וניסן כץ (מנכ״ל)

המטרה של האלגוריתם של Make My Day היא לתכנן את מסלול הנסיעה האופטימלי עבור רכב חשמלי. המערכת מכירה את יכולת הרכב ומצבו ואת פריסת עמדות הטעינה. ברגע שהנהג מכניס למערכת את היעדים אליו הוא רוצה להגיע באותו היום המערכת תספק את המסלול המהיר והנוח ביותר כולל היכן הנהג צריך להטעין את הרכב ומתי. המערכת יכולה גם לשריין את עמדת הטעינה ולמעשה מנסה להפוך את תהליך הטעינה לשקוף מבחינת הנהג.

כנען אביב וניסן כץ יושבים ב-CityZone מתחם העיר החכמה של פארק עתידים, עיריית תל אביב ואוניברסיטת תל אביב. אביב הגיע מעולם הטלקומוניקציה, בין היתר כמנהל R&D בגולן טלקום, ומעולם תכנון הרשתות.

״כל תהליך האופטימיזציה שאנחנו עושים ברשתות תקשורת הוא מאוד רלוונטי גם לנסיעה וספציפית לרכבים חשמליים. אנחנו יכולים לעשות אופטימיזציה של נסיעה אישית של נהג או של צי של רכבים חשמליים, עם תכנון מדויק – מתי כדאי לטעון ולמשך כמה זמן, והאלגוריתמים באים מהכיוון של תכנון רשתות״.

ניסן כץ הגיע מעולם אחר לגמרי – יזם בעולם הקולנוע והטלוויזיה. ״אני טכנולוגי באופי, תמיד בער בי להכנס לעולם הזה, ואז הכרתי את כנען דרך חבר משותף, וכששמעתי את הרעיון זה הדליק אותי, אני הבנתי גם שעולם הרכב עובר לכיוון הרכבים החשמליים״.

ומעבר לאגלוריתם, איפה המוצר עומד?

״המוצר שלנו עובד וקיים עם לקוחות באירופה. אנחנו מ-2017 עובדים בתחום.״ אומר כץ. ״ב-2017 לא היה בארץ כמעט כלום בתחום אז הלכנו לאירופה. אירופה זה השוק המרכזי שלנו.״

נכון להיום יש בחברה שישה עובדים, שני מייסדים ועוד ארבעה עובדים שמתעסקים בעיקר בפיתוח. בין הלקוחות של החברה נמנים Enel X, זרוע של חברת האנרגיה Enel האיטלקית, שמתעסקת בין היתר בתחום הרכבים החשמליים, וסנטריקה (Centrica) חברת אנרגיה אנגלית עם צי רכבים בין הגדולים באנגליה, שמתכננת לחשמל את כל צי הרכב.

מה ההבדל בין Make My Day לאפליקציות הקיימות כיום?

״מה המתחרים נותנים? בדרך כלל אפליקציה – מציגה לך במפה את עמדות הטעינה״ מסביר כץ, ״אתה בוחר במפה לאיזו מהן אתה רוצה ללכת. אבל אתה צריך לתכנן ולחשוב. יש לי לדוגמה 30% סוללה, האם אספיק להגיע ליעד?, כמה אני אמלא? 100%? כמה זמן אני אחכה?״.

״עם Make My Day, נהגים של Enel לא צריכים לעשות את זה יותר. אני יודע מה היעד שלהם, אני יודע מה מצב הבטריה שלהם בזמן אמת. המערכת מכוונת אותם – יש לכם על הדרך תחנת טעינה של Enel X, המערכת עושה בוקינג לתחנה, אתם לא צריכים לחכות במקרה והתחנה תפוסה, אתם גם לא צריכים למלא 100%, אתם צריכים למלא 30% כדי להגיע ליעד. הנהג לא צריך לעשות כלום״.

להפוך את הטעינה לזמן יעיל

Make My Day מציגה עם הצעה למסלול טעינה

״עכשיו אני נוסע לאילת, אם אני צריך לטעון את הרכב הנסיעה יכולה לקחת חמש שעות, אולי ארבע וחצי, אולי בכלל שש״, מסביר אביב, ״אנחנו יודעים לעשות את התכנון לנסיעה ארוכה. איפה כדאי לך לטעון, כמה זמן, מה כדאי לך לעשות תוך כדי הטעינה. אנחנו הופכים את הטעינה מזמן מבוזבז לזמן יעיל״.

״לדוגמה יש לך פגישה בראשון לציון, יש לך שם מטען שיחכה לך. יש לך פגישה בעזריאלי? תטעין תוך כדי הפגישה שלך, ואתה תדע כמה אחוז יש לך בבטריה בסוף הפגישה. או אם אתה רוצה לאכול צהריים, אתה יכול לאכול תוך כדי טעינה של הרכב.״ 

המושג חרדת טווח הוא מושג שמתאדה מהעולם, היום לרכבים יש טווחי נסיעה של 300 קילומטרים, בעוד כמה שנים מהיום לרוב הרכבים יהיה טווח נסיעה של 500 קילומטרים ומעלה, ויהיו עמדות טעינה בכל מקום. כנראה שציי רכב עדיין יצטרכו ניהול של המסלולים, אבל הנהג הפרטי פשוט יכנס לרכב ללא בעיה.

״לחלק מהנהגים אין חניה פרטית, וייתכן שגם לא תהיה להם עמדת טעינה זמינה כל הזמן ליד הבית. יכול להיות שאתה תתחיל את היום שלך עם 20% סוללה ברכב. במקרים כאלו אתה עדיין צריך כלי שיעזור לך לנהל״ מסביר כץ.

״הרבה פעמים אנשים מכוונים לעמדת טעינה מהירה, אתה שותה קפה ומטעין את הרכב תוך כדי. אבל המצב הוא שרוב התחנות הן לא מהירות.״

״בנוסף יש לך יותר מדי אפשרויות, אתה יכול להטעין בתחנה מהירה, אבל היא יותר יקרה. אתה יכול להטעין בתחנה רגילה והיא יותר זולה, אולי יש לך אפשרות להטעין בלילה. יש הרבה אפשרויות, ואנחנו עושים את האופטימיזציה, גם במחיר, כך שהנהג לא צריך לחשוב. אנחנו יודעים לאן אתה צריך להגיע וכמה זמן זה יקח – זה המקום שאתה צריך להטעין, הכי זול, הכי מהיר, הכי אופטימלי.״

עמדת טעינה לרכב חשמלי של חברת enel x עם רכב חשמלי שמחובר אליה
עמדת טעינה (תמונה: enel x)

אז בעצם מה שאתה אומר לנהג – אם אתה רוצה לקנות רכב חשמלי אתה צריך להתקין עוד אפליקציה, עוד שירות, זה לא הופך את ההתעסקות עם הרכב למסורבלת?

״אנחנו לא B2C, משתמשים לא מורידים את האפליקציה שלנו ב-AppStore, אנחנו לא הולכים לסבך אנשים עם עוד אפליקציות״, אומר כץ, ״אנחנו עושים אינטגרציה עם חברות שהמשתמשים שלהן נוהגים ברכבים חשמליים.״

״דוגמה טובה היא חברת Enel. ל-Enel יש היום עשרות אלפי משתמשים ועשרות אלפי תחנות טעינה. לחברה יש אפליקציה משלהם שנקראת JuicePass. אנחנו עושים אינטגרציה של הטכנולוגיה שלנו לתוך המערכת הקיימת, לתוך האפליקציה שלהם, ופשוט הופכים את הפתרון שלהם להרבה יותר טוב״.

לחשמל את ציי הרכב

כץ מסביר שאחת החוזקות של Make My Day היא בניהול ציי רכב. נושא ציי הרכב החשמלי חם מתמיד, חברות ענק ברחבי העולם החלו בהסבה של ציי הרכבים הענקיים שלהם לחשמליים. אחת היוזמות הגדולות ביותר בתחום נקראת EV100.

EV100 היא יוזמה של עשרות חברות ענק ברחבי העולם שהתחייבו להחליף את כל ציי הרכב שלהן לחשמלי עד שנת 2030. נכון להיום היוזמה כוללת 88 חברות, ביניהן איקאה, בנק ההשקעות גולדמן זקס, ליפט, וגם סנטריקה.

לסנטריקה יש צי של 15,000 רכבים. ״מתוכם בין 1,000 ל-2,000 רכבים הם חשמליים. אנחנו כרגע בתהליך התאמה של המערכת שלנו עם מספר נהגים שמשתמשים ב-Make My Day בסנטריקה. בסופו של דבר אנחנו מאמינים שכל ציי הרכב של סנטריקה ישתמשו ב-Make My Day״.

ולמה שחברות יחשמלו את ציי הרכב שלהם? 

"הסיבה הראשונה היא רגולציה, ממשלות דוחפות לכיוון Zero Emissions, החברות חייבות ללכת לכיוון הזה. בחלק מהערים היום מתחילים לאסור כניסת רכבים מזהמים. גם בלונדון, גם בשטוטגרד אתה לא יכול להכנס עם רכב מזהם למרכז העיר, וזה אינסנטיב מאוד חזק עבור חברות.״ מסביר אביב, ״הסיבה השניה היא כלכלית – בסופו של דבר רכבים חשמליים באמת יותר זולים״

״בתחום ציי הרכב, הרכב החשמלי הולך לפרוץ. אנחנו רואים שהיום יותר חברות מייצרות ואנים חשמליים, מייצרות ג׳יפים חשמליים, מייצרות טנדרים חשמליים כמו טסלה שהוציא את הסייברטראק. אנחנו נראה את זה מכל הכיוונים שהשוק החשמלי מסתער על המגזר העסקי״.

אבל ציי רכב דורשים תוכנה שונה לחלוטין

״זה פתרון אחר לגמרי.״ אומר כץ, ״במקרה של ציי רכב אנחנו מתממשקים לתוכנת הניהול של הצי, אנחנו מתחברים גם ל-CRM כדי להבין את הצרכים של כל הנהגים, אנחנו מקבלים מידע מכל הרכבים כולל על מצב הסוללה, וכמובן אנחנו מחוברים לתחנות הטעינה באיזור, ונותנים פתרונות גם לנהגים של החברה, וגם למנהל צי הרכב.״

״הרבה חברות שיש להן ציי רכב מתקינות עמדות טעינה משלהן״, מוסיף אביב, ״החברות האלו צריכות לדעת איפה להתקין וכמה להתקין. אנחנו יודעים לעשות אופטימיזציה כך שמרבית הטעינה תתבצע בתחנות טעינה של החברה עצמה, ולהפחית את הצורך בטעינה ציבורית.״

מדובר במערכת ענקית

״מדובר בפתרון הרבה יותר מורכב, אבל הוא הכרחי לצי רכב שרוצה להפוך להיות חשמלי״. 

וכל זה עם שישה אנשים בחברה?

״בדיוק בשביל זה אנחנו מגייסים״ אומרים אביב וכץ ביחד.

״ההרגשה שלנו היא שאנחנו על סף של פיצוץ״ אומר אביב, ״ואם עכשיו באמצע הקורונה לקוחות פונים אלינו כל הזמן ומתעניינים במוצר שלנו, אז כנראה שאנחנו בכיוון טוב״.

״אנחנו לקראת פיצוץ״ מוסיף כץ, ״ואנחנו מזמינים גם לקוחות וגם משקיעים להצטרף למה שהולך להיות בעיננו הדבר הבא בתחום״.

הדגמה של מערכת Make My Day

לאחרונה Make My Day סיימו פיילוט מוצלח עם Enel האיטלקית והחלו בהטמעה מסחרית שצפויה להסתיים בשנה הקרובה. הכיוון החדש של תכנון הנסיעה יכול לקחת את עולם הניווט לכיוונים חדשים. לכו תדעו, אולי בשנים הקרובות האלגוריתם של החברה יהיה כבר חלק ממערכת הניווט המובנת ברכב שלכם.

מאמרים נוספים

6 תגובות

  1. רעיון ויישום נבונים מאוד בעיניי, הרבה פעמים כדי לראות פוטנציאל לפתרון כזה צריך לחשוב קדימה ולזהות לאן השוק הולך, החסכון והיעילות ברי מדידה וכל חסכון קטן לרכב ונהג אחד יוצר אימפקט משמעותי כשמדובר בציי רכב.

  2. AbetterRoutePlanner עושים זאת בהצלחה כבירה באירופה וארה"ב כבר מ-2014.
    אמנם תוכנית עסקית ויישום שונים, אבל בתפוצה אדיקה משמעותית.

    1. היי אלירן
      זה די דומה נכון , אבל הפתרון של MAKE MY DAY מלא ומדויק יותר וכולל חיבור בזמן אמת למצב הבטרייה של הרכב וחיבור בזמן אמת לתחנות הטעינה באזור.
      כמו כן – האלגוריתם של MAKE MY DAY נותן פתרונות לציי רכב חשמליים – שם המורכבות יותר גדולה וכולל פרמטרים ודאטה שונים – הן ברמת הנהג והן ברמת הצי.
      אבל תודה על השיתוף לגבי AbetterRoutePlanner !

  3. טירוף. כל המכוניות החשמליות זה בלוף. כל נהג ייטעין כל יום פעמיים מי האידיוט שיתעסק עם זה. מעבר לשמועות על קרינה והתפוצצות סוללה. רק מימן ודלק נקי זה הפתרון.

    1. ובדקת מה מכונית מימן עושה עם החשמל שהיא מפיקה? חחח
      הכי טוב כור אטומי קטן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button