fbpx
Trending

טעינת רכב חשמלי – המדריך המלא

רכב חשמלי הוא חיה שונה לחלוטין מרכב בנזין או דיזל, וכך למעשה גם טעינת רכב חשמלי היא תהליך שונה מאוד מתדלוק. המטרה של סדרת המדריכים הזו היא לעשות סדר בעולם הטעינה החשמלית, לענות על שאלות כמו איפה מטעינים, מה זה עמדה מהירה והאם אני יכול להטעין את הרכב משקע רגיל.

המדריך הזה מחולק למספר חלקים. החלק הראשון מכסה את תהליך הטעינה, וכל מה שאתם צריכים לדעת לפני שאתם קונים רכב חשמלי. החלק הזה מיועד בעיקר למי שאין לו ניסיון עם רכבים חשמליים. בחלקים הבאים נכנס לעומקם של הדברים, אבל עד אז – תוכלו למצוא כאן את רוב מה שאתם צריכים לדעת.

ודבר אחד אחרון לפני שנצלול פנימה, אם אתם מתעניינים ברכב חשמלי הכנו בשבילכם רשימה של הרכבים החשמליים שנמכרים בארץ, עם פרטים ומחירים, ואנחנו שומרים על הרשימה הזו מעודכנת.

מוכנים? אז יאללה, בואו נתחבר.

קבלו עדכונים וחדשות על רכבים חשמליים חדשים, פריסת עמדות טעינה,מדריכים ועוד.
הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

סוללות, סוללות, סוללות

רכב חשמלי אוגר את האנרגיה שלו בסוללות הממוקמות בתחתית הרכב, אותן סוללות שאנחנו מכירים מהמכשירים הסלולריים, רק בגרסה מוגדלת ומשופרת במיוחד. הסוללות האלו דורשות טעינה כמו כל מכשיר חשמלי אחר המבוסס סוללה, וכדי לטעון אותן צריך להתחבר לעמדת טעינה.

עמדת טעינה היא מכשיר קבוע לרוב, המחובר לרשת החשמל, בעל שקע או כבל המאפשר חיבור לרכב חשמלי. בזמן חיבור הרכב עמדת הטעינה ״יוצרת קשר״ עם הרכב במטרה להבין את הצרכים שלו, ולאחר שנוצר חיבור העמדה תחל להזרים חשמל אל הרכב.

אבל עמדת טעינה היא לא בדיוק תחנת דלק. זמן הטעינה והתנהלות עם רכב חשמלי הם שונים במהותם מתדלוק רכב בנזין. מה שמוביל אותנו לשאלה הבאה:

כמה זמן לוקח להטעין רכב חשמלי?

לפני התשובה, חשוב להבין דבר מרכזי אחד, טעינה של הרכב לא דומה לתדלוק של רכב בנזין, לרוב הטעינה מתבצעת במהלך הלילה (או היום) בעמדת טעינה שמוצבת בחניית הרכב.

מהבחינה הזו – מדובר בשדרוג משמעותי, מגיעים לחניה ומחברים את הרכב. כשיוצאים הרכב טעון במלואו, ואפשר לצאת אל הדרך, לא עוד ביקורים בתחנות דלק.

רגע, אבל לא ענית על השאלה…

טעינת הרכב מתחלקת לשני סוגים עיקריים (בתכלס יש יותר, אבל נשמור על זה פשוט): טעינה רגילה וטעינה מהירה*.

טעינה רגילה

הטעינה הרגילה מתבצעת מעמדת טעינה פשוטה יחסית המותקנת לרוב בבית, ברחוב, בבתי מלון או בעבודה. זמן הטעינה עומד על מספר שעות, כתלות ברכב ובהספק העמדה המותקנת (על הספק נרחיב בחלק הבא של המדריך). טעינה כזו מתבצעת לרוב בזמן חניה ממושך – במהלך הלילה, כשמגיעים לעבודה או למרכז מסחרי, ויוצאים לאחר מספר שעות. 

זמן הטעינה יכול לנוע פחות או יותר בין ארבע שעות ברכב קטן יחסית, ויכול להגיע עד עשר שעות ויותר ברכבים בעלי סוללה עם קיבולת גדולה מאוד. למרות שמדובר בשאלה נפוצה מאוד, הזמן הזה לא תמיד מעניין, כי הרכב נטען בזמן שהוא עומד בחניון ואתם ישנים, עושים קניות או מבלים והוא רלוונטי רק אם רוקנתם את הסוללה לחלוטין. אבל יש מקרים שבהם תרצו לטעון את הרכב מהר, ואת זה תוכלו לעשות בעזרת טעינה מהירה.

טעינה מהירה

טסלה מודל X בצבע שחור במבט מאחור מחוברת לעמדת טעינה ברחוב בבריטניה
טסלה מודל X מחוברת לעמדת טעינה מהירה (צילום: nrqemi / Shutterstock.com)

טעינה מהירה היא טעינה בהספקים גבוהים מאוד, והיא מאפשרת להטעין את הרכב בזמנים קצרים יחסית. חלק גדול מהרכבים מאפשרים טעינה של 80% מהסוללה בשלושים דקות, ושיפורים מתמידים בטכנולוגיה ממשיכים לקצר את זמני הטעינה. סוג כזה של טעינה הוא בשימוש כאשר רוצים לצאת לנסיעה ארוכה הדורשת טעינה של הרכב במהלך הנסיעה. תוכלו לקרוא עוד על טעינה מהירה, במדריך המלא לטעינה מהירה באתר.

כיום כל הרכבים החדשים מאפשרים טעינה מהירה, אך כדאי לזכור שקיימים דגמים מסוימים או רכבים יד שניה שלא תומכים בטעינה מהירה. לפני קניית הרכב כדאי לברר האם הרכב תומך בסוג כזה של טעינה ומהי מהירות הטעינה של הרכב או הספק הטעינה.

לא נכנס במדריך הזה לפרטי פרטים, אבל מהירות הטעינה תלוי בהספק החשמלי, כלל שההספק גבוה יותר, כך זמן הטעינה מתקצר. ההספק נמדד ביחידות הנקראות וואט או קילוואט (אלף וואט) המסומן באותיות kW. טעינה מהירה מתחילה מהספק של 50kW ומגיעה עד להספק של 250kW ברכבים כמו הטסלה מודל 3.

* חשוב לציין שיש מספר סוגים או רמות של טעינה בהספקים שונים, על זה תוכלו לקרוא במדריך נפרד. עד אז, השתדלנו לפשט את הדברים.

איפה ניתן למצוא עמדות טעינה ציבוריות?

לחלק גדול מהחברות הפורסות עמדות בארץ יש אפליקציה שניתן לאתר בה את מיקומיהן. לשם הנוחות תוכלו למצוא את המיקומים במפת עמדות הטעינה ממש כאן באתר. שימו לב שחלק מהחברות דורשות רישום מוקדם לפני שניתן להשתמש באפליקציה.

בנוסף, שירותים כמו גוגל מפות או Waze מתחילים להכניס את מיקומם של העמדות הציבוריות לאפליקציות שלהן. במידה ואתם מתכננים להגיע לעמדת טעינה ציבורית, כדאי לבדוק את זמינותה. חלק מהאפליקציות מאפשרות לראות אם העמדה פנויה או תפוסה טרם ההגעה לעמדה.

עמדות ציבוריות מותקנות לרוב בחניונים ציבוריים, בבתי מלון, במתחמי קניות, במגדלי משרדים ולאורך כבישים בינעירוניים באיזורים לעצירת נוחות כמו הקילומטר ה-101 בדרך לאילת. גם בחלק קטן מתחנות הדלק ניתן למצוא עמדות טעינה.

כמה עולה להטעין רכב חשמלי?

במיוחד בשבילכם הכנו את המדריך לעלויות טעינה של רכב חשמלי. המדריך מפרט את עלות החשמל לקילומטר נסיעה, ועלויות טעינה של רכבים שונים בעמדות ביתיות ובעמדות ציבוריות.

האם יש עמדות טעינה באילת ובדרך לאילת?

כן, קיימות מספר עמדות טעינה מהירות בדרך לאילת, ובחלק מהמלונות באילת יש עמדות טעינה בהן תוכלו לטעון את רכבכם במהלך הלילה. תוכלו למצוא מידע על עמדות הטעינה בדרך לאילת כאן.

האם ניתן לחבר את הרכב לשקע חשמל רגיל?

בגדול – כן. עם זאת חשוב לזכור שטעינה משקע רגיל יכולה לארוך שעות רבות, לעתים מעל יממה, ובשל כך היא לא טובה כפתרון קבוע.

כדי לחבר את הרכב לשקע חשמל רגיל צריך להחזיק מטען נייד מיוחד, הנקרא לעתים ״כבל סבתא״. לרוב רכבים חשמליים לא מגיעים עם המטען הזה ויש צורך לרכוש אותו בנפרד, אם כי יש מספר יבואנים שמספקים את המטען הנייד כחלק מהעסקה. רצוי להחזיק מטען כזה בתא המטען (לא, זו לא בדיחה), כדי שיוכל לשמש אתכם במקרי חירום או במקרים בהם אין עמדת טעינה זמינה באיזור.

התקנת עמדת טעינה בבית

נכון לשנת 2020, אין פרישה מספקת של עמדות טעינה בשכונות וברחבי הערים, ולכן רוב האנשים המעוניינים להחזיק רכב חשמלי יצטרכו עמדת טעינה ביתית (או עמדה במקום העבודה). כדי להתקין עמדת טעינה יש צורך בחניה פרטית. עלות עמדת טעינה ביתית יכולה לנוע בין 1,500 ל-6,000 שקלים, תלוי בסוג העמדה והעבודה הנדרשת במהלך ההתקנה.

עמדות הטעינה המותקנות בבית הן עמדות טעינה רגילות ולא מהירות. יש לכך מספר סיבות ואחת מהן היא העלות הגבוהה של עמדות טעינה מהירות, ותשתית החשמל הנדרשת לצורך עמדה כזו.

ומה לגבי בתים משותפים?

ניתן להתקין עמדת טעינה גם בבית משותף, אך עם זאת כדאי לברר לפני הרכישה של הרכב את אפשרויות ההתקנה ולוודא עם ועד הבית והדיירים שהדבר מתאפשר.

לצערנו, התקנה של עמדת טעינה ביתית בבניין משותף דורשת הסכמה של כל הדיירים ללא יוצא מהכלל. החוק הישראלי עשוי להתעדכן בשנה הקרובה, אבל עד אז כדאי לברר את הדברים מראש ולוודא כי אתם יכולים להתקין עמדת טעינה בביתכם טרם רכישת הרכב.

טעינה ברחוב, או: האם אני חייב חנייה פרטית?

נכון להיום יש מעט מאוד ערים בארץ שיש בהן עמדות טעינה פרוסות ברחוב, ובאיזורי מגורים, כמו כפר סבא ובחלק מהקריות. אנו ממליצים לכם לפנות לאתר העירייה או לרשות המקומית כדי לברר האם יש עמדות טעינה שתוכלו להשתמש בהן באופן קבוע.

בנוסף בתל אביב יש פריסה של עמדות טעינה בחניוני אחוזות החוף. בסך הכל מתכוננות 70 עמדות טעינה ב-29 חניונים של אחוזות החוף.

אישה מחברת רכב מסוג יגואר לעמדת טעינה ציבורית של גרינספוט
עמדת טעינה ציבורית בקרית מוצקין (תמונה: GreenSpot)

האם ניתן להשאיר את הרכב ללא השגחה בזמן הטעינה?

כן, אין צורך להיות ליד הרכב בזמן הטעינה. לרוב בעלי רכבים חשמליים מטעינים את רכביהם במהלך הלילה, או במהלך יום העבודה. הרכבים והעמדות מתוכננים לפעול ללא השגחה. מעבר לכך, הרכבים החדשים ננעלים במהלך הטעינה, כך שאף אחד לא יוכל לנתק אותם מהעמדה כשאתם ישנים, או בזמן שאתם נהנים מכוס קפה משובח.

לסיכום

אנחנו מקווים שהמדריך הזה עשה לכם קצת סדר בראש, נתן לכם את הכלים להבין איך טעינה של רכב חשמלי עובדת, וסיפק לכם את הידע הדרוש לכם לפני שאתם קונים את הרכב החשמלי הבא שלכם. בחלק הזה לא כיסינו את חיבורי העמדות השונים, הספקים, רמות טעינה ועוד שאר פרטים טכניים, בנוסף לרשתות הטעינה של יצרניות כמו טסלה או Ionity (שעדיין לא קיימות בישראל :))

אם יש לכם שאלות נוספות, תרגישו חופשי לפנות אלינו דרך עמוד יצירת הקשר וברשתות החברתיות.

(תמונת מדריך: טסלה מודל S, צילום: Scharfsinn / Shutterstock.com)

מאמרים נוספים

18 תגובות

  1. מה היתרון של עמדת טעינה 22KHW ( 32AMP) על כבל סבתא אם הרכב מוגבל ל11KWH (16AMP) ב220V AC תלת-פזי?

  2. אם מישהו משאיר את הרכב מחובר בעמדה ציבורית אחרי שהוא סיים לטעון, יש איזושהיא סנקציה עליו? קנס ? משהו?

  3. אם יש לך בית בן 15 שנה אפשר להתחבר ישירות לספק כוח של המזגן המרכזי

  4. אם אתה מתקין עמדת טעינה פרטית בבניין מגורים משותף ו אתה מתחבר ל רשת ה חשמל של ה בית אז אתה חייב להתקין מונה חשמלי ב נפרד ל צורך זה ו להתחשבן עם ועד הבית כל חודש ו לשלם לפי ה מחיר ה מקובל ל קילוואט שעה בערך 56 אגורות לכל קילוואט

  5. האם מישהו יודע אם יש לעמדת הטעינה הביתית שעון חשמל נפרד מהשעון של הבית?

    1. אם אתה מתקין עמדת טעינה פרטית בבניין מגורים משותף ו אתה מתחבר ל רשת ה חשמל של ה בית אז אתה חייב להתקין מונה חשמלי ב נפרד ל צורך זה ו להתחשבן עם ועד הבית כל חודש ו לשלם לפי ה מחיר ה מקובל ל קילוואט שעה בערך 56 אגורות לכל קילוואט

  6. כתב מצויין וקולע למטרה להבדיל מכל הכתבות המסחריות שפשוט ממחזרים את אותו מידע מופשט

    1. לדעתי אל תמהרו לרכוש רכב חשמלי שימו לב חברת החשמל עדיין נתנה את דעתה על מספר נוסעים
      1] האם רשת החשמל מסוגלת לתת מענה לכמה מאות אלפי רכבים שיגיעו מהעבודה ויטענו את רכביהם
      2] האם לדוגמא יהיה מותר להטעין בחניונים
      3] האם תשתית החשמל בבניין תתאים לטעינת כ-50% מהרכבים לכל הפחות
      והשאלות רבות ,והמבין יבין , לדעתי התקנות וההגבלות בדרך בקרוב

      1. המדינה רוצה להיות ירוקה ומעודדת לעבור לרכב חשמלי לכן היא תדאג שיהיה אפשרי גם לטעון את הרכבים האלה אם התשתית הקיימת אינה תואמת את הדרישה.
        הצפי הוא שבעוד כחמש שנים רוב הרכבים החדשים שימכרו בארץ יהיו חשמליים כך שאני חושב שהדאגה שלך מיותרת.

  7. יאללה בואו אלינו לאתר קארפיינד לקבל את המחיר המשתלם ביותר עבור הרכב החשמלי הבא שלכם
    כל החשמליות במחירים מעולים
    חפשו אותנו בגוגל: קארפיינד

        1. לגבי מעגלים ביתיים :
          בשקע מאור רגיל עד 10 A
          בשקע כח ביתי עד 16 A
          הכלל אומר שהמפסק בלוח החשמל קובע את ההגבלה על אותו מעגל חשמלי.
          תבדוק בלוח איזה מפסק (פקק) מגן על אותו שקע. הזרם כתוב עליו !

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button