אחד השיקולים החשובים במהלך בחירת וקניית רכב הוא עלות התחזוקה שלו לאורך זמן. בעוד שבעלי רכבים המונעים במנוע בעירה פנימית יודעים לרוב מהי הוצאתם המשוערת בחודש על דלק, המעבר לרכב חשמלי עשוי לעורר בלבול בין סוגי הטעינה השונים.
בין אם אתם מסוג האנשים שמסדרים את כל החשבוניות ועוקבים אחר ההוצאות שלכם בקנאות, ובין אם ראיית חשבון היא אוייב מר עבורכם, כדאי לדעת כמה אתם באמת משלמים על טעינה.
כדי להבין זאת יש לבדוק כמה קוט"ש (קילוואט-שעה) הרכב צורך עבור כל קילומטר על הכביש. רכב חשמלי ממוצע צורך קוט"ש אחד עבור כ-5 קילומטרים, אך הכמות משתנה בהתאם לגורמים רבים כמו משקל הרכב, סגנון הנהיגה, תנאי מזג האוויר ועוד. תוכלו לבדוק זאת באופן מדוייק יותר בנתוני הצריכה שהרכב מספק או באמצעות מעקב אחר מצב הסוללה וקילומטראז' הנסיעה באפליקציה.
מחירי הטעינה משתנים בין עמדות טעינה ביתיות, עמדות טעינה ציבוריות מחברות שונות, וגם בין עמדות טעינה מהירות לעמדות רגילות. ריכזנו עבורכם את המחירים הממוצעים כדי שתוכלו להבין כמה באמת עולה טעינה לרכב חשמלי.
מחירי הטעינה
מחיר טעינה בעמדה ביתית
עבור בעלי רכב חשמלי, ההמלצה שלנו היא התקנת עמדה טעינה ביתית כל עוד הדבר מתאפשר. טעינה ביתית מסתמכת, כמתבקש, על מחיר החשמל הביתי, אשר נקבע על פי חברת החשמל. נכון לזמן כתיבת שורות אלה, מחיר החשמל הביתי בישראל עומד על 64.02 אגורות לקוט"ש. בהנחה שהרכב שלכם צורך כקוט"ש אחד עבור כל 5 קילומטרים, נגזר בחישוב פשוט שעבור כל קילומטר שהרכב נוסע, הוא משתמש בכ-13 אגורות מתוך עלות הטעינה.
במילים אחרות, נהגים שנוסעים כ-1,000 קילומטרים בחודש ומטעינים את הרכב אך ורק בבית, ישלמו בממוצע כ-130 שקלים בחודש על כלל הוצאות הטעינה.
מחיר טעינה בעמדות ציבוריות (לא מהירות)
לא תמיד מתאפשר לטעון את הרכב בבית בלבד, במיוחד בימים גדושים בנהיגה – לשם כך קיימות עמדות טעינה ציבוריות. מחיר הטעינה בעמדות אלה גבוה יותר מעמדות ביתיות, ותלוי רבות בחברת הטעינה. במקרים בהם לא ממהרים יותר מדי, מומלץ להשתמש בעמדות הרגילות, שכן המחיר בהן נמוך יותר.
טעינה ציבורית לא מהירה תעלה לרוב בין 70 אגורות, ל-1.4 שקלים עבור כל קוט"ש. בהנחה שהרכב צורך קוט"ש אחד לכל 5 קילומטרים – עלות החשמל לקילומטר תנוע בין 28-14 אגורות. מי שעבורו טעינה ציבורית היא דרך הטעינה היחידה, צפוי להיפרד בחודש מכ-140-280 שקלים עבור 1,000 קילומטרים.
חשוב לציין כי בעמדות הציבוריות מחיר הטעינה עשוי להשתנות במהלך היום, בעקבות תעריפי החשמל, המשתנים כתלות בעונה ובשעות היממה. תוכלו לקבל מידע מדויק אודות עלות הטעינה באפליקציה של מפעיל העמדה.
מחיר טעינה מהירה
במקרים מסויימים, טעינה רגילה אינה מהווה פיתרון מספק במירוץ החיים המודרני. בין אם מדובר בטיול, פגישה חשובה או אפילו חשק עז לפלאפל או מקרה חירום, נמצאות לרשותנו עמדות טעינה מהירה, הפרושות לאורך ולרוחב כבישי ישראל (ניתן למצוא את פריסתן במפת עמדות טעינה). בעמדות אלה לרוב ניתן לטעון את הסוללה מ-10% ל-80% בכחצי שעת טעינה מהירה.
חברות הטעינה המהירה מקיימות את האמרה "זמן שווה כסף", עם מחיר גבוה יותר משמעותית מעמדות הטעינה הרגילות. עם מחיר שנע לרוב בין 1.7 ל-2.85 שקלים לקוט"ש, כך שהמחיר לקילומטר נע בין 34 ל-57 אגורות, כך שמדובר במחיר כמעט כפול מזה של הטעינה הרגילה. גם כאן המחיר עשוי להשתנות בהתאם ליום ולשעה, כתלות בתעריפי החשמל.
למידע נוסף ולפירוט תעריפי הטעינה המהירה בחברות הטעינה השונות ראו מחירי הטעינה בעמדות טעינה מהירות.
עמדות טעינה של טסלה
ברחבי הארץ מפוזרות עמדות טעינה המיועדות לרכבי טסלה בלבד. מדובר בעמדות טעינה מהירה במחיר נמוך מהמתחרות (כשקל עד שקל וחצי לקוט״ש), שנכון להיום פתוחות לרכבי טסלה בלבד, ואינן נגישות לרכבים חשמליים של יצרניות אחרות. עם זאת, במדינות מסויימות נפתחו עמדות טסלה גם לכלל הרכבים החשמליים, וסביר להניח שבעתיד יהיה כך גם בארץ.
כמה עולה טעינה של רכב חשמלי בפועל?
אם מרבית הטעינה שלכם מתבצעת באמצעות עמדת טעינה ביתית, ואתם משתמשים בעמדות ציבוריות רגילות ומהירות לעיתים רחוקות יחסית, העלות הממוצעת של ק"מ עבורכם תהיה כ-14-15 אגורות. אם אתם נוסעים כ-18,000 קילומטרים בשנה (ממוצע בישראל), עלות הטעינה החודשית במקרה זה תהיה קרובה ל- 220 שקלים בחודש.
אם אין ברשותכם עמדת טעינה ביתית, טעינה בעמדות ציבוריות בלבד, עם מספר מועט יחסית של טעינות מהירות, עשוייה לנוע בין 25-40 אגורות לק"מ. מדובר בכ-450 שקלים לחודש, ובמקרים מסויימים בהם מסתמכים יותר על עמדות טעינה מהירות, המחיר עשוי להגיע אף לכ-600 שקלים עבור טעינה חודשית. ניתן לראות שהמספרים משתנים מאוד בהתאם לסוג הטעינה בפועל.
ומה עם דלק?
רכב בנזין צורך בממוצע בין 50 ל-70 אגורות לק"מ – נהג שנוסע 18,000 ק״מ בשנה, יפרד מכ-700 עד 1,000 שקלים בחודש, רק עבור הוצאות הדלק.
ניתן לראות שבמעבר לרכב חשמלי, תחסכו בין 500 ל-700 שקלים בכל חודש רק על הוצאות אנרגיה. שימו לב שאם אתם טוענים בעמדות מהירות בלבד, עלות החשמל לק״מ כמעט מתקרבת לעלות הדלק, לכן החיסכון הוא מועט, במיוחד בשקלול מחירי הרכבים עצמם.
ככל שהנסועה שלכם גבוהה יותר, כך החסכון בפועל יהיה גבוה יותר. כך לדוגמה עבור נהגים שנוסעים 30 אלף ק״מ בשנה, עלות החשמל בטעינה ביתית צפויה להיות באיזור ה-320 שקלים בחודש, זאת לעומת הוצאה חודשית של כ-1,500 שקלים על דלק, חסכון של מעל אלף שקלים בחודש.
נכון להיום, הוצאות הטעינה הכוללות עבור רכב חשמלי פחותות מעלויות הדלק גם במקרה של הסתמכות על עמדות טעינה ציבוריות בלבד – במקרה של טעינה בעמדה ציבורית (לא מהירה) קרובה לביתכם או במקום עבודתכם, אתם צפויים לחסוך כ-300 עד 400 שקלים בחודש בנסועה של 18 אלף ק״מ בשנה, או כ-600 שקלים בחודש, בנסועה של 30 אלף ק״מ בשנה.
פיספוס ענק:
בעמדה ביתית ניתן לעבור למסלול בחברת חשמל שנקרא תעו"ז (תעריף זמן עונה) שבמסגרתו למעט 5 שעות הערב בהן תעריף החשמל גבוה מאוד בחורף ובקיץ וטיפה יותר גבוה באביב ובסתיו, תעריף החשמל ביתר 18 שעות היממה זול ב 50% .
המשמעות: טעינת רכב חשמלי שהיא צרכן גדול זולה בחצי
יש לי טסלה Y L. R יש לי עמדת טעינה בבית שכל השמה מטעין בה לעיתים רחוקות לנסיעה לאילת או צפונה אני מטעין בסופרג'ארג'ר. באילת האענתי בסך 42 ש"ח. ועוד כמה פעמים מועט בין 20 ל 30 ש"ח. אני נוסע כ 25000 ק"מ בשנה. ולא נלקח בחשבון בכתבה שאחזקת הרכב הטיפולים בטסלה לא קיימים ברכב הקודם 2 טיפולים בשנה מעל 5000 ש"ח ללא החלפת רפידות בלם. אז החיסכון בדלק זה חלק קטן מהעלות. אוסיף אומר יש לי פנלים סולריים על הגג. ואז…. גם עלות חשמל אפסית
כתבה מעניינת מאוד וחשובה היום יותר מתמיד.
צריך לקחת בחשבון עלויות של התקנת עמדת טעינה ועלות הרכב עצמה יקרה יותר מבנזין
מאידך טיפולים זולים יותר
רכב בנזין ממוצע זה לא כולל רכב היברידי.
רכב היברידי מלא (והיו לי כמה) לוקח בממוצע 1 ל20 שזה בין 30 ל35 אגורות לקמ.
זה פשוט לא נכון שיש רווח כלכלי לרכב חשמלי עבור מי שאין ברשותו עמדת טעינה.. כאחד שנוסע הרבה עברתי על הנתונים יותר מפעם אחת
שלא לדבר על מס נסועה שנה הבאה שיקפיץ את עלות הק"מ החשמלי בעוד 15 אגורות..