טסלה מודל 3 הוא רכב סדאן חשמלי, אחד הרכבים החשמליים המצליחים והפופולריים ביותר בעולם וכנראה אחד הדגמים ששינו את פני התחבורה החשמלית. מאז שעלה על פס הייצור ב-2017 הרכב הספיק לקטוף לא מעט תארים בינהם הרכב החשמלי הנמכר ביותר בעולם בין השנים 2018 ל-2020.
ייחודו של הרכב בכך שהוא מציע טווחי נסיעה גבוהים (עד 629 ק״מ), טעינה סופר-מהירה, הנעה עוצמתית (עד 498 כוחות סוס), ופנים טכנולוגי, חדשני ומאובזר היטב. למודל 3 יש גם מערכת מולטימדיה ייחודית, הכוללת גישה לשירותי סטרימינג כמו יוטיוב ונטפליקס, משחקי מחשב ואפילו קריוקי מובנה, אם אתם אוהבים לשיר תוך כדי נהיגה.
טסלה מודל 3 מתאימה למי שמחפש רכב חשמלי שמתאים לנסיעות ארוכות, שמציע חוויה טכנולוגית שונה משאר הרכבים וגם לחובבי ההגה המחפשים ביצועי כביש טובים, מהירות ותאוצה מרשימה.
גרסה | בסיס | טווח ארוך (Long Range) |
---|---|---|
הנעה | אחורית | כפולה |
מנוע (קילוואט) | 208 | 366 |
מנוע (כ״ס) | 283 | 498 |
תאוצה 0 ל-100 קמ״ש (שניות) | 6.1 | 4.4 |
מהירות מקסימלית | 201 | 201 |
טווח נסיעה (WLTP) | 513 | 629 |
טעינה מהירה (קילוואט) | 170 | 250 |
אחרי תקופה ארוכה ללא שינויים עיצוביים, בסוף 2023 המודל 3 עברה מתיחת פנים הכוללת שינויים בעיצוב ואבזור משודרג. מעבר לשינוי בנראות, העיצוב החיצוני הוא אווירודינמי יותר לטענת החברה, מה שתורם מעט להגדלת הטווח.
גם פנים הרכב זוכה לעדכון, עם עיצוב חדש לדשבורד הכוללת תאורת אווירה הנמתחת לאורך השמשה הקדמית. טסלה זנחה את בורר מצבי הנהיגה ומוט האיתות לצידי ההגה, השליטה על מערכת האיתות מתבצעת דרך שני כפתורים הממוקמים על ההגה, ובורר מצבי הנהיגה – דרך המסך, שינויים שהופכים את פנים הרכב לנקי ומינמליסטי אף יותר, אך יכולים להשפיע לרעה על חווית הנהיגה והשימוש ברכב.
מעבר לכך למודל 3 החדשה מתווסף לחימום המושבים וההגה גם אוורור מושבים, ומסך מולטימדיה בגודל 8״ לנוסעים מאחור, דרכו ניתן לשלוט על המיזוג ולצפות בסרטים.
טסלה מודל 3 נמכרת בישראל בשתי גרסאות – גרסת בסיס, וגרסת טווח ארוך (Long Range). בעבר המודל 3 נמכרה גם בגרסת פרפורמנס, אך מסוף 2023 גרסה זו אינה נמכרת עוד.
גרסת הבסיס מצוידת בסוללה של 60 קוט״ש, עם טווח נסיעה מוצהר של 513 ק״מ לפי התקן, בהנעה אחורית בהספק של 283 כוחות סוס, עם תאוצה מעמידה למאה קמ״ש ב-6.1 שניות.
גרסת הטווח הארוך מצוידת בסוללה של 75 קוט״ש עם טווח נסיעה מוצהר העומד על 629 ק״מ. לגרסה זו בהנעה כפולה בהספק של 498 כוחות סוס, עם מומנט של 50.2 קג״מ ותאוצה מעמידה למאה קמ״ש ב-4.4 שניות בלבד.
למרות הצהרות הטווח הגבוה של הרכבים, טווח הנסיעה בפועל נוטה להיות נמוך יותר, בעיקר בשל הקיץ הישראלי בשילוב עם הגג הפנורמי שלא ניתן לסגירה, ונוטה להגיע לטמפרטורות גבוהות. דבר זה מוביל לצריכה גבוהה ממערכות הקירור של הרכב שמשפיעה לרעה על הטווח.
בעולם האמיתי טווח הנסיעה של גרסת הבסיס נע באיזור ה-350-400 ק״מ לטעינה, וטווח הנסיעה של גרסת הטווח הארוך נע באיזור ה-450 ק״מ לטעינה. עם זאת בימים נעימים וקרירים טווח הנסיעה של הרכב נוטה לעלות ולהתקרב ל-500 ק״מ. אם אתם נמצאים הרבה על הכבישים, שווה לכם לשקול לרכוש את גרסת הטווח הארוך.
מה שמפצה על הטווח בעולם האמיתי הוא יכולות הטעינה הסופר-מהירות של הרכב, יחד עם גישה לרשת הטעינה המהירה של טסלה, שהיא אחת מרשתות הטעינה הגדולות והמהירות בישראל.
גרסת הבסיס תומכת בטעינה מהירה בהספק של 170 קילוואט, בהספק כזה תוכלו לטעון את הרכב מ-10% ל-80% בתוך 25 דקות בלבד או להוסיף עוד 100 ק״מ של טווח בפחות מעשר דקות טעינה. גרסת הטווח הארוך זוכה לטעינה מהירה יותר, עם 250 קילוואט, איתה תוכלו תוכלו לטעון את הרכב מ- 10% ל- 80% ב-27 דקות, או לקבל 100 ק״מ נוספים של טווח בכ-6-7 דקות של טעינה.
טעינת הטסלה מודל 3 מתבצעת לרוב בעמדת טעינה המותקנת בחניה בבית. בנוסף הטסלה מודל 3 תומכת בטעינה מהירה באחת מעמדות הטעינה המהירות הפרוסות ברחבי המדינה. זמני הטעינה ועלויות הטעינה מפורטות בטבלה למטה.
לבעלי טסלה יש גישה לרשת תחנות הטעינה הסופר מהירות של טסלה, הפרוסות מקריית שמונה ועד אילת. בתחנות אלו ישנן עמדות בהספקים של 250 קילוואט.
גרסה | עלות טעינה (ביתית)* | זמן טעינה מהירה (10-80%) | זמן טעינה ביתית | טווח נסיעה משולב |
---|---|---|---|---|
בסיס | 38 שקלים | 25 דקות | 6:15 שעות | 513 |
טווח ארוך | 49 שקלים | 27 דקות | 8:15 שעות | 629 |
עם טעינה סופר-מהירה בהספק של 250 קילוואט, תוכלו לקבל טווח נסיעה של 100 ק״מ ב-6 דקות של טעינה.
תוכלו לקבל מידע נוסף על טעינה של רכב חשמלי:
כלל גרסאות המודל 3 מצוידות במנוע עצמתי, ועם מתלים קשיחים ואחיזת כביש טובה המודל 3 מספקת חווית נהיגה עוצמתית ומהנה. עם זאת המתלים של הרכב לא מספקים נוחות נסיעה מיטבית בכל סיטואציה, והקשיחות שלהם מורגשת היטב בנסיעה על כבישים משובשים או פסי האטה. גרסת 2024 מצוידת במתלים משופרים שצפויים לספק חווית נסיעה טובה יותר.
מי שמעוניין בנסיעה רגועה יוכל לבחור במצב נהיגה Chill, שמגביל את עוצמת המנוע, מספק חווית נהיגה רגועה ומגדיל את טווח הרכב.
כל רכבי טסלה ובינהם המודל 3 מאפשרים בלימה רגנרטיבית ונהיגה עם דוושה אחת (מצב Hold), במצב זה הבלימה הרגנרטיבית חזקה יחסית, וניתן להביא את הרכב לעצירה מלאה על ידי הורדה של הרגל מדוושת ההאצה. מצב זה נוח לנהיגה והוא שומר על בלמי הרכב. ניתן לבחור בשני מצבים בלימה נוספים (Creep ו-Roll) למי שלא מעוניין בנהיגה עם דוושה אחת.
ההתניידות בעיר ומחוצה לה נוחה הודות לראות טובה, ולמצלמות הרוורס והצד המספקות תמונה ברורה ובאיכות גבוהה של הסביבה ובחיישנים ההיקפיים המסמנים את המרחק של הרכב מהאובייקט הקרוב, אך קוטר הסיבוב של הרכב גבוה יחסית מה שמסרבל מעט כניסה ויציאה מחניות צפופות.
מי שנמצא הרבה בדרכים בינעירוניים יהנה ממערכת האוטופיילוט השומרת על נתיב, מספקת בקרת שיוט אדפטיבית ומצוידת בקריאת תמרורי מהירות, כך שהרכב מתאים את עצמו למהירות המותרת.
המודל 3 מאופיינת בעיצוב מינימליסטי, טכנולוגי ונקי, פנים מרווח ושלל מקומות אחסון ליושבים בקדמת הרכב, עם חלל מואר המרגיש גדול בשל העובדה שכל גרסאות הדגם מגיעות עם גג שמש פנורמי ומסך מולטמדיה גדול הממוקם במרכז הדשבורד.
במסגרת הקו הנקי של העיצוב, הדשבורד חלק לחלוטין ללא כפתורים וכמעט כל הפונקציות ברכב נשלטות על ידי מסך המולטימדיה הגדול (15״) הממוקם במרכז הדשבורד. תאי האחסון בחלקו הקדמי של הרכב מחולקים בצורה נוחה מאוד, עם שני משטחי טעינה אלחוטיים לפלאפון, שני מחזיקי כוסות, ושני תאי אחסון גדולים הממוקמים בין הנהג לנוסע הקדמי, שאחד מהם מצויד בשני שקעי USB-C. בצידי הדלתות הקדמיות יש מקום גדול לאחסון, המתאים גם לבקבוקים.
בסיס הגלגלים ברכב הוא 2,875 מ"מ ובזכות העובדה שאין ברכב תעלת הינע והרצפה בו נמוכה ושטוחה, מדובר ברכב מרווח ביחס לקטגוריה. המושבים הקדמיים ניתנים לכוונון והם מצוידים בחימום ואוורור, יחד עם חימום להגה שניתן להפעילו באפלקציה טרם ההגעה לרכב.
המושבים האחוריים נוחים ומרווחים, ובגרסאות החדשות של הרכב הנוסעים מאחור יוכלו להנות ממסך מולטימדיה בגודל 8״ דרכו ניתן לשלוט על מערכת המיזוג ולצפות בסרטים (ביוטיוב או נטפליקס).
מערכת המולטמדיה של טסלה היא בין המתקדמות בעולם הרכב, המסך בהיר וברור, ועליו מוצגת בצד אחד מפה גדולה ומערכת הניווט, המבוססת על גוגל מפות, ובצידו השני מידע על הרכב והנסיעה, ומערכת האוטופיילוט.
מעבר לניווט, המערכת תומכת באופן מובנה באפליקציות לשמיעת מוזיקה ופודקאסטים כמו ספוטיפיי או אפל מיוזיק. ואם כבר מדברים על מוזיקה, גם כאן טסלה לא חסכו, ומערכת הסאונד של הרכב מצוידת ב-17 רמקולים שונים המספקים חווית שמיעה מעולה.
כאשר הרכב חונה תוכלו להנות גם מתמיכה בשירותי סרטימינג כמו נטפליקס או יוטיוב, ומשלל משחקים ואפליקציות הכוללים בין היתר מירוץ מכוניות חשמליות, סוניק הקיפוד וכמובן – שחמט.
למודל 3 תא מטען אחורי בנפח 594 ליטר עם דלת חשמלית, אך הוא ארוך ונמוך – לא אידיאלי עבור מי שרוצה גישה נוחה לחפצים בתא המטען. בנוסף לרכב יש תא מטען קדמי (Frunk) בנפח של 88 ליטר בו ניתן לאכסן כבלים לטעינה, תיק או מזוודה קטנה.
מעבר לכך המודל 3 תומכת בכניסה ונסיעה ללא מפתח (ניתן להכנס לרכב באמצעות אפליקציה לסמארטפון המשמשת כמפתח או באמצעות כרטיס המשתמש כמפתח), בקרת אקלים דו-אזורית, פתחי מיזוג בחלקו האחורי של הרכב, מצלמות רוורס וחיישנים היקפיים.
האפליקציה של טסלה מאפשרת בין להפעיל את מערכת המיזוג וחימום המושבים וההגה מרחוק, לבדוק את מצב הטעינה ולשלוט בקצת הטעינה, לקבל מידע על מיקום הרכב, לפתוח ולנעול את הרכב, ולפתוח ולסגור את דלת תא המטען מרחוק.
הרכב מצויד במערכת האוטופיילוט של טסלה, המאפשרת בעיקר שמירה על נתיב, ובקרת שיוט אדפטיבית. ניתן לשדרג את המערכת בעלות של כ-35 אלף שקלים (Enhanced Autopilot) שבעזרתה ניתן לנווט עצמאית בכביש מהיר, להחליף נתיב באופן אוטומטי ולקבל בקרת שיוט מודעת לתנועה מסביב.
המערכת תומכת בשתי פונקציות עתידיות שכרגע לא מאושרות לשימוש בישראל, אך פועלות בארצות הברית. מדובר במערכת Autopark היודעת לזהות מקום חניה פנוי ולחנות באופן עצמאי. מערכת עתידית נוספת היא Smart Summon היודעת לחנות לבד או לצאת מחניה צרה ולהגיע אליכם באופן עצמאי כשאתם נמצאים מחוץ לרכב, כמו במקרה של חניון גדול כשיש לכם עגלת קניות או דברים כבדים לסחוב והרכב מגיע ישר אליכם.
ובעלות של כ-70 אלף שקלים תוכלו לשדרג למערכת הנהיגה האוטונומית המלאה (FSD), שבשלב זה לא נותנת הרבה בשל מגבלות רגולטוריות. לפי טסלה בעתיד המערכת תתמוך בבקרת רמזורים ותמרורי עצור, ובשיוט בתוך העיר.
מודל 3 הוא רכב בטיחותי אשר קיבל ציון גבוה של חמישה כוכבים במבחני הריסוק של EuroNCAP וציונים של 96% בבטיחות הנוסעים המבוגרים, 86% בבטיחות הילדים, 74% בבטיחות הולכי הרגל בסביבת הרכב ו-94% באבזור בטיחותי. דירוג האבזור הבטיחותי היא 7 מתוך 8.
קיימות ברכב שש כריות אוויר הממוקמות מקדימה, בצדי המושבים הקדמיים ובצידי הרכב. יש ברכב חיישנים ומצלמות היקפיות השומרות על מידע זמין בזמן הנסיעה, מערכת לשמירה על נתיב הנסיעה והתרעה אם יש רכבים המתקרבים, מערכת המזהה ומתריעה מפני התנגשות חזיתית, בלימת חירום אוטומטית במקרה של סכנת התנגשות, מערכת לבלימת חירום מפני הולכי רגל ואופניים, מערכת אקטיבית למניעת התנגשות צד בשטח ראיה מת, מערכת המאטה את המהירות בזיהוי מכשולים בנתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית השומרת על מרחק מהרכב לפנים ומשנה את מהירות הנסיעה בהתאם, מערכת Autosteer המאתרת רכבים אחרים ומסייעת בעת מעבר לנתיב אחר ומערכת לאיתור והתראה במקרה של חוסר ערנות של הנהג.
אגרת הרישוי השנתית של רכב חשמלי עומדת על 558 שקלים. יש להוסיף למחירים אגרת רישוי.
המחיר ההתחלתי לדגם הוא לצבע חיצוני לבן וצבע עיצוב פנים שחור כברירת מחדל בסיסית, כל שינוי בצבע החיצוני או בצבע הריפוד הוא בתוספת תשלום.
האחריות על הרכב היא לארבע שנים או 80,000 ק"מ. האחריות על הסוללה משתנה בהתאם לגרסה – בגרסת הבסיס, האחריות על הסוללה היא לשמונה שנים או 160,000 ק"מ, בגרסת הטווח הארוך האחריות על הסוללה היא לשמונה שנים או 192,000 ק"מ.