ההשוואה של חברות אחרות שמייצרות רכבים חשמליים, לטסלה, מופיעה לא מעט ובמגוון הקשרים – במדיות השונות אנחנו רואים לפעמים מותגי רכב חדשים שממהרים (בדרך כלל מידי) להמליך אותם כ"טסלה החדשה" או כ"קוטלי הטסלות". בישראל, טסלה הפכה למוקד של עוד סוג השוואות – המחיר המפתיע שהוצג בעת השקת המותג בישראל (180,000 ש"ח לגרסת הבסיס של המודל 3) גורם לקהל להשוות כל רכב חשמלי חדש שמגיע לארץ לטסלה – גם אם אין תמיד בסיס מוצק לעשות את זה.
יונדאי איוניק 5 ראשונות מגיעות לארץ (צילום: דותן שחף)
אנחנו האחרונים שנטען כי כל הרכבים החשמליים שנמכרים בישראל מצדיקים את תג המחיר שהוצמד להם (בלי להזכיר שמות), אך כשמשווים רכב ולרכב, ובמיוחד רכב חשמלי, יש עוד כמה פרמטרים שצריך להתייחס אליהם – ולא רק תג המחיר.
כך גם במקרה של האיוניק 5, שתמונות של היחידות הראשונות שלו שהגיעו ארצה צפו ברשת לאחרונה, וגרמו ללא מעט ספקולציות שהועלו לגבי המחיר הצפוי (הרוב מעריכים שהקרוסאובר החשמלי של יונדאי יעלה כ-200,000 ש"ח) – לא מעט גרסו בהחלטיות רבה שבמחיר כזה, "כבר עדיף טסלה".
חשוב להדגיש שוב – אנחנו לא יודעים כמה האיוניק 5 יעלה – אבל גם אם הוא יעלה 200,000 ש"ח ויותר – אולי זה מחיר מוצדק? והאם ההשוואה למודל 3 בגרסת הסטנדרט ריינג' פלוס שעולה קצת פחות מכך היא בכלל השוואה נכונה?
שמנו את נתוני שני הרכבים אחד ליד השני כדי לבדוק.
טסלה מודל 3 SR+ | איוניק 5 (גרסת כניסה) | |
---|---|---|
הנעה | אחורית | אחורית |
מנוע (קילוואט) | 239 | 125 |
מנוע (כוחות סוס) | 325 | 168 |
מומנט | 42.8 קג״מ | 35 קג״מ |
תאוצה 0 ל-100 (שנ׳) | 5.6 | 8.5 |
סוללה וטעינה | ||
סוללה | 50 קוט״ש | 58 קוט״ש |
טווח נסיעה | 448 ק״מ | 386 ק״מ |
מהירות טעינה (עד 80%) | 22 דקות | 17 דקות |
הספק טעינה (קילוואט) | 170 | 350 |
מידות | ||
אורך (מ״מ) | 4,694 | 4,635 |
רוחב (מ״מ) | 1,849 | 1,860 |
גובה (מ״מ) | 1,443 | 1,605 |
בסיס גלגלים (מ״מ) | 2,875 | 3,000 |
כושר גרירה | ||
כושר גרירה | 750 ק״ג | 750 ק״ג |
כושר גרירה עם בלמים | 1000 ק״ג | |
מחיר | 186,711 שקלים | לא פורסם 36,995£ (בריטניה) |
אחרי שבחנו את הנתונים, נשאל את עצמנו – האם הטסלה מודל 3 מתחרה באיוניק 5 וההפך? אפשר לראות שיש מספר הבדלים בין שני הרכבים. בעוד שהמודל 3 עדיפה מבחינת הטווח וההספק, האיוניק 5 מרווח וגבוה יותר באופן משמעותי, וגם מציע תאי מטען גדולים יותר – לא בכדי הוא מוגדר כ-C-SUV והטסלה מודל 3 כסדאן.
ויש עוד דברים שמעניינים את הקונים
מסך ה-15 אינטש של הטסלה גדול יותר מהמסך שבאיוניק 5 של 12.3 אינטש. מצד שני לאיוניק 5 יש בנוסף לוח מחוונים דיגיטלי גדול, שלא קיים במודל 3. גרסת הבסיס של האיוניק כוללת גם טעינה אלחוטית למכשירים ניידים, מצלמה אחורית וחיישניי חנייה, מערכת שמירה על נתיב, מערכת לשמירה על עירנות הנהג ועוד. בטסלה מודל 3 סטנדרט ריינג' פלוס נמצא מערכות נהיגה מתקדמות כמו בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה על נתיב, בלימה בחירום ועוד (עם אפשרות לשדרג למערכת הנהיגה האוטונומית של טסלה, אך בעלות לא זניחה של קרוב לארבעים אלף שקלים בישראל).
מבחינת הטעינה על הנייר האיוניק נטענת מהר יותר ובהספק גבוה יותר, עם זאת האיוניק דורשת עמדות טעינה מיוחדות, וכיום בישראל אין מטענים שתומכים במהירות הטעינה המקסימלית שלה. מהצד השני גרסת הבסיס של טסלה נטענת לאט יותר, אך היא יכולה להתחבר לרשת עמדות הטעינה של טסלה הנפרשת בימים אלו בישראל.
תור הזהב של הקרוסאוברים
בשנים האחרונות, הקרוסאוברים הפכו לפופולריים הרבה יותר מרכבי הסדאן – לא רק בישראל, אלא גם בעולם. הגודל, המרווח, והפונקציונאליות העדיפה (ישיבה גבוהה, יכולת שטח בסיסית) גרמו לכך שלא מעט רוכשי מכוניות, ובעיקר משפחות עם ילדים, יעדיפו לרכוש קרוסאובר מאשר רכב משפחתי.
עוד רכבים חשמליים מעניינים:
- פולקסווגן ID.3 עם טוויסט: קופרה מציגה את הבורן החשמלית
- MG מארבל R תגיע לישראל במהלך השנה
- ב.מ.וו משיקה בישראל את ה-iX3
נכון שכרגע יש פה הייפ סביב טסלה כי זה חדש וחיכינו לזה הרבה זמן, אבל בכלל לא בטוח שבעוד כמה שנים, שטסלה כבר לא תהיה חדשה כאן ושהיצע המכוניות החשמליות יגדל ויהיה כאן מגוון דגמים, המודל 3 סדאן יציג איזשהוא יתרון על פני קרוסאוברים חשמליים כמו האיוניק 5 או קיה EV6.
אז מי לוקחת בתכל'ס?
בתכל'ס, ההשוואה בין טסלה מודל 3 לאיוניק 5 היא לא הכי מדויקת – הרבה יותר הגיוני להציב מול האחרון את המודל Y – שמוגדר גם כן כקרוסאובר חשמלי. המודל 3 הוא לא רכב ענק, ובטח לא מתאים כקרוסאובר ליסינג שהפכו אותו לחצי ג'יפ כמו שלא מעט משפחות ישראליות עושות. המודל 3 הרבה פחות מרווח למשפחה עם ילדים מאשר האיוניק 5.
התשובה לשאלה מי מהן יותר טובה, תלויה בעיקר בקהל היעד.
לדעתנו, אין פה מנצחת אחת.
הי אוהד
אני חושב לקנות רכב חשמלי.
יש מצב ליעוץ טלפוני?
יהודה
הייתי ביונדאי. בינואר יגיעו מישלוחים ראשונים של האיוניק 5 רכב חלומי עולה על טסלה בקל.
480 ק"מ טווח. הדגם הבכיר מפואר ברמות של מרצדס יעלה 218000 כולל עמדת טעינה ללא שקל הנחה. גדול מרווח יפה הרבה יותר מטסלה בעיני… תא מטען ענק. הכל חשמלי. השוואה נכונה לדגם הבכיר של טסלה יש הפרש של מעל 100000 שח. שלא יטעו אותכם. אני מחכה ל ev6 של קיה שגם הוא נראה מטורף ואז אחליט.
תכלס אין אבל אין על יונדאי תעשו מה שתרצו..
ההשוואה מדוייקת. הדגם שיעלה 200,000 הוא הדגם הפשוט עם המנוע האחורי החלש.
אל תשכח את היבואנים החזירים שחייבים איזה 30-40 אלף שקל עבור בניית הבית הבא שלהם…
השוואה ממש לא נכונה! הדגם שיעלה בארץ 200 אלף זה הלונג ריינג' עם סוללה 72 והנעה אחורית, טווח שהרבה יותר דומה לטסלה.
אם זה יהיה המחיר לדגם של ה490ק"מ, אז אין ספק שמדובר במכונית משפחתית עדיפה בהרבה על הטסלה.
אם הם יתנו גם דיל טוב בליסינג כך שתוספת העלות למעסיק תתקזז עם החסכון בדלק, אז כבר מדובר במהפכה שיכולה להפוך למכונית הנמכרת ביותר בישראל, כמו שהאיוניק הרגילה עשתה לפני 3 שנים.
באןפן אישי, אני אמור להחליף את האיוניק הנוכחית שלי בעוד כמה חודשים, אם ה5 תהיה זמינה בליסינג, יש סיכוי טוב שאקח אותה.
השוואה ממש לא נכונה! לפי הערכות, הדגם שיעלה בארץ 200 אלף זה הלונג ריינג' עם סוללה 72 והנעה אחורית 215 כ"ס, שבטווח הרבה יותר דומה לטסלה.