איוניק 5 הוא רכב פנאי חשמלי מרווח מאוד, עם עיצוב ייחודי שתופס את העין, טווח נסיעה מעולה וטעינה סופר מהירה. האיוניק 5 בנוי על פלטפורמת E-GMP של חברת יונדאי-קיה, פלטפורמה חשמלית המאפשרת בין היתר את מרווח הפנים הנדיב שיש לרכב. הנתונים הללו שמים את האיוניק 5 בקדמת הבמה של הרכבים החשמליים.
איוניק 5 הפך לרכב פופולרי עם הגעתו לארץ, וסיים את 2022 במקום הרביעי בטבלת המכירות בקטגוריה החשמלית. בישראל הדגם נמכר בשתי גרסאות הנעה: אחורית וכפולה, ובארבע רמות גימור: פרסטיג', סופרים, עלית ולקשרי.
האיוניק 5 מעוצב במראה עתידני, עם הבזקות נוסטלגיות ופנסי לד מפוקסלים. מדובר כנראה ברכב פנאי עם העיצוב הכי נועז שתוכלו לראות בישראל. קשה להשאר אדיש לעיצוב של הרכב, בין אם אתם אוהבים אותו או לא.
האיוניק 5 מתאים למשפחות המחפשות רכב טוב ומרווח שאפשר לנסוע בו בנוחות. הרכב מאובזר, בטיחותי ומאפשר נסיעות יומיות ומשותפות, ובשל הטווח ויכולות הטעינה המהירה שלו הוא מתאים גם לטיולים ונסיעות ארוכות.
גרסה | איוניק 5 פרסטיג' | איוניק 5 סופרים | איוניק 5 עלית 2X4 | איוניק 5 עלית 4X4 | איוניק 5 לקשרי 4X2 | איוניק 5 לקשרי 4X4 |
---|---|---|---|---|---|---|
הנעה | אחורית | אחורית | אחורית | כפולה | אחורית | כפולה |
מנוע (קילוואט) | 168 | 168 | 168 | 239 | 168 | 239 |
מנוע (כ״ס) | 228 | 228 | 228 | 325 | 228 | 325 |
תאוצה 0 ל-100 קמ״ש (שניות) | 7.4 | 7.4 | 7.4 | 5.2 | 7.4 | 5.2 |
מהירות מקסימלית | 185 | 185 | 185 | 185 | 185 | 185 |
טווח נסיעה (WLTP) | 481 | 481 | 451 | 430 | 451 | 430 |
טעינה מהירה | 350 | 350 | 350 | 350 | 350 | 350 |
בישראל האיוניק 5 נמכרת רק בגרסאות הטווח הארוך, המצוידות בסוללה של 72.6 קוט"ש. טווח הנסיעה המוצהר לפי תקן WLTP עומד על 481 ק"מ ברמות גימור סופרים ופרסטיג', ו-451 ק״מ לרמת גימור לקשרי, בשל האבזור הנוסף. בנסיעות בין עירוניות תקבלו מהרכב טווח נסיעה שנע באיזור ה-390 ק״מ, ובנסיעה רגועה תוכלו אף לעבור את ה-400 ק״מ.
טווח הנסיעה המוצהר בגרסת ההנעה הכפולה עומד על 430 ק״מ לטעינה, הנובע מהמשקל של מערכת ההנעה, בפועל טווח הנסיעה של גרסה זו נמוך במעט, והוא נע באיזור ה-370 ק״מ לטעינה.
נראה שיונדאי השקיעו הרבה ביכולות הטעינה בפלטפורמה החשמלית החדשה, הרכב מציע יכולות טעינה מהירה בהספק של 350 קילוואט, במהירות טעינה כזו תוכלו לטעון את הסוללה מ-10% ל-80% ב-18 דקות בלבד, או לקבל 100 קילומטרים של טווח בחמש דקות טעינה בלבד. אמנם אין כמעט בישראל עמדות טעינה סופר מהירות כאלה, אך עמדות בהספק של 180 קילוואט הפרוסות ברחבי הארץ יתנו לאיוניק 5 טווח של 100 ק"מ נסיעה בזמן של 8 דקות טעינה בלבד.
גרסת ההנעה האחורית מצוידת במנוע בהספק של 217 כוחות סוס, עם תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 7.4 שניות. גרסת ההנעה הכפולה מצוידת במנועים בהספק של 305 כוחות סוס, איתם הרכב מאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 5.2 שניות בלבד. המהירות המרבית של האיוניק 5 היא 185 קמ"ש.
טעינת האיוניק 5 מתבצעת לרוב בעמדת טעינה המותקנת בחניה בבית. בנוסף האיוניק 5 תומכת בטעינה סופר מהירה באחת מעמדות הטעינה המהירות הפרוסות ברחבי המדינה. זמני הטעינה ועלויות הטעינה מפורטות בטבלה למטה.
גרסה | עלות טעינה (ביתית)* | זמן טעינה מהירה (10-80%) | זמן טעינה ביתית | טווח נסיעה משולב |
---|---|---|---|---|
איוניק 5 פרסטיג' | 48 ש״ח | 18 דקות | 8:00 שעות | 481 |
איוניק 5 סופרים | 48 ש״ח | 18 דקות | 8:00 שעות | 481 |
איוניק 5 עלית 2X4 | 48 ש״ח | 18 דקות | 8:00 שעות | 450 |
איוניק 5 עלית 4X4 | 48 ש״ח | 18 דקות | 8:00 שעות | 430 |
איוניק 5 לקשרי 4X2 | 48 ש״ח | 18 דקות | 8:00 שעות | 450 |
איוניק 5 לקשרי 4X4 | 48 ש״ח | 18 דקות | 8:00 שעות | 430 |
עם טעינה סופר-מהירה בהספק של 350 קילוואט, תוכלו לקבל טווח נסיעה של 100 ק״מ ב-5 דקות של טעינה.חשוב לציין שנכון להיום אין עמדות המאפשרות טעינה בהספק הזה, ולכן תוכלו לקבל טעינה בהספק מקסימלי של כ-230 קילוואט. בהספק כזה תוכלו לקבל טווח נוסף של 100 ק״מ ב-7 דקות של טעינה.
תוכלו לקבל מידע נוסף על טעינה של רכב חשמלי:
מרווח הפנים הנדיב, בידוד הרעשים, והמתלים הרכים של הרכב הופכים את הנסיעה באיוניק לנעימה, אך המתלים לא מתמודדים היטב עם כבישים משובשים, דבר המורגש בעיקר ברמת גימור עלית, שמצוידת בחישוקי 20 אינטש.
לרכב יש ארבע רמות של בלימה רגנרטיבית, הנשלטים דרך ידיות הממוקמות מאחורי ההגה. ברמה הגבוהה ביותר הרכב מאפשר נהיגה עם דוושה אחת, מה שמייתר את השימוש בדוושת הבלם ומשדרג את חווית הנהיגה, וגם שומר על הבלמים של הרכב לאורך זמן.
האיוניק 5 נוחה להתניידות בעיר ומחוצה לה, גם בזכות ראות טובה לנהג.ת וגם בזכות המצלמות והחיישנים ברכב, אך עם קוטר סיבוב גדול (12 מ׳) היא לא הכי אידיאלית לצורך פניות פרסה בכבישים צרים.
לאיוניק 5 יש בסיס גלגלים רחב מאוד של 3,000 מ"מ, רצפה שטוחה מאחור, ללא תעלת הינע, מה שהופך אותו לאחד הרכבים הכי מרווחים בקטגוריה. לנוסעים מאחור יש מקום רב, ושלושה נוסעים מבוגרים יוכלו לשבת בו בנוחות. בשל גובהו יש גם מרווח ראש נאה.
עיצוב הפנים הוא נקי יחסית, והוא כולל מסך שליטה מרכזי, ודשבורד עם כפתורים דרכם ניתן לשלוט בין היתר על מערכת המיזוג. כיאה לרכב חשמלי, האיוניק 5 מכיל חומרים ידידותיים לסביבה, שמנים צמחיים עבור ריפודי הרכב וקני סוכר שמהם הופקו חומרים המשמשים לייצור תקרת הרכב, השטיחונים וכיסויי המושבים. בנוסף, משטחים שונים ברכב מצופים בצבע ביו.
המושבים ברכב רכים ותומכים בישיבה נכונה. בתא הנהג יש קונסולה מרכזית עם מקום לכוסות, תאים לאחסון ושקעי USB. מתחת למשענת היד יש גם מקום אחסון, בנוסף לאחסון בצידי הדלתות, שהוא קטן למדי. מה שיכול לפצות על כך זהו תא הכפפות הגדול שבעצם משמש כמו מגרה נשלפת בה ניתן לאחסן דברים שונים.
לרשות הנוסעים מאחור יש תאי אחסון הממוקמים בצד האחורי של המושבים הקדמיים, פתחי מיזוג אוויר, הממוקמים בצידי הרכב – נוח יותר מפתח מיזוג האוויר שממוקם בדרך כלל במרכזו, ושני שקעי USB.
לאיוניק 5 יש שני תאי מטען: אחורי וקדמי. תא המטען האחורי ברכב הוא בנפח 531 ליטרים, או 1,591 ליטר בקיפול המושבים האחוריים. בנוסף, ישנו תא מטען קדמי (Frunk) בנפח של 57 ליטר.
בתא הנהג יש שני מסכים רוחביים, כל אחד מהם בגודל 12.25". מסך אחד ממוקם מול הנהג ומשמש כלוח מחוונים דיגיטלי המציג מידע ונתונים על הנסיעה עצמה והמסך השני ממוקם לצדו באמצע הרכב ומשמש כמערכת מולטימדיה. המסך ברור, נוח לתפעול וכפתורי המגע מגיבים טוב. מערכת המולטימדיה תומכת באפל קארפליי ובאנדרואיד אוטו.
באיוניק 5 יש ידיות דלת שקועות, אפשרות להפעלה מרחוק, כניסה ונסיעה ללא מפתח, פנסי איתות במראות עם קיפול חשמלי, שמשות כהות, תאורת לד פנימית, בקרת אקלים דיגיטלית ומיזוג אוויר במושבים האחוריים.
ברמות גימור עלית ולקשרי של הדגם תקבלו גם מושבים קדמיים הניתנים להטיה מלאה, זכרונות למושב הנהג, מושבים קדמיים חשמליים כולל כרית ניפוח לגב תחתון, מושבים אחוריים הניתנים לכיוון חשמלי, ריפודי עור בכל המושבים, חימום במושבים הקדמיים והאחוריים, טעינה אלחוטית לטלפון הנייד, ידיות דלת שקועות עם פתיחה אוטומטית, תאורת לד קדמית ואחורית, תאורת אווירה פנימית משתנה, דלת תא מטען חשמלית והגה עם חימום. בגרסאות סופרים ועלית בלבד, תקבלו גם גג שמש פנורמי.
האיוניק 5 הוא רכב בטיחותי שקיבל ציון של חמישה כוכבים במבחני הריסוק של EuroNCAP וציונים של 88% בבטיחות הנוסעים המבוגרים, 86% בבטיחות ילדים, 63% בבטיחות הולכי הרגל בסביבת הרכב ו- 88% באבזור בטיחותי. דירוג אבזור הבטיחות של הרכב עומד על 7 מתוך 8.
ברכב קיימות שבע כריות אוויר שונות ומערכות בטיחות כגון: מערכת FCA-JT היודעת לזהות כלי רכב מכל הסוגים או הולכי רגל ותנועה חוצה בצומת ובולמת באופן אוטונומי במצב חירום, מערכת אקטיבית השומרת על נתיב הנסיעה ומתקנת את ההגה אם צריך, מערכת BCA אקטיבית לזיהוי ומניעת התנגשות בכלי רכב בשטח ראיה מת, מערכת אקטיבית המתריעה ומונעת פגיעה ברכב חוצה בעת נסיעה לאחור, מערכת SEA המתריעה ומונעת פתיחה של הדלתות האחוריות במקרה של רכב חוצה ומערכת DAW המתריעה בטקסט ובקול על ערנות הנהג במקרים של עייפות או חוסר ריכוז.
בגרסאות עלית ולקשרי תקבלו בנוסף מערכת PCA אקטיבית המתריעה ומונעת התנגשות בעת כניסה או יציאה מחניה, מערך של ארבע מצלמות היקפיות, הצגה של צילום חי בלוח המחוונים של השטח המת בזמן איתות ומערכת לחניה אוטומטית עם אפשרות שליטה מתוך הרכב.
אגרת הרישוי השנתית של רכב חשמלי עומדת על 558 שקלים. יש להוסיף למחירים אגרת רישוי.
האחריות על הרכב היא לחמש שנים או 100,000 ק"מ. האחריות על הסוללה היא לשבע שנים או 150,000 ק"מ.