fbpx

כמה עולה טעינה של רכב חשמלי?

אחת השאלות הנפוצות ביותר שעולה כשמדברים על רכבים חשמליים היא עלות הטעינה של הרכב. כמה עולה לטעון רכב חשמלי? האם יש הבדל בין טעינה בבית לטעינה בעמדה ציבורית, וכמה כסף תוכלו לחסוך בשימוש ברכב חשמלי?

אז שמעתם שאתם יכולים לחסוך הרבה כסף על הוצאות האנרגיה ברכב חשמלי, ושלא תצטרכו להמשיך ולשלם את המחירים המופקעים על דלק. שמעתם נכון.

אבל כמה באמת עולה טעינה של רכב חשמלי, כמה כסף תוכלו לחסוך במעבר לרכב חשמלי, והאם יש הבדל בעלות טעינה בעמדה ציבורית לעומת עמדה ביתית?

אמ;לק

במידה ואתם טוענים בעמדה ביתית עלות הנסיעה לקילומטר ברכב חשמלי נעה באיזור ה-9 אגורות לקילומטר ברכבים קומפקטיים וברכבים משפחתיים. ובאיזור ה-13 אגורות לקילומטר ברכבים גדולים.

לצורך השוואה, עלות הדלק לרכב בנזין היא באיזור ה-40 עד 50 אגורות לקילומטר עבור רכבים קומפקטיים ומשפחתיים, וכ-60 אגורות לקילומטר עבור רכבים גדולים. חיסכון של יותר מ-75% לכל קילומטר נסיעה.

ולפני שנצלול לעלויות הטעינה, תוכלו למצוא מידע מפורט על טעינה של רכב חשמלי בסדרת המדריכים הבאים:

טעינה ביתית

אישה מחברת רכב חשמלי לעמדת טעינה, צילום מלמטה

הטעינה הזולה ביותר, והנפוצה לרוב היא הטעינה הביתית. טעינה ביתית מתבצעת בעמדת טעינה שמותקנת בחניה של הבית שלכם, ולמעט נסיעות ארוכות וטיולים סביר להניח שזו תהיה דרך הטעינה העיקרית שלכם.

עלות טעינה מלאה של הרכב תלויה בגודל הסוללה, ויכולה לנוע בין עשרים לחמישים שקלים לסוללה מלאה. תוכלו למצוא למטה טבלה המפרטת את עלויות הטעינה לרכבים שונים. אבל השאלה המעניינת היא כמה עולה נסיעה לקילומטר.

עלות הנסיעה לקילומטר ברכב חשמלי נעה באיזור ה-9 אגורות לקילומטר ברכבים קומפקטיים וברכבים משפחתיים. ובאיזור ה-13 אגורות לקילומטר ברכבים גדולים כמו האאודי אי-טרון, יגואר I-PACE והמרצדס EQC.

כלומר ״מיכל דלק״ של 600 קילומטרים יעלה לכם באיזור ה-55 שקלים בלבד עבור רכב קטן או בינוני, ובאיזור ה-75 שקלים עבור רכב גדול. הנהג הישראלי הממוצע יכול לחסוך כ-6,000 שקלים בשנה על הוצאות דלק בלבד. 

בנוסף להוצאות הדלק, עלות התחזוקה של רכבים חשמליים היא נמוכה משל רכבי בנזין, וגם אגרת הרישוי לרכב חשמלי עומדת על 541 שקלים לשנה בלבד. זאת בהשוואה לכ-2,000 ש״ח עבור רכב דומה מונע בבנזין. 

דרך אגב, שני הרכבים החסכוניים ביותר מבחינת צריכת חשמל הם הטסלה מודל 3, והיונדאי איוניק החשמלית. עלות הנסיעה ברכבים האלו נעה באיזור ה-7 עד 8 אגורות לקילומטר.

טעינה בעמדה ציבורית

גבר משלם עם כרטיס אשראי בעמדת טעינה מהירה לרכב חשמלי כשמאחוריו רכב חשמלי לבן מחובר לעמדת טעינה

לפני שנסביר את עלויות הטעינה הציבורית, נתחיל בהסבר קצר על עלויות החשמל בבית. עלות הטעינה בעמדה ביתית מחושבת לפי מחיר החשמל הנמכר לצרכן. במקרה של טעינה יחידת האנרגיה היא קוט״ש ומחירה לצרכן ביתי היא כחמישים אגורות (50.66 אם נהיה קטנוניים).

טעינה באחת העמדות הציבוריות הפרוסות ברחבי המדינה היא יקרה יותר, ועלותה נעה בין 75 אגורות לקוט״ש, ויכולה להגיע עד שני שקלים לקוט״ש בעמדות טעינה מהירה. מחירי הטעינה משתנים בין מפעיל למפעיל, וניתן לקבל מידע מלא על עלויות הטעינה באפקליציה של כל מפעיל.

למרות ההפרש במחיר, בייחוד בעמדות טעינה מהירות שהן יקרות יותר, כדאי לזכור שרוב הטעינות מתבצעות לרוב בבית, והשימוש בעמדות ציבוריות נדרש רק לעתים רחוקות בלבד. תוכלו למצוא את פריסת עמדות הטעינה הציבוריות בישראל במפת עמדות הטעינה באתר.

האם נסיעה בעיר או בפקקים משפיעה על צריכת החשמל של הרכב?

כן, רכבים חשמליים צורכים פחות אנרגיה בנסיעה במהירויות נמוכות (בניגוד אולי למה שחשבתם), ולכן בנסיעה עירונית או בעמידה בפקקים צריכת האנרגיה תהיה נמוכה יותר, ובפועל הנסיעה תהיה זולה יותר מנסיעה בכבישים מהירים.

העלויות לקילומטר המחושבת במדריך זה הן לנסיעה משולבת – נסיעה שחלקה בעיר וחלקה במהירויות גבוהות בכבישים בין עירוניים.

דבר נוסף המשפיע על צריכת החשמל של הרכב הוא טמפרטורות נמוכות מאוד. כשהטמפרטורות בחוץ הן באיזור האפס מעלות (או מתחת) צריכת החשמל של הרכב יכולה לעלות בעוד עשרים אחוזים. למזלנו אנחנו חיים במדינה עם אקלים חם ולכן כנראה שתתקלו בטמפרטורות כאלו לעתים רחוקות בלבד.

תנועה ורכבים רבים בכביש איילון בתל אביב
תנועה ורכבים רבים בכביש איילון בתל אביב (צילום: MarkMark / Shutterstock.com)

עלות טעינה מלאה של רכבים

בטבלה הבאה תוכלו לקבל מידע על עלות הטעינה המלאה של רכבים חשמליים שונים.

דגםעלות טעינה מלאה (ש״ח)טווח נסיעה משולב לסוללה מלאה (WLTP)
GAC GE332309
MG ZS EV25263
אאודי אי-טרון51436
ב.מ.וו. i351308
טסלה מודל 3 SD+29448
טסלה מודל 3 LR41560
טסלה מודל S (לונג ריינג׳)53663
יגואר I-PACE50470
יונדאי איוניק (28kWh)17
ניסאן eNV-20021200
ניסאן ליף21270
יונדאי איוניק (38kWh)23311
מרצדס EQC47411
פיג׳ו e-20826339
פיג׳ו e-200826331
רנו זואי24306

*עלויות טעינה בעמדה ביתית. עלות הטעינה בפועל יכולה להיות שונה במעט כתלות במצב הרכב וטמפרטורת הסוללה. ** טווח הנסיעה המשולב לפי תקן WLTP גבוה מטווח הנסיעה המשולב בפועל. העלויות לקילומטר המחושבות במדריך מתבססות על נתוני צריכה בפועל ולא על תקן WLTP.

מאמרים נוספים

8 תגובות

  1. יש לכם טעות
    בישראל רכוב חשמלי מאוד יקר מול רכב רגיל
    בכמה עשרות אלפים ,ו
    אם אתה חוסך בשנה 6000
    כמה שנים כדי שיהא שווה לך רכב חשמלי מול רכב רגיל
    כ-8 ורק אז שווה רכב חשמלי

  2. ונגיד שבאוטו מנועי ילך מנוע או מסנן חלקיקים או סתם להחליף טורבו אתה בהוצאה גבוהה יותר אין מנוס וגם לשמירת איכות האוויר המנועי יוחלף לחשמלי

  3. אין ספק שחשמל מקטין את זיהום האוויר. זה העתיד. אבל כסף זה לא יחסוך לכם.

    נכון להיום עלות דלק לחשמל היא 25% (יחסית להיברידים כמובן שזה 1:20).
    עבור 20 אלף ק"מ:
    עלות שנתית דלק: 6000 ש"ח. (3000 ש"ח עלות ממשית של דלק , 3000 ש"ח מס הבלו – ראה למטה).
    עלות שנתית חשמל: 1500 ש"ח. (לפני מס הבלו של 3000 ש"ח).
    לזה תוסיפו השקעה ראשונית של כמה אלפי שקלים לעמדה סבירה בבית משותף, החלפת סוללות אחרי כ 5 שנים כי כבר לא תהיה יעילה (קיבול הסוללה יורד עם הזמן – כמו הסוללה של הטלפון או מחשב הנייד).

    וכל זה לפני הוספת עלות מס הבלו על חשמל לטעינת רכב.
    אתם חושבים המדינה פראיירית ? כשהחשמליות יצברו מסה את המיסים המדינה תיקח , אם לא דרך הדלק אז דרך החשמל או דרך מס ק"מ כלשהוא.
    או אז העלות דלק לחשמל תגיע ל 75% – כבר לא מה שחשבתם.

    1. ‏אני מניח או שאתה כותב מטעם המתחרים של המכוניות חשמליות או לחליפין אתה סתם אידיוט
      כתבת גיבוב של טעויות חשבוניות ו דברים לא לעניין
      רק אדיוט מאמין שהרכב החשמלי לא חוסך בעליות שוטפות
      והאחזקה
      ובמיסים

      1. זה אפילו גרוע יותר.
        קח עט ונייר ומחשבון.
        מכונית חשמלית נוסעת ברשות נהג יחיד נניח 130 אלף קילומטר.
        והוא מעוניין למוכרה.
        עכשיו הוא מציע פח עם הוצאה עתידית של לפחות 50 אלף ש"ח. (מי יקנה אוטו ל30 אלף קילומטר עם יעילות סוללה עייפה.?).
        נניח שרכש GAC ב135 אלף ש"ח ונניח שחסך על דלק 75 אחוז.
        ההוצאה לחשמל תעמוד בערך על: 12 אלף שח.
        עד עכשיו הוציא נהגנו כ:147 אלף ש"ח. לנסועה של 130 אלף ק.מ.
        וכמו שכתבתי מצא לי פרייר שירכוש משומשת עם יעילות של פחות מ30 אחוז קיבולת סוללה ועם סכנת החלפת סוללה .
        מי המטומטם שיחליף סוללה לאוטו בן 6 או 7 שנים?
        רק דבר אחד אם יקרה:
        מחיר הסוללות יירד פלאים אל מתחת ל20 אלף ש"ח.
        ואיני מאמין שזה יקרה.

    2. אין ספק שאין לך שמץ של מושג לגבי עלויות של רכב חשמלי ואתה סתם ממציא חישובים לא רלוונטים ומוטעים.
      א. בוא נתעלם רגע מזה שהחישוב שלך מבוסס על מס (בלו) שלא קיים על חשמל וגם לא מתוכנן לזמן הקרוב.
      ב. לידיעתך, כשאתה קונה רכב חשמלי אתה מקבל לרוב עמדת טעינה ( כולל התקנה) ללא עלות בבית או במקום העבודה. אז הנה, כבר חסכתי לך כמה אלפי שקלים מהחישוב המוטעה שלך.
      ג. חברות הרכב נותנות אחריות על הסוללה. לרוב 8 שנים אחריות לתפוקה של עד 75% (אז לא צריך להשקיע כסף בהחלפה אחרי 5 שנים). חוץ מזה שעוד 8 שנים, ע"פ רוב המומחים כבר יהיו חברות שיבצעו חידושים של סוללות במחירים נמוכים והתקדמות טכנולוגית ביצור סוללות תוזיל משמעותית את עלות החלפת הסוללות במידת הצורך.
      ד. שמתי לב שבחישוב שלך התעלמת לגמרי מעלויות הרישוי הנמוכות לרכבים חשמליים ומהעובדה שאין צורך בטיפולים למעט החלפת בלמים פעם בכמה שנים ( הודות לבלימה הרגנטיבית ) שזה לבד יכול להגיע לחיסכון של אלפי שקלים בשנה לרכב חשמלי. בקיצור, אתה רוצה להמשיך להתנגד לרכבים חשמליים? שא ברכה אבל לפחות תשתמש בעובדות וחישובים נכונים רק קח בחשבון שכל חברות הרכב הצהירו כבר שב 3-8 שנים הקרובות הן יעשו מעבר מלא ליצור של רכבים חשמליים. אז יש לך עוד כמה שנים להתלונן ואל תיתן לעובדות לבלבל אותך

  4. תעשו ראש בראש כמה יעלה לצרכן טעינה של 1000 ק"מ, וכמה פעמים יצטרך לינוק חשמל – רק מגדיל את הפער..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button