fbpx

עד שהרכב נעצר: ארגון נורווגי בדק את טווח הנסיעה האמיתי של רכבים חשמליים

21 דגמים השתתפו בניסוי, ביניהם טסלה מודל 3, יונדאי איוניק 5, סקודה אניאק, מוסטנג מאך-אי, פולקסווגן ID.4 ועוד.

לא מעט אי ודאות שוררת בקרב הציבור סביב סוגיית טווח הנסיעה של רכבים חשמליים. יש כמובן תקנים כמו ה-WLTP האירופאי וה-EPA האמריקני (שנחשבים לתקנים המובילים כיום), אך בפועל בשטח, המספרים הללו עלולים להשתנות בעקבות הבדלים באזור הנהיגה (עיר, בינעירוני) אופי הנהיגה (נהג "עצבני" או רגוע) ואפילו מזג האוויר. 

אז איך בודקים בכל זאת את הטווח ה"אמיתי" של רכבים חשמליים? נוהגים בהם עד שהסוללה מתה! זה בדיוק מה שעשו בארגון NAF (פדרציית התחבורה של נורווגיה). מטרת המבחן הייתה לא רק לבדוק את הטווח ה"אמיתי", אלא גם לנסות ולהבין עד כמה מדויק הטווח שקובע תקן ה-WLTP.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

כך בוצעה הבדיקה לדברי הארגון:

נהגנו על 21 רכבים חשמליים עד שהם נעצרו לחלוטין, כדי לבדוק את טווח הנסיעה האמיתי שלהם. כדי לבדוק את כל הרכבים בצורה שווה, הנסיעות התבצעו ללא חימום מראש של הסוללה או של תא הנוסעים.

כל הרכבים נסעו באותו המסלול באותו היום, עם הגדרות מיזוג אוויר דומות וסגנון נהיגה דומה. המסלול כולל נסיעה בעיר, כבישים בינעירוניים וכבישים מהירים במהירויות של עד 110 קמ״ש. כל הרכבים היו צריכים לעבור לפחות הר אחד. הרכבים עם טווח הנסיעה הגבוה ביותר עברו עוד שני הרים בדרך.

שיירה של רכבים חשמליים נוסעים על כביש בנורווגיה בזמן בחינת טווח הנסיעה שלהם
שיירה של רכבים במבחן טווח בנורווגיה (תמונה: NAF/Motor)

בנוסף לפי הארגון כל הרכבים נסעו במצב חסכוני (Eco) ועם בלימה רגנרטיבית פעילה.

לצורך המבחן נאספו 21 דגמים רכבים חשמליים פופולריים, וזו הרשימה המלאה: 

טסלה מודל 3 (סטנדרט ריינג' / לונג ריינג') מוסטנג מאך-אי לונג ריינג' (AWD/RWD) פולקסווגן ID.3 (גרסת הבסיס וגרסת פרו S), פולקסווגן ID.4, סקודה אניאק, פולסטאר 2, אאודי אי-טרון GT, יונדאי איוניק 5, יונדאי קונה, אקספנג G3, ב.מ.וו iX3, מרצדס EQA, וולוו XC40 ריצ'ארג', סיטרואן e-C4, אופל מוקה-E, פיאט 500, הונדה אי ומאזדה אמ-איקס 30. 

בשורה התחתונה: יש כנראה סיבה שתקן ה-WLTP הוא התקן הקובע. מתוך ה-20, רק שלושה רכבים לא הצליחו להגיע לטווח התקן, אבל גם הסטייה הייתה לא גדולה – הפולסטאר 2 השיגה טווח של 3 ק"מ פחות מטווח ה-WLTP שלה שעומד על 470 ק"מ, הסיטרואן e-C4 שהשיגה 5 ק"מ פחות מטווח ה-WLTP שלה שעומד על 350 ק"מ והאקספנג G3, שהשיגה 12 ק"מ פחות מטווח ה-WLTP שלה, שעומד על 451 ק"מ. 


יכול לעניין אותך:


בארגון ציינו לטובה את ה-iX3 של ב.מ.וו, שהשיג טווח של 556.2 ק"מ – הגבוה ביותר מ-20% מטווח ה-WLTP המוצהר שלו, שעומד על 460 ק"מ. 

מבחינת דירוג, טסלה מודל 3 לונג ריינג' הגיעה לטווח הנסיעה הגדול ביותר של 654.9 ק"מ, כשאחריה גרסת ההנעה האחורית של המוסטנג מאך-אי שהשיגה טווח של 617.9 ק"מ. 

העובדה כי הארגון מקיים מבחנים גם בחורף וגם בקיץ, מאפשרת לנו לקבל הצצה על איך משפיע מזג האוויר על טווח הנסיעה.

אספנו כמה דוגמאות

שיירה של רכבים חשמליים בנסיעה בכביש בנורווגיה
צילומים מיום הבחינה בנורווגיה (תמונה: NAF/Motor)
  • גרסת הטווח הארוך והנעה הכפולה של המוסטנג מאך-אי השיגה טווח נסיעה של 551.9 ק"מ בקיץ וטווח נסיעה של 430 ק"מ בחורף – הבדל של יותר מ-121 ק"מ. (תקן: 610 קילומטרים)
  • גרסת הלונג ריינג' של המודל 3 של טסלה השיגה טווח נסיעה של 612 ק"מ בקיץ ורק 404.4 ק"מ בחורף – הפרש של יותר מ-200 ק"מ. (תקן: 560 קילומטרים)
  • סקודה אניאק השיגה טווח נסיעה של 522 קילומטרים בקיץ, אך לא נבחנה עדיין בחורף. תקן (520 קילומטרים)
  • הפולסטאר 2 השיגה טווח נסיעה של 467 ק"מ במבחני הקיץ לעומת 344 ק"מ במבחני החורף – הפרש של 123 ק"מ (תקן: 470 קילומטרים).
  • הב.מ.וו iX3 השיגה טווח נסיעה של 556.2 ק"מ במבחני הקיץ ו-432 ק"מ במבחני החורף – הבדל של 124 ק"מ. (תקן: 460 קילומטרים)
  • פולקסווגן ID.3 פרו S השיגה טווח נסיעה של 421 ק"מ בקיץ ורק 340 ק"מ בחורף – הפרש של מעל ל-80 ק"מ. (תקן: 539 קילומטרים)
  • מרצדס EQA השיגה טווח של 451 קילומטרים בקיץ, אך עדיין לא עברה מבחן בחורף. (תקן: 417 קילומטרים).

מה אפשר ללמוד מהמבדק המקיף הזה?

שקודם כל תקן ה-WLTP הוא הנתון שיש להסתמך עליו – שיכול לתת לנו אינדיקציה, גם אם לא מדויקת "על הקילומטר" על טווח הנסיעה המשוער של הרכב. הדבר החשוב השני הוא ההבדל בטווח הנסיעה במזג אוויר שונה. בעוד שבקיץ המכוניות החשמליות מנצלות היטב את הטווח המקסימלי, בחורף הדברים מעט שונים. דווקא בישראל אנחנו מרוויחים מהבחינה הזו – כאן אין חורף של ממש ובטח שלא קור מקפיא סוללות כמו באירופה או בצפון אמריקה.

בחורף הקרוב, צפוי הארגון לקיים סבב נוסף של מבחני חורף, כך שאפשר לצפות לקבל עוד נתונים מעניינים.

חשוב להבהיר כמה דברים:

  1. הבדיקות של הרכבים התבצעו בנסיעה משולבת בין דרכים עירוניות לדרכים בין עירוניות. מדובר בנתון חשוב, כי בנסיעות במהירויות גבוהות טווחי הנסיעה נוטים להיות נמוכים יותר. לכן, אם אתם מתכננים לצאת לנסיעה ארוכה בדרכים מהירות, צפו לקבל טווחי נסיעה נמוכים מהתקן (עד 20%).
  2. כפי שכתבתנו למעלה – כל הרכבים נסעו במצב חסכוני ועם בלימה רגנרטיבית. לפי הארגון הנהגים הונחו לנהוג כרגיל, לפי טווחי הנסיעה שהם הגיעו אליהם אנחנו מניחים שרגיל אומר גם רגוע.
  3. בטמפרטורות מתחת לאפס טווחי הנסיעה מתקצרים כפי שאנחנו רואים מהתוצאות, עם זאת מדובר בטמפרטורות שהן מתחת לאפס, והטמפרטורות בחורף בישראל גבוהות ביחס למה שקורה בנורווגיה, כך שלא היינו מוטרדים מתוצאות הניסוי בחורף.

מאמרים נוספים

4 תגובות

  1. מ-5 נסיעות מירושלים לצפון באיוניק חשמלי מודל 2020,
    הגעתי בקיץ עם מזגן ובנסיעה בסביבות 120+ קמ"ש לטווח מירבי של 250 ק"מ

  2. דניאל,
    לפי מה שאתה אומר בקיץ הישראלי הרכבים יצרכו סוללה כמו החורף הנורווגי.
    חום קיצוני מול קור קיצוני שבשניהם הסוללות לא מתפקדות הכי טוב.

  3. התוצאות בקיץ הנורווגי משקפות את החורף הישראלי מבחינת מזג האוויר. נורווגיה הרבה יותר הררית מישראל, לכן סביר שהם נסעו שם על יותר הרים ממה שנתקלים בממוצע בישראל. החורף הנורווגי אמנם לא רלוונטי לישראל, אבל בקיץ הישראלי המזגן עובד שעות נוספות, ומניסיוני עם יונדאי איוניק חשמלית, המזגן בקיץ מוריד 20% מטווח בערך (מ-220 ל-180 ק"מ בערך).

    1. דווקא הארץ שלנו מאוד הררית. הרי יהודה, הגליל, השומרון, הנגב.
      רק אל תגלה את זה למי שהמדינה שלו מסתכמת בגוש דן 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button