אטו 3 הוא רכב הפנאי שטח החשמלי הראשון של BYD, שהגיע לישראל לצד שני רכבים נוספים שהשיקה יצרנית הרכבים החשמליים הסינית. מדובר ברכב מרווח ביחס למתחרים הישירים שלו – ג׳ילי גיאומטרי C וה-MG ZS EV, עם נוחות שתתאים לקהל הרחב של הנהגים בישראל.
אמנם לנו הישראלים השם לא אומר הרבה, אך BYD היא אחת מיצרניות הרכבים החשמליים הגדולות בעולם – ומתמחה גם ברכבים מסחריים ומשאיות. כמו כן, מדובר באחת מיצרניות הסוללות הגדולות בעולם המיועדות לרכבים חשמליים – שמגיעות גם לטסלה של השכן שלכם.
הרכב בנוי על פלטפורמה חשמלית ייעודית שפיתחה BYD אשר נועדה לייעל את טווח הנסיעה, ולהגדיל את המרווח הפנימי ברכב. למרות הצהרות החברה, מדובר ברכב עם טווח נסיעה סביר, שנע באיזור ה-330 ק״מ ויכולות טעינה מהירה מוגבלת יחסית.
האטו 3 מציע אבזור עשיר ומיועד למי שמחפש רכב פנאי מרווח, עם טווח נסיעה גבוה מ-300 ק״מ. מכיוון שלא מדובר ברכב עם טווח נסיעה גבוה, הוא לא אידאלי עבור מי שמחפש רכב לנסיעות ארוכות.
גרסה | קומפורט \ דיזיין |
---|---|
הנעה | קדמית |
מנוע (קילוואט) | 150 |
מנוע (כ״ס) | 204 |
תאוצה 0 ל-100 קמ״ש (שניות) | 7.3 |
מהירות מקסימלית | 160 |
טווח נסיעה (WLTP) | 420 |
טעינה מהירה | 88 |
לאטו 3 יש סוללה בנפח 60.5 קוט"ש. טווח הנסיעה המוצהר של הרכב לפי התקן הוא 420 ק"מ לטעינה, אך בעולם האמיתי טווח הנסיעה נע בין 300 ל-340 ק״מ, כתלות בתוואי הדרך. נציין גם שהטווח מושפע מצורת הנהיגה, כך שאם תנהגו ברכב באופן רגוע, תוכלו לקבל טווח גבוה יותר.
הדגם מגיע בשתי רמות גימור, ולשתיהן מערכת הנעה וסוללה זהות – עם הנעה קדמית בהספק של 204 כוחות סוס. הרכב מאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 7.3 שניות והמהירות המרבית שלו היא 160 קמ"ש.
יכולת הטעינה המהירה של ה-BYD אטו 3 היא בהספק של 88 קילוואט, כך שניתן לטעון את הסוללה ברכב מ-10% עד 80% בארבעים דקות או להוסיף לכם 100 ק"מ של טווח בכ-17 דקות של טעינה. מדובר בהספק טעינה סביר, שכן היום כבר תוכלו למצוא רכבים עם הספקים שנעים בין 135 קילוואט, כמו ב-MG4 ועד 250 קילוואט ויותר ברכבי טסלה, יונדאי וקיה.
אם אתם נמצאים הרבה על הכביש, כדאי לכם לשקול רכב עם טווח נסיעה גבוה יותר או טעינה מהירה יותר, כך שתוכלו להתנייד בקלות ללא צורך לחכות זמן רב בעמדות טעינה מהירות.
אחד הפיצ׳רים השימושיים הקיימים ברכב ברמת הגימור הגבוהה, דזיין, הוא V2L, או Vehicle-to-Load, המאפשר לרכב לספק חשמל למוצרים חיצוניים, שימושי בעיקר אם אתם נוסעים לטיול וזקוקים לשקע חשמלי זמין באותו רגע, או שאתם רוצים להטעין את המחשב הנייד שלכם.
טעינת ה-BYD אטו 3 מתבצעת לרוב בעמדת טעינה המותקנת בחניה בבית. בנוסף ה-BYD אטו 3 תומכת בטעינה מהירה באחת מעמדות הטעינה המהירות הפרוסות ברחבי המדינה. זמני הטעינה ועלויות הטעינה מפורטות בטבלה למטה.
גרסה | עלות טעינה (ביתית)* | זמן טעינה מהירה (10-80%) | זמן טעינה ביתית | טווח נסיעה משולב |
---|---|---|---|---|
קומפורט \ דיזיין | 38 ש״ח | 37 דקות | 6:30 שעות | 420 ק״מ |
עם טעינה מהירה בהספק של 88 קילוואט, תוכלו לקבל טווח נסיעה של 100 ק״מ ב-17 דקות של טעינה. מדובר בטעינה בקצב סביר, ואם אתם נמצאים הרבה בדרכים שווה לכם לשקול רכב עם יכולת טעינה מהירה יותר.
תוכלו לקבל מידע נוסף על טעינה של רכב חשמלי:
לאטו 3 יש מתלים רכים, שהופכים את הנסיעה בעיקר בכבישים עירוניים ובכבישים משובשים לנוחה. לנהג.ת יש ראות טובה, ויחד עם מצלמות ותצוגת 360 מעלות קל להתנייד עם הרכב בתוך העיר. עם זאת רעש האזהרה שהרכב משמיע במהירויות נמוכות כדי להתריע להולכי רגל הוא מעט חזק ושומעים אותו היטב גם בתוך הרכב. היינו מעדיפים שהוא יהיה שקט יותר (או לא קיים…).
לאטו 3 יש שני מצבי בלימה רגנרטיבית, אך שניהם חלשים יחסית, והרכב לא תומך בנהיגה עם דוושה אחת, כך שתאלצו להשתמש יותר בדוושת הבלם מאשר ברכבים חשמליים אחרים.
עם מנוע של 204 כוחות סוס ומומנט מיידי האטו 3 מאיץ מהר גם במהירויות ביניים, ומאפשר לצאת לעקיפות בקלות גם בדרכים בינעירוניות. בנסיעה במהירויות גבוהות מ-100 קמ״ש צריכת החשמל של הרכב גבוהה יותר, ולכן טווח הנסיעה נע יותר לכיוון ה-300 ק״מ.
ולמרות שיש לרכב מצב נהיגה ״ספורט״, לא מדובר ברכב שמתאים למי שמחפש נהיגה ספורטיבית, אלא למשפחות המעוניינות ברכב פנאי נוח. אם אתם מחפשים רכב מהנה לנהיגה, ה-MG4 יכולה להתאים לכם יותר.
האטו 3 הוא רכב מרווח, יש לו בסיס גלגלים של 2,720 מ"מ המאפשר מקום ונוחות ישיבה טובה לכל הנוסעים ברכב. יש מקום אחסון גדול תחת משענת היד מקדימה ומקום לכוסות. בקונסולה המרכזית בתא הנהג יש מקום לאחסון, מקום לטעינה אלחוטית לטלפון, שני סוגים של שקעי USB (אחד מהם רגיל ואחד USB-C), ושקע חשמלי של 12V. בשתי רמות הגימור של הדגם יש גג פנורמי עם פתיחה חשמלית.
בדופן של הדלתות ישנם מיתרים הנמתחים לאורך מהרמקול ויוצרים מראה משעשע של גיטרה. אמנם אפשר "לנגן" בהם, אך הכוונה היא ליצור מקום נוסף שיספיק לאחסון דברים כמו בקבוק שתיה ועוד.
המושבים הקדמיים נוחים, מחוממים, ומתכווננים חשמלית, ומושב הנהג מתכוונן בשש רמות שונות. במושבים האחוריים יוכלו לשבת בנוחות שלושה נוסעים, יש מספיק מרווח ומקום גם לרגליים וליציבה טובה הודות לרצפה השטוחה ברכב. כל המושבים עשויים מריפוד דמוי עור טבעוני.
לנוסעים מאחור יש תאי אחסון מחולקים הנמצאים בחלק האחורי של המושבים הקדמיים וניתן לאחסן בהם חפצים שונים, כולל תאים המיועדים לטלפונים או משקפי שמש. בנוסף, יש מאחור שקעי USB, ובדלתות האחוריות יש מיתרים הנמתחים לאורך ומיועדים לאחסון, ובמקרה של ילדים הנוסעים מאחור, כנראה גם למשחק.
למרות שמדובר ברכב פנאי מרווח, תא המטען ברכב הוא צנוע יחסית בנפח 440 ליטר, או 1,340 ליטר עם קיפול המושבים. היתרון של תא המטען האחורי הוא שיש לו רצפה כפולה עם חלל אחסון נוסף מתחתיה. בנוסף, בשל העובדה שהוא שטוח ומרובע ואין בו פינות או בליטות, ניתן לאחסן בתא המטען מזוודות או מטען גדול בנוחות יחסית.
תא הנהג מצויד במסך מולטמדיה במרכז הדשבורד, בגודל 12.8" ברמת גימור קומפורט, ו-15.6" ברמת דיזיין. בשתי רמות הגימור המסכים מסתובבים לתצוגה אופקית או אנכית, ונראה שמדובר בגימיק ולא יותר, בעיקר בהתחשב בעבודה שהתממשקות עם אפל קארפליי לא תומכת בתצוגה אנכית, וברגע שתחברו את המכשיר הנייד שלכם המסך יחזור לתצוגה אופקית באופן אוטומטי. בנוסף, יש לנהג גם לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 5".
מעבר לכך הרכב מאובזר במערכת שמע עם שמונה רמקולים, תאורת לד לקריאה ותאורת אווירה לפי צבע משתנה לבחירה, כניסה ונסיעה ללא מפתח, הפעלה מרחוק, שליטה מההגה על מספר מערכות ומראות צד מתכווננות הכוללות מפשיר אדים.
בגרסת דיזיין תקבלו גם תאורת אווירה המותאמת למערכת השמע, מערכת לטיהור אוויר ברכב ודלת תא מטען חשמלית.
האטו 3 הוא רכב בטיחותי ובמבחני הריסוק של EuroNCAP הוא זכה לחמישה כוכבים ולציונים של 91% בבטיחות הנוסעים המבוגרים, 89% בבטיחות הילדים, 69% בבטיחות הולכי הרגל בסביבת הרכב ו-74% באבזור בטיחותי. רמת האבזור הבטיחותי בשתי רמות הגימור של הדגם היא 6 מתוך 8.
לשתי רמות הגימור של הרכב יש שבע כריות אוויר, תצוגה היקפית 360° של סביבת הרכב, מערכת בקרה אקטיבית לסטייה מנתיב, התראת התנגשות קדמית וגם אחורית, מערכת AEB לבלימה אוטומטית בזמן חירום, התרעה מפני תנועה חוצה מאחור וגם מערכת הבולמת בזיהוי תנועה בנסיעה לאחור, מערכת BSD לזיהוי רכבים בשטחים מתים, מערכת DOW המזהירה בעת פתיחת דלתות אם יש תנועה חולפת וחיישני חניה קדמיים ואחוריים.
אגרת הרישוי השנתית של רכב חשמלי עומדת על 558 שקלים. יש להוסיף למחירים אגרת רישוי.
האחריות על הרכב היא לארבע שנים או 120,000 ק"מ. האחריות על הסוללה היא לשמונה שנים או 200,000 ק"מ.