לוסיד מוטורס היא אחת מחברות ההזנק הפופולריות בתחום הרכב החשמלי. עוד לפני שגלגלה רכב אחד ממפעלה, היא כבר מוערכת ביותר מארבעים מיליארד דולר ומצליחה להדיר שינה מבכירי חברות רכב גדולות ממנה.
גם בטסלה משאירים עין פקוחה על החברה הצעירה והשאפתנית – מודל S הוא הרכב החשמלי עם טווח הנסיעה הגדול ביותר לסוללה שנוסע היום בכבישי העולם, וטסלה מעוניינת לשמור על ההובלה הזו.
אך בתחילת החודש העניק משרד הגנת הסביבה האמריקאי (EPA) לגרסת החלומות של לוסיד אייר (Dream Edition), טווח מדהים של קצת יותר מ-830 קילומטר (520 מייל) לטעינה.
מדובר על טווח שגדול בכמעט מאתיים קילומטר מטווח המוצהר של מודל S: לא רק עקיפה סמלית בשביל התחרות, אלא ממש אבק שמשאירה לוסיד לגדולה ממנה. מאה תשעים קילומטר של אבק.
גם נוסעת רחוק יותר, וגם יעילה יותר
עולם הרכב החשמלי התמלא בחברות הזנק שמבטיחות לנו רכבים עם ביצועים שומטי לסתות. אך בעוד חלק מהן מציגות בסופו של דבר ביצועים מאכזבים או מתגלות כתרמית של ממש, לוסיד הציגה ביצועים טובים ועקביים- במעבדה.
לוסיד מקווה למסור את רכביה הראשונים עוד לפני סוף השנה, וכך להצטרף לריביאן בהגברת התחרות בעולם הרכב החשמלי, בו החברות הצעירות והחדשות מצליחות לעקוף את חברות הענק המסורתיות.
ממשלות ברחבי העולם (פה עדיין לא, לצערנו) מנסות לגייס את הציבור להתמודדות עם משבר האקלים. אחד מהמרכיבים העיקריים להפחתה דרמטית של פליטות גזי החממה מחד ואיזון משק האנרגיה העתידי מאידך הוא מעבר מאסיבי לתחבורה חשמלית, בכל תחומי התחבורה והתעבורה. אך אנשים יתקשו להשתכנע לרכוש רכב חשמלי כשהביצועים אינם ״מרשימים מספיק״ – וטווח נסיעה מספק הוא מרכיב מרכזי בהחלטה לקנות רכב חשמלי, גם כאשר הנהג הממוצע לא עובר יותר מכמה עשרות קילומטרים ביום.
ביצועים כמו שלוסיד אייר (בגרסת ההשקה) מציגה, הם בהחלט מסוג הדברים שעשויים לשכנע אותנו לרכוש את הרכב במקום רולס רויס המונע בבנזין. אגב, טווח הנסיעה עבור גרסת ה-Performance נמוך בכמאה קילומטר, אבל עדיין זכה לטווח מחושב של למעלה מ-700 קילומטר.
גם בכל הנוגע לזיהום אוויר זוכה לוסיד אייר לציון מעולה מ-EPA. נזכיר שלמרות שהרכבים החשמליים ירוקים בהרבה מאלו המונעים בדלק מאובנים, עדיין מתבצע חישוב שמנסה לכמת את הזיהום הנגרם מהייצור, ההפעלה והטעינה של הרכבים.
בחישוב עבור הגרסה היעילה ביותר של לוסיד אייר, הזיהום שנפלט מנסיעה בו שקול לצריכת דלק של ליטר ל-55 קילומטר. גם פה לוסיד אייר עוקפת את מודל S, לו העניק משרד הגנת הסביבה האמריקאי ״צריכה״ של 51 קילומטר לליטר דלק.
תג מחיר התחלתי של רבע מיליון ש״ח
מנכ״ל לוסיד פיטר רולינסון, בעברו מהנדס בטסלה, אמר במשך חודשים שטווח הנסיעה של רכבם הראשון יהיה גדול יותר משל טסלה. לטענת החברה, זה מתאפשר בזכות תכנון אווירודינמי טוב יותר וכן שימוש במנועים קטנים ויעילים יותר – טענות שאושרו על ידי ה-EPA.
״היעד הזה הושג על ידי טכנולוגיה מובילה ברמה עולמית שפותחה בלוסיד, ולא רק על ידי ניפוח מרכיב האגירה״ אמר רולינסון בהצהרה.
אמנם, מדובר כרגע בעיקר בזכות להתרברב ביכולות הרכב. לוסיד עוד לא התחילה במסירות גרסת ההשקה שהייתה אמורה להגיע ללקוחות הראשונים כבר באביב האחרון, אך נדחו לסוף השנה. גם קשה להתייחס ללוסיד אייר כמבוקש במיוחד, כשבפרסום האחרון על מכירות מוקדמות דובר על מעט יותר מעשרת אלפים הזמנות. אך אחרי שעברו את הבדיקות של EPA, החברה קרובה מתמיד לכניסה למשחק.
בהמשך הדרך, לוסיד מתכננת להציג ולמכור עוד גרסאות של אייר – בטווח משתנה של ביצועים ומחירים, החל מרבע מיליון ש״ח (77 אלף דולר) ועד לחצי מיליון ש״ח (169 אלף דולר). נכון לעכשיו, בלוסיד גם לא התייחסו למכירות מחוץ לארה״ב.
ומי מפסיד?
סיפורו של הרכב החשמלי הוא עדיין הסיפור של טסלה שמובילה בהרבה על שאר החברות בכל הנוגע לביצועים ולמכירות. היא הוכיחה שביכולתה של חברת הזנק קטנה להוביל שינויי שוק שאף חברה אחרת לא הצליחה ליצור לפניה – כמו זה שאנו עדים לו בחודשים האחרונים כאן אצלנו, מאז החברה של מאסק נכנסה לישראל.
אך לוסיד היא עוד סימן לתחרות אותה טסלה בעצמה יצרה, ושעכשיו היא חווה בה הפסדים קטנים אך סמליים: גם מצד ריביאן (שתמסור לפניה רכבי טנדר חשמליים) וגם מצד לוסיד.
מנגד, אנחנו עדים להשקעות שהולכות ומאמירות מצד חברות ענק שעדיין שולטות בפועל בכבישים באמריקה: פורד וג׳נרל מוטורס ישקיעו יחד עשרות מיליארדים בשנים הקרובות כדי להוכיח שהרכב החשמלי לא זר להן ולא מאיים עליהן. וזה רק מה שקורה בארה״ב.
עם זאת, ההשוואה החוזרת ונשנית לטסלה משחקת לידיים שלה – נחמד (ונראה שגם רווחי) להיות הציר סביבו כל עולם הרכב מסתובב כרגע. המרוויחים הנוספים מהתחרות שנוצרת הם כמובן הנהגים, בכל השווקים, שזוכים לראות מחירים שיורדים וביצועים שמשתפרים, וכן מענה חשמלי לצרכים של סקטורים רחבים יותר.
המפספסים הם, וניחשתם נכון, אנחנו: בהעדר דחיפה אמתית של שוק הרכב בישראל אל עבר חשמלי, אנחנו נותרים עם מבחר רכבים נמוך, שמתאימים רק לחלק מהאוכלוסיה ותשתית טעינה שנמצאת עדיין בחיתוליה.
זה נחמד לעקוף את טסלה .אבל בל נשכח שהם משקיעים בקטגוריה בודדת של רכב