fbpx

טסלה מודל 3

טסלה מודל 3 (Tesla Model 3) היא דגם של חברת טסלה: סאדן, רכב משפחתי בתצורת סאדן 4 דלתות שעונה גם לשם הקוד הכוכב הכחול. הרכב מגיע בכמה תצורות: תצורת מנוע בודד עם הנעה אחורית או מנוע כפול והנעת 4X4. הרכב מוצע למכירה בשלוש רמות גימור: סטנדרטית, חצי פרמיום ופרמיום ושלושה טווחי נסיעה בטעינה בודדת – סטנדרטי, סטנדרטי פלוס (טווח אמצע) או טווח ארוך. העיצוב הפנימי מינימליסטי וכולל בעיקר מסך מגע גדול מרכזי של 15" במראה את לוח המכוונים בשליש המסך והחלק האחר מוקדש למדיה ושליטה במערכות הרכב השונות כמערכת מיזוג האוויר, השמע וכדומה. מלבד אלו יש עוד שני כפתורים שניתן לתכנת על ההגה ו—זהו. מדובר ברכב הדומה למודל S אך קטן ממנו בכעשרים אחוז. גג הרכב עשוי זכוכית פנורמית בכל רמות הגימור. מדובר ברכב שאינו נותן הרגשה יוקרתית במיוחד אך כולל ביצועים מרשימים ורמות בטיחות גבוהות.

הרכב מיוצר במפעל טסלה בפרימונט, קליפורניה ומשווק לכל העולם בשיווק ישיר (ההזמנות הן דרך אתר החברה באינטרנט). השוק הגדול ביותר לרחבי טסלה הוא בארה"ב, השני בגודלו הוא בסין. הרכב זכה בפרס רכב השנה ממגזין Popular Mechanics והוא זכה גם בפרס עיצוב השנה לשנת 2018 ממגזין אוטומוביל. העיצוב נעשה על ידי המעצב פרנץ וון הולסהאוזן. טווח מחירי הרכב רחב ותלוי ברמת הגימור, טווח הנסיעה והחבילות האופציונאליות הנרכשות. המחירים נעים בין 35,000$ – 52,000$. מידותיה: 4700 מ"מ אורך, 1854 מ"מ רוחב (ללא מראות צד), 1443 מ"מ גובה.

שבוע מאז ההכרזה הראשונה על הרכב בשנת 2016, כבר התקבלו יותר מ-325,000 הזמנות עבורו. באוקטובר 2018 כבר שווקו למעלה מ-100,000 רכבים ובפברואר 2019 הרכב הפך לרכב החשמלי הנטען הנמכר ביותר בארה"ב בכל הזמנים אחרי שעקף את שברולט וולט.

ההיסטוריה של טסלה מודל 3

התוכניות הראשונות למודל המשפחתי צצו בשנת 2008 והן חלק מהחזון של טסלה להתחיל לשווק רכבים חשמליים כרכבי יוקרה ומשם להתפשט לרכבים נגישים יותר לכל יתר השוק. טסלה מודל 3 מהווה חלק מהצעד השני בתוכנית מימוש החזון בת שלושת השלבים. במקור, איילון מאסק התכוון לתת לשלושת המודלים הראשונים שלו את השמות S, E ו-X כדי שביחד ירכיבו את המילה SEX. מודל 3 אמור היה להיקרא במקור מודל E, אבל בגלל זכויות היוצרים של חברת פורד על שם המודל הזה נבחר המספר 3: S3X. הדגם הבא המתוכנן של חברת טסלה, SUV בגודל בינוני, ממשיך בקו הזה ומוסיף Y לקבלת: S3XY.

הרכבים הראשונים יצאו לשוק ביולי 2017, לאחר עיכוב קצר ומאז 2018 הם מוזרמים בקצב מהיר לשוק. במאי 2018 התגלתה בעיה עם מערכת הבלימה שהייתה איטית. הבעיה דווחה ויומיים לאחר מכן, מיד לאחר סוף השבוע, טסלה הוציאו שדרוג OTA (Over the Air) לתוכנת הבלימה שזיכה אותם בהמלצה של Consumer Reports. המלצה זו הוסרה בפברואר 2019 לאחר תלונות של לקוחות לגבי רמת גימור נמוכה ובעיות בזכוכית.

ב-2019 טסלה הוסיפה את האפשרות לרכוש את הדגם הסטנדרטי הזול יותר שכולל הנעה אחורית בלבד וטווח נסיעה סטנדרטי אך שומר על ביצועים טובים. לאחרונה טסלה גם הודיעה על שדרוג רכבי טסלה מודל 3 שישפרו את טווח הנסיעה במהירויות גבוהות ואף יאפשרו מהירות מרבית גבוהה יותר לבעלי תצורת הביצועים. שדרוג נוסף מתוכנן כולל מצלמה פנימית על המראה ברכב שכרגע איננה מופעלת. מאסק הודיע שהכוונה היא לאפשר הפעלת המצלמה כחלק מכניסה לתחום רכבים שיתופיים אוטונומיים, כמתחרה לאובר וליפט.

למי הרכב מתאים?

טסלה מודל 3 מיועד להיות רכב משפחתי עם חמישה מושבים וביצועים טובים. הגימור משדר עממיות מודרנית, נפח תא המטען אינו גדול במיוחד לסוג רכב כזה ועומד על 340 ל' מאחור ו-85 ל' נוספים בקדמת הרכב. המרחב מאחור מספיק לשני מבוגרים בנוחיות ושלושה בצפיפות. דגש מיוחד ניתן לרמות בטיחות הרכב ולביצועים, אך הרכב אינו רכב ספורט. התאוצה אמנם מרשימה, במיוחד ברכבי הפרמיום עם המנוע הכפול, אך עצמה זו באה לכפר על המשקל הגבוה של הרכב, דבר שגם בא לידי ביטוי במערכת מתלים נוקשה למדי.

לקוחות טסלה מזכירים את לקוחות אפל בימים של סטיב ג'ובס – נאמנים לחלוטין. רבים מהם מצהירים כי לא אכפת להם מתי הרכב ישווק או כי רמת הגימור ברכב איננה גבוהה במיוחד, הם יחכו לטסלה. להם, הרכב הזה מתאים במיוחד. מי שרצה טסלה אבל רצה לקבל אחת במחירים קצת יותר נמוכים מהדגמים היקרים של החברה – זה הרכב בשבילו. הרכב יתפקד היטב כרכב משפחתי חשמלי, אולם יש זולים ממנו בסגמנט זה של השוק.

טסלה מודל 3 אדומה מהחזית על הכביש

נתונים טכניים

טסלה מודל 3 מגיעה בשלוש תצורות: מנוע אחד בהנעה אחורית סטנדרטי, מנוע אחד בהנעה אחורית פלוס ושני מנועים בהנעת 4X4 לטווח רחוק. המנוע הסטנדרטי מגיע עם 258 כוחות סוס וסוללות ליתיום יון. טווח הנסיעה לטעינה (לפי נתוני היצרן) עומד על 354 ק"מ לדגם הסטנדרטי ועד 513 ק"מ לדגם פרמיום ארוך טווח בעלת שני המנועים לפי נתוני היצרן ו- 530 ק"מ לפי WLTP. תאוצת הרכב מרשימה – מ-100 ק"צ ב- 5.6 שניות בדגם הסטנדרטי ועד 3.3 שניות לדגם הביצועים. מהירות מרבית עומדת על 209 קמ"ש לדגם הסטנדרטי, 225 קמ"ש לדגם האמצע, 233 קמ"ש לדגם פרמיום ו 261 קמ"ש לדגם עם תוספת ביצועים. טעינה מהירה (DC) של כחצי שעה מוסיפה כ- 209 ק"מ לדגם הסטנדרטי ו- 274 ק"מ לדגם הנעה ארבע על ארבע. טעינה ביתית אמורה להימשך כשש שעות.

האחריות על רכבי טסלה היא ארבע שנים לרכב ושמונה שנים לסוללה.

אבזור

האבזור של טסלה מודל 3 משתנה בהתאם לרמת הגימור שנבחרה. ניתן להוסיף אופציות בתשלום. ברמת הגימור הסטנדרטית, הרכב מגיע עם מערכת שמע בסיסית, מפות וניווט, מושבי בד, מראות צד מחוממות וחשמליות מתקפלות, גג זכוכית כהה פנורמי, וקונסולה מרכזית עם אחסון וארבע יציאות USB. ברמת הגימור חצי פרמיום מערכת השמע מתוגברת, ריפוד המושב הם פרמיום והכוונון הוא חשמלי, נורות לד ערפל, מושבים מחוממים מקדימה, ובקונסולה המרכזית יש אפשרות לטעינת שני סמרטפונים בנוסף. רמת הגימור פרמיום מוסיפה על אלו גם מושבים מחוממים מאחור, מפות לויין ודיווחי תנועה חיים, קישוריות למוזיקה ומדיה מקוונים כולל דפדפן, מערכת מבוססת מיקום הפותחת אוטומטית את דלת החניה.

פנים הרכב עם מושבים לבנים ומסך 15 אינטש

בטיחות

טסלה מודל 3 מצוידת בכריות אוויר קדמיות ובצדי הרכב לגוף ולראש וכריות אוויר לברכיים מקדימה. מאחור כריות הרכב הצדיות הן לראש בלבד. השלדה מחוזקת וברכב מערכות בטיחות מתקדמות: זיהוי שטחים מתים, תאורת יום, חיישני זיהוי לחץ בצמיגים, התראה על התנגשות מאחור ובקרת שיוט אדפטיבית מתערבת בבלימה ובהיגוי, התראה על סטייה מנתיב, מצלמה הנותנת כיסוי 360 מעלות, חנייה אוטומטית, קריאה אוטונומית לרכב מהחניה, ירידה אוטומטית ממסלול מהיר ואפילו עקיפה אוטומטית. השלדה עצמה עשויה פלדה ואלומיניום וקיבלה את הציון הגבוה ביותר במבחני ריסוק אמריקאים, כולל תקרת הזכוכית. מערכות הבטיחות המתקדמות נמכרות כתוסף לרכב שעולה עוד כ-5000$.

המושבים האחוריים
 Dual Motor Badge
Back to top button
Close