fbpx

מה זה טעינה מהירה של רכב חשמלי? המדריך המלא

טעינה מהירה, כשמה כן היא, מאפשר לטעון את הרכב בזמן קצר ביחס לטעינה הביתית. במדריך הזה נפרט את כל מה שאתם צריכים לדעת על טעינה מהירה לרכב חשמלי.

טעינה של רכב חשמלי היא אחד האספקטים החשובים לבעלי רכב חשמלי, והיא שונה מאוד מתדלוק של רכב. במאמר הזה נסביר לעומק על טעינה מהירה לרכב חשמלי. אם נושא הרכבים החשמליים חדש לכם ואתם רוצים להבין את הבסיס לעולם הטעינה, אתם מוזמנים במדריך לטעינת רכב חשמלי כאן באתר.

מהי טעינה מהירה?

טעינה מהירה של רכב חשמלי היא טעינה בהספקים גבוהים מאוד המאפשרת לטעון את הרכב בזמן קצר. לרוב מדובר על טעינה של 80% מהסוללה בכחצי שעה, אך שיפורים מתמידים בטכנולוגיה מקצרים את זמני הטעינה.

לפני שנכנס לזמנים ולהספקים חשמליים, בואו נדבר בקצרה על ההבדלים בין סוגי הטעינה השונים. בגדול, יש מספר סוגי טעינה של רכב חשמלי שנבדלים בעיקר במהירות הטעינה. כדי לשמור על הדברים פשוטים, נחלק את העולם הזה לשני סוגים: טעינה רגילה וטעינה מהירה (נקראת באנגלית Fast Charging או Rapid Charging).

טעינה רגילה מתרחשת בזמן שהרכב חונה, ויכולה לארוך מספר שעות. היא מתבצעת מעמדת טעינה המותקנת לרוב בחנייה בבית, ברחוב או במקום העבודה.

רוב בעלי הרכבים החשמליים משתמשים כמעט תמיד בטעינה רגילה, ומטעינים את רכבם במהלך הלילה או כשהם בעבודה. עם זאת, במקרים מסוימים יש צורך לטעון את הרכב מהר, ולשם כך יש עמדות טעינה מהירות.

עמדת טעינה מהירה

עמדת טעינה מהירה היא עמדה שיכולה להטעין רכב חשמלי בהספק חשמלי של 50kW או יותר. עמדות כאלו, לרוב, ממוקמות בכבישים מהירים, בינעירוניים, ובאיזורי נוחות. לדוגמה, בארץ ניתן למצוא עמדות מהירות במיקומים כמו קניון אם הדרך בכביש החוף, או בכושי רמון בדרך לאילת.

ההספק החשמלי של העמדה (מסומן ב-kW, או קילוואט) הוא למעשה ה"עוצמה" שבה העמדה טוענת את הרכב. ככל שהוא גבוה יותר, כך מהירות הטעינה גבוהה יותר. הספקי הטעינה של העמדות האלו מתחילות מ-50kW כפי שנכתב, ויכולות להגיע ל-350kW ויותר.

עם זאת, הספק הטעינה בפועל תלוי גם ברכב ולא רק בעמדה. בחלק מהרכבים החשמליים הישנים יותר, אין אפשרות להטעין את הרכב בעמדה מהירה, אך כיום כמעט כל הרכבים החשמליים תומכים בטעינה מהירה. בזמן רכישת רכב חשמלי חשוב לבדוק את הנתון הזה. תוכלו לראות את מהירויות הטעינה של הרכבים בטבלה הבאה.

למה צריך טעינה מהירה (או מתי)?

שני רכבים חשמליים מחוברים לעמדת טעינה מהירה בקניון אם הדרך
עמדת טעינה מהירה בקניון אם הדרך (צילום: Alexander Turovsky / Shutterstock.com)

בשימוש רגיל ויומיומי, עבור מרבית הנהגים, רוב הטעינה מתבצעת בשעות הלילה בטעינה רגילה. נוסעים במשך היום והערב, מגיעים הביתה, מכניסים את הרכב לטעינה, קמים בבוקר לרכב טעון ומוכן לנסיעה. טעינה רגילה היא גם פתרון טוב לחנייה במקום העבודה: מגיעים למקום העבודה, מחנים ומתחילים להטעין את הרכב, כשיוצאים הביתה – הרכב טעון.

מתי בכל זאת יש צורך בטעינה מהירה? ראשית – כאשר רוצים לצאת לנסיעה ארוכה. היום, מרבית הרכבים הם בעלי טווח הנע בין 200 ועד 400 קילומטרים, די והותר לשימוש יומיומי. אבל מה אם החלטתם לצאת לטיול של שלושה ימים בצפון, או לחילופין להדרים ולהגיע לאילת ברכב? כאשר המרחק בין נקודות הטעינה הוא גבוה מטווח הטעינה הבודדת של הרכב – יש צורך לעצור בדרך כדי לטעון את הרכב. כשתעצרו להטענה – כנראה שלא תרצו לחכות לילה שלם כדי שהרכב יהיה טעון. כך גם במקרים שבהם את מתזזים כל היום  לצורך עבודה בין תל אביב ונתניה – כנראה שלא תרצו לקטוע את יום העבודה כי נגמר למנוע המיץ ולחכות כמה שעות טובות עד שתוכלו לחזור לכביש. מתי עוד תזדקקו לטעינה מהירה? כאשר הרכב שלכם אינו טעון ואתם זקוקים לו לנסיעה לא מתוכננת, או פשוט אם  לא הטענתם את רכבכם במהלך הלילה. גם במקרים כאלה, זמינות עמדות טעינה מהירה היא הכרחית.

עמדות טעינה מהירות בישראל

אנחנו נמצאים בתקופה זו בעיצומה של הרחבת התשתיות לרכבים חשמליים וכחלק מההרחבה מותקנות עמדות טעינה מהירות במעל מאה מיקומים שונים בישראל. תוכלו למצוא את מיקומי העמדות הטעינה המהירות במפת עמדות הטעינה.

עלות של טעינה מהירה נעה באיזור השני שקלים לקוט״ש אצל רוב המפעילים, תוכלו למצוא מידע מפורט על מחירי הטעינה המהירה של כל מפעיל כאן.

חיבורים (או: מה זה לעזאזל CCS2 ו-CHAdeMO?)

שלושה מחברים של עמדת טעינה מהירה
חיבורי CCS ו-CHAdeMO בעמדת טעינה מהירה (צילום: A. Aleksandravicius / Shutterstock.com)

פה הדברים מתחילים קצת להסתבך, אבל כמובן, כמו תמיד, ננסה לפשט את העניינים כמה שיותר. לצערנו, עדיין אין תקן אחיד לכל הרכבים החשמליים. לרכבים חשמליים שונים יש לעתים מחברים (או שקעים) שונים לעמדות הטעינה, מעבר לכך, לחלק מהרכבים יש שני שקעים נפרדים, אחד לטעינה מהירה ואחד לטעינה רגילה. 

ישנם שלושה סוגי חיבורים נפוצים לעמדות טעינה מהירות:

  • CCS2 – תקן שמקורו באירופה. יצרניות הרכבים האירופאיות הגיעו להסכמה על חיבור ותקן אחיד, כזה שמתאים גם לטעינה רגילה וגם לטעינה מהירה. לחיבור הזה קוראים CCS2 (או בשמו המלא – Combined Charging System) והוא קיים ברוב הדגמים החדשים.
  • CHAdeMO – ביפן ובארצות הברית עדיין קיים חיבור ייחודי לטעינה מהירה ואחר שמתאים לטעינה רגילה. החיבור שמתאים לטעינה מהירה בלבד נקרא CHAdeMO, או בשמו המלא – Charge de Move (ובתרגום – טען וסע). החיבור הזה נפוץ ברכבים יפנים כמו הניסאן ליף והלקסוס UX 300e.
  • טסלה – טסלה פיתחה חיבור ייחודי שמאחד בין טעינה רגילה ומהירה בחיבור אחד, אך החיבור הזה נפוץ ביבשת אמריקה בלבד. בישראל רכבי טסלה מגיעים עם חיבור CSS2 (ו-Type 2), כמו גם באירופה.
חיבורי טעינה מהירה של רכב חשמלי

ואני צריך לזכור את כל זה?

ממש לא. לעמדות הטעינה המהירות בישראל יש את שני סוגי החיבורים: CCS2 ו – CHAdeMO. הדבר היחיד שאתם צריכים לזכור זה איזה חיבור יש לרכב שלכם, ולבדוק שהחיבור הזה זמין בעמדת הטעינה אליה אתם נוסעים.

כמה זמן לוקח להטעין רכב עם טעינה מהירה?

זמן הטעינה תלוי בהספק המקסמילי שהרכב יכול לקבל, וההספק של העמדה. ההספק בפועל יהיה הקטן מבין שניהם. לדוגמה אם תחברו רכב שתומך בהספק של 100kW לעמדה של 150kW, הספק הטעינה יהיה 100kW.

זמני טעינה לפי דגמי הרכבים

הטבלה הבאה מספקת מידע לגבי הספק וזמן הטעינה של הרכבים השונים:

רכבחיבורהספק טעינה מקסימלי (kW)מהירות טעינה (קילומטר בשעה)
אאודי אי-טרון (e-tron)CCS155590
אם ג׳י MG ZS EVCCS50260
ב.מ.וו i3CCS50270
טסלה מודל 3CCS170630
טסלה מודל 3 Long Range
CCS250900
טסלה מודל 3 Performance
CCS250900
טסלה מודל SCCS2501010
טסלה מודל XCCS250860
יגואר I-PaceCCS104350
מיניCCS50270
מרצדס EQACCS100420
מרצדס EQCCCS112440
ניסאן ליףCHAdeMO50230
פיג׳ו e208CCS100370
פיג׳ו e2008CCS100330

מילה על זרם ישר – DC

עמדות הטעינה המהירות נקראות גם עמדות טעינה DC, מכיוון שהן מספקות לרכב זרם חשמלי ישר (DC – Direct Current).

על ההבדלים בין זרם חילופין (AC) לזרם ישיר (DC) נרחיב בפוסט נפרד. אבל אתם לא צריכים לדעת או להבין את ההבדלים בינהם כדי להחזיק רכב חשמלי (ובשיא הכנות אתם גם לא צריכים לדעת שהם קיימים). כל מה שאתם צריכים לדעת זה מה סוג החיבור שיש לכם כדי שבפעם הבאה שתגיעו לעמדה מהירה תדעו איזה כבל לשלוף.

מאמרים נוספים

7 תגובות

  1. שלום רב,
    קניתי עכשיו איוניק EV (לא 5) וכשאני מטעין אותה – אני רואה שהיא נטענת נורא לאט (15% לקח לי להטעין בערך 40 דקות).
    יש הסבר כיצד אפשר להגדיל את נפח קבלת החשמל (אני מטעין לצורך העניין בDC ולכן נראה לי שזה נרוא לאט).

    אוהד

  2. תודה על האתר היפה!!
    לא פירטתם בטבלה לדבי טסלה 3 performance, אבל אני מתאר לעצמי שהיא כמו ה- long range

    1. האם נכון שטעינה בחד פאזי או בכלל טעינה איטית יותר נכונה לשמירת חיי הסוללה מטעינה בתלת פאזי?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button