טויוטה bZ4X הוא רכב פנאי חשמלי בעל חמישה מקומות ישיבה, הדומה במידותיו לטויוטה ראב 4. ה-bZ4X, ששמו מתחיל בראשי התיבות Beyond Zero, מבוסס על פלטפורמה ייעודית לרכבים חשמליים מבית טויוטה, אך למרות ההשקעה של החברה בפלטפורמה חדשה הוא מציע טווח נסיעה נמוך יותר מהמתחרות הישירות שלו, כמו יונדאי איוניק 5, סקודה אניאק או טסלה מודל Y.
מהצד השני ה-bZ4X זוכה למרווח גחון גבוה יחסית של 17.7 ס״מ, גבוה יותר מכלל הרכבים החשמליים שנמכרים בישראל, ויחד עם מצב הנהיגה X-Mode בגרסת ההנעה הכפולה, שפותח בשותפות עם סובארו, הוא מתאים לנסיעה גם בשבילי עפר, בדרכים לא סלולות ואף בדרכים מושלגות.
הרכב נמכר בישראל בשתי גרסאות הנעה: קדמית וכפולה, והוא מתאים למי שמחפש רכב פנאי חשמלי ומרווח עם טווח נסיעה ריאלי גבוה מ-300 ק״מ, תנוחת ישיבה גבוהה או לאלו שמתכננים נסיעות בדרכים לא סוללות.
גרסה | הנעה קדמית (2x4) | הנעה כפולה (4x4) |
---|---|---|
הנעה | קדמית | כפולה |
מנוע (קילוואט) | 150 | 160 |
מנוע (כ״ס) | 204 | 218 |
תאוצה 0 ל-100 קמ״ש (שניות) | 7.5 | 6.9 |
מהירות מקסימלית | 160 | 160 |
טווח נסיעה (WLTP) | 502 | 459 |
טעינה מהירה | 150 | 150 |
הטויוטה bZ4X מגיע בשתי גרסאות: הנעה קדמית (2×4) והנעה כפולה (4×4). שתי הגרסאות מצוידות בסוללה בקיבולת של 64 קוט״ש. טווח הנסיעה המוצהר של הרכב עמוד על 502 ק״מ לטעינה בגרסת ההנעה הקדמית, ו-459 ק״מ לגרסת ההנעה הכפולה. בעולם האמיתי טווח הנסיעה נע באיזור ה-340 ק״מ לגרסת ההנעה הכפולה, ומעט גבוה יותר לגרסת ההנעה הקדמית.
גרסת ההנעה הקדמית מצוידת במנוע בהספק של 204 כוחות סוס, עם תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 7.5 שניות ומומנט של 27.2 קג״מ. לגרסת ההנעה הכפולה, הספק כולל של 217 כוחות סוס, הספק גבוה במעט משל גרסת ההנעה הקדמית, עם תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-6.9 שניות ומומנט של 34.4 קג״מ. המהירות המרבית של שתי הגרסאות עומדת על 160 קמ״ש.
לטויוטה יכולת טעינה מהירה בהספק מקסימלי של עד 150 קילוואט באמצעותה תוכלו לטעון את הרכב מ-10% ל-80% בתוך 28 דקות או להוסיף לרכב עוד 100 ק"מ של נסיעה בכ-10 דקות של טעינה.
טעינת הטויוטה bZ4X מתבצעת לרוב בעמדת טעינה המותקנת בחניה בבית. בנוסף הטויוטה bZ4X תומכת בטעינה מהירה באחת מעמדות הטעינה המהירות הפרוסות ברחבי המדינה. זמני הטעינה ועלויות הטעינה מפורטות בטבלה למטה.
גרסה | עלות טעינה (ביתית)* | זמן טעינה מהירה (0-80%) | זמן טעינה ביתית | טווח נסיעה משולב |
---|---|---|---|---|
הנעה קדמית (2x4) | 42 שקלים | 28 דקות | 6:30 שעות | 502 ק״מ |
הנעה כפולה (4x4) | 42 שקלים | 28 דקות | 6:30 שעות | 459 ק״מ |
עם טעינה מהירה בהספק של 150 קילוואט, תוכלו לקבל טווח נסיעה של 100 ק״מ ב-10 דקות של טעינה.
תוכלו לקבל מידע נוסף על טעינה של רכב חשמלי:
ה-bZ4X מצוידת במתלים רכים יחסית המספקים נוחות נסיעה טובה ומתמודדים היטב עם פסי האטה ושיבושים בכביש. עם הנעה של מעל 200 כוחות סוס ומומנט מיידי ל-bZ4X, כמו לרוב הרכבים החשמליים, יש תאוצות גבוהות במהירויות ביניים, כך שהוא מאפשר לצאת לעקיפות בקלות. מעבר לכך תנוחת הישיבה הגבוהה יחד עם המראות הגדולות מאפשרות ראות טובה מאוד לנהג.
לטויטה bZ4X יש מצב בלימה רגנרטיבית בודד שניתן להפעלה או כיבוי, המספק בלימה רגנרטיבית חזקה יחסית, מה שמפחית את השימוש בדוושת הבלם, אך מצב זה זה לא מביא את הרכב לעצירה מלאה והרכב לא תומך בנהיגה עם דוושה אחת.
גרסת ההנעה הכפולה מצוידת גם במצב X-Mode, שמציע שני מצבי נהיגה נוספים – אחד עבור נסיעה במשטחים חלקים, כמו כבישים מושלגים ואחד עבור משטחים רכים כמו בוץ או שלג עמוק.
פנים ה-bZ4X מרווח ומצויד במושבים נוחים. לרשות הנהג מסך מולטימדיה גדול ולוח מחוונים דיגיטלי, אך חסר ברכב תא כפפות, ותאי האחסון לא מתוכננים בצורה אידיאלית.
בזכות הפלטפורמה החשמלית, ה-bZ4X מציע פנים מרווח ונוח. המושבים הקדמיים נוחים מאוד ומחוממים, עם מושב נהג שמתכוונן חשמלית וכולל גם משענת גב תחתון מתכווננת.
עם בסיס גלגלים רחב של 2,850 מ״מ, לנוסעים מאחור יש מקום רב לרגליים ולראש. מכיוון שרצפת הרכב בחלקו האחורי שטוחה, ללא תעלת הינע, שלושה מבוגרים יכולים לשבת בו בנוחות. ה-bZ4X מציע פנים מרווח יותר מהראב 4, אך מרווח פחות מחלק מהמתחרות כמו האיוניק 5.
תא המטען של הטויוטה הוא בנפח של 452 ליטר, יש לו רצפה שטוחה והגישה אליו נוחה. רצפת תא המטען נפתחת, ויש בה מקום לאחסון כבלים, אם כי לא מדובר במקום אידאלי לאכסון של כבלי טעינה שרצוי שיהיו נגישים. דלת תא המטען חשמלית וניתן לכוון את זווית הפתיחה שלה, אך ברכב אין תא מטען קדמי.
חלקו הפנימי של הרכב מעוצב בצורה מעט חדשנית ונקיה יותר משאר הדגמים של טויוטה מצד אחד, ומצד השני ה-bZ4X לא שובר את הכללים עם עיצוב עתידני או יוצא דופן.
במרכז הדשבורד יש מסך מולטימדיה בגודל 12״ הנמשך לכיוון הקונסולה המרכזית, יחד עם לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 7״ הממוקם מעל ההגה. מערכת המולטימדיה ברכב תומכת באפל קארפליי ואנדרואיד אוטו.
ההגה ממוקם מעט נמוך על מנת לאפשר שדה ראיה רחב. בצידי הדלתות הקדמיות יש מקום אחסון גדול, אך משום מה בטויוטה החליטו לוותר על תא כפפות. ובלי תא כפפות, איפה נאחסן את המסמכים?
בקונסולה המרכזית בתא הנהג יש תא אחסון תחתון גדול, משענת יד נפתחת ומתחתיה מיכל אחסון פנימי ומקום לכוסות. בנוסף, יש בקונסולה שקע USB-A, שני שקעי USB-C, שקע V12 ומשטח טעינה אלחוטי לטלפון. לרשות הנוסעים מאחור יש כיסי אחסון בגב המושבים הקדמיים, פתחי מיזוג אחוריים ושני שקעי USB-C.
הרכב מצויד בגג פנורמי עם וילון חשמלי, שמשות אחוריות כהות, מראה פנימית מתכהה אוטומטית, מראות צד מתקפלות, פנסי איתות ומפשיר אדים, מערכת שמע עם שישה רמקולים, מצלמות היקפיות 360°, תאורת אווירה, כניסה ונסיעה ללא מפתח וחיישני חניה אחוריים וקדמיים.
הטויוטה bZ4X הוא רכב בטיחותי אשר קיבל ציון של חמישה כוכבים במבחני הריסוק של EuroNcap עם ציון של 88% בבטיחות הנוסעים המבוגרים, 87% בבטיחות הילדים, 79% בבטיחות הולכי הרגל בסביבת הרכב ו- 91% באבזור הבטיחותי ברכב. דירוג האבזור הבטיחותי בשתי גרסאות הרכב הוא 7 מתוך 8.
יש ברכב שבע כריות אוויר, מערכת בקרת שיוט אדפטיבית כולל הגבלת מהירות ומניעת עקיפה מימין, מערכת קדם התנגשות הכוללת: בלימת חירום בזיהוי הולכי רגל ודו גלגלי, סיוע בפניה בצמתים, זיהוי רכב מתפרץ, רכב חוצה מלפנים ועזרה בהיגוי בזמן חירום.
בנוסף, ישנה מערכת לשמירה על נתיב הנסיעה כולל אזהרה ותיקון היגוי בעת הצורך, מערכת לזיהוי תמרורי דרך עם אפשרות להגבלת מהירות בהתאם, מערכת לזיהוי רכבים בשטח ראיה מת, מערכת להאטה ועצירת הרכב במקרה שהנהג לא מגיב, סיוע אקטיבי בזיהוי מכשולים בדרך, התרעה מפני רכב או דו גלגלי חולף בעת יציאה מהרכב, תזכורת למניעת שכחת ילדים ברכב, התראה מפני עייפות הנהג והתרעה על חגורות הבטיחות לכל הנוסעים.
אגרת הרישוי השנתית של רכב חשמלי עומדת על 558 שקלים. יש להוסיף למחירים אגרת רישוי.
האחריות הסוללה של הטויוטה bZ4X היא לשמונה שנים או 160,000 ק"מ. יבואנית טויוטה בישראל, יוניון מוטורס, מציינת כי ניתן יהיה להרחיב את האחריות על הסוללה לעשר שנים, אך לא פרסמה את עלות הרחבת האחריות. האחריון על הרכב היא ל-3 שנים או 100,000 ק"מ.