מידע על דגמים חשמליים רבים המתוכננים להגיע בקרוב לשוק פורסם על ידי ג׳נרל מוטורס, כחלק מדו״ח הקיימות האחרון שפרסמה החברה מוקדם יותר החודש. אמנם לא מדובר בחדשות מפתיעות – בחברה הודיעו מזמן שעד 2023 יושקו עשרים דגמים חשמליים, אך זהו פרסום ראשון שמכיל מידע ספציפי הרלוונטי לקונים ולמשקיעים.
תריסר רכבים חשמליים כבר אושרו ע״י הנהלת החברה תחת המותגים השונים שבבעלותה: שברולט, ביואיק, GMC וקאדילק. על חלקם אנחנו כבר יודעים לא מעט וחלק מגיעים לראשונה לידיעת הציבור. כמו כן, לא כל הדגמים מיועדים להגיע מיד לשוק האמריקאי וחלקם יימכרו בשווקים אחרים (מישהו אמר סין?) ומהווים רק נדבך מתוך שלל פעילויות שננקטות כעת בחברה על מנת לצמצם את פליטת גזי החממה שלה.
שימוש בפלטפורמה רב-תכליתית ובסוללות האולטיום
לא משנה לאן התכנית של GM תתגלגל בשנים הקרובות, הכל מסכימים שמדובר בתכנית שאפתנית מאד שכנראה לא הייתה מתאפשרת בלי הפלטפורמה המודולרית שפותחה בחברה ומערכת סוללות האולטיום שלה. כמעט כל הרכבים המוזכרים בדו״ח ינועו על גבי הפלטפורמה החדשה ובעלת השם הקליט BEV3 של ג׳נרל מוטורס.
השימוש בטכנולוגיית הסוללות החדשה תאפשר לחברה למצב את רכביה כתחרות ראויה לטסלה, בעיקר בזכות היכולת להעניק לרכבים טווח נסיעה העולה על ארבע מאות מייל (640 קילומטר) בלי צורך בטעינה – וגם אם כן, ניתן לחברם למטענים מהירים מאד, עד הספק של 350 קילוואט.
סוללות האולטיום מאפשרות לג׳נרל מוטורס להציע טווח עוצמות גדול למדי, החל מחמישים ועד מאתיים קילוואט-שעה שישמשו את רכבי השטח המתוכננים, כולל ההאמר החשמלי – ויספקו הספק כפול מאשר הסוללה החזקה ביותר שטסלה מציעה היום.
קאדילק- גישה שמרנית ונאמנות ללקוחות
קאדילק ליריק הוא בין הדגמים החשמליים הידועים והמדוברים של החברה. הרכב החשמלי הראשון של מותג היוקרה צפוי להגיע לכבישים בעוד כשנתיים, עם תחילת המכירות במחצית השנה הבאה. רכב זה, בניגוד לדגמים רבים, שומר על עיצוב דומה לרכבים בעלי מנוע בעירה פנימית ונועד למשוך את תשומת לבם של חובבי המותג המסורתיים שרוצים להפחית את תביעת הרגל הפחמנית שלהם בפלנטה.
עבור אלו שמעוניינים ברכב גדול יותר, קאדילק תשיק גם שני רכבים בעלי שלוש שורות מושבים – הראשון יתבסס על האסקלייד ומתוכנן להימכר בתוך ארצות הברית בעוד דגם שני מתוכנן להימכר בשאר שווקי העולם – ואינו מבוסס על דגם קיים. בדו״ח החברה נעשתה התייחסות למרחב הפנימי ולתא המטען המתוכננים להיות גדולים ונוחים.
דגמים נוספים של קאדילק שיגיעו לשוק החשמלי הם דגם קרוסאובר חשמלי המקביל ל-XT4 שישווק באופן עולמי (ובפרט במדינות בהן יש העדפה לרכבי שטח קטנים יותר) ורכב יוקרה אמיתי – קאדילק סלסטיק חשמלי בעל ארבעה מושבים, גוף ארוך ונמוך ומסך אחד גדול שיחליף את לוח המכוונים. בחברה ייצרו 6 דגמים בשבוע בלבד במחיר מתוכנן של 6 ספרות.
GMC- סומכים רק על ההאמר
לא מעט כבר נכתב על ההאמר החשמלי, שהגעתו לפרסומת הסופרבול השנה הפכה את הרכב שסימל דלקים מאובנים אולי יותר מכל אחד אחר למוביל הצי החשמלי של גנ׳רל מוטורס – ולאחד המתמודדים החזקים ביותר מול החברות החשמליות המרכזיות באמריקה, שמתכננות כולן להפוך את התחבורה החשמלית לגדולה יותר.
הרכב צפוי להתחיל להימכר גם הוא בשנה הבאה, לקראת ייצור ב-2022, ולכלול מפרט כמעט מגוחך: החל מאלף כוחות סוס ועד יכולת הגרר של חמישה טון, הוא יונע בסוללה החזקה ביותר שב-GM מסוגלים לייצר כעת.
עבור GMC לא מתוכננים דגמים נוספים ונדמה שעם מידת הפופולריות והשיח סביב ההאמר כמעט ואין צורך בתכנון כזה, לפחות עד שיהיה ברור כמה ביקוש יש לטנדרים חשמליים.
שברולט- רכב שטח חצי-אוטונומי יצטרף לבולט
לשברולט כבר יש את בולט כרכב החשמלי שלה על הכביש, סוג של כח חלוץ מצד ג׳נרל מוטורס המתכננת לכבוש כעת את שוק הרכב החשמלי. לקראת 2021 מקבל הדגם עיצוב מחודש מבפנים ומבחוץ, אך בחברה לא ציינו אם טווח הנסיעה, שעומד כעת על ארבע מאות קילומטר לטעינה, צפוי להשתפר (כפי שקרה במעבר מדגמי 2019 לדגמי 2020).
רק רכב אחד מבית שברולט בטוח אינו מספיק ואכן מתכננים בחברה לבנות רכב פנאי בינוני עבור השוק האמריקאי – צפוי ומתבקש עבור מדינה שפשוט מאוהבת ברכבי שטח ורוצה אותם גם בערים הצפופות. הרכב, דמוי אקווינוקס, יגיע לשוק רק בעוד חמש שנים.
עד אז צפוי הבולט לקבל אח גדול בדמות רכב שטח בינוני הדומה לשברולט בלייזר שיגיע לשוק בקיץ הבא, בעל בסיס ארוך בעשרה סנטימטרים ויהיה הרכב הראשון שאינו קאדילק שיכלול את התמיכה החשמלית מבית GM לנהיגה סמי-אוטונומית ״Super Cruise״.
שברולט תציע גם טנדר חשמלי שמתוכנן להתחרות בפורד F150 החשמלית שיגיע בשנים הקרובות. עם זאת, הטנדר של שברולט מתוכנן להגיע לפסי הייצור רק ב-2025, עיכוב משמעותי ביחס להאמר החשמלי, עם דמיון ביכולות הטווח והגרר אך מותאם יותר לשימושים יומיומיים ועירוניים.
ביואיק
לסיום נתייחס גם לביואיק, שתחת סמלה מתכננת ג׳נרל מוטורס להציג לפחות שני רכבים חשמליים חדשים. המותג של GM שהצליח ליצור גלים גדולים יחסית דווקא בסין – שם יכולים ללמד את האמריקאים כמה שיעורים בנוגע לאימוץ של רכבים חשמליים.
עד כמה שזה מפתיע, ביואיק תציג רכב שטח חשמלי שישמור על ״פרופורציות נוחות יותר״ ודומה יותר לקרוסאובר מאשר של המותגים האחרים תוך השקה מקבילה של רכב קרוסאובר חשמלי עם עיצוב בולט ו״אקספרסיבי״ (לשון הדו״ח) עם דגש על מראה אתלטי. כנראה שבביואיק מתכננים גם רכבים נעימים למראה.
בחברה מרוצים אך כבר מתעסקים בדור הבא של הסוללות`
למרות הפעילות המרשימה של החברה, הדור הבא של הסוללות נמצא בראש סדר העדיפויות. מהנדסי החברה כבר עובדים על פיתוח סוללות שיצמצמו ככל הניתן את השימוש בקובלט וכך יאפשרו הנעה ידידותית יותר לסביבה ולכיס.
כמו כן, כבר החלו להישמע קולות הקוראים לשימוש יעיל יותר במתכות ובטכנולוגיית הסוללות שהתקדמה מאד בשנים האחרונות על מנת ליצור מנועים שיוכלו לאפשר טווח נסיעה של יותר מחמש מאות מייל (שמונה מאות קילומטר), שיחד עם הוזלת הייצור יהפכו את הרכבים החשמליים לעדיפים על פני רכבים מסורתיים.
אחרי הרבה מאד אמירות והתחייבויות, כולל אמירה לא פשוטה מצד מנכ״לית החברה על הקצב האמיתי בו השוק ישתנה, נדמה שבג׳נרל מוטורס מוכיחים שהם מסוגלים לגבות את המילים היפות בפעילות רצינית.
מתי יגיעו לארץ דגמים חשמליים מעניינים?
עדיף שלא יגעו