סקודה אניאק הוא רכב פנאי חשמלי, והדגם הראשון של המותג שיוצא בגרסה חשמלית בלבד.
במידותיו האניאק מקביל לדגם הקודיאק בעל מנוע הבעירה הפנימית, והוא מבוסס על פלטפורמת ה-MEB החשמלית של פולקסווגן. כידוע, מותג סקודה שייך לקונצרן פולקסווגן, כך שהפלטפורמה החשמלית זמינה גם עבורו.
כוחה של הפלטפורמה החשמלית היא בגמישות שלה – ניתן לעצב אותה במגוון תצורות ולבסס עליה מגוון של דגמים – קטנים וגדולים – כך למשל ניתן למצוא דגמים גדולים יחסית כמו ה-ID.4 ומצד שני ה-ID.3 הקטן יותר – וגם דגמים נוספים שיגיעו בהמשך כמו ה-ID.6 וה-ID.1 – כולם מתבססים על אותה פלטפורמת MEB שעוברת שינויים והתאמות כדי להתאים לדגם. מלבד סקודה, פולקסווגן תחלוק את הפלטפורמה עם עוד יצרנים – כמו למשל אאודי, שהודיעה שהיא תבסס את ה-Q4 החשמלי שלה עליה.
סקודה מייצרת את האניאק במפעל שלה בעיר מלאדה-בולסלאו, השוכנת כ-50 ק"מ צפונית-מזרחית מעיר הבירה, פראג. זהו המפעל היחיד מחוץ לגרמניה בו מורכבות מכוניות חשמליות על בסיס פלטפורמת ה-MEB החשמלית. קצב הייצור אמור לעמוד על בין 5,000 ל-7,000 רכבי אניאק חשמליים בחודש (מאות רכבים ביום), כשהקצב מתוכנן לעלות גם לעשרות אלפים בחודש בשנים הקרובות – ובתרגום חופשי – מאות רכבי אניאק חשמליים שירדו מפס הייצור בשנה.
עם תג מחיר אטרקטיבי בארץ (החל מ-189,990 שקלים) ובעולם (בבריטניה על מ-33,450 ליש"ט), יש מצב בהחלט שהאניאק יהפוך לאחד מרבי המכר של סקודה, אם לא לגדול מבניהם – וזה בא טוב לסקודה, שסובלת בשנים האחרונות מירידה במכירות – כמעט 20% ירידה בשנת 2020.
השם 'אניאק' מגיע מהשם האירי אנייה, שמקורו מהשם הגאלי Eithne (איתן?) שמשמעותו באנגלית זה essence – מהות, תמצית. נראה שמישהו במחלקת השיווק של סקודה עבד שעות נוספות. הפלטפורמה החשמלית בנויה לשינויים מהירים, וכך יכולה סקודה להציע את האניאק במספר גרסאות – עם הנעה אחורית או כפולה, בשלושה גדלי סוללה:
גרסה | אניאק 50 | אניאק 60 | אניאק 80 | אניאק 80x | אניאק RS |
---|---|---|---|---|---|
הנעה | אחורית | אחורית | אחורית | כפולה | כפולה |
מנוע | 109kW | 132kW | 150kW | 195kW | 225kW |
תאוצה 0 ל-100 קמ״ש | 11.4 | 8.7 | 8.5 | 6.9 | 6.2 |
מהירות מקסימלית | 160 קמ״ש | 160 קמ״ש | 160 קמ״ש | 160 קמ״ש | 180 קמ״ש |
טווח (WLTP) | 340 ק״מ | 390 ק״מ | 510 ק״מ | 460 ק״מ | 460 ק״מ |
טעינה מהירה | 50 קילוואט | 100 קילוואט | 125 קילוואט | 125 קילוואט | 125 קילוואט |
האניאק נמכרת בישראל בגרסת ה-80, המציעה טווח נסיעה של 517 קילומטרים לטעינה, ויחד עם טעינה מהירה בהספק של 175 קילוואט יהיה קל מאוד להתנייד איתה בארצנו הקטנטונת. טווח הנסיעה בעולם האמיתי צפוי להיות נמוך יותר, באיזור ה-450 קילומטרים, אך עדיין מדובר בטווח נסיעה גבוה שעונה על הצרכים של רוב הנהגים בישראל.
סקודה לא ויתרו גם על גרסת ה-vRS (או RS, תלוי איפה אתם נמצאים) הביצועיסטית – קריצה לגרסת הפרפורמנס של טסלה מודל Y? זו חמושה גם היא בצמד מנועים חשמליים ומציעה טווחי נסיעה דומים. לגרסאות האניאק השונות ניתן להוסיף 'משאבת חום' (Heat Pump) פיצ'ר שמותקן גם במודל 3 ו-Y של טסלה, ששומר על ביצועי המנוע החשמלי גם בתנאי קור קיצוניים.
זמני הטעינה ועלויות הטעינה של הסקודה אניאק מפורטות בטבלה למטה.
גרסה | עלות טעינה (ביתית)* | זמן טעינה מהירה (0-80%) | זמן טעינה ביתית | טווח נסיעה משולב |
---|---|---|---|---|
אניאק 50 | 31 שקלים | 51 דקות | 8:30 שעות | 340 ק״מ |
אניאק 60 | 34 שקלים | 33 דקות | 6:15 שעות | 390 ק״מ |
אניאק 80 | 45 שקלים | 36 דקות | 8:15 שעות | 536 ק״מ |
אניאק 80X | 45 שקלים | 36 דקות | 8:15 שעות | 460 ק״מ |
אניאק RS | 45 שקלים | 36 דקות | 8:15 שעות | 460 ק״מ |
* עלות הטעינה משוערת ועלולה להשתנות כתלות בתעריפי החשמל.
** זמן הטעינה הביתית בעמדת טעינה תלת פאזית של 11 קילוואט.
תוכלו לקבל מידע נוסף על טעינה של רכב חשמלי:
הסקודה אניאק החשמלי מציע לא מעט פיצ'רים טכנולוגיים מתקדמים. בחוץ נוכל למצוא תאורת LED חכמה, מערכת מצלמות היקפית (מאחורה, מקדימה ובמראות) המספקת מידע למערכות הבטיחות השונות של הרכב ועוד. גם בפנים, הקו הטכנולוגי ממשיך. את מסך התצוגה הגדול של הנהג, החליפה סקודה באחד צנוע יותר, אם כי עדיין דיגיטלי וצבעוני. במקום ללכת על מסך גדול לנהג, בחרו הצ'כים ללכת על פיצ'ר ה-HUD – Head-Up display – טכנולוגיית מציאות רבודה שמציגה לנהג נתונים שונים על השמשה מולו.
במרכז, מסך 13 אינטש גדול שמאפשר לשלוט על הפונקציות המרכזיות – כולל שליטה על מערכות הרכב, המיזוג וכו'. פיצ'ר מגניב – סליידר מגע שטוח בתחתית המסך שמאפשר לבצע פעולות שכיחות כמו שליטה בווליום השמע בקלות, זום על נקודה מסוימת בתוכנת הניווט ועוד.
המסך מאפשר גם גישה ללא מעט אפשרויות שליטה שונות בתחום הטעינה – דרכו ניתן לקבוע את הספק הטעינה החשמלי ולדעת כמה זמן נשאר עד לטעינה מלאה. בנוסף, מציע האניאק החשמלי את פונקציית ה-Location – דרכה ניתן לנהל לחלוטין את הרגלי הטעינה – ניתן לשמור נקודות טעינה נפוצות (כמו למשל במשרד או בבית), לכוון שעת הפעלה, להגדיר ימים ושעות מסוימות לטעינה, לקבוע זמן לסיום טעינה ואפילו להגדיר מראש את הטמפרטורה הרצויה בתא הנוסעים. עוד פיצ'רים טכנולוגיים מעניינים שמציע האניאק החשמלי של סקודה: שפריצר למצלמה אחורית (כמו באאודי אי-טרון), תאורת אמביינט (אווירה) עם צבעים מתחלפים (בחלק מהגרסאות) ועוד.
כל גרסאות האניאק כוללות גם הפעלה של פנקציות בעזרת פקודות קולית דרך 'לאורה' העוזרת האישית של סקודה, איתה אפשר להפעיל ניווט, לשלוט על המזגן, על מערכת המולטימדיה,להשמיע הודעות טקסט ועוד. יש כאן גם בקרת אקלים דו-אזורית, שמשות מבודדות חום (רלוונטי במיוחד לישראל), בלוטוס, מערכת שמע עם 8 רמקולים, בקרת גניבה כולל זיהוי פנימי, חיישניי תאורה וגשם ועוד.
הגרסאות היקרות יותר מצוידות בפיצ'רים כמו מושבים מתכווננים חשמלית עם פונקציות עיסוי וזכרון, שפריצרים לפנסים, ואפילו תא נסתר למטריה (הרכב כולל 2 מטריות) מובנה בדלתות הנהג והנוסע – פיצ'ר קצת מיותר לישראל הלא גשומה… אתם כבר תמצאו מה לשים שם.
מלבד הגרסאות, האניאק יוצע גם ב-5 רמות גימור שונות: סטודיו, לאונג', לודג', לופט, סוויט ו-סוויט אקו, כשההבדלים העיקריים ביניהן הם בשילוב החומרים שהיא מציעה – מושבי עור, מושבי בד, מושבי עור ובד משולב, גימורי אלומיניום מוברש, קרבון ועוד – כל גרסה, ושילוב החומרים הייחודי לה. אם השמות האלו יוצרים אצלכם הרגשה ביתית משהו – דעו שזה לא במקרה – בסקודה רוצים שתרגישו כמה שיותר בבית, ומתייחסים אל חלל הנוסעים של האניאק כאל 'סלון' – ולראייה סדרת הסרטונים שהם יצרו לטובת הנושא, בה כל סרטון מציג את רמת הגימור הפנימי כסלון ביתי.
סקודה משתדלת להציג תדמית ירוקה ובת קיימא כמה שיותר, אבל אפילו רמת הגימור לודג', ש-65% מתא הנוסעים שלה עשוי מבקבוקים ממוחזרים, כוללת עור וצמר שהגיע מבעלי חיים. עדיין לא "ויגן פרנדלי', אבל בכיוון הנכון.
גרסאות ה-80 היוקרתיות יותר של האניאק יהיו מוצעות גם ברמת גימור 'ספורט ליין' (SportLine) – עם מתלים מונמכים, חישוקים גדולים ונגיעות גימור שחור מבחוץ. מבפנים, יציעו גרסאות הספורט ליין (הנעה אחורית או כפולה) הגה ומושבי ספורט, ודיפונים דמויי קרבון. גרסה נוספת שתהיה זמינה (אם כי לא ברור עד מתי) היא גרסת ה"מייסדים" (Founder's Edition). מדובר בדגמי ה-80 שיהיו מצוידים בחישוקי 21 אינטש, יכולות טעינה מהירה בהספק של 125 קילוואט, גריל מואר (שבסקודה מכנים אותו "פני הקריסטל") ותאורת לד מטריקס קדמית, כמו גם ריפודי עור שיהיו ייחודיים לגרסאות אלו. מחירן צפוי לעמוד על כ-50,000 פאונד לפני הטבות מס.
הסקודה אניאק ארוך – 4.65 מטר (כ-5 ס"מ פחות מהקודיאק) ונמוך – 1.62 מטר, מה שמקנה לו עיצוב קרוסאוברי-ספורטיבי. הגלגלים הגדולים ביחס לגוף הרכב, מעניקים לרכב מראה מרשים עוד יותר. בין הגרסאות השונות של האניאק ניתן להבחין דרך ההבדלים בגריל (גריל מואר בגרסאות היקרות יותר) ובעיצוב החישוקים.
השילוב של פלטפורמת ה-MEB עליה מבוסס הרכב, בסיס גלגלים ארוך (2.77 מטרים) והוויתור על בורר הילוכים בולט והבחירה בפתרון מודרני מסוגנן (Shift By Wire) אפשר לסקודה ליצור קרוסאובר חשמלי מרווח ביותר מבפנים. כדי להבטיח מרווח ראש מקסימלי לנוסעים מאחורה, סקודה מעצבת שקעים ייעודיים בגג. לרכבים חשמליים יש הרבה יתרונות, ואנחנו מדברים בדרך כלל על החיסכון בעלויות ועל התרומה לסביבה, אבל יש עוד יתרונות, כמו מרווח פנימי שעדיף בצורה משמעותית על דגמים מקבילים בעלי מנועי בעירה פנימית.
הסקודה אניאק מציע עיצוב פנימי מינימליסטי ומוקפד – קו אותו התוותה טסלה, ושיצרניות הרכב הולכות בעקבותיה. סקודה מפנקת אפילו בתא אחסון נסתר נוסף (מואר) מתחת לקונסולה – רכב חשמלי ללא גיר הילוכים, מאפשר למקסם את המרחב הפנימי.
כיאה לרכב גדול שאמור להסיע משפחה בנוחות מקסימלית, מציע האניאק מגוון פיצ'רים שימושיים. שלל חללי אחסון: מתא הכפפות, דרך הקונסולה המרכזית שמציעה שני תאים לכוסות ותאים נוספים לאחסון, תאים בדלתות, תא אחסון מרכזי בין המושבים הקדמיים, כיסי אחסון בגב המושבים, תאי אחסון בתא המטען, תא אחסון 'קופץ' לצד ההגה ועוד ועוד.
ואם כבר בתא המטען עסקינן – הוא נפתח מבחוץ בלחיצת כפתור קלה, מציע זווית גישה נמוכה ונוחה שתאפשר לכם להעמיס בקלות ציוד ולמלא את נפח ה-585 ליטר שהוא מציע, כולל כמה אפשרויות לקיפול המושבים – לטובת הגדלת הנפח. ניתן לקפל את המושבים האחוריים בלחיצת כפתור מתוך תא המטען, שם נמצא גם שקע צדדי ייעודי לאחסון כבלי הטעינה, וויי תלייה, שקע 12V ועוד. פיצ'ר נוסף מעניין (שנמצא גם באאודי אי-טרון) הוא ה'סקי-האץ' – המושב האמצעי בשורה האחורית מתקפל קדימה, כך שאפשר להכניס לתא המטען חפצים ארוכים כמו מגלשי סקי, או במקרה שלכם – ארון שקניתם באיקאה.
מבחינת נוחות, מציע האניאק משטח טעינה אלחוטי מפוצל לשניים שיכול להטעין שני מכשירים סלולריים בו-זמנית, יציאות אחוריות למיזוג אויר עם אפשרות לוויסות בין חום וקור, שקעי USB, שקע 230V שמאפשר להטעין מכשיר גדול כמו מחשב נייד, חלונות כהים עם בידוד מפני השמש, מחזיק לטאבלט (אופציונלי) מתכוונן בגב המושבים הקדמיים ומחזיק לטאבלט במשענת המושב האחורי האמצעי.
המתחרות העיקריות של הסקודה אניאק הן איוניק 5 מבית יונדאי, טסלה מודל Y שצפויה להגיע לישראל בקרוב, ופולקסווגן ID.4, בנוסף לכמה מתמודדות סיניות, שמציעות גישה שבין קרוסאובר לג'יפון, ובהחלט עשויות ליצור תחרות לאניאק – כמו ה-AION LX של GAC, ה-U5 של AIWAYS, ה-ES8 של NIO ועוד. על הדגמים החשמליים הסיניים שצפוים להגיע לישראל בזמן הקרוב, תוכלו לקרוא עוד כאן.
נכון לכתיבת שורות אלו, סקודה עדיין לא הציגה אניאק בגרסת 7 מקומות – אך ניתן להעריך כי גרסה שכזו אכן תגיע בהמשך, אם סקודה תרצה להישאר רלוונטית בתחרות ולפנות לקהלי יעד גדולים יותר.
האניאק הוא רכב פנאי קומפקטי חשמלי, ולכן מיועד כמובן בראש ובראשונה למשפחות. אבל לא רק – גם לכל מי שמחפש רכב חשמלי גדול, ואפילו לצעירים או לצעירים ברוחם שישמחו להעמיד בחנייה את גרסת ה-vRS, שמציעה הנעה כפולה עם צמד מנועים שמייצרים הספק של מעל ל-300 כ"ס.