fbpx

כמה עולה טעינה של רכב חשמלי?

אחת השאלות הנפוצות ביותר שעולה כשמדברים על רכבים חשמליים היא עלות הטעינה של הרכב. כמה עולה לטעון רכב חשמלי? האם יש הבדל בין טעינה בבית לטעינה בעמדה ציבורית, וכמה כסף תוכלו לחסוך בשימוש ברכב חשמלי?

אז שמעתם שאתם יכולים לחסוך הרבה כסף על הוצאות האנרגיה ברכב חשמלי, ושלא תצטרכו להמשיך ולשלם את המחירים המופקעים על דלק. שמעתם נכון.

אבל כמה באמת עולה טעינה של רכב חשמלי, כמה כסף תוכלו לחסוך במעבר לרכב חשמלי, והאם יש הבדל בעלות טעינה בעמדה ציבורית לעומת עמדה ביתית?

אמ;לק

במידה ואתם טוענים בעמדה ביתית עלות הנסיעה לקילומטר ברכב חשמלי נעה באיזור ה-10 אגורות לקילומטר ברכבים קומפקטיים וברכבים משפחתיים. ובאיזור ה-13 אגורות לקילומטר ברכבים גדולים.

לצורך השוואה, עלות הדלק לרכב בנזין היא באיזור ה-40 עד 50 אגורות לקילומטר עבור רכבים קומפקטיים ומשפחתיים, וכ-60 אגורות לקילומטר עבור רכבים גדולים. חיסכון של יותר מ-75% לכל קילומטר נסיעה.

ולפני שנצלול לעלויות הטעינה, תוכלו למצוא מידע מפורט על טעינה של רכב חשמלי בסדרת המדריכים הבאים:

טעינה ביתית

אישה מחברת רכב חשמלי לעמדת טעינה, צילום מלמטה

הטעינה הזולה ביותר, והנפוצה לרוב היא הטעינה הביתית. טעינה ביתית מתבצעת בעמדת טעינה שמותקנת בחניה של הבית שלכם, ולמעט נסיעות ארוכות וטיולים סביר להניח שזו תהיה דרך הטעינה העיקרית שלכם.

עלות טעינה מלאה של הרכב תלויה בגודל הסוללה, ויכולה לנוע בין עשרים לחמישים שקלים לסוללה מלאה. תוכלו למצוא למטה טבלה המפרטת את עלויות הטעינה לרכבים שונים. אבל השאלה המעניינת היא כמה עולה נסיעה לקילומטר.

עלות הנסיעה לקילומטר ברכב חשמלי נעה באיזור ה-9 אגורות לקילומטר ברכבים קומפקטיים וברכבים משפחתיים. ובאיזור ה-13 אגורות לקילומטר ברכבים גדולים כמו האאודי אי-טרון, יגואר I-PACE והמרצדס EQC.

כלומר ״מיכל דלק״ של 600 קילומטרים יעלה לכם באיזור ה-55 שקלים בלבד עבור רכב קטן או בינוני, ובאיזור ה-75 שקלים עבור רכב גדול. הנהג הישראלי הממוצע יכול לחסוך כ-6,000 שקלים בשנה על הוצאות דלק בלבד. 

בנוסף להוצאות הדלק, עלות התחזוקה של רכבים חשמליים היא נמוכה משל רכבי בנזין, וגם אגרת הרישוי לרכב חשמלי עומדת על 541 שקלים לשנה בלבד. זאת בהשוואה לכ-2,000 ש״ח עבור רכב דומה מונע בבנזין. 

דרך אגב, שני הרכבים החסכוניים ביותר מבחינת צריכת חשמל הם הטסלה מודל 3, והיונדאי איוניק החשמלית. עלות הנסיעה ברכבים האלו נעה באיזור ה-7 עד 8 אגורות לקילומטר.

טעינה בעמדה ציבורית

גבר משלם עם כרטיס אשראי בעמדת טעינה מהירה לרכב חשמלי כשמאחוריו רכב חשמלי לבן מחובר לעמדת טעינה

לפני שנסביר את עלויות הטעינה הציבורית, נתחיל בהסבר קצר על עלויות החשמל בבית. עלות הטעינה בעמדה ביתית מחושבת לפי מחיר החשמל הנמכר לצרכן. במקרה של טעינה יחידת האנרגיה היא קוט״ש ומחירה לצרכן ביתי היא כחמישים אגורות (50.66 אם נהיה קטנוניים).

טעינה באחת העמדות הציבוריות הפרוסות ברחבי המדינה היא יקרה יותר, ועלותה נעה בין 75 אגורות לקוט״ש, ויכולה להגיע עד שני שקלים לקוט״ש בעמדות טעינה מהירה. מחירי הטעינה משתנים בין מפעיל למפעיל, וניתן לקבל מידע מלא על עלויות הטעינה באפקליציה של כל מפעיל.

למרות ההפרש במחיר, בייחוד בעמדות טעינה מהירות שהן יקרות יותר, כדאי לזכור שרוב הטעינות מתבצעות לרוב בבית, והשימוש בעמדות ציבוריות נדרש רק לעתים רחוקות בלבד. תוכלו למצוא את פריסת עמדות הטעינה הציבוריות בישראל במפת עמדות הטעינה באתר.

האם נסיעה בעיר או בפקקים משפיעה על צריכת החשמל של הרכב?

כן, רכבים חשמליים צורכים פחות אנרגיה בנסיעה במהירויות נמוכות (בניגוד אולי למה שחשבתם), ולכן בנסיעה עירונית או בעמידה בפקקים צריכת האנרגיה תהיה נמוכה יותר, ובפועל הנסיעה תהיה זולה יותר מנסיעה בכבישים מהירים.

העלויות לקילומטר המחושבת במדריך זה הן לנסיעה משולבת – נסיעה שחלקה בעיר וחלקה במהירויות גבוהות בכבישים בין עירוניים.

דבר נוסף המשפיע על צריכת החשמל של הרכב הוא טמפרטורות נמוכות מאוד. כשהטמפרטורות בחוץ הן באיזור האפס מעלות (או מתחת) צריכת החשמל של הרכב יכולה לעלות בעוד עשרים אחוזים. למזלנו אנחנו חיים במדינה עם אקלים חם ולכן כנראה שתתקלו בטמפרטורות כאלו לעתים רחוקות בלבד.

תנועה ורכבים רבים בכביש איילון בתל אביב
תנועה ורכבים רבים בכביש איילון בתל אביב (צילום: MarkMark / Shutterstock.com)

עלות טעינה מלאה של רכבים

בטבלה הבאה תוכלו לקבל מידע על עלות הטעינה המלאה של רכבים חשמליים שונים.

דגםעלות טעינה מלאה (ש״ח)טווח נסיעה משולב לסוללה מלאה (WLTP)
GAC GE332309
MG ZS EV25263
אאודי אי-טרון51436
ב.מ.וו. i351308
טסלה מודל 3 SD+29448
טסלה מודל 3 LR41560
טסלה מודל S (לונג ריינג׳)53663
יגואר I-PACE50470
יונדאי איוניק (28kWh)17
ניסאן eNV-20021200
ניסאן ליף21270
יונדאי איוניק (38kWh)23311
מרצדס EQC47411
פיג׳ו e-20826339
פיג׳ו e-200826331
רנו זואי24306

*עלויות טעינה בעמדה ביתית. עלות הטעינה בפועל יכולה להיות שונה במעט כתלות במצב הרכב וטמפרטורת הסוללה. ** טווח הנסיעה המשולב לפי תקן WLTP גבוה מטווח הנסיעה המשולב בפועל. העלויות לקילומטר המחושבות במדריך מתבססות על נתוני צריכה בפועל ולא על תקן WLTP.

מאמרים נוספים

28 תגובות

  1. חלק גדול מהדיון כאן לא רלוונטי. צריך "להחליף דיסקט" בראש: מהפכת החשמלי כבר מתרחשת, ותוך שנים מעטות (להערכתי לא יותר מחמש שנים), רוב יצרניות המכוניות לא ייצרו יותר רכבי מנוע שריפה פנימית, אלא רק רכבים חשמליים. גם לא היברידיים. המשמעות, שכלי הרכב הלא חשמליים ערכם יצלול מטה. זהו תהליך בלתי נמנע. היצרניות מקצות היום משאבים אדירים בתחרות על הוצאת דגמים חדשים רבים של כלי רכב חשמליים. המפנה המשמעותי החל בשנת 2021, וממשיך בעוצמה בשנה הנוכחית. רכישת רכב לא חשמלי היום הוא מעשה לא הגיוני.

    1. רכבים בנזין ימשיכו לככב בעשור הקרוב.
      המחירים יקרים בגלל עלויות הסוללות.
      כשהמדינה תכניס פחות ממס הבלו יעלו מיסים על רכבים חשמליים…

  2. לאיזה רכב חשמלי המיובא לישראל יש אישור להתקין וו גרירה? ואיזה משקל הוא מורשה לגרור ?
    לתשובתכם אודה.

    1. טסלה 3. מומלץ בעת הרכישה (כ 7,000 ש"ח) או לאחר קבלת הרכב
      היתרון בהזמנה מהיצרן הוא באפשרות למטען של עד 1,000 ק"ג לעומת התקנה אחרת המתאימה למנשא אופניים בלבד

  3. ברור שעלויות תפעוליות של חשמלי נמוכות יותר מאלה של פלאג אין (היברידי נטען משֶקע) ובודאי נמוכות משל בנזין.
    ברור גם שהחסכון מתחיל רק אחרי 3-4 שנים כיון שהחשמליים יקרים יותר.
    אבל ככל שרמת המחיה עולה, יש עוד שיקולים לבחירת רכב מלבד עלויות. באספקטים מסויימים החשמלי מנצח – תחושה של חדשנות, לא מזהם, אגב הוא לא שקט יותר כי רוב הרעש נוצר מחיכוך הצמיגים והרוח בנסיעה מהירה ובנסיעה איטית כולם שקטים.
    באספקט של נוחות, חשמלי מפסיד בגדול – זמני טעינה ארוכים, חשש מהיתקעות ללא חשמל.
    העובדה היא שלמעלה מ-95% מהרכבים שנמכרים הם לא חשמליים ולא במקרה. הדברים משתנים, אבל ייקח עוד לא מעט שנים עד שמספר החשמליות הנמכרות יעבור את ה-50% והויכוח על הכסף לא נותן תשובה מלאה.

    1. יש לי מוסטנג הבעיה היחידה טעינה
      זמן המתנה ארוך
      בזמננו זמן שווה כסף
      ואת הזמן הזה מבזבזים בהמתנה לטעינה

    2. אם אתה מכין את עצמך לפני, ועוצר לטעון את הרכב שלך-אתה תהיה בסדר.
      רכב חשמלי זה מיינדסט שונה משל בנזין, ועדיין- הוא הרבה יותר חסכוני שפה אצלנו בארץ זה משנה את חוקי המשחק

  4. יש לכם טעות
    בישראל רכוב חשמלי מאוד יקר מול רכב רגיל
    בכמה עשרות אלפים ,ו
    אם אתה חוסך בשנה 6000
    כמה שנים כדי שיהא שווה לך רכב חשמלי מול רכב רגיל
    כ-8 ורק אז שווה רכב חשמלי

    1. רכב חשמלי יקר ב 30,000 מרגיל (וזה רק בגלל שהיבואנים לא מגלגלים את ההטבת מס לצרכנים)

      בכל מקרה החסכון הוא:
      לפי 20,000 ק"מ ממוצע לשנה, ונניח 15 ק"מ לליטר
      20,000/15 = 1333
      1333 * 6.3 ש"ח לליטר = 8397 ש"ח

      רכב חשמלי – 20,000 * 0.09 = 1800

      8379 – 1800 = 6579

      30,000/6579 = 4.5 שנים

      ואם יש לך גג סולארי אז בכלל הרווחת

      1. חישוב נכון אבל חלקי. שכחת את נושא ירידת ערך. סוללה מחזיקה 8 שנים ועלות החלפתה היא הרבה עשרות אלפי שקל. לכן ירידת הערך של חשמלי תלולה יותר. בשורה התחתונה למי שעושה טווח ממוצע ומטה החשמלי לא כדאי כלכלית. אבל רכב קונים גם מסיבות ריגשיות, אחרת למבורגיני היתה פושטת רגל.

        1. עניין הדלק הוא משני.
          המס על רכישת רכב חשמלי רק 10%
          אין טיפולים (שמנים, ברקסים וכו')
          אין תיקונים (כמעט)
          ב 99% מהזמן נוח יותר (הרבה יותר קל לדחוף תקע ב 10 שניות בתחנה ביתית מאשר לחפש ולהיתקע בתחנות דלק)
          אגרת רישוי כ 500 ש"ח לשנה
          ביצועים
          שקט
          אתה יכול להיכנס בבוקר לרכב ממוזג/מחומם בלי להפעיל שום מנוע (כנ"ל בזמן המתנה ברכב).
          בזמן שאתה קונה בסופר, אפשר להשאיר מזגן דולק ולא להיכנס לרכב רותח
          שחרור מגחמות של ברוני הנפט
          בעוד 8 שנים הסוללות יהיו כל כך זולות (וגם יותר גדולות ויעילות) אז נחליף
          והכי חשוב – הגיע הזמן שנשמור על הכדור שלנו למעננו ולמען צאצאינו.

          1. נשמור עליו מאוד נתן…
            אגב איך מייצרים חשמל?
            שריפה…
            זאת אומרת שלא חסכנו כלום פשוט העברנו את האגזוז לארובה בחדרה.
            חומר למחשבה לכל מי שבולע את הטימטום הזה ש"נשמור על כדור הארץ" כשאנחנו חיים במדינה שממחזרת הכי פחות במערב.

          2. העניין הוא היעילות ייצור החשמל. ייצור האנרגיה התחת כוח שמשתמשת בפחם\גז הרבה יותר גבוהה מיעילות הייצור ברכב. אם זה לא היה ככה אז לכולנו היו רדיאטורים בבית.

    2. אתה לא צריך לבדוק את מחיר הרכב אלא את ירידת הערך. מה שקובע זה כמה הפסדת בתקופה שהרכב היה במחיצתך.החיסכון בדלק הופך את הרכישה לכדאית

  5. ונגיד שבאוטו מנועי ילך מנוע או מסנן חלקיקים או סתם להחליף טורבו אתה בהוצאה גבוהה יותר אין מנוס וגם לשמירת איכות האוויר המנועי יוחלף לחשמלי

    1. מנוע לא הולך אחרי 8 שנים לעומת סוללה שזהו אורך החיים שלה. אז אין טיפולים שוטפים אבל החלפת סוללה אחת שוות ערך לעשרות טיפולי 10000. חומר למחשבה

    2. אגב איך מייצרים חשמל? שריפה… זאת אומרת שלא חסכנו כלום פשוט העברנו את האגזוז לארובה בחדרה. חומר למחשבה לכל מי שבולע את הטימטום הזה ש"נשמור על כדור הארץ" כשאנחנו חיים במדינה שממחזרת הכי פחות במערב.

  6. אין ספק שחשמל מקטין את זיהום האוויר. זה העתיד. אבל כסף זה לא יחסוך לכם.

    נכון להיום עלות דלק לחשמל היא 25% (יחסית להיברידים כמובן שזה 1:20).
    עבור 20 אלף ק"מ:
    עלות שנתית דלק: 6000 ש"ח. (3000 ש"ח עלות ממשית של דלק , 3000 ש"ח מס הבלו – ראה למטה).
    עלות שנתית חשמל: 1500 ש"ח. (לפני מס הבלו של 3000 ש"ח).
    לזה תוסיפו השקעה ראשונית של כמה אלפי שקלים לעמדה סבירה בבית משותף, החלפת סוללות אחרי כ 5 שנים כי כבר לא תהיה יעילה (קיבול הסוללה יורד עם הזמן – כמו הסוללה של הטלפון או מחשב הנייד).

    וכל זה לפני הוספת עלות מס הבלו על חשמל לטעינת רכב.
    אתם חושבים המדינה פראיירית ? כשהחשמליות יצברו מסה את המיסים המדינה תיקח , אם לא דרך הדלק אז דרך החשמל או דרך מס ק"מ כלשהוא.
    או אז העלות דלק לחשמל תגיע ל 75% – כבר לא מה שחשבתם.

    1. ‏אני מניח או שאתה כותב מטעם המתחרים של המכוניות חשמליות או לחליפין אתה סתם אידיוט
      כתבת גיבוב של טעויות חשבוניות ו דברים לא לעניין
      רק אדיוט מאמין שהרכב החשמלי לא חוסך בעליות שוטפות
      והאחזקה
      ובמיסים

      1. זה אפילו גרוע יותר.
        קח עט ונייר ומחשבון.
        מכונית חשמלית נוסעת ברשות נהג יחיד נניח 130 אלף קילומטר.
        והוא מעוניין למוכרה.
        עכשיו הוא מציע פח עם הוצאה עתידית של לפחות 50 אלף ש"ח. (מי יקנה אוטו ל30 אלף קילומטר עם יעילות סוללה עייפה.?).
        נניח שרכש GAC ב135 אלף ש"ח ונניח שחסך על דלק 75 אחוז.
        ההוצאה לחשמל תעמוד בערך על: 12 אלף שח.
        עד עכשיו הוציא נהגנו כ:147 אלף ש"ח. לנסועה של 130 אלף ק.מ.
        וכמו שכתבתי מצא לי פרייר שירכוש משומשת עם יעילות של פחות מ30 אחוז קיבולת סוללה ועם סכנת החלפת סוללה .
        מי המטומטם שיחליף סוללה לאוטו בן 6 או 7 שנים?
        רק דבר אחד אם יקרה:
        מחיר הסוללות יירד פלאים אל מתחת ל20 אלף ש"ח.
        ואיני מאמין שזה יקרה.

    2. אין ספק שאין לך שמץ של מושג לגבי עלויות של רכב חשמלי ואתה סתם ממציא חישובים לא רלוונטים ומוטעים.
      א. בוא נתעלם רגע מזה שהחישוב שלך מבוסס על מס (בלו) שלא קיים על חשמל וגם לא מתוכנן לזמן הקרוב.
      ב. לידיעתך, כשאתה קונה רכב חשמלי אתה מקבל לרוב עמדת טעינה ( כולל התקנה) ללא עלות בבית או במקום העבודה. אז הנה, כבר חסכתי לך כמה אלפי שקלים מהחישוב המוטעה שלך.
      ג. חברות הרכב נותנות אחריות על הסוללה. לרוב 8 שנים אחריות לתפוקה של עד 75% (אז לא צריך להשקיע כסף בהחלפה אחרי 5 שנים). חוץ מזה שעוד 8 שנים, ע"פ רוב המומחים כבר יהיו חברות שיבצעו חידושים של סוללות במחירים נמוכים והתקדמות טכנולוגית ביצור סוללות תוזיל משמעותית את עלות החלפת הסוללות במידת הצורך.
      ד. שמתי לב שבחישוב שלך התעלמת לגמרי מעלויות הרישוי הנמוכות לרכבים חשמליים ומהעובדה שאין צורך בטיפולים למעט החלפת בלמים פעם בכמה שנים ( הודות לבלימה הרגנטיבית ) שזה לבד יכול להגיע לחיסכון של אלפי שקלים בשנה לרכב חשמלי. בקיצור, אתה רוצה להמשיך להתנגד לרכבים חשמליים? שא ברכה אבל לפחות תשתמש בעובדות וחישובים נכונים רק קח בחשבון שכל חברות הרכב הצהירו כבר שב 3-8 שנים הקרובות הן יעשו מעבר מלא ליצור של רכבים חשמליים. אז יש לך עוד כמה שנים להתלונן ואל תיתן לעובדות לבלבל אותך

    3. אתה מערבב כאן מספרים מחוסר ידע או בהטעיה מכוונת (לא ברור למה). מה הקשר כאן לבלו? מה מעניינים אוך מרכיבי מחיר החשמל או הדלק?
      החשבון פשוט: רכב משפחתי חסכוני עושה 17 ק"מ לליטר (או פחות) , ליטר דלק עולה כ 6 ש"ח כלומר כל קמ עולה 30 אגורות, בהשווה ל 7-9 אגורות עלות חשמל ברכב חשמלי. יש כאן חיסכון חד משמכי של כ 70%. מי שעיקר נסיעותיו ה בתוך העיר החיסכון יעלה ל 80% ויותר. זה לא משתנה עם הזמן כי יעילות המנוע החשמלי כמעט ואיננה נשחקת, הסוללה כן אבל המשמעות היא על תדירות ההטענות או טווח נסיעה ולא על העלות.
      נכון שאחרי 8 שנים אתה צופה החלפת הסוללה אבל את העלות הזאת צריך לצרף לעלות האמורטיזציה הכוללת של רכב. אתה קונה היום רכב משפחתי חדש ב 130,000 ש"ח, אחרי 8 שנים לא תקבל עליו יותר מ 30,000 ש"ח כלומר הפסדת 100,000, שזה פי 5 מעלות צפויה של החלפת סוללה . יש לקחת בחשבון שברכב חשמלי אין כמעט חלקים שמתבלים (למעט הסוללה שכבר חישבנו) ולכן האמורטיזציה שלה נמוכה לעין שיעור מזו של רכב רגיל, שלא לדבר על החיסכון בטיפולים, תיקונים ואגרת רישוי.
      הטענה שלך שהמדינה לא פריירית ותשחיל בעתיד איזה מה היא פשוט מגוכחת, כאילו שיש לך איזה חוזה ארוך טווח עם המדינה על הבלו או מחירי דלק או מס קניה או אגרות שונות. ניתוח איניטליגנטי אפשר לעשות על סמך נתונים קיימים ולא על פנטזיות של מה יהיה אם…
      אני מחזיק היום כמה מכוניות היברידיות נטענות וכמה מכוניות בנזין. אני מקבל דוח חודשי וממנו המספרים צורחים לשמים (תוך התחשבות בעלות החשמל): חיסכון של 60% תפעולי (וזה היברידי כלומר צורך גם דלק)

  7. תעשו ראש בראש כמה יעלה לצרכן טעינה של 1000 ק"מ, וכמה פעמים יצטרך לינוק חשמל – רק מגדיל את הפער..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button