fbpx

מה יהיה הסיפור הגדול של התחבורה החשמלית ב-2020 – טסלה או אירופה?

מצד אחד יבשת שרובה ככולה מחויבת להפחתת פליטות גזי חממה עם נטייה הולכת וגוברת לכיוון הרכבים החשמליים ומנגד חברה מלאה תושייה שעושה רושם שתכבוש את השוק. בכל מקרה, נראה שהרווחנו.

עוד לפני שניגש לדיון – הסיפור הגדול של 2020 הוא בהחלט נגיף הקורונה והשפעת התפשטותו על אוכלוסיית העולם, הכלכלה וכמובן תעשיית הרכב החשמלי – במיוחד כשראינו בינתיים רק מעט מההשפעות הנרחבות הצפויות של המשבר על חיינו בשנים הקרובות.

עם זאת, לא נוכל להתעלם מתהליכים בעולם הרכב החשמלי שכבר נמצאים בתנועה והביאו לכך שהשנה הנוכחית וזו שקדמה לה מלאות תמורות בהלך הציבורי והכלכלי לכיוון אנרגיות מתחדשות ותחבורה חשמלית- גם בצל משבר עולמי של פעם ב-100 שנים.

ארצות הברית אמנם מובילה את השינוי הטכנולוגי שמניע את המעבר לתחבורה חשמלית אך אירופה היא זירת השינוי העיקרי של עולם התחבורה כעת וכנראה שמשם נלמד איך מיישמים שינוי נרחב בדרך בה אנו תופסים ומנהלים תחבורה בעידן המודרני. מצדו השני של האוקיינוס טסלה היא קובעת הרף העולמי ויש לה השפעה רבה על התחרות הנבנית בתחום- לא פחות ממדינות מסוימות.

קשה לעמוד בפיתוי להפגיש את שני הגורמים המרכזיים הללו ולשאול – מי מהם יותר חשוב עכשיו ובתולדות התחבורה החשמלית?

עולם ישן, אנרגיות מתחדשות

לאט אבל בטוח, התחבורה באירופה הופכת לחשמלית עם עליה דרמטית בשיעור הרכבים החשמליים שנמכרים וגדילה מרשימה אף יותר בנפח השוק שתופסת התחבורה החשמלית ביבשת, בעיקר בזכות התקנות שהחמירו בשנה האחרונה.

בפשטות וכפי שנכתב כאן בעבר – יצרניות הרכב מחויבות להוריד את פליטת הפחמן הדו-חמצני הממוצעת של ציי רכביהן ביבשת והדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא מכירה מאסיבית של רכבים חשמליים (או להתעלם ולשלם את הקנסות שמצטברים למיליארדי יורו).

על מנת לעמוד בשינויים המחייבים אותן באיחוד יש שתי פעולות אותן חברות הרכב צריכות לבצע: 

  1. להבטיח שיכולת הייצור שלהן מאפשרת מכירה של רכבים חשמליים כך שיעמדו ביעד. (כאן נציין שלפחות באירופה, חלק מהקושי בהגדלת מספר הרכבים החשמליים נובעת מהיצע שלא עומד בביקוש).
  2. דגמים חשמליים כבר אינם יכולים להיות 'אמצעי שיווק' אקולוגי ויצרניות הרכב צריכות להצליח למכור את הרכבים בפועל, ולא רק להשיק אותם. (מהלך לא פשוט אחרי שנים של דה-לגיטימציה – ש"פ)

האם באמת אירופה מצליחה להשתנות? העובדות מדברות בעד עצמן.

אירופה מוכיחה שקביעת מדיניות עובדת

כפי שמראים הנתונים מהשנה שעברה, שינוי המדיניות המוכתב על ידי הנהגת האיחוד עובד ומדינה אחר מדינה שוברות שיאים באימוץ התחבורה החשמלית. בארבע המדינות המובילות באירופה בתחום – נורווגיה, שוודיה, הולנד ואיסלנד – ניתן לראות את השינוי באופן הבולט ביותר.

חקיקה ומתן הטבות כלכליות נוספות על אלו שמעניק האיחוד האירופי יחד עם כניסת מודל 3 של טסלה לשווקים הללו הפכו את 2019 לשנה חסרת תקדים באימוץ רכבים חשמליים במדינות אלו – מגמה שאף התעצמה ברבעון הראשון של 2020. 

חשבנו ששיעור של חמישים ושישה אחוזים מכלל המכירות בנורווגיה בשנה שעברה, המדינה הראשונה בה נמכרו יותר רכבים חשמליים מלא-חשמליים אי פעם, הוא שיא חד פעמי (לפחות בזמן הקרוב). אך הנורווגים טופחים על פנינו ושיעור הקניה של הרכבים החשמליים הגיע כבר לשישים ושמונה אחוזים. 

באיסלנד שיעור זה צמח מעשרים וחמישה לכמעט ארבעים אחוזים. שוודיה יותר מהכפילה את שיעור מכירות הרכבים החשמליים מאחד עשר לעשרים ושישה אחוזים ורק בהולנד נצפתה ירידה (לא מאד משמעותית) מחמישה עשר לשניים עשר אחוזים מכלל מכירות הרכב, שנובעת כנראה מהפסקה של מתן הטבות מינואר 2020 – עוד הוכחה להשפעה של מדיניות על המכירות.

מודל Y מתכנן לכבוש את העולם

טסלה מודל Y בצבע כחול נוסעת על כביש, מבט מהצד
טסלה מודל Y (תמונה: Tesla Inc.)

טסלה היא סיפור ההצלחה המוביל בעולם הרכב החשמלי וגם הסיפור הגדול השני של 2020. כניסת מודל 3 בשנה שעברה בארה"ב ובאירופה יחד עם תחילת הייצור שלו בסין העלו את טסלה על הגל, העניקו לה עליה יציבה ובטוחה בשוק ההון והפכו אותה לחברה השנייה בשוויה בעולם.

המשלוחים הראשונים של מודל Y הם אפילו סיפור יותר גדול (בפוטנציה) – אמנם נראה שיעברו כמה חודשים עד שהחברה תחזור לפעילות מלאה ולחלוקה בנפחים גדולים, אך מדובר בכניסה של רכב קרוסאובר/SUV בעל מאפיינים ומחיר שובר שוק בדומה למודל 3.

"בניגוד" למודל 3, דגמי SUV הם הדגמים הנמכרים ביותר באמריקה היום, שהציבור בה רוצה רכבים יותר גדולים ויותר חזקים להסעת הילדים לבית הספר. השילוב של תכונות אלו עשויות להביא למכירות מרשימות יותר אפילו משל מודל 3, מודל S ומודל X יחד – כך לפחות לפי אילון מאסק.

הרבעון הטוב בתולדותיה, למרות הקורונה

אם מודל Y יצליח להגיע "רק" למידת הפופולריות שצבר מודל 3 – מדובר בגורם שמרעיד את השוק ומשנה את סדרי עולם הרכב. הוא צפוי, כך לפי מאסק, להיות פופולרי הרבה יותר ולהביא לרעידת אדמה אמיתית.

אך גם לפני מודל Y טסלה חוותה הצלחה מתמשכת בעוד מודל 3 ממלא את הרחובות באירופה ובארה"ב. עם הפעלתו המחודשת של הג'יגה-פקטורי בשנגחאי אנו צפויים לראות יותר רכבים ברחבי העולם, בזכות גישה של רכב מוזל לשווקים מגוונים.

טסלה סגרה כעת את הרבעון הראשון הטוב בתולדותיה עם מכירה של יותר ממאה אלף רכבים ומסירה של שמונים ושמונה אלפים למרות הסגירה של מפעליה בארה"ב ובסין לסירוגין עם התקדמות משבר הקורונה. מודל 3 כבר יצא מזמן מהנישה והפך לרכב השביעי במספר מכירות הרכב בארה"ב (חשמליים ולא-חשמליים יחד). דרכה לכס הברזל של תעשיית הרכב, אם כן, נראית כמעט מובטחת.

שנה היסטורית ושאלות להמשך הדרך

אירופה צפויה להמשיך ולהגדיל את חלקה החשמלי על הכבישים, אחרי מספר חודשים חסרי תקדים במכירות במדינות הגדולות יותר כמו צרפת וגרמניה. הזעזוע הכללי שגורמת מגיפה הקורונה לא בהכרח יעכב את השינוי, שכן הירידות הכלליות במכירות משמעותיות ועמוקות יותר ברכבים המונעים בדלקים מאובנים מאשר בחשמליים.

עבור טסלה, עומדת השאלה על מידת ההצלחה של מודל Y בכניסה לשווקים והאם יצליח רכב זה להעצים את המגמה שהחלה עם מודל 3 – שמביאה עוד ועוד אנשים לבחור במנוע חשמלי.

2020 תיזכר בעיקר בגלל נגיף הקורונה, אך עולם הרכב החשמלי נמצא בשיא התנופה והנושא מעלה שאלות רבות: איך תראה אירופה בעוד שנים ספורות ואיך יראו באופן ספציפי מדינות גדולות ומובילות כמו גרמניה, צרפת, הולנד ובריטניה? איך והאם יצליחו מודל Y ומודל 3 לצמוח ולהשתלט על השוק? זאת כמובן בלי שנגענו בעוד נושאים בוערים כמו רכבים אוטונומיים וטכנולוגיית סוללות.

ועדיין, אחת השאלות המסקרנות היא האם שנת 2020 תיזכר כשנה של טסלה או כשנה של אירופה בעולם הרכב החשמלי? כך או אחרת, נדמה שכל הצדדים ירוויחו.

(תמונת כתבה: טסלה מודל X בנורווגיה, צילום: SariMe / Shutterstock.com)

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button