אז שמעתם שאתם יכולים לחסוך הרבה כסף על הוצאות האנרגיה ברכב חשמלי, ושלא תצטרכו להמשיך ולשלם את המחירים המופקעים על דלק. שמעתם נכון.
אבל כמה באמת עולה טעינה של רכב חשמלי, כמה כסף תוכלו לחסוך במעבר לרכב חשמלי, והאם יש הבדל בעלות טעינה בעמדה ציבורית לעומת עמדה ביתית?
אמ;לק
במידה ואתם טוענים בעמדה ביתית עלות הנסיעה לקילומטר ברכב חשמלי נעה באיזור ה-9 אגורות לקילומטר ברכבים קומפקטיים וברכבים משפחתיים. ובאיזור ה-13 אגורות לקילומטר ברכבים גדולים.
לצורך השוואה, עלות הדלק לרכב בנזין היא באיזור ה-40 עד 50 אגורות לקילומטר עבור רכבים קומפקטיים ומשפחתיים, וכ-60 אגורות לקילומטר עבור רכבים גדולים. חיסכון של יותר מ-75% לכל קילומטר נסיעה.
ולפני שנצלול לעלויות הטעינה, תוכלו למצוא מידע מפורט על טעינה של רכב חשמלי בסדרת המדריכים הבאים:
טעינה ביתית

הטעינה הזולה ביותר, והנפוצה לרוב היא הטעינה הביתית. טעינה ביתית מתבצעת בעמדת טעינה שמותקנת בחניה של הבית שלכם, ולמעט נסיעות ארוכות וטיולים סביר להניח שזו תהיה דרך הטעינה העיקרית שלכם.
עלות טעינה מלאה של הרכב תלויה בגודל הסוללה, ויכולה לנוע בין עשרים לחמישים שקלים לסוללה מלאה. תוכלו למצוא למטה טבלה המפרטת את עלויות הטעינה לרכבים שונים. אבל השאלה המעניינת היא כמה עולה נסיעה לקילומטר.
עלות הנסיעה לקילומטר ברכב חשמלי נעה באיזור ה-9 אגורות לקילומטר ברכבים קומפקטיים וברכבים משפחתיים. ובאיזור ה-13 אגורות לקילומטר ברכבים גדולים כמו האאודי אי-טרון, יגואר I-PACE והמרצדס EQC.
כלומר ״מיכל דלק״ של 600 קילומטרים יעלה לכם באיזור ה-55 שקלים בלבד עבור רכב קטן או בינוני, ובאיזור ה-75 שקלים עבור רכב גדול. הנהג הישראלי הממוצע יכול לחסוך כ-6,000 שקלים בשנה על הוצאות דלק בלבד.
בנוסף להוצאות הדלק, עלות התחזוקה של רכבים חשמליים היא נמוכה משל רכבי בנזין, וגם אגרת הרישוי לרכב חשמלי עומדת על 541 שקלים לשנה בלבד. זאת בהשוואה לכ-2,000 ש״ח עבור רכב דומה מונע בבנזין.
דרך אגב, שני הרכבים החסכוניים ביותר מבחינת צריכת חשמל הם הטסלה מודל 3, והיונדאי איוניק החשמלית. עלות הנסיעה ברכבים האלו נעה באיזור ה-7 עד 8 אגורות לקילומטר.
טעינה בעמדה ציבורית

לפני שנסביר את עלויות הטעינה הציבורית, נתחיל בהסבר קצר על עלויות החשמל בבית. עלות הטעינה בעמדה ביתית מחושבת לפי מחיר החשמל הנמכר לצרכן. במקרה של טעינה יחידת האנרגיה היא קוט״ש ומחירה לצרכן ביתי היא כחמישים אגורות (50.66 אם נהיה קטנוניים).
טעינה באחת העמדות הציבוריות הפרוסות ברחבי המדינה היא יקרה יותר, ועלותה נעה בין 75 אגורות לקוט״ש, ויכולה להגיע עד שני שקלים לקוט״ש בעמדות טעינה מהירה. מחירי הטעינה משתנים בין מפעיל למפעיל, וניתן לקבל מידע מלא על עלויות הטעינה באפקליציה של כל מפעיל.
למרות ההפרש במחיר, בייחוד בעמדות טעינה מהירות שהן יקרות יותר, כדאי לזכור שרוב הטעינות מתבצעות לרוב בבית, והשימוש בעמדות ציבוריות נדרש רק לעתים רחוקות בלבד. תוכלו למצוא את פריסת עמדות הטעינה הציבוריות בישראל במפת עמדות הטעינה באתר.
האם נסיעה בעיר או בפקקים משפיעה על צריכת החשמל של הרכב?
כן, רכבים חשמליים צורכים פחות אנרגיה בנסיעה במהירויות נמוכות (בניגוד אולי למה שחשבתם), ולכן בנסיעה עירונית או בעמידה בפקקים צריכת האנרגיה תהיה נמוכה יותר, ובפועל הנסיעה תהיה זולה יותר מנסיעה בכבישים מהירים.
העלויות לקילומטר המחושבת במדריך זה הן לנסיעה משולבת – נסיעה שחלקה בעיר וחלקה במהירויות גבוהות בכבישים בין עירוניים.
דבר נוסף המשפיע על צריכת החשמל של הרכב הוא טמפרטורות נמוכות מאוד. כשהטמפרטורות בחוץ הן באיזור האפס מעלות (או מתחת) צריכת החשמל של הרכב יכולה לעלות בעוד עשרים אחוזים. למזלנו אנחנו חיים במדינה עם אקלים חם ולכן כנראה שתתקלו בטמפרטורות כאלו לעתים רחוקות בלבד.

עלות טעינה מלאה של רכבים
בטבלה הבאה תוכלו לקבל מידע על עלות הטעינה המלאה של רכבים חשמליים שונים.
דגם | עלות טעינה מלאה (ש״ח) | טווח נסיעה משולב לסוללה מלאה (WLTP) |
---|---|---|
GAC GE3 | 32 | 309 |
MG ZS EV | 25 | 263 |
אאודי אי-טרון | 51 | 436 |
ב.מ.וו. i3 | 51 | 308 |
טסלה מודל 3 SD+ | 29 | 448 |
טסלה מודל 3 LR | 41 | 560 |
טסלה מודל S (לונג ריינג׳) | 53 | 663 |
יגואר I-PACE | 50 | 470 |
יונדאי איוניק (28kWh) | 17 | |
ניסאן eNV-200 | 21 | 200 |
ניסאן ליף | 21 | 270 |
יונדאי איוניק (38kWh) | 23 | 311 |
מרצדס EQC | 47 | 411 |
פיג׳ו e-208 | 26 | 339 |
פיג׳ו e-2008 | 26 | 331 |
רנו זואי | 24 | 306 |
*עלויות טעינה בעמדה ביתית. עלות הטעינה בפועל יכולה להיות שונה במעט כתלות במצב הרכב וטמפרטורת הסוללה. ** טווח הנסיעה המשולב לפי תקן WLTP גבוה מטווח הנסיעה המשולב בפועל. העלויות לקילומטר המחושבות במדריך מתבססות על נתוני צריכה בפועל ולא על תקן WLTP.
הנה טבלה פשוטה לחישוב עלות 1000 ק"מ ומספר הטעינות ביניהם – את המסקנה נשאיר לקוראים
https://boti.bot/SfXW-dbUOo
תעשו ראש בראש כמה יעלה לצרכן טעינה של 1000 ק"מ, וכמה פעמים יצטרך לינוק חשמל – רק מגדיל את הפער..