אחרי שנים של הצהרות, פולקסווגן החלה למכור באירופה את רכב הדגל החשמלי של החברה – פולקסווגן ID.3, הדגם הראשון של חברת פולקסווגן בסדרת ID החשמלית החדשה. מדובר ברכב קומפקטי, האטצ'בק חשמלי הבנוי על פלטפורמת MEB של החברה, והוא מכניס אותנו לדור הבא של רכבים חשמליים – עם טווחי נסיעה גבוהים וניסיון של אחת היצרניות הגדולות בעולם.
ביממה מאז ההכרזה הראשונה על הרכב במאי 2019, כבר התקבלו 10,000 הזמנות עבורו ועד להצגת הדגם בתערכות הרכב בפרנקפורט באותה שנה התקבלו 30,000 הזמנות.
הרכב מגיע במספר גרסאות עם טווחי נסיעה שונים, החל ב-330 קילומטרים לגרסת הבסיס ועד ל-550 קילומטרים לגרסה עם הסוללה הגדולה ביותר. לרכב מראה חדשני עם מרווח פנימי מרשים למרות מידותיו ושני מסכים פנימיים והוא מוצע למכירה באירופה במחיר התחלתי של 30,000 אירו.
הפולקסווגן ID.3 צפוי להגיע לישראל במהלך 2021.
גרסה | Pure | Pro | Pro-S |
---|---|---|---|
הנעה | אחורית | אחורית | אחורית |
מנוע (קילוואט) | 93 | 107 | 150 |
מנוע (כ״ס) | 126 | 145 | 204 |
תאוצה 0 ל-100 קמ״ש (שניות) | 10.0 | 9.0 | 7.9 |
מהירות מקסימלית | 160 קמ״ש | 160 קמ״ש | 160 קמ״ש |
טווח נסיעה (WLTP) | 330 ק״מ | 420 ק״מ | 549 ק״מ |
טעינה מהירה | 50 קילוואט | 100 קילוואט | 125 קילוואט |
פולקסווגן ID.3 הוא רכב משפחתי קומפקטי ומתאים לנסיעות עירוניות. טווח הטעינה בדגם הסטנדרטי עומד על 330 ק"מ אך יכול להגיע גם ל-550 ק"מ בדגם Pro-S המיועד לטווחי נסיעה ארוכים. טווחי הנסיעה של ה-ID.3 מאפשרים נסיעה קלה בארצנו הקטנה.
הוא אמנם גדול במעט מהגולף אך במידה מועטה בלבד. באורכו הוא עולה על הגוף ב-3 מ"מ בלבד וברוחבו ב-10 מ"מ – מידות אלו יאפשרו לו תמרון וחיפוש חניה קל יותר לתושבי העיר. אחד היתרונות המשמעותיים של הדגם הזה הוא מחירו הזול יחסית – 30,000 יורו.
המחיר עשוי לקרוץ לקהלים חדשים: צעירים ומשפחות קטנות עירוניות – ולאפשר להם לעבור לרכב חשמלי חסכני למרות ההוצאה הראשונית של הרכישה. ברכבים המצוידים בסוללה לטווח ארוך, הרכבים יהיו מתוכננים עבור ארבעה נוסעים בלבד כך שהרכב יתקשה לתת מענה למשפחות בהן יותר משני ילדים.
פולקסווגן ID.3 מגיעה בשלוש תצורות: פיור (טווח נסיעה סטנדרטי), פרו (טווח אמצע, הראשון שייוצר) ופרו-S (טווח ארוך). טווח הנסיעה לטעינה עומד על 330 ק"מ לדגם הסטנדרטי ועד 550 ק"מ לדגם פרו-S. תאוצת הרכב עומדת על 10 שניות בגרסת הבסיס, ו-7.9 עבור גרסת ה-Pro-S. מהירות מרבית של 160 ק"ש ועוצמה של 126 עד 204 כ"ס כתלות בדגם. בכל הדגמים מדובר על מנוע יחיד עם הנעה אחורית.
הדגם הסטנדרטי מציע סוללה של 45 קוט״ש, טעינה מהירה (50 קילוואט) של 44 דקות מוסיפה כ- 220 ק"מ. דגם האמצע שאמור לצאת לשוק ראשון מציע סוללה של 58 קוט״ש עם אפשרות טעינה מהירה בשקעי 100kw עם תוספת של 275 בחצי שעה, והדגם לטווח הארוך מציע סוללה של 77 קוט״ש עם אפשרות טעינה מהירה בשקעי 125 קילוואט אשר תוסיף 360 ק"מ ב-34 דקות. טעינה ביתית אמורה להימשך בין שש ורבע שעות לדגם הבינוני ועד שמונה ורבע שעות לדגם ארוך הטווח. דווקא הדגם הסטנדרטי יצריך יותר זמן טעינה סטנדרטי מדגם הביניים: כשבע וחצי שעות.
הרכב מורכב במפעל זוויקאו בגרמניה. מידות הרכב: 4261 מ"מ אורך, 1809 מ"מ רוחב (ללא מראות צד), 1552 מ"מ גובה ומשקל 1600 ק"ג – ארוך ב-3 מ"מ, 10 מ"מ רוחב ו-60 מ"מ גובה מגולף.
פולקסווגן ID.3 מוצעת בשלוש רמות אבזור: 1st, 1st plus, 1st max.
הרכב יצויד בשני מסכי מגע: אחד מאחורי ההגה והשני מרכזי. פנים הרכב יכלול כפתורים פיזיים רק לשליטה בחלונות החשמל ובתאורת החירום, יתר אמצעי השליטה ימורכזו למסך הממגע שעתיד לכלול קישוריות לאינטרנט, אפשרויות חיבור לסמרטפונים וזיהוי קולי.
חידוש נוסף הוא הצליל הרכב ישמיע להזהיר את העוברים ושבים סביבו – צליל שהולחן במיוחד על ידי לסלי מנדוקי שישמש לא רק לצורך התראה אלא גם לצורך מיתוג הדגם. לחץ להאזנה:
חלונות הרכב גדולים ובטווחי הנסיעה הסטנדרטיים והאמצעיים ניתן יהיה גם להוסיף חלון גג פנורמי, שלא מוצע בטווח הארוך בשל משקלו. אפשרויות שדרוג נוספות כוללות שדרוג למערכת קולית Beats המוסיפה שמונה רמקולים וסאבוופר למערכת הסטנדרטית ואורות אווירה פנימיים דינמיים שישתנו בהתאם למזג האויר הפנימי ברכב: תכול בתנאי מיזוג ואדמדם בתנאי חימום. מטריצת אורות לד קדמיים תדאג אוטומטית בשילוב חיישני אובייקטים בסביבה לכבות אורות שעלולים לסנוור רכבים אחרים.
הרכבים הראשונים שיצאו לשוק יכללו בקרת אקלים בודדה לתנאי מזג אויר אף בהמשך הכוונה היא לשדרג למערכת התומכת בזוג מערכות תנאים.
מפרטי הבטיחות לדגם ID.3 עדיין לא פורסמו. הרכבים הראשונים לא יכללו מערכות עזר לחניה אך כן חיישני חנייה ומערכות בלימה אוטומטיות.
ה- ID.3 הוצג כרכב הקונספט בסדרת ID כבר בשנת 2016 בתערוכת הרכבים בפריז. הסדרה אמורה לכלול רכבים ממוספרים מ- ID.1 ועד ID.9. מלבד ה- ID.3, רכב קומפקטי משפחתי קטן, האטצ'בק עם 5 דלתות, ה- ID.1 ו- ID.2 אמורים לייצג רכבים קטנים יותר וככל שהמספר גדל, כך גדלים הרכבים. תוספת של X אמורה לייצג SUV.
רכב הקונספט הציג רכב חשמלי שתוכנן מהיסוד ככזה מעל פלטפורמת MEB עם כמה חידושים: מצלמות וידאו המחליפות את מראות הצד (מראות צד וירטואליות), חיישני LiDar לנסיעה אוטונומית, הגה נשלף ונסגר במצבי נסיעה אוטונומית,. דלת הזזה אחורית, סוללה דמוית קוביות שוקולד ועוד. לא כל החידושים הללו הגיעו לגרסת הייצור, לדוגמה הרכב מצויד במראות צד ולא במראות צד וירטואליות ופתיחת הדלתות היא סטנדרטית.
השמועות בהתחלה דיברו על הרכב בשם Neo, במאי 2019 הודיעה חברת פולקסווגן כי השם הרשמי של הרכב יהיה Id.3 וכי הוא יוצג בתערוכת הרכבים הבינלאומית בגרמניה בספטמבר של אותה השנה. במקביל, נפתחה הזמנה מוקדמת של הרכב החדש בתשלום מקדמה של 1000€ והבטחה כי אספקת הרכבים תחל באמצע שנת 2020.
הגרסה המתוכננת לקו הייצור נחשפה בספטמבר בתערוכת הרכבים בגרמניה לצד לוגו ומיתוג מחודשים של חברת פולקסווגן. התכנון הוא כי משנת 2021 הרכב יתפוס את מלוא קיבולת המפעל וייוצרו 330,000 רכבים בשנה. מאז, תחילת השיווק נדחתה לחודש אוגוסט 2020 ומנגד תחזיות הייצור עלו באופן ניכר.