טסלה מודל Y הוא רכב פנאי חשמלי עם טווח נסיעה ארוך ויכולות טעינה סופר מהירות. מדובר ברכב עצמתי עם תאוצה מרשימה, המבוסס על אותה פלטפורמה של הטסלה מודל 3.
המודל Y מעוצב ספורטיבית בקווים חיצוניים נקיים ועגולים. יש לו גג מתעגל לאחור, פנסים אלכסוניים וצרים וחזית חלקה. הרכב מרווח, עם פנים מינימליסטי וחלק, הוא מאובזר היטב לנוחות כלל הנוסעים, טכנולוגי ומעודכן כמו שאר רכבי החברה.
בדומה למודל 3, גם מודל Y הפך לפופולרי ברחבי העולם בשל תכונותיו, ובארצות הברית אף נמכר בגרסה עם שבעה מושבים. מודל Y נבחר לרכב הנמכר ביותר באירופה בשנת 2022, למקום הרביעי כמכונית הנמכרת ביותר בסין וברשימת עשרת הרכבים הנמכרים ביותר בארה"ב. ברבעון הראשון של 2023, מודל Y הפך לרכב הנמכר ביותר בכל העולם גם מבין כלל הדגמים הלא חשמליים.
בישראל המודל Y נמכר בשלוש גרסאות: טווח רגיל עם הנעה אחורית, טווח ארוך עם הנעה כפולה וגרסת ביצועים (פרפורמנס), גם היא עם הנעה כפולה ו-534 כוחות סוס. נכון להיום תצורת של שבעה שבעת מושבים לא נמכרת בישראל, למרות שצפוי לה ביקוש גבוה.
מודל Y יכול להתאים למשפחות המחפשות רכב טוב ומרווח, שמתאים לנסיעות ארוכות גם בתדירות גבוהה. בנוסף, הרכב מתאים גם לחובבי הטכנולוגיה, שיהנו מרכב עם מערכת מולטימדיה בין המתקדמות בשוק, מערכת סאונד מעולה, ואפליקציה שמאפשרת לשלוט על הרכב מרחוק.
גרסה | בסיס | טווח ארוך | פרפורמנס (ביצועים) |
---|---|---|---|
הנעה | אחורית | כפולה (AWD) | כפולה (AWD) |
מנוע (קילוואט) | 220 | 258 | 340 |
מנוע (כ״ס) | 299 | 351 | 462 |
תאוצה 0 ל-100 קמ״ש (שניות) | 6.9 | 5.0 | 3.7 |
מהירות מקסימלית | 217 קמ״ש | 217 קמ״ש | 241 קמ״ש |
טווח נסיעה (WLTP) | 455 ק״מ | 533 ק״מ | 514 ק״מ |
טעינה מהירה | 170 קילוואט | 250 קילוואט | 250 קילוואט |
גרסת הבסיס מצוידת בהנעה אחורית בהספק של 300 כוחות סוס, עם תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 6.9 שניות ומהירות מירבית של 217 קמ"ש. טווח הנסיעה המוצהר של גרסה זו עומד על 455 ק"מ לפי התקן, אך נע באיזור ה-350 ק״מ בעולם האמיתי.
גרסת הטווח הארוך מצוידת בהנעה כפולה בהספק של 514 כוחות סוס, עם תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 5 שניות ומהירות מירבית של 217 קמ"ש, טווח הנסיעה המוצהר של גרסה זו עומד על 533 ק"מ לפי התקן, ובפועל טווח הנסיעה נע סביב ה-420 ק״מ לטעינה.
גרסת הפרפורמנס, מצוידת גם היא בהנעה כפולה, בהספק 534 כוחות סוס, הרכב מאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 3.7 שניות בלבד עם מהירות מרבית של 250 קמ"ש. לגרסה זו טווח מוצהר של 514 ק״מ.
בדומה לשאר רכבי טסלה, גם למודל Y יש טעינה מהירה מאוד, שנעה בין 170 קילוואט בגרסת הבסיס, כך שניתן לטעון את הרכב מ- 10% ל- 80% ב- 25 דקות. ועד ל-250 קילוואט בגרסאות הטווח הארוך והפרפורמנס. עם טעינה בהספק כזה תוכלו למלא את הרכב מ- 10% ל-80% ב-27 דקות בלבד, או לחלופין תוכלו לקבל עוד 100 ק"מ של טווח בכ-6 דקות של טעינה.
בעלי הרכב יהנו גם מרשת הטעינה הסופר-מהירה של טסלה, שפרוסה מצפון ועד לדרום הארץ, כך שתוכלו להגיע עם הרכב לכל מקום ולהטעין בצורה נוחה ופשוטה.
טעינת המודל Y מתבצעת לרוב בעמדת טעינה המותקנת בחניה בבית. בנוסף המודל 3 תומכת בטעינה סופר מהירה באחת מעמדות הטעינה של טסלה הפרוסות ברחבי המדינה. זמני הטעינה ועלויות הטעינה מפורטות בטבלה למטה.
גרסה | עלות טעינה (ביתית)* | זמן טעינה מהירה (0-80%) | זמן טעינה ביתית | טווח נסיעה משולב |
---|---|---|---|---|
בסיס | 35 שקלים | 25 דקות | 6:15 שעות | 455 ק״מ |
טווח ארוך | 45 שקלים | 27 דקות | 8:15 שעות | 533 ק״מ |
ביצועים | 45 שקלים | 27 דקות | 8:15 שעות | 514 ק״מ |
עם טעינה סופר-מהירה בהספק של 250 קילוואט, תוכלו לקבל טווח נסיעה של 100 ק״מ ב-6 דקות של טעינה.
תוכלו לקבל מידע נוסף על טעינה של רכב חשמלי:
חווית הנהיגה במודל Y שונה בהרבה במפתיע מאחותה הקטנה , טסלה מודל 3, הודות למערך המתלים הרך יותר ומרווח הגחון שגם הוא תורם במקצת בעיקר בפסי ההאטה. הנסיעה בכבישים עירוניים ובתמרונים חדים לא משימה מסובכת עבורה, והודות למידות הצמיגים הגדולות גם הנסיעה במהירויות גבוהות לרוב לא מלווה ברעשי כביש ורוח, למודל Y יש בלימה רגנרטיבית מהטובות בתחום, והרכב תומך בנהיגה עם דוושה אחת, כך שכמעט ולא תאלצו להשתמש בדוושת הבלם.
פקטור ההנאה במודל Y גם הוא חשוב לציון, מכיוון שכבר בגרסה הבסיסית ההנעה האחורית תקבלו 347 סוסים שיזניקו אותכם קדימה ל-100 קמ"ש ב6.5 שניות בלבד, מערך המצלמות הרחב של הרכב מאפשר תמרוני גם באזורים צפופים ואף יודיע לכם על המרחק המדוייק ביניכם לבין האובייקט הקרוב ביותר.
מי שנמצא הרבה בדרכים בין עירוניים ימצא את מערכת האוטופיילוט השומרת על נתיב, מספקת בקרת שיוט אדפטיבית ומצוידת בקריאת תמרורי מהירות, שימושית ביותר.
עיצוב הפנים של הרכב נעשה בקווים נקיים. הדשבורד מינימליסטי וחלק, אין בו כפתורים ועיקר השליטה בפונקציות השונות מתבצעת דרך המסך המרכזי.
בתא הנהג, המושב מוגבה, בזכותו יש ראות טובה ממושב הנהג. המושבים הקדמיים מתכווננים חשמלית ומחוממים, וההגה מחומם גם הוא ומתכוונן חשמלית לנוחות נהיגה מקסימלית. יש אפשרות להתאים את כסא הנהג, ההגה והמראות לפי פרופיל נהג אישי, וכך לקבל את התנאים הנוחים לכם בכל פעם שאתם נוהגים ברכב, גם אם אחרים נוהגים בו. בזמן הכניסה לרכב, הרכב מזהה את הנהג או הנהגת לפי האפלקציה, ומכוון את עצמו בהתאם.
בקונסולה המרכזית יש מקום מסודר לשני פלאפונים עם טעינה אלחוטית, יחד עם עוד שני מקומות אחסון גדולים ונוחים מאוד הממוקמים בין הנהג לנוסע הקדמי ומקום לשתי כוסות או בקבוקים. אחד מתאי האחסון מצויד בשני שקעי USB-C. מעבר לכך בצדי הדלתות הקדמיות יש מקום נוסף לאחסון.
הודות לבסיס גלגלים רחב של 2,890 מ"מ ולרצפה שטוחה בחלקו האחורי של הרב, המושבים האחוריים מרווחים, ושלושה נוסעים מבוגרים יוכלו לשבת מאחור בנוחות. יש ברכב גג זכוכית גדול המגן מפני קרינת השמש, ובשל הגובה יש מרווח ראש נדיב ליושבים מאחור.
לרכב יש שני תאי מטען, אחורי וקדמי. תא המטען האחורי גדול ופרקטי בנפח של 854 ליטרים, ועם מושבים אחוריים מקופלים, תקבלו 2,158 ליטר. תא המטען הקדמי (Frunk) הוא בנפח של 117 ליטר והוא שימושי לאכסון תיקים, מזוודה קטנה או כבלים לטעינה.
בתא הנהג יש מסך מולטימדיה מרכזי בגודל 15" הכולל את לוח המחוונים, שליטה על כל הצרכים ברכב ואת מערכת המולטימדיה. המסך בהיר ומגיב היטב למגע, עם שלל תפריטים ופונקציונליות, והוא מציג את נתוני הנסיעה של הרכב בצידו השמאלי, הקרוב לנהג.
מערכת המולטימדיה לא תומכת באפל קארפליי או באנדרואיד אוטו, אך היא מצוידת בגוגל מפות שמאפשר ניווט, מציאת עמדת טעינה קרובה, והערכה, די מדויקת, של צריכת האנרגיה בנסיעה, ואחוז הסוללה איתו תגיעו ליעד.
המערכת מאפשרת לתפעל את הפלאפון בנוחות, ויש בה אפליקציות מובנות כמו ספוטיפיי וקריוקי. המערכת תומכת גם ביוטיוב, נטפליקס ושלל משחקים, אותם תוכלו להפעיל רק שהרכב במצב חניה.
מערכת הסאונד כוללת 14 רמקולים שונים, ומדובר באחת ממערכות השמע המובנות הטובות שיש בשוק, בעיקר בקטגוריית המחיר שהרכב נמצא בה.
מעבר לכך יש אפשרות כניסה לרכב ללא מפתח באמצעות הסמאטרפון, מראות צד מחוממות, מתקפלות ומתעמעמות לפי הצורך, מערכת בקרת אקלים מדויקת המאפשרת הגנה מפני התחממות יתר באקלים חם, חימום מראש של פנים הרכב במזג אוויר קר וסינון אוויר איכותי.
הרכב מצויד במערכת האוטופיילוט של טסלה, המאפשרת בעיקר שמירה על נתיב, ובקרת שיוט אדפטיבית. ניתן לשדרג את המערכת בעלות של כ-35 אלף שקלים (Enhanced Autopilot) שבעזרתה ניתן לנווט עצמאית בכביש מהיר, להחליף נתיב באופן אוטומטי ולקבל בקרת שיוט מודעת לתנועה מסביב.
המערכת תומכת בשתי פונקציות עתידיות שכרגע לא מאושרות לשימוש בישראל, אך פועלות בארצות הברית. מדובר במערכת Autopark היודעת לזהות מקום חניה פנוי ולחנות באופן עצמאי. מערכת עתידית נוספת היא Smart Summon היודעת לחנות לבד או לצאת מחניה צרה ולהגיע אליכם באופן עצמאי כשאתם נמצאים מחוץ לרכב, כמו במקרה של חניון גדול כשיש לכם עגלת קניות או דברים כבדים לסחוב והרכב מגיע ישר אליכם.
ובעלות של כ-70 אלף שקלים תוכלו לשדרג למערכת הנהיגה האוטונומית המלאה (FSD), שבשלב זה לא נותנת הרבה בשל מגבלות רגולטוריות. לפי טסלה בעתיד המערכת תתמוך בבקרת רמזורים ותמרורי עצור, ובשיוט בתוך העיר.
מודל Y הוא רכב בטיחותי מאוד אשר קיבל חמישה כוכבים במבחני הריסוק של EuroNCAP, עם ציונים של 97% בבטיחות נוסעים מבוגרים, 87% בבטיחות ילדים, 82% בבטיחות הולכי הרגל בסביבת הרכב ו- 98% באבזור בטיחותי. דירוג אבזור הבטיחות ברכב הוא 7 (מתוך 8).
יש ברכב שבע כריות אוויר הממוקמות מקדימה, בצדי המושבים הקדמיים ובצדדים של הרכב. קיימות מצלמות היקפיות, הנותנות תמונה מלאה של סביבת הרכב תוך כדי נסיעה ועיבוד חזותי למרחק רב קדימה כדי לזהות אם קיימת סכנה קרובה ולתת תמונה של הרכבים, תמרורי מהירות או הולכי רגל בסביבה .
הרכב מצויד גם במערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב הנסיעה, בלימה אוטונומית במקרה של סכנת התנגשות, מערכת לבלימת חירום מפני הולכי רגל ורוכבי אופניים, מערכת לזיהוי כלי רכב בשטח ראיה מת, מערכת אקטיבית למניעת התנגשות ברכב המגיע מהצד בשטח ראיה מת, בלימה אוטומטית במקרה של סכנה בנסיעה לאחור, מערכת לזיהוי הולכי רגל, אופניים ואופנועים, מערכת המתריעה מפני עייפות של הנהג וחיישני חגורות בטיחות.
האחריות על הרכב בשלושת הגרסאות של הדגם היא לארבע שנים או 80,000 ק"מ (המוקדם מבינהם). בגרסת הבסיס, האחריות על הסוללה היא לשמונה שנים או 160,000 ק"מ. בגרסאת הטווח הארוך והפרפורמנס, האחריות על הסוללה היא לשמונה שנים או 192,000 ק"מ.