בטסלה עוד לא הודו בכך, אבל ברשת מתרבות העדויות על כך שהמכירות של טסלה מודל Y בסין עוקפות את מכסת הייצור של הרכב – כך שלא ניתן יותר להשיג את הרכב ברבעון הנוכחי.
לפי אחד הפרופילים המצוטטים בטוויטר בהקשר של טסלה בסין – Ray4Tesla – המפעל בשנגחאי לא מצליח לעמוד בביקוש, ומצדיק את המשך עבודות הפיתוח בו, שמתנהלות מאז שהמפעל הוקם. לאחרונה הוזל המחיר של מודל Y בסין ל-276 אלף יואן (כ-140 אלף שקל, בערך 33 אלף ש״ח פחות מהמחיר בארה״ב), מה שהעלה את הביקוש לרכב.
אחרי רבעון שני מעולה, שהיה הטוב ביותר שלה עד עכשיו, המצב של טסלה לקראת הרבעון השלישי, ואולי מחצית השנה שנותרה, הולך ונראה כמוצלח אפילו יותר. גם בארה״ב ובקנדה, בהן לא נמכר המודל Y בגרסת Standard Range אלא רק בגרסאות Long Range או Performance, כבר בלתי אפשרי לקבל את הרכב לפני אוקטובר.
המודל בייצור סיני הרים גבות גם בסין, גם בעולם
ההצלחה של מודל Y בסין אינה מובנת מאליה. למרות שרכב הקרוסאובר שמסוגל להסיע 7 נוסעים, הוכתר עוד לפני ההגעה לשווקים כרכב שישפר משמעותית את מצבה של טסלה, ובפרט בסין – המכירות התקשו להתרומם עד ההוזלה האחרונה.
ולא רק מודל Y, אלא עצם הכניסה לסין לא עברה לטסלה בצורה חלקה: החברה זוכה להרמת גבה ולחשדנות הן מהלקוחות הסינים והן מלקוחות בינלאומיים, שחושדים ברמת הייצור של המפעל בסין (שגם משתמש בסוללות שונות מאשר המפעל בקליפורניה). העובדה שבחודש שעבר נאלצה טסלה להחזיר קרוב לשלוש מאות אלף רכבים בגלל חשש בטיחותי לא עזר לה.
יכול לעניין אותך:
- תפסה פער: ״טסלה מקדימה במספר שנים את שאר השוק״
- למה יצרנית הסוללות של טסלה מוכרת את כל המניות שלה?
- הדור הבא של וולוו: טווח נסיעה גבוה יותר, טעינה סופר מהירה
בכך שטסלה אפשרה לסינים לקנות את מודל Y בגרסתו הפשוטה ביותר, והוזילה את המחיר לצרכן בכמעט עשרים אחוזים, היא העניקה לעצמה הזדמנות מחודשת. זה עבד כל כך טוב, שעכשיו המפעל בשנגחאי צריך להתרחב עוד.
למרות שטסלה לא חושפת את מספרי המכירות לפי ארצות, צילומי אוויר ומידע מממשלת סין מעידים על אלפי הזמנות חדשות לקרוסאובר החשמלי. ״מודל Y בגרסת +SR הוא גיים צ׳יינג׳ר, בגלל שהוא אטרקטיבי מאוד עבור עשרות אלפי רוכשים״ אמר מנתח הנתונים העצמאי גאו שן לסאות׳ צ׳יינה מורנינג פוסט (SCMP). ״הוא ישכנע נהגים רבים עם רכבי בנזין ודיזל לעבור לרכבים חשמליים״, הוא הוסיף.
כל רכב שישי הוא טסלה
למרות שסין מהווה את שוק הרכב הגדול בעולם, ולמרות שנוסעים בה יותר רכבים חשמליים מאשר במקומות אחרים, אלו עדיין רחוקים מלהוות מרכיב משמעותי ממכירות הרכב במדינה. התחזיות הנוכחיות מצביעות על כך שב-2025 רק רבע מהרכבים החדשים יונעו על ידי ״אנרגיה חדשה״. כמו כן, לסין אין יעדים ברורים בכל הנוגע לחשמול הרכבים בתחומה.
הדגם הפשוט של מודל Y מצויד בסוללת ליתיום תוצרת התאגיד הסיני CATL, עם טווח של 450 קילומטר לטעינה. למרות שהוא עוד רחוק מהביקוש לו זוכה מודל 3, העלייה במכירות של מודל Y (גם אם בזול משהתכוונו) היא מנוע חשוב לצמיחה עבור טסלה בסין, שם התחרות צפופה בהרבה מאשר באמריקה כרגע.
מודל 3 הוא הרכב החשמלי הנמכר ביותר בסין בחודשים האחרונים, ומאז תחילת השנה יוצרו ויצאו מהמפעל בשנגחאי בערך מאה ושישים אלף רכבים, כולל מודל Y, מה שמעניק לטסלה כמעט שישית מכלל מכירות הרכב במדינה. למרות שהיא חברה ׳זרה׳, טסלה נהנית מיתרון ניכר במכירות על פני החברות הסיניות.
מה שתורם להצלחה של טסלה הוא העובדה שמודל Y בסין זוכה להוזלה ממשלתית של 18 אלף יואן, כתשעת אלפים שקלים. מכיוון שרק רכבים המתומחרים בפחות משלוש מאות אלף יואן זוכים לסבסוד, גרסת ה-LR אינה זוכה להוזלה במחיר, מה שמגדיל אפילו יותר את ההטיה לטובת הדגם הזול יותר.
הייצור של טסלה בברלין מדשדש
המכירות בסין מהוות יותר מארבעים אחוזים מכלל המכירות של טסלה – ולאור העיכוב בהפעלת הג׳יגה-פקטורי בברלין, יכול להיות שהמפעל בשנחאי יתחיל לספק רכבים ממודל Y גם לאירופה.
המשלוחים הראשונים, אם לא יקרה שינוי ברגע האחרון, צפויים להתחיל בשבועות הקרובים, עם כוונה למסור רכבים ראשונים בגרמניה כבר באוגוסט, למרות שטסלה (באופייניות מסוימת) לא פרסמה זאת.
במקור, התכוונה טסלה לשמור על מודל Y כמודל ״מקומי״, כך שהמשלוחים מכל מפעל יכוונו ללקוחות באותה יבשת. בחברה גם התכוונו לייצר את הרכב במפעל בסמוך לברלין עוד החודש, עם מסירות ראשונות ברבעון השלישי של השנה, אך נראה שהמפעל לא יתחיל בפעילות לפני סוף השנה או תחילת השנה הבאה.
מודל Y זוכה לתחרות המורכבת ביותר שהייתה לטסלה עד כה, אולי פרט לסייברטראק העתידי. מדובר ברכב בעל ביצועים טובים ותג מחיר נגיש – החלום של כל חברות הרכב, ולכן אחד הסקטורים אליהם חותרות החברות. בגלל שאירופה מתפוצצת מרוב חשמל, קשה להמעיט בחשיבות של משלוחים מוקדמים יותר עבור הדגם הזה, שיאפשר לטסלה לשמור על ההובלה מול פולקסווגן.