טסלה מודל Y הוא רכב קרוסאובר חשמלי, שמבוסס על אותה פלטפורמה של הטסלה מודל 3. המודל Y נחשף בתחילת שנת 2019, כשלראשונה הוצע בגרסת 5 מושבים. בתחילת 2021, עדכנה טסלה את היצע המודל Y שלה, עם תוספת של גרסת סטנדרט ריינג' (Standard Range) בעלת הנעה אחורית ובמחיר נמוך יותר מצמד הגרסאות כפולות ההנעה, שנמכרה לזמן קצר, אך לבסוף הגרסה הזו יצאה מייצור.
עוד נוספה האפשרות להגדיל ל-7 מקומות בתוספת של כ-3,000 דולר – ובכך נפתחה עוד אופציה לרכב חשמלי 7 מקומות מתוצרת טסלה, כשעד המודל Y האפשרות היחידה לרכב 7 מקומות חשמלי מבית טסלה (ובכלל) היה הטסלה מודל X היקר משמעותית.
טסלה מייצרת את המודל Y גם בסין, במפעל הג'יגה פקטורי שלה שנמצא בעיר שנגחאי. הייצור המקומי, מאפשר למכור את הקרוסאובר החשמלי במחיר מוזל – עלותה של הגרסה הסינית זולה עד כ-30% מהגרסאות שנמכרות באירופה וארה"ב.
במבחני הריסוק של ארגון הבטיחות הבטיחות האמריקני, ה-NHTSA, השיג המודל Y של טסלה את הדירוג המקסימלי של 5 כוכבי בטיחות.
המודל Y הוכרז על ידי מגזין הרכב החשמלי CleanTechnica כרכב השנה לשנת 2020 – לפי המגזין, המודל Y צפוי להיות הרכב החשמלי הנמכר בעולם, ונתוני המכירות בהחלט תומכים בכך:
בשנת 2020 נמכרו בארה"ב וקנדה יותר מ-84,000 רכבי מודל Y, יותר מ-35,000 מהם ברבעון האחרון של השנה – מה שהופך את המודל Y לדגם השני הנמכר ביותר של טסלה – מיד אחרי המודל 3.
המודל Y הוא כנראה הדגם החשוב ביותר של טסלה. בלא מעט מדינות בעולם (כולל בישראל), דגמי הקרוסאובר השונים מובילים את טבלאות המכירות, וטסלה רצתה ליצור דגם שיתן מענה חשמלי לצורך הזה – ואם מסתכלים על נתוני המכירות, אין ספק שהצליח לה, ובגדול – ולא מן הנמנע שנראה את המודל Y עוקף את המודל 3 בטבלאות המכירות בסוף שנת 2021 – התוספת של האפשרות לרכישת מודל Y עם 7 מקומות, עוד סגמנט שיש לו ביקוש גדול בעולם, רק מחזקת את ההערכה הזו. המודל X אמנם עונה על ההגדרות האלו, אבל הוא יקר בהרבה מהמודל Y ולא יתאים לכולם מבחינת מחיר.
כאמור, טסלה מציעה את המודל Y בשתי גרסאות:
גרסה | Long Range | Performance |
---|---|---|
הנעה | כפולה (AWD) | כפולה (AWD) |
מנוע (קילוואט) | 258 | 340 |
מנוע (כ״ס) | 351 | 462 |
תאוצה 0 ל-100 קמ״ש (שניות) | 5.1 | 3.7 |
מהירות מקסימלית | 217 קמ״ש | 241 קמ״ש |
טווח נסיעה (WLTP) | 505 ק״מ | 480 ק״מ |
טעינה מהירה | 250 קילוואט | 250 קילוואט |
גרסה כפולת הנעה (עם שני מנועים חשמליים) עם טווח נסיעה של 505 ק"מ, תאוצה מ-0 ל-100 בתוך 4.8 שניות ומהירות מירבית של 216 קמ"ש. מחירה של גרסת הלונג ריינג' עומד בארה"ב על 49,990 דולר לפני הטבות מס.
גרסת ההנעה הכפולה ה"ביצועיסטית" של המודל Y. גרסת הפרפורמנס מציעה טווח נסיעה של 480 ק"מ, תאוצה מ-0 ל-100 בתוך 3.5 שניות ומהירות מירבית של 248 קמ"ש. מחירה של גרסת הביצועים עומד בארה"ב על 59,990 דולר. גרסת הפרפורמנס כוללת גם גלגלי 21", בלמים משודרגים, בולמי זעזועים מונמכים, ופדלים מאלומיניום.
מ-2021, טסלה מציעה את האפשרות לשדרג את גרסת הלונג' ריינג' ל-7 מקומות ישיבה, בתוספת תשלום של כ-3,000 דולר.
טסלה מציעה את המודל Y עם יכולות נהיגה אוטונומיות מלאות בתוספת של 37,500 שקלים לפני מס – כולל ניווט אוטומטי (כשהרכב מחליף נתיבים לבד לפי המסלול שנבחר באפליקציית הניווט), חניה אוטומטית, פיצ'ר ה-Summon – שמביא את הרכב אל הנהג לפי פקודה, ועוד. הדעות האם מדובר בנהיגה אוטומטית לחלוטין או לא חלוקות – בעוד שהרכב יודע לבצע מגוון פעולות לבד, הוא עדיין דורש מידי פעם מהנהג לתת "אות חיים" (נגיעה בהגה לדוגמא) – בטסלה עשו זאת על מנת לוודא שהנהג עדיין מרוכז בכביש ולא פרש לראות סרט או לנמנם את תנומת הצהריים.
במצב הנהיגה האוטונומית, המסך המרכזי שבטסלה מודל Y יציג עצמים שונים שנמצאים בדרכו של הרכב – ברמת דיוק גבוהה ביותר – אם יש לפניכם טנדר, תראו אותו על המסך, ואם אתם עומדים מרומזר עם כמה רמזורים בצבעים שונים (לדוגמא פנייה שמאלה אדום והמשך ישר ירוק) הרכב ידע לזהות את הצבעים ולהציג אותם על המסך – יכולות זיהוי אלו אמורות בסופו של דבר לאפשר לרכבים של טסלה להאט בכוחות עצמם – בהתאם לעצמים שהם מזהים / צבעי הרמזורים.
מודל Y מציע עוד שני פיצ'רים מגניבים: הראשון הוא מצב Sentry – על ידי שימוש במצלמות ההיקפיות של הרכב, הוא מזהה ומתריע על התקרבות של אדם חשוד לרכב – וגם מפעיל אורות והתראה על המסך במקרה שמישהו מתקרב יותר מידי – כאשר בעל הרכב יוכל לצפות לאחר מכן בסרטונים שנלקחו, וגם לקבל אינפורמציה על מספר הפעמים שמצב זה הופעל.
פיצ'ר נוסף ומגניב לא פחות – מצב כלב (Dog Mode) בו בקרת האקלים מופעלת בצורה אופטימלית במידה ואתם צריכים להשאיר את הכלב שלכם ברכב לזמן מה – כולל התראה גדולה ובולטת במיוחד על המסך המרכזי עם ההודעה – "הבעלים יחזור בקרוב – אל דאגה! המזגן דלוק" – במידה ומישהו יחשוב שהכלב ננעל ונשכח ברכב. נראה שחשבו שם בטסלה באמת על הכל.
מודל Y מציעה מושבים מחוממים מקדימה ומאחורה, עם אפשרות לבחירה של רק מושב אחד ושליטה על דרגות החום דרך מסך התצוגה המרכזי. ההגה של הקרוסאובר החשמלי מינימלי במיוחד – לא תמצאו כאן עשרות כפתורים שכל אחד מהם אחראי על פעולה אחרת, אלא שני כפתורים כדוריים ששולטים לא רק על עוצמת השמע, אלא בהרבה מעבר לכך – הם אחראיים על כיוון ההגה (למעלה / למטה, קדימה / אחורה) כיוון המראות ועוד.
מרבית הפונקציות מופעלות ונשלטות או מההגה או ממסך התצוגה המרכזי, דרכו ניתן להפעיל פיצ'רים מגניבים כמו נעילת דלתות אוטומטית כאשר הנהג מתרחק מהרכב, שליטה בעוצמת התאוצה, שמירת קליפ ממצלמות הרכב המובנות (על ידי צפצוף), עמעום התראות ליושבים מאחורה (Joe Mode), פתיחה של תא המטען, מכסה "המנוע" או הבגאז' הקדמי (יתרונות של רכב חשמלי), פתיחה של תא כפפות ועוד.
הדלתות נפתחות בפעולה חשמלית על ידי לחיצת כפתור, ובמקרה שאתם מודאגים שתישארו נעולים בתוך הרכב במקרה שהסוללה תיגמר – נרגיע אתכם ונגיד שיש גם מנגנון פתיחה ידני שנותן את המענה במקרים שכאלו.
טעינת המודל Y מתבצעת לרוב בעמדת טעינה המותקנת בחניה בבית. בנוסף המודל Y תומכת בטעינה סופר מהירה באחת מעמדות הטעינה של טסלה הפרוסות ברחבי המדינה. זמני הטעינה ועלויות הטעינה של הטסלה מודל Y מפורטות בטבלה למטה.
גרסה | עלות טעינה (ביתית)* | זמן טעינה מהירה (0-80%) | זמן טעינה ביתית | טווח נסיעה משולב |
---|---|---|---|---|
Long Range | 45 שקלים | 22 דקות | 7:45 שעות | 505 ק״מ |
Performance | 45 שקלים | 22 דקות | 7:45 שעות | 480 ק״מ |
במודל Y, כמו בשאר הדגמים, טסלה מקפידה על קו עיצוב מינימליסטי בחוץ – וגם בתא הנוסעים. למעשה, מלבד מסך התצוגה הראשי בגודל 15 אינץ', לא נראים כמעט אביזרי עיצוב בולטים. רוכשי המודל Y יוכלו לבחור בין מושבים לבנים או שחורים, כאשר לטובת היושבים מאחורה דאגה טסלה ליציאת מזגן (אי כי ללא אפשרות לקבוע את הטמפרטורה), משענת אמצעית נשלפת עם תאים לכוסות וצמד יציאות USB. גג זכוכית פנורמי המעוצב ביחידה אחת מאפשר חדירה של אור אל תא הנוסעים, יחד עם שמירה על מראה ככה – במדינות שטופות שמש.
המודל Y אמור להיות אחד הרכבים הכי מצליחים בתולדות טסלה, אבל על העיצוב החיצוני – בהחלט אפשר להתווכח (אנחנו דווקא אהבנו…). המודל Y זמין במספר צבעים: לבן, שחור, אפור, כחול ואדום, כאשר הלקוחות יוכלו לבחור בין שני סוגי גלגלים מעוצבים בקוטר 19’’ או 20" (גלגלי 21" בגרסת הפרפורמנס) עוד פיצ'רים עיצוביים ששווה להזכיר: גימורים שחורים בידיות, גג זכוכית פנורמי, חלונות כהים ועוד.
המודל Y מציע תא נוסעים מרווח ליושבים מקדימה והן ליושבים מאחורה – עם מרווח הגון לרגליים (1,029 מ"מ) ולראש (1,001 מ"מ), בעיקר בזכות העיצוב הקמור של גג הזכוכית של הקרוסאובר החשמלי. ניתן למצוא כאן לא מעט חלל אחסון: מלבד תא המטען שמציע נפח מקסימלי של 1,925 ליטר (עם מושב אחד או שניים מקופלים), ניתן למצוא גם שני תאי אחסון נוספים בתא המטען האחורי, תא אחסון בתא המטען הקדמי, תאי אחסון בקונסולה המרכזית (כולל אחד עם משטח טעינה אלחוטי), תא כפפות, תא אחסון עם מגש במשענת האמצעית בין מושב הנהג לנוסע ועוד.
המודל Y מציע מערך מושבים עם מגוון אפשרויות קיפול חכמות למושבים האחוריים – ניתן לקפל מושב אחד בלבד, חצי שורה את או השורה כולה, ניתן לקפל רק את משענת האמצע כדי להכניס חפצים ארוכים במיוחד מבלי לוותר על שני מקומות הישיבה. בנוסף, ניתן לקפל את המושבים האחוריים בלחיצת כפתור דרך תא המטען.
המודל Y מיועד בראש ובראשונה כמובן למשפחות – כאלו שמחפשות רכב חשמלי שיוכל להסיע בנוחות זוג הורים וכמה ילדים, בטח ובטח בגרסת ה-7 מקומות. אך גם כל מי שמחפש רכב חשמלי גדול במחיר אטרקטיבי, יראה את המודל Y כאופציה מעניינת.
אבל המודל Y של טסלה נותן מענה בעוד סגמנט, ובמיוחד גרסת הפרפורמנס, שעם תאוצה מ-0 ל-100 בתוך כ-3.5 שניות, עלולה "להעליב" לא מעט רכבים ספורטיבים עם מנועי בעירה פנימית (שגם עולים הרבה יותר ממנה). יחד עם חבילת האבזור שכוללת בולמים מונמכים שמקנים לרכב מראה והתנהגות ספורטיביים אף יותר והטכנולוגיה המתקדמת של רכבי טסלה – לא מן הנמנע שנראה את המודל Y אצל צעירים.
טסלה היא יצרנית הרכב החשמלית המובילה בעולם, וכל יצרני הרכב (גם גדולים ומפורסמים הרבה יותר ממנה) יצטרכו לעמוד בסטנדרט שלה כדאי להצליח. למודל Y ישנן כמה מתחרות, חלק התחילו להימכר רק לא מזמן כמו המוסטאנג מאך E – שנתפסת כמתחרה הישירה ביותר של המודל Y, הפולקסווגן ID.4 – אחת התקוות הגדולות של קונצרן פולקסווגן לאמריקה, סקודה אניאק, הניסאן אריא שתגיע לארה"ב וגם לישראל בעתיד, והלקסוס UX 300e.