fbpx

הכביש החדש שבו רק לטסלה מותר לנסוע

החברה האמריקנית The Boring Company רוצה לפתור את הפקקים בתחבורה באמצעות נתיבים תת קרקעיים, עליהן טסות טסלה ממודל 3 ומודל X. בינתיים מדובר בשלוש תחנות במרכז הכנסים בלאס-וגאס, אך העיניים נשואות לכל המטרופולינים באמריקה. אבל במה זה שונה מתחבורה ציבורית יעילה?

בחודש שעבר השלימה Boring Company של אילון מאסק את המנהרה הראשונה שלה, מתחת למרכז הכנסים של לאס וגאס. סרטונים ראשונים מהנסיעה בתוך המנהרות, על ידי רכבים של טסלה, כבר מציפים את הרשת ומעוררים התלהבות לא מבוטלת מהפרויקט. 

הסרטונים הראשונים הללו, למרות שמציגים נסיעה שאורכת רק מספר דקות במנהרה קצרה למדי, מספקים הצצה לחברת ההזנק החדשה של מאסק, שמתמקדת בפתרון אחד האתגרים הגדולים של החיים המודרניים, בהם הרכב הפרטי נמצא במרכז: הפקקים.

רוצים לקבל את כל העדכונים על טסלה ועל רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

כדרך להתגבר על המכשולים המאטים את הנסיעה ברחבי העיר, החל מפקקים וגודש בתחבורה ועד נתיבים חד סטריים ותחנות עצירה מתוכננות ולא מתוכננות, בורינג קומפני מציעה רעיון של חיבור מרכזים שונים בתחום העיר, המחוז או המדינה באמצעות מנהרות. אלו יהיו נטולות צמתים או נתיבי השתלבות שיכולים לשבש ולהאט את התנועה, וכך לאפשר נסיעה מהירה ברכב פרטי מנקודה אחת לאחרת. ואיזה רכב יהיה יותר טוב לביצוע המשימה מאשר רכב חשמלי שקט ונטול אגזוז, כמו הרכבים של טסלה? 

החברה המשעממת (גם: חברת הקדיחה)

טסלה מודל 3 בצבע לבן בנסיעה במנהרת הלופ בלאס וגאס

מאסק הוכתר כבר כאחד היזמים המעניינים בתבל, בזכות הפרויקטים והחברות שלו שמושכים עניין, התלהבות ולא מעט כסף מרחבי העולם. במקום הראשון ניצבת טסלה, שמובילה את עולם הרכב החשמלי בביצועים ובמספרים, כשמיד אחריה מככבת ספייס-X, החברה הפרטית הראשונה שהטיסה בני אדם לחלל החיצון.

כעת, עם התמקדות מחודשת בחברה פחות זוהרת, מאסק מציג גישה לפתרון בעיות ״מוחצות נשמה״ של אנשים פשוטים שמעוניינים בקיצור ובייעול הזמן שלהם בדרכים. אולי כך יוכלו לפנות יותר אנשים זמן כדי להתמקד בהפחתת פליטות גזי החממה מתחבורה או בדרכים לשפר את המסע של האנושות לחלל החיצון. 


יכול לעניין אותך:


הלופ – המסלול המעגלי שנמתח בין שני קצוות מרכז הכנסים של לאס וגאס – מציג הוכחה טובה למימוש החזון של החברה. ההתבססות על רכבים חשמליים קטנים, עם נתיב אחד, גם מאפשרת כרייה מהירה של המנהרות והקמת המסלול: את הלופ של וגאס החברה הקימה בפחות משנתיים, למרות המגיפה שתקפה את העולם במהלכן, וזהו הפרויקט המסחרי הראשון שלה.

4,400 איש בשעה, 62 טסלות

תחנה של הלופ עם רכבי טסלה בצבע לבן שמחכות לנוסעים
אחת התחנות של הלופ בלאס וגאס (תמונה באדיבות LVCVA)

נכון לעכשיו, בלופ של בורינג בלאס-וגאס יכולים לנסוע כ-4,400 איש בשעה, שיובלו ביותר משישים רכבי טסלה שונים, שבינתיים מוסעים באמצעות נהגים. בסופו של דבר, כך מבטיחים בחברה ובטסלה, הנסיעה תהיה אוטונומית. 

בינתיים, ולמרות הפוטנציאל הגלום בו, הפרויקט שעלות הקמתו עומדת על חמישים מיליון דולר, מוכיח את עצמו כמשעמם למדי. בעתיד, כך מבטיחים לנו, מטרופולינים גדולים ירושתו במערכת מנהרות מתוחכמת שתקצר משמעותית את הנסיעה בין יעדים שונים בתחומם (את מה זה מזכיר לנו?) ויחסכו את הנסיעה הפקוקה ברחובות העיר.

בינתיים מדובר בשני קילומטרים בערך עם שלוש עצירות בתור התחלה. עם זאת, מנכ״ל מרכז הכנסים של לאס וגאס סטיב היל ציין כי כבר מתוכנן הדור הבא של הרכבים שיפעלו עם הבורינג קומפני (הדגמים העתידיים של טסלה?) שיוכלו להסיע מספר רב יותר של נוסעים בכל נסיעה. עם זאת, המגיפה עדיין נותנת את אותותיה במרכז הכנסים, ״וזה לא הזמן המוצלח ביותר להגדיל תפוקה״, כדבריו של היל.

חשוב לציין כי הקמת המנהרות של בורינג קומפני הוכחה כזולה יותר מאשר תכניות מתחרות שהוצגו כמערכי הסעת המונים מעל פני הקרקע, כמו ההצעה של החברה האוסטרית דופלמאייר-גרבנטה (Doppelmayr-Garaventa) שעלותה נעה בין שמונים וחמישה ליותר ממאתיים מיליון דולר להקמה.

נסיעת מבחן בטסלה עם עוד קצת צעדים בדרך

מפת הלופ בלאס וגאס של The Boring Company המחברת בין התחנות
מפת הלופ (באדיבות The Boring Company)

החברה החדשה של מאסק שמרימה את ראשה מהווה, עם או בלי כוונה, תכנית יחסי ציבור נפלאה עבור טסלה אפילו לפני שהיא מבצעת את התפקיד המיועד לה: מוקד סקרנות ומשיכת תיירים שיתייחסו ללופ כהזדמנות לנסוע בפעם הראשונה.

החשיפה הזו לחוויית הנסיעה בטסלה, במיוחד כשמוצב בה נהג השייך לחברה ויכול להוסיף עוד מידע משכנע, תוכל להוסיף לטסלה עוד לקוחות לאחר החזרה הביתה. אך במהותה העיקרית, החברה המשעממת של מאסק מציגה אופציה של פתרון חדש ופרטי-למחצה להקלת העומס בתחבורה.

עם זאת, קשה שלא להשוות את הפתרון של מאסק לאלו שקיימים כבר מאה שנה ואף יותר – של רכבות תחתיות, רכבות חשמליות עיליות ואפילו תחבורה ציבורית יעילה. הפקקים והגודש בתחבורה נובעת בחלקה הארי מההעדפה התכנונית לרכבים פרטיים בעשורים האחרונים, במקרים רבים על חשבון נתיבי תחבורה ציבורית ונגישות אליהם.

בהקשר זה, קשה להעריך במיוחד את ההפיכה של טסלה לרכבת לא מתוחכמת במיוחד, שיתרונה העיקרי הוא ההתבססות על רכבים חשמליים במקום על אלו המונעים בדלקים מאובנים. במידה והפרויקט יהפוך לאוטונומי ויאפשר נסיעות מורכבות יותר הוא אולי יוכל להתחיל שינוי בתרבות הנסיעה בתחומי הערים הגדולות.

מאמרים נוספים

4 תגובות

  1. בנת״צ פשוט נוסעים מעל 7000 איש בשעהֿ, בנתיב אופניים שמתוכנן היטב, 10,000 רוכבים בשעה. במטרו מעל 20,000 נוסעים בשעה. אז מה השמחה?

  2. מהפכה!! במקום רכבת קלה עם מאות אנשים רכב עם נהג אישי ושלושה נוסעים..
    אפס חשיבה ביקורתית..

    1. סתום תת קרקעי אין רמזורים ומעברי חציה ו….בקושי צמתים אז לא צריך רק"לה

  3. לפני כ-3 שנים אילון מאסק ביקר בישראל ואמר לביבי שהוא הולך לעשות את זה בתל אביב. מחכה שזה יקרה כבר 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button