לוסיד, יצרנית הרכב החשמלי הצעירה, ממוקמת אמנם בקליפורניה, אך חלקים לא מבוטלים ממנה שייכים למקור מפתיע במיוחד – ממשלת ערב הסעודית, מיצואניות הנפט הגדולות בעולם, שמנסה ליצור לעצמה תדמית "ירוקה" משהו.
בשנים האחרונות ידעה לוסיד לא מעט טלטלות ויש מספר נקודות ציון ששווה להתייחס אליהן – באמצע שנת 2021 החברה החלה להסחר בבורסה ולקראת סוף השנה החלו המסירות הראשונות של דגם הלוסיד אייר (AIR) שלה, מכונית סאלון חשמלית יוקרתית שמיוצרת במספר גרסאות.
הרכבים של לוסיד מתאפיינים בהספקים גבוהים – מ-480 כ"ס, דרך 620 כ"ס ועד 1050 כ"ס (!), טווחי נסיעה גדולים שמגיעים עד 830 ק"מ, וזמני טעינה מהירים בצורה יוצאת דופן – בין 12 ל-15 דקות.
אפשר להבין בהתאם לנתונים, שגם המחירים גבוהים – גרסאות האמצע של האייר נמכרות החל מ-87,500 דולרים לגרסת הפיור, 107,000 דולרים לגרסת הטורינג ו-154,000 לגרסת הגרנד-טורינג.
רכבי הלוסיד אייר שנמסרו עד עתה ללקוחות הם מגרסאות הפרימיום היקרות של החברה, גרסת ההשקה ה-Air Dream Edition שמחירה עומד על 169,000 דולרים וגרסת הגרנד-טורינג שמחירה כאמור מתחיל מ-154,000 דולרים.
בחברה דיווחו על קשיים בהגברת הייצור ואף הדיחו שישה בכירים. אך בד בבד הציגו גם כמה דגמים חדשים ומרגשים – דגם האייר ספיר, מכונית סאלון חשמלית סופר-חזקה עם הספק של 1200 כ"ס, שמטרתה להתחרות בטסלה מודל S פלייד ואת הלוסיד גרביטי, רכב הפנאי החשמלי הראשון מתוצרתה.
שנת 2022 דווקא נרשמה כהצלחה מבחינת לוסיד – אחרי שמסרה רק 125 רכבים ברבעון האחרון של 2021 וכבר הנמיכה ציפיות, היא מסיימת את הרבעון השלישי של שנת 2022 עם 2,437 רכבי אייר שנמסרו ללקוחות.
אממה, בצד של ההזמנות, המצב קצת פחות ורוד. מסתבר כי בלוסיד איבדו במהלך החודשים האחרונים לא פחות מ-3,000 הזמנות, ירידה מ-37,000 ל-34,000. ואם היינו מדברים על טסלה זה אולי לא היה נשמע כל כך הרבה, אך כשאנחנו מדברים על חברה שרק התחילה למסור את הרכבים הראשונים שלה לפני פחות משנה, מדובר בנורת אזהרה.
ובשורות לוסיד יש בהחלט דאגה
במייל שדלף לרשת הגדירו בכירים בחברה כל ביטול כ-"כישלון", ונאמר כי נדרש מאנשי המכירות להתקשר לא פחות מ-12 פעמים ללקוחות שהחליטו למשוך את ההזמנה שלהם. מילה מאיתנו – לא בטוח בכלל שלהציק להם זו הדרך הנכונה לגרום להם לשנות את דעתם.
ויש מי שעושה מזה כבר מטעמים
מי שקופץ על המציאה, הוא לא אחר מאילון מאסק. מנכ"ל טסלה צייץ בטוויטר על הפרסום לגבי לוסיד ואמר "They are not long for this world", זמנם קצוב, בתרגום חופשי לעברית.
וזו לא הפעם הראשונה שמאסק מנבא את הסוף של לוסיד – בפעם הקודמת הוא כלל גם את ריביאן בהצהרה שלו, כשאמר ששתי החברות הולכות לפשיטת רגל.
מאסק לא אמור לפחד מלוסיד, שאמנם שואפת או יותר נכון חולמת להיות טסלה… ולמה חולמת? כי קשה מאד להשוות את השתיים, מבחינת חוזק המותג ויכולות הייצור והמכירה.
מדובר בשתי חברות שעובדות בסקייל אחר לגמרי. הסיבה העיקרית לדעתנו שבגללה מנכ"ל טסלה לא יהיה עצוב לראות את לוסיד קורסת טמונה בעובדה שמדובר בחברה שהוקמה על ידי מנהל בכיר לשעבר בטסלה – ברנרד טסה והעומד בראשה כיום, לא אחר מפיטר רולינסון – המהנדס הראשי של פרויקט המודל S.
מיהן המתחרות של הלוסיד אייר?
מלבד האייר של לוסיד, יש כמה חלופות לא רעות בכלל למי שמעוניין ברכב מקטגוריית הסאלון החשמלי. הראשונה היא כמובן המתחרה הטבעית, הטסלה מודל S שמוצעת בשתי גרסאות.
הגרסה ה"רגילה" עם טווח נסיעה של כ-650 ק"מ ותאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-3.1 שניות. גרסה זו נמכרת במחיר של החל מ-105 אלף דולרים (נכון להיום גרסה זו לא נמכרת בארץ). ובגרסת הפלייד עם טווח נסיעה של כ-630 ק"מ ותאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-2.1 שניות – היא נמכרת בארץ במחיר שמתחיל מ-835 אלף שקלים (136 אלף דולר בארצות הברית).
אמריקנית נוספת בקטגוריית הסאלון היוקרתי היא הסלסטיק, ספינת הדגל החשמלית של קאדילק, שתגיע לשווקים ב-2024 ונושאת תג מחיר מפוצץ – לא פחות מ-300,000 דולרים.
מאמריקה אנחנו קופצים לאירופה, שם נמצאות ארבע מתמודדות גרמניות מכובדות.
המרצדס EQS עם טווח נסיעה של 770 ק"מ וה-EQE שמציעה טווח נסיעה של 630 ק"מ. צמד מכוניות הסאלון החשמליות של מרצדס נמכרות גם בישראל – מחירם של דגמי ה-EQS נע בין 890,000 ש"ח ל-1,390,000 ש"ח ומחירם של דגמי ה-EQE נע בין 500,000 ל-900,000 ש"ח.
משם נמשיך לאאודי, עם האי-טרון A6, שמצוידת בסוללת 100 קוט"ש ומציעה טווח נסיעה שעומד על כ-650 ק"מ. ה-A6 תהיה זמינה ב-3 גרסאות במחירים הנעים מכ-80,000 ועד 100,000 דולר.
אחרונה חביבה שנרצה להוסיף לרשימה זו היא ה-i7, ספינת הפאר החשמלית של ב.מ.וו שמציעה טווח נסיעה של מעל ל-600 ק"מ ותוצע במחיר באזור ה-120,000 דולרים.
האם המצב באמת כל כך גרוע?
כנראה שלוסיד לא הולכת "למות" בזמן הקרוב למרות שמאסק היה רוצה בכך. החברה ספגה הפסדים של חצי מיליארד דולר אבל עדיין יש ברשותה הון נזיל של של כ-3 מיליארד דולר במזומן.
נמשיך לעקוב…