נתחיל בשאלה האולטימטיבית, שכנראה שגם תסיים את הכתבה: האם הגיע הרכב שינצח את טסלה?
לוסיד מוטורס מיקמה את עצמה כאחת החברות המאיימות בעולם הרכב החשמלי המתפתח – דגם האייר שלה, על גרסאותיו השונות, הוא אחד מרכבי היוקרה המרשימים שראינו מאז שאילון מאסק נכנס לחיינו.
החברה מעמק הסיליקון, שבנתה את המפעל שלה הרחק בפרבריה של פיניקס, אריזונה, בישרה את תחילת הייצור של רכבה הראשון באירוע נוצץ ואינסטגרמי למדי בספטמבר, וב-30 באוקטובר הפיקה אירוע דומה כדי לחגוג את המסירות הראשונות של לוסיד אייר. כחלק מאירוע ״המשלוח החלומי״ זכו הנהגים הראשונים של לוסיד אייר, גרסת החלומות (Dream Edition שהיא גרסת ההשקה של הרכב) לעשות סיבוב במסלול נסיעות המבחן של לוסיד, ואז לנהוג בשמחה את כל הדרך מפיניקס לקליפורניה – אגב, עד עמק הסיליקון הם לא יוכלו להגיע בלי לעצור לטעינה.
בקיצור, אחרי עשור ויותר של שליטה מוחלטת מצד מודל ״מי יכול עליי״ S של טסלה ואילון ״מי יכול עליי״ מאסק – אנחנו עדים לאירוע שיוכל לנער היטב את הפודיום, ולהפוך את עולם הרכב החשמלי למעניין בהרבה. הבה נצלול לחלום של לוסיד, שהוא הסיוט של טסלה:
מהר יותר ממרצדס, רחוק יותר מטסלה
קשה שלא להתלהב מלוסיד אייר. בסופו של דבר, מדובר ברכב עם 1,111 כוחות סוס שדחוסים במנועים מיניאטורים, סוללה פורצת דרך שמעניקה טווח נסיעה של כ-830 קילומטר לטעינה ואת יכולות הטעינה המהירות ביותר הזמינות היום. תוסיפו לזה את העיצוב יוצא הדופן שלא יוצא לנו מהראש – וקיבלתם חומר למחשבות אל תוך הלילה.
אבל אם עוזבים לרגע את כל המותרות (ובראשן היכולת של לוסיד להדיר שינה מעיני ההנהלה של חברות הרכב המובילות בעולם), עדיין נראה שמדובר פשוט ברכב טוב.
הרכב מונע באמצעות שני מנועים חשמליים בשני צירי הגלגלים, שמספקים בין 536 כוחות סוס (בגרסה הצנועה) ובין 800 כוחות סוס כל אחד, המגובים בסוללה של 118 קילוואט-שעה (כן, זו סוללה עצומה) ויכולת טעינה מהירה שמגיעה ל-350 קילוואט (מקביל כיום לאיוניק 5 ולפורשה טייקאן).
מדובר באחד הסאדנים המהירים שזמינים היום, המסוגלת להגיע מאפס למאה קמ״ש בשלוש שניות (פה טסלה מנצחת), ומסיימת מסלול של 400 מטר בפחות מ-11 שניות, ובמהירות מטורפת של 208 קמ״ש. למרות שהיא לא זריזה כמו מודל S, האייר מתמקמת היטב בין אאודי אי-טרון GT (עם הפרש של עשירית שניה) ולמרצדס EQS, גם בטווח המאה מטרים וגם ב-400.
ומה הלאה?
הבעלים הראשונים של לוסיד הם אלו שהשקיעו החל מ-139 אלף דולר (כארבע מאות אלף ש״ח) בגרסת ההשקה, שבשתי תתי-גרסאותיה מונעת באמצעות הסוללה המפלצתית של 118 קוט״ש. כעת, משחלוקת 520 הרכבים הראשונים הסתיימה, זמינות לרכישה גם גרסת הגרנד טורינג (Grand Touring) ב-320 אלף ש״ח, וכן גרסות זולות יותר, ב-210 אלף ש״ח או 300 אלף ש״ח, שיגיעו ללקוחות במהלך 2022. נהגי הלוסיד החדשים יוכלו לבחור אם לנסוע את כל הדרך לפיניקס כדי לאסוף את רכבם, או לאסוף אותו מאחד מאולמות התצוגה של החברה ברחבי ארה״ב.
לפי לוסיד, במהלך 2023 יגיע גם רכב ספורט שטח מתוצרת החברה, אך הפרטים עליו עוד עמומים למדי.
האם האייר שווה את זה?
״יצירת לוסיד אייר הייתה תוצר של אהבה״ אמר מנכ״ל לוסיד, פיטר רולינסון. ״המשלוחים ללקוחות מייצגים שיא של מסע ויוזמה של שנים של כל קבוצת לוסיד. אני נרגש למסור את המפתחות ללקוחות הראשונים והיקרים שלנו וללוות אותם לנסיעה בלתי נשכחת ברחבי קליפורניה״.
לרולינסון יש את הזכות להתגאות. בסופו של דבר, ולמורת רוחם של מנהלים אחרים, הוא הראשון שמוסר רכב חשמלי עם טווח EPA שעומד על יותר מחמש מאות מייל – יעד שסביר שיהפוך לסטנדרט של רכבים חשמליים עד סוף העשור.
הלוסיד אייר הוא רכב מצוין, לא פחות, ובארה״ב יקר מהמתחרה העיקרי שלו מודל S רק בעשרת אלפים דולר. אמנם פער לא מבוטל במחיר, אבל עבור מי שיכול להרשות לעצמו מודל S, הבחירה בלוסיד אייר היא דרך מצוינת להרגיש שונה ומיוחד בעולם של מיליונרים.
את ההצלחה שלו נמדוד ברצינות רק עם חלוף הזמן, ועם ההגעה של הדגמים הזולים יותר נוכל להתחיל להבין האם אחרי עשור, מותר לשאול בקול רם את השאלה המתבקשת, שפותחת שיח על כל דגם חשמלי וגם את הכתבה הזו: האם הגיע הרכב שינצח את טסלה?
הטסלה הנימכרת בישראל מיבאת מסין שם היא נימכרת בחצי מחיר מישראל,איכות הרכבה ירודה,רכב פשוט ובהחלט לא יוקרתי,לא שווה את הכסף,הג/ילי גאומטרי יעיל יותר זול משמעותית ונותר תמורה עדיפה
כן גם יונדאי כבר מביאה הצעות יותר טובות מטסלה
שכל כמה ימים מעלה את המחיר
ולא נותנת מידע על הסוללות של הרכב הסיני שהיא מוכרת בישראל
זה מצחיק שאתה מקלל את מודל 3 בזמן שמדברים פה על רכבי יוקרה -מודל S שמשחקת טוב מאוד למרות שאולי בכל זאת לוסיד לוקחת בסגמנט