ה-BYD דולפין הוא רכב חשמלי משפחתי קומפקטי ומאובזר היטב. הדולפין מבוסס על אותה הפלטפורמה החשמלית של ה-BYD אטו 3, רכב הפנאי החשמלי שהושק שנה לפניו, והפך לרכב החשמלי הנמכר ביותר בישראל בשנים 2022 ו-2023.
בישראל, הדולפין משווק בשתי רמות גימור: קומפורט ודיזיין, שנבדלים בעיקר באבזור הרכב. לשתי רמות הגימור טווח נסיעה זהה העומד על 427 ק״מ לפי התקן.
BYD דולפין מתאימה למי שמחפש רכב קומפקטי ומאובזר במחיר נגיש, עם טווח נסיעה ריאלי גבוה מ-300 ק״מ.
מחיר הכניסה של הדולפין ממצב אותו היטב בקטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות, זול יותר ממשפחתיות חשמליות קומפקטיות כמו ה-MG4, ולמרות שהוא יקר מעט מחלק מהמתחרות המונעות בבנזין, כמו הסקודה הסקאלה, החיסכון בהוצאות השוטפות ובאגרת הרישוי הופכת אותו למשתלם יותר מבחינה כלכלית.
גרסה | קומפורט | דיזיין |
---|---|---|
הנעה | קדמית | קדמית |
מנוע (קילוואט) | 150 | 150 |
מנוע (כ״ס) | 204 | 204 |
תאוצה 0 ל-100 קמ״ש (שניות) | 7 | 7 |
מהירות מקסימלית | 160 | 160 |
טווח נסיעה (WLTP) | 427 | 427 |
טעינה מהירה | 88 | 88 |
ל-BYD דולפין יש סוללה בקיבולת של 60.4 קוט"ש, בדומה לאטו 3, והיא מציעה טווח נסיעה מוצהר של 427 קילומטרים לפי התקן. בעולם האמיתי טווח הנסיעה של הדולפין הוא סביב ה-340 קילומטרים, נמוך מעט מהטווח של המתחרה העיקרית שלה, ה-MG4.
לדולפין יכולת טעינה מהירה בהספק של 88 קילוואט, איתה ניתן לטעון את הרכב מ-10% ל-80% ב-41 דקות או להוסיף לכם 100 ק"מ של נסיעה בכ-17 דקות של טעינה. לא מדובר בטעינה מהירה במיוחד, וגם המתחרה העיקרית מציעה טעינה מהירה יותר (עם 135 קילוואט).
הדולפין מצוידת בהנעה קדמית בהספק של 204 כוחות סוס, מומנט של 31.6 קג״מ, ותאוצה מאפס למאה קמ״ש בשבע שניות.
ה-BYD דולפין תומכת ב-V2L, מה שאומר שבאמצעות מתאם מיוחד תוכלו לחבר מכשירים חשמליים הדורשים מתח של 220 וולט כמו מחשב נייד, קורקינט ואף תוכלו לטעון רכב אחר באמצעותו.
טעינת הBYD דולפין מתבצעת לרוב בעמדת טעינה המותקנת בחניה בבית. בנוסף הBYD דולפין תומכת בטעינה מהירה באחת מעמדות הטעינה המהירות הפרוסות ברחבי המדינה. זמני הטעינה ועלויות הטעינה מפורטות בטבלה למטה.
גרסה | עלות טעינה (ביתית)* | זמן טעינה מהירה (10-80%) | זמן טעינה ביתית | טווח נסיעה משולב |
---|---|---|---|---|
קומפורט | 39 שקלים | 40 דקות | 6:12 שעות | 427 |
דיזיין | 39 שקלים | 40 דקות | 6:12 שעות | 427 |
עם טעינה מהירה בהספק של 88 קילוואט, תוכלו לקבל טווח נסיעה של 100 ק״מ ב-17 דקות של טעינה. מדובר בטעינה בקצב סביר, ואם אתם נמצאים הרבה בדרכים שווה לכם לשקול רכב עם יכולת טעינה מהירה יותר.
תוכלו לקבל מידע נוסף על טעינה של רכב חשמלי:
הדולפין מצוידת במתלים רכים שמספקים נסיעה חלקה, ומשככים שיבושים בכביש בצורה טובה, אך הכיול הרך של המתלים לא מספק התנהגות כביש מיטבית למי שמחפש לנצל את ההספק של המנוע.
בידוד הרעשים ברכב בסך הכל טוב – רעשי רוח וגלגלים מתחילים להישמע במהירויות גבוהות מ-90 קמ״ש. היינו אומרים שבמהירויות נמוכות הרכב שקט, אך הצליל שהוא מפיק כדי להזהיר הולכי רגל חודר גם לתא הנוסעים, ובנסיעה עירונית תאלצו לשמוע אותו שוב ושוב.
לדולפין שתי רמות של בלימה רגנרטיבית, ובדומה לאטו 3 שתיהן חלשות מאוד, וכמובן לא מאפשרות נהיגה עם דוושה אחת, בדומה לחלק מהאירופאיות והאמריקאיות.
מעבר לכך מערכות הבטיחות של הרכב אקטיביות יתר על המידה – המערכת שאחראית על תיקון סטיה מנתיב מאוד אגרסיבית, ומתערבת בנהיגה ללא הפסקה. ניתן לכבות אותה דרך מסך המולטימדיה, אך בפעם הבאה שתכנסו לרכב היא תופעל באופן אוטמטי שוב. ובכלל, חבל שמערכת כל כך חשובה לא עושה את עבודתה נאמנה.
אם אתם מחפשים חווית נהיגה ספורטיבית, זה כנראה לא הרכב בשבילכם, אך לרוב האנשים שמחפשים רכב קומפקטי, פרקטי ונוח, הדולפין עושה את העבודה.
הדולפין מרווחת יחסית למשפחתיות קומפקטיות ומציעה אבזור עשיר ומערכת מולטימדיה מתקדמת, אך תא המטען שלה לא גדול כמו של המתחרות.
בדומה ללא מעט רכבים חשמליים, גם לדולפין יש בסיס גלגלים רחב (2,700 מ"מ) הודות לפלטפורמה החשמלית, מה שהופך אותה למרווחת ביחס לקטגוריה, לעומת יונדאי קונה החשמלית (2,600 מ"מ), סקודה סקאלה (2,649 מ״מ) ופולקסווגן גולף (2,630 מ״מ), כך שנוסעים מבוגרים יוכלו לשבת מאחור בנוחות שלא אופיינית לרכבים קומפקטיים. עם זאת שלושה נוסעים מבוגרים ירגישו את הצפיפות.
מושב הנהג והנוסע לצידו מתכווננים חשמלית ומחוממים. בקונסולה המרכזית יש מקום לכוסות, מקום להניח את הטלפון, שני שקעי USB-C, מקום אחסון עליון ומקום אחסון תחתון ושקע 12V. בצידי הדלתות הקדמיות יש מקום רחב לאחסון.
מערכת המולטימדיה תומכת באנדרואיד אוטו ובאפל קארפליי. במרכז תא הנהג ישנו מסך מולטימדיה גדול ונוח (12.8"), המאפשר בחירה בין תצורה אופקית לאנכית – האפשרות לסובב את המסך מרגיש כמו גימיק, בייחוד לאור העובדה שהשימוש באפל קארפליי ובאנדרואיד אוטו לא תומך בתצוגה אנכית, ובחיבור הסמארטפון שלכם המסך יחזור לתצוגה אופקית בכל מקרה.
לרשות הנוסעים מאחור יש כיסי אחסון בצד האחורי של המושבים הקדמיים, שני שקעי USB-C ומקום לאחסון קטן מאחורי הקונסולה המרכזית.
תא המטען ברכב בנפח 345 ליטר או 1,310 ליטר עם המושבים מקופלים. למרות הפלטפורמה החשמלית, לרכב אין תא מטען קדמי, כך שתאלצו להסתפק ב-345 ליטרים בחלקו האחורי של הרכב.
מבחינת אבזור ל-BYD דולפין יש כניסה ונסיעה ללא מפתח, תאורת ליווי בכניסה וביציאה מהרכב, תאורת קריאה (לד), מערכת שמע עם שישה רמקולים, מערכת לתפעול קולי ומראות צד הכוללות כוונון וקיפול חשמלי, מפשיר אדים ותאורה תחתית. ברמת גימור דיזיין, תקבלו ברכב גג פנורמי עם וילון גלילה חשמלי, שילוב צבעים חיצוני,(לגג, הקורות ומכסה הרכב), חלונות אחוריים כהים, משטח טעינה אלחוטי לטלפון ושטיח גומי לתא המטען.
BYD דולפין קיבל ציון של חמישה כוכבים במבחני הריסוק של EuroNCAP עם ציונים של 89% בבטיחות הנוסעים המבוגרים, 87% בבטיחות הילדים, 85% בבטיחות הולכי הרגל בדרך ו-79% באבזור הבטיחות ברכב. רמת האבזור הבטיחותי ברכב מדורגת 8 מתוך 8 בשל שלל מערכת בטיחות המותקנות ברכב.
אבזור הבטיחות בדולפין כולל שבע כריות אוויר, מערכת בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת בקרת אחיזה, בקרת יציבות אלקטרונית, התרעה ובלימה בזיהוי תנועה חוצה מלפנים ומאחור, זיהוי כלי רכב בשטח ראיה מת, סיוע בשמירה על נתיב הנסיעה בעת חירום, מניעת סטייה מנתיב הנסיעה, מערכת לזיהוי תמרורים, אזהרה מפתיחת דלת, חיישני חגורות, מערכת לזיהוי עייפות הנהג ומערכת לזיהוי נוכחות ילדים ברכב.
אגרת הרישוי השנתית של רכב חשמלי עומדת על 558 שקלים. יש להוסיף למחירים אגרת רישוי.
האחריות על הרכב היא לשש שנים או 150,000 ק"מ. האחריות על הסוללה היא לשמונה שנים או 200,000 ק"מ.