fbpx

הרכב החשמלי הטוב ביותר של פורד פה. האם הוא מספיק טוב?

מוסטאנג מאך-E של פורד הגיע לאולמות התצוגה ובעולם מתחרים מי יוכל לנהוג בו קודם. האם יצרנית העל מדטרויט מוכנה סוף סוף להתמודדות מול טסלה- למרות תג מחיר גבוה וטווח נסיעה נחות לטעינה בודדת?

מוסטאנג החשמלית מכניסה סוף סוף את פורד לזירה החשמלית. אבל זו לא רק הצטרפות לזירה ההולכת ומצטופפת, זה מהפך שקרה כמעט בין-לילה. הגעת דגמי המאך-E לאולמות התצוגה באמריקה הופכת את אחת היצרניות הבולטות בהסתייגות מתחבורה חשמלית למתמודדת העיקרית מול טסלה המתעצמת. במילים אחרות וקצת יותר אמריקאיות – כניסתה של מוסטאנג מינס ביזנס. 

הדגם המרשים לא שויך למוסטאנג בתחילת הדרך. למעשה, הדגם התחיל את חייו בתור גרסה חשמלית לפורד פוקוס, אך איפשהו לאורך הדרך הבינו בהנהלת פורד שכדי למכור רכבים חשמליים בשוק האמריקאי, הם חייבים לבנות משהו ממנו אנשים יוכלו להתלהב ולהתרגש.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם?
הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

מנכ״ל החברה ג׳ים פארלי (אז והיום) שלח את צוות העיצוב בחזרה לשולחנות העבודה שנתיים לפני החשיפה המתוכננת של המאך-E והנחה אותם ״חישבו מוסטאנג״ עם לוח זמנים כמעט לא הגיוני עבור רכב המיועד לייצור המוני. אך כעת, שנה אחרי חשיפתו לקהל המזמינים מראש, מגיע המתחרה החשמלי של פורד לכביש ומאפשר לכולנו לגלות אם הוא מצליח להגשים את ההבטחה שבו.

כן, מוסטאנג חשמלית

מבט אחורי על המוסטאנג מאך-E

רגע לפני שנצלול ליתרונות (ולחסרונות) של המאך-E, ראוי לציין לטובה את המהלך של פורד, שעשוי לגייס אליה גם את המשקיעים ובעלי המניות. פורד נכנסת לקרב על השליטה העתידית בעולם הרכב עם נוק-אאוט מרשים. 

כשחושבים על הדגם החשמלי הבא שהיא מתכננת – הטנדר F150 שכבר ברור שיכבוש את השוק – מבינים שפורד רוצה להראות לכולם כולל כולם שהיא מסוגלת לייצר רכב חשמלי עוצמתי שמשנה את מאזן הכוחות, אם רק תרצה בכך.

״זה היה חלק. מהתנועה השקטה לגוף הרכב הנוצץ ולמושבי העור, המאך-E מקרין מחוסר מאמץ. זה אחד הרכבים החשמליים המפתיעים – והמספקים – בהם נהגתי השנה״. כך אנדרו הוקינס תיאר את נסיעת המבחן שלו לוורג׳ (The Verge) מוקדם יותר החודש. 

בין היתר, הוא ציין, מדובר למעשה בשינוי המשמעותי הראשון בצי הרכבים של מוסטאנג. לראשונה המותג לא מצויד במנוע V8 הרועש וסוף סוף יש בו מושב אחורי מרווח. לא רק זה, מדובר בקרוסאובר נטול פליטות שיכול בקלות להסיע משפחה ותא מטען מלא.

לפי הוקינס, ההתרגשות אינה רק של אנשי הפרברים שמסיעים את ילדיהם לכדורגל. ״לכל מקום אליו הלכתי, נשטפתי על ידי קהל סקרנים. הרגשתי שאני מבלה עם מפורסם מעולם הרכב לפי כמות השאלות ובקשות הצילום שקיבלתי. אנשים נמשכים לרכב הזה ורוצים לדעת יותר. זו מוסטאנג חשמלית? מוסטאנג חשמלית?״

פורד הופכת לחברת טכנולוגיה

לוח המחוונים של המוסטנג מאך-E

אחרי שטסלה יצרה סטנדרטים חדשים כשהחלה לעדכן את רכביה מהרשת, אף חברה לא ממש יכולה להרשות לעצמה להוציא רכב חשמלי שלא מסוגל לשפר ביצועים מהענן. 

עם מסך עצום של 15.5 אינץ׳ לתפעול מערכות הרכב, הפיכת הטלפון למפתח(!) חכם לתפעול הרכב (כולל פתיחת חלונות ותא המטען), מעקב אחר הסוללה ותכנון עצירות לטעינה, המאך-E הוא גם הניסיון הראשון של פורד עם טכנולוגיית צי הרכבים המחוברים זה לזה. 

הדגם של פורד יהיה הראשון שניתן להוריד עבורו עדכונים דרך הטלפון. באפליקציה הייעודית יהיה ניתן גם לשלם עבור טעינה באחת מהתחנות ברשת שפורד פרסה יחד עם אלקטריפיי אמריקה.

פורד מנסה לאתגר עם הדגם החדש את המודל Y של טסלה. עם זאת, נראה שבכל הקשור לטווח נסיעה פורד עדיין לא מצליחה לעקוף את טסלה. בגרסה הזולה של מאך-E הסוללה תאפשר טווח נסיעה של 370 קילומטרים ובגרסה עם הטווח המורחב המוסטנג יוכל לדהור כ-450 קילומטר, ורק אז הוא מגיע לטווח של מודל Y בגרסתו הזולה יותר.

ההיסטוריה חוזרת על עצמה, רק הפוך

פורד עובדת קשה כדי לשכנע רבים שהיא על המסלול לתחבורה חשמלית בקנה מידה רחב. מאך-E הוא אבן הפינה בתכנית חשמלית בעלות של 11.5 מיליארד דולר שיושקעו במהלך השנתיים הקרובות ואמורות להציב בסופו של דבר את פורד בראש המתמודדות מול טסלה.

למרות שהנטייה היא להשוות את כל חברות הרכב ודגמיהן החשמליים לטסלה ודגמיה, כנראה שהשוואה בין פורד וג׳נרל מוטורס היא הנכונה יותר בהקשר זה. 

בניגוד למתחרה מהבית, פורד הייתה ועודנה איטית בצעדיה אל עולם החשמל ביחס לג׳נרל מוטורס, שמדגישה את מחויבותה המלאה לחשמל על כל במה שמוכנה לארח את מארי בארה, העומדת בראשה. בדומה לבארה, גם פארלי מעורב מאד בנעשה בתחום התחבורה החשמלי בחברה שתחתיו ובפרט בכל הנוגע ל-F-150.

למרות הרעש שטסלה יודעת לייצר, 99 אחוזים מהאנשים לא בוחרים ברכביה. עם מה שנראה כמו מודל Y מתוצרת ׳לא-טסלה׳, פורד מכוונת לקהל הרחב שמכיר ובוחר בה שוב ושוב. לעומת טסלה וחברות הזנק נוספות בתחום, לפורד יש נתח מוכח ויציב בשוק העולמי והאמריקאי, כך שהגעה של רכב חשמלי איכותי (שמעניק תמורה למחיר של חמישים אלף דולר) עשויה להניע יותר אנשים לחשמל מאשר טסלה הצליחה עד כה. 

2021 תהיה השנה בה פורד עשויה להתגלות כחזקה מהצפוי, במיוחד אם תגיע לנפח מכירות דומה לזה של מודל Y של טסלה (המוערך בעשרות אלפים רבים של רכבים ברבעון). מומנטום טוב עם מאך-E יכול לשחזר את ההצלחה של פורד מתחילת המאה הקודמת. אז נעלמו הרכבים החשמליים ואילו היום עלול להתבשר סופם של רכבי הבעירה הפנימית.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button