fbpx

כבר לא מקום שני: טסלה עקפה את טויוטה בשווי השוק

אחרי 130 שנה של הסתמכות על מנועי הבעירה הפנימית, נראה ששוק ההון מבין את מה שנשיא ארה״ב מסרב לקבל. על הצמיחה חסרת התקדים ועל יעדי העתיד של הראשונה בחשמל.

אחרי יותר ממאה ושלושים שנה שבה רובה ככולה של תעשיית הרכב הסתמכה על מנועי הבעירה הפנימית, בלי ניסיון להוביל מהפכה אמיתית, הוכיחו המשקיעים ששינוי מהסוג הזה – בדיוק מה שטסלה מנסה לעשות כבר למעלה מעשור – הוא מה שהעולם ושוק ההון מחפשים בימים אלו.

כך שוויה של טסלה הגיע לשיא היסטורי שהדיח את טויוטה ממעמדה כחברת הרכב המוערכת ביותר בשוק. שווי סך מניותיה של  החברה החשמלית יותר מאשר הכפילו עצמן מאז תחילת השנה ובתחילת החודש הנוכחי הגיע שוויה למאתיים ושבעה מיליארד דולר, בערך 5.3 מיליארד דולר מעל לשווי של ענקית הרכב היפנית.

בעשר השנים שחלפו מאז לקח מנכ״ל טסלה אילון מאסק את החברה להנפקה הוא הוכיח שחוקי המשחק ה״קלאסיים״ של עולם הרכב לא ממש מעניינים את טסלה, בהיותה חברת הרכב הראשונה שמוכרת רכבים באינטרנט ישירות ללקוח ועוד מצליחה להרכיב אותם בקליפורניה היוקרתית.

מניה יותר מוצלחת מנטפליקס

עשר שנים עברו מאז ההנפקה של טסלה בשוק ההון, עם מניה התחלתית בשווי שבעה עשר דולר (דולר אחד מעל המחיר שצפו לה טרם ההשקה). טסלה הצליחה לגייס 226 מיליון דולר בהנפקה הראשונית וכבר ביום הראשון שווי המניה גדל ביותר מארבעים אחוז עד ל-23.89 דולר.

כעת נע מחיר המניה בין 1,500 ל-1,600 דולר, פי שישים יותר מאשר מניית החברה עם סגירת יום ההנפקה. 

ביצועי המניה של טסלה הצליחו לעקוף ולהשאיר אבק לחברות פופולריות וחזקות רבות, כולל נטפליקס, שמנייתה היא בעלת הביצועים הטובים ביותר ב-S&P500 בעשור החולף. מניית החברה של מאסק מובילה גם על חברות טכנולוגיה עצומות אחרות כמו אמזון ואפל.

כמובן שכמעט ואין איך להשוות את המניה של טסלה למניות של חברות רכב אחרות בשוק, בפרט אלו שאינן נמנות עם המובילות במעבר לתחבורה חשמלית כמו פורד או ג׳נרל מוטורס, שמניותיהן כמעט ולא חוו שינוי ביחס לצמיחה חסרת התקדים של טסלה.

שנה של פריחה בייצור והפרחת הבטחות

המניה של טסלה ידעה עליות ומורדות רבות לאורך השנים האחרונות, ובפרט זכורה לרעה הצניחה הקיצונית בשווי המניה ב-2018 לאחר הציוץ מטעה של מאסק על ״מימון מובטח״ שהביאה אותו ואת החברה לתשלום של עשרים מיליון דולר לצורך יישוב תביעה בנושא. 

אך מאז תחילת 2020 מניית החברה נוסקת כמו טיל של SpaceX, ונדמה שבמקרה הזה אין כוונה לנחות בחזרה על ספינה לחופי פלורידה. עם תחילת הפעילות בג׳יגה-פקטורי בשנגחאי והייצור של מודל Y במפעל המרכזי של החברה בפרמונט, קליפורניה, טסלה נוסעת בגל ירוק מאד.

כבר בינואר הצליחה טסלה להגיע לשווי של מאה מיליארד דולר ולעקוף את פולקסווגן שעמדה במקום השני – וחמישה חודשים מאוחר יותר טסלה כבר שווה פי שניים ממנה.

המשקיעים נהרו גם אחרי תכניות החברה להשיק בקרוב משאית חשמלית (Semi) ואת סייברטראק המדובר ובזכות ההשקעה המבטיחה בתחום הנסיעה האוטונומית ושיפור טכנולוגיית הסוללות שייחשף בהמשך השנה.

ההצלחה של טסלה להביא לעליה בשווי המניה ביותר ממאה וארבעים אחוזים במהלך השנה, למרות המגיפה והצורך בהשבתת המפעלים לתקופה, עשויה רק לסמל את ההצלחה האפשרית של החברה עם התפתחותה והרחבת צי הרכבים שתציע למכירה.

בדרך למועדון הנחשב ביותר בשוק ההון, אם רק יצליחו למכור רכבים

טסלה מודל Y בצבע כחול נוסעת על כביש, מבט מהצד
טסלה מודל Y (תמונה: Tesla Inc.)

למרות החדשות הטובות למשקיעים, טסלה מתקשה להגיע לנפחי מכירות שיהפכו אותה לחברה המשפיעה על המציאות בכבישים ורווחי החברה עדיין מוטלים בספק בכל רבעון מחדש. במהלך שנות פעילותה רק שבעה רבעונים הסתכמו כרווחיים עבור החברה שעוד לא הצליחה להגיע לשנה שלמה של רווחיות.

טסלה הצליחה לסכם את הרבעון השני של 2020 עם מאזן חיובי – הישג אדיר ביחס למצב העולמי הנוכחי, בו גם אי הפסד נחשב הישג אדיר לחברות רבות ולחברות רכב בפרט.

אי-מייל שנשלח על ידי מאסק בימים האחרונים לרבעון המעודד את העובדים להשקיע את מרצם כדי להצליח להביא לרווחים (״אנחנו קרובים למאזן אפס. בבקשה תנו הכול כדי להבטיח את הניצחון!״) הודלף והביא בתורו למיני-מרוץ בעולם ההשקעות, לאור ההצלחה הצפויה.

המאזן החיובי של טסלה הפכו את הרבעון השני של השנה לרבעון הרווחי השלישי ברציפות ובמידה ואלו ימשכו גם למחצית השנייה של 2020 החברה צפויה להתחיל להיסחר תחת S&P500. על מנת להיכלל באינדקס זה, צריכה החברה להראות רווחיות במשך שנה שלמה, יעד שהגשמתו תהיה בשורה חסרת תקדים עבור טסלה, משקיעיה ואולי גם לנהגי העולם.

אך למרות הצמיחה הרווחים של טסלה הם צנועים בלשון המעטה והפער בין שווי השוק ובין המכירות בפועל הוא הרבה יותר מחסר תקדים. לצורך המחשה, ברבעון הראשון של 2020 ייצרה טסלה רק מאה ושלושה אלף רכבים – קצת פחות מרכב אחד עבור כל עשרים רכבים שיוצרו בטויוטה באותו פרק זמן, חברה שחרטה על דגלה ייצור רכבים זולים ובטוחים תוך ייצור מאסיבי.

(תמונת כתבה: Nadezda Murmakova / Shutterstock.com)

מאמרים נוספים

2 תגובות

  1. הממציא הבריטי שפיתח את סוללות הליתיום יון לפני 30 שנה הודיע עכשיו שפיתח סוללות ליתיום בשיטה חדשה המוזילה את ייצור הסוללות ב 90 % !!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button