fbpx

יום הסוללה של טסלה: הוזלה דרמטית של הייצור ורכב אוטונומי ב-25 אלף דולר

הוזלה של 56 אחוזים בעלות הייצור של קילוואט-שעה, ייצור עצמאי וידידותי יותר לסביבה של סוללות, רכב יוקרה חדש שעוקף את הרף שהציבו לוסיד אייר ורכב אוטונומי לחלוטין במחיר ששובר את השוק. ריכזנו עבורכם את החדשות העיקריות מיום הסוללה

באיזשהו שלב רעש הצופרים כבר הקשה לעקוב אחרי ההודעות וההסברים של מאסק על עתידה החברה שמתכננת להיות ״הכי טובה בייצור״. בשל כללי הריחוק החברתי, המפגש השנתי של מחזיקי המניות נערך בצורת דרייב-אין עם כמה מאות רכבי טסלה כקהל בזמן שמאסק ומנהלים אחרים בחברה העבירו את עיקרי הדברים על הבמה, כשהתשואות ומחיאות הכפיים הוחלפו בצפירות נלהבות ולעתים מחרישות אוזניים.

למעשה רוב ההתלהבות נראית מוצדקת. מנכ״ל החברה, שידוע  ביכולתו למקד עליו את תשומת הלב העולמית, הכריז כמה בשורות משמעותיות להמשך דרכה של טסלה, שככל הנראה תקרין על תעשיית הרכב כולה – שתהפוך להיות ״חשמלית לגמרי ואוטונומית לגמרי בסופו של דבר״, כפי שמאסק הגדיר זאת.

החידושים של טסלה נוגעים כמעט בכל אספקט קיים של תחבורה חשמלית היום: החל מפריצת הדרך בייצור סוללות יעילות וגדולות יותר, תוך החלטה להפסיק את השימוש בקובלט ולעבור לסוללות שמשתמשות בניקל בלבד, דרך מודל S Plaid בעל ההנעה החדשה שיוכל להגיע למהירות של 320 קמ״ש ולהגיע לטווח של יותר מ-830 קילומטר, סוללות בייצור עצמאי שייעלו את הפעילות של החברה ועד לגולת הכותרת שהיא רכב אוטונומי שיימכר בעשרים וחמישה אלף דולר תוך שלוש שנים.

הכותרות מפוצצות, אבל מה המשמעות שלהן ומה הם עיקרי הדברים מהאירוע שקרה אתמול? להלן קצת סדר בדברים:

4680: סוללה חדשה שפותחת אפשרויות חדשות

אילון מאסק ביום הסוללה של טסלה

טסלה בישלה כמה שינויים עצומים, עליהם ייכתב עוד הרבה, אך כנראה שהבסיס לכל אלו וגם המרכיב המרכזי בשינוי הגישה שטסלה מבשלת הוא הסוללה החדשה. השם, 4680, משקף את הממדים הגדולים של הסוללה החדשה שמעוצבת ללא בליטות, מסוגלת לאחסן אנרגיה בצפיפות גבוהה יותר תוך ייצור חום זהה לסוללה הקודמת 2170.

באמצעות הסוללה החדשה שלה תוכל טסלה לאגור פי 5 יותר אנרגיה, להגדיל את הכוח של כל תא סוללה פי 6 ולהגדיל את טווח הרכבים בשישה עשר אחוזים ביחס לסוללה הנוכחית. 

טסלה מתכננת פחות או יותר להכפיל את נפח הפעילות שלה בכל שנה בעשור הקרוב ובחברה הבינו שבעתיד הנראה לעין לא יוכלו הספקים של החברה לעמוד בדרישות הייצור שלה. כדי לפתור זאת עבדו בחברה קשה בקניה ותכנון של פתרונות טכנולוגיים שישפרו את יכולות תאי האנרגיה.

הכל מייד-אין-טסלה. כולל הכל- והתחזיות מדהימות

הסוללה החדשה היא השלב הראשון בשינוי מבני ותהליכי שעובר על טסלה בימים אלו, שינוי שנולד בעקבות החיפוש אחר יעילות גבוהה יותר בייצור. בין היתר, תקים טסלה מפעלים נוספים לסוללות בשאיפה להגיע בתוך שנתיים לייצור בהיקף של מאה ג׳יגה-וואט-שעה. כדי לעשות זאת בצורה היעילה ביותר החליטו בחברה אפילו לתכנן בעצמם את המכונות שירכיבו, יטענו ויבחנו את הסוללות – תהליך שישפר את היעילות פי שבע לפחות ויקטין את פליטות גזי החממה פי עשר ויותר.

בחברה החליטו גם לשפר את השימוש במשאבים, להיפטר מהקובלט שבסוללות ולייעל את השימוש בסיליקון תוך הפחתה של עשרות אחוזים בבזבוז מים, הפחתה של צריכה הפחמן וחסכון משמעותי בעלויות. בנוסף, במקום לבנות תא לסוללות בתוך הרכבים, הסוללות העתידיות יהיו חלק משלדת הרכבים שטסלה תייצר ויעזרו לצמצם את מספר הרכיבים בכל רכב ולנצל את חלל הרכב והשלדה אפילו יותר.

ההחלטה על אינטגרציה אורכית של כל שלבי הייצור – החל מבחירת וכריית המשאבים ועד ההרכבה של הרכב תביא בסופו של דבר להגדלה של טווח הנסיעה ב-54 אחוזים, הוזלה של ייצור כל קילוואט-שעה של אנרגיה ב-56 אחוזים ובהשקעה הנדרשת לייצור של כל ג׳יגה-וואט-שעה בעתיד בכמעט 70 אחוזים.

ההחלטות הללו התקבלו בטסלה אחרי שרכשה טכנולוגיה (ואת המוחות שמאחוריה) ממקסוול (Maxwell), היבר (Hibar) וגרומאן (Grohmann automation) – חברות שעוסקות בייצור סוללות, קבלי-על וטכנולוגיות לייצור תעשייתי. אלו שדרגו את הצוות של טסלה הפועל בנבדה והביאו בסופו של דבר לתכנון היעיל והסימביוטי שהציג מאסק אתמול – ויביא בסופו של דבר להוזלה של כמעט שישים אחוזים בייצור אנרגיה.

מודלים חדשים – אחד למכירה נרחבת ואחד כדי לנצח את המתחרות

הרכב הבא של טסלה?
הרכב הבא של טסלה? (מתוך תמונה ששחרה החברה ב-WeChat)

בנוגע לדגמים חדשים, טסלה סיפקה חדשות לשני קצוות השוק כשסיפקה הן פריצת דרך ביכולות והן תשתית לרכבים במחיר נגיש. בתוך כך הציג מאסק את הדגם שאמור לשנות את העתיד: רכב חשמלי שיהיה זול מהמחיר הממוצע של רכב בעל מנוע בעירה פנימית.

תודות לתהליכי הייעול הרבים שיתרחשו במקביל, בטסלה מאמינים שתוך שלוש שנים הם יוכלו להתחיל למכור רכב חשמלי בעשרים וחמישה אלף דולר, מחיר כמעט בלתי נתפס גם עבור רכב המונע בבנזין. כאשר חושבים על הצהרה של מאסק בעבר, שהחברה לא תוכל לייצר רכב בפחות משלושים וחמישה אלף דולר, ניתן להתחיל להבין עד כמה משמעותי הייעול שטסלה הצליחה להשיג ולחשוף. לדברי מאסק, הרכב הזול (שיוכל לעזור לאמריקה לבחור בחשמל ומהר) יהיה גם אוטונומי לחלוטין.

אחר כך הוצג גם מודל S החדש – מודל S Plaid. זהו סאדן בעל ביצועים שומטי לסתות שזמין כבר עכשיו לרכישה באתר החברה, למרות שיגיע לייצור רק לקראת סוף השנה הבאה במחיר המפתה של כמעט מאה וארבעים אלף דולר. לפי החברה, הדגם שמונע בשלושה מנועים חשמליים יוכל להאיץ מאפס למאה בפחות משתי שניות, רק טיפה פחות מהיר מהרודסטר המתוכנן. זוהי התאוצה הגבוהה ביותר שנמדדה ברכב פרטי עד כה, ומדובר בסאדן בעל ארבע דלתות, שיוכל גם להגיע למהירות מרבית של 200 מייל לשעה (380 קמ״ש).

טסלה מודל S אדומה על כביש
טסלה מודל S, תוצע בגרסה חדשה (תמונה: טסלה)

מודל S המשופר יוכל לגמוע לא פחות מ-520 מייל (832 קילומטר) לטעינה מלאה – מספר שככל הנראה נהנו מאד לרשום באתר החברה כמענה ללוסיד אייר  החדשה ובעלת הטווח של 517 מייל, שהעניקה לנו כמה ימים של תהייה בנוגע למקומה של טסלה כחברה עם הרכבים הטובים ביותר בסביבה. 

עוד בתחילת דבריו אתמול התעקש מאסק להזכיר שהם החברה האמריקאית היחידה במאה השנה האחרונות שהצליחה להפוך מסטארט-אפ נישתי וניסיוני לחברה המייצרת בנפח גדול ומציגה רווחיות עקבית, כך שלמרות ההתלהבות מלוסיד אייר ומחברות אחרות, צריך לזכור מי כבר רשמה את ההצלחות המשמעותיות ביותר של העידן הנוכחי ברכב.

פחות ׳פריצת דרך׳ ויותר ׳צירוף הזדמנויות׳ מתוכנן היטב

כבר שנים שכולם מחכים לאותה פריצת דרך גדולה. אותו רכב חשמלי, זול  ויעיל שיצליח לשנות את דעת הקהל העולמית ולגרום לכל הלקוחות לבחור ברכב חשמלי על פני אחד המונע בבנזין או בסולר או אפילו היברידי. כמו ׳התרופה לסרטן׳, המדע והנדסה אינם עובדים בצורה כזו: השינוי האמיתי הוא אסופה של אין-סוף התקדמויות קטנות, שיוצרות ביחד מסה קריטית הדרושה לשינוי. 

יום הסוללות של טסלה לא היה שונה בהרבה, כך שלא קיבלנו מוצר אחד שבהכרח משנה את העולם, אלא אסופה של הישגים שישפיעו במידה משמעותית על תעשיית הרכב כולה, שיגיעו לשיאם ב'מסה קריטית' של יכולת ייצור של 20 מיליון רכבים בשנה.

מ'יום הסוללה' עולה שטסלה החליטה להיות החברה בעלת יכולת הייצור המובילה בעולם: הם לקחו את תהליך ייצור הרכב ופירקו אותו לחלקים הקטנים ביותר האפשריים, ואז פירקו גם אותם, עד שהגיעו לתהליכים הבסיסיים והראשוניים ביותר של ייצור הרכב והחליטו לייעל, לשפר ולשדרג גם אותם.

כך, תוך הסתמכות שתלך ותקטן על ספקים חיצוניים, מכוונת טסלה ליצור את הרכב החשמלי המשתלם, היעיל והירוק ביותר לחברה וללקוחות. 

הקהל בתוך רכבי טסלה ביום הסוללה של החברה
הקהל ביום הסוללה בתוך רכבי טסלה (מתוך צילום אספת בעלי המניות של טסלה)

מאמרים נוספים

3 תגובות

  1. אתמול פורסם שמרצדס כבר ייצרה והתקינה באוטובוס סוללה מתקדמת כמו של טסלה

  2. לגבי הסוללה:
    הנתון המשמעותי היחיד הוא הגדלת טווח הסוללה ב16% (לאותו נפח? לאותו משקל? – לא נאמר.
    פי 5 אנרגיה לתא? פי 6 הספק לתא? זו ממש עבודה בעיניים מכיוון שנפח התא 4680 גדול פי 5.48 מנפח התא 2170!!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button