fbpx

מודל Y של טסלה כובש את סין, בפחות מ-140 אלף שקל

פחות מחודש מאז שהחלו המשלוחים של מודל Y בסין, נראה שהוא עומד להיות הדבר החם בשוק הרכב הגדול בעולם. כיצד רכב הפנאי של טסלה משפיע על המכירות בארה״ב, והאם נראה ביקוש דומה גם באירופה?

טסלה מודל Y הצליחה כבר לזעזע את השוק הסיני, אחרי שהחל להימכר במחיר נמוך מהצפוי והביא לגלי ענק של הזמנות מהרגע שנפתח למכירות. כעת, קשה לראות אפילו כיצד המתחרות יצליחו להתמודד בתחרות שמציבה טסלה במדינה.

בהתחשב בכך שאזור 2, הרחבה של הג׳יגה-פקטורי בשנגחאי בה מיוצר מודל Y, נמצא רק בחודשים הראשונים לפעילותו ועוד רחוק מתפוקה מלאה, נראה שיש סיכוי טוב שנראה את מודל Y הופך לרכב המוביל בעיצוב סקטור רכבי הפנאי במדינה. 

לפי המספרים שפורסמו על ידי איגוד רכבי הנוסעים הסיני, בפברואר טסלה מסרה כ-4,630 רכבים מהמודל, כמעט פי שלוש מהמסירות בינואר, שהיה החודש הראשון למסירות של מודל Y הסיני. הרכב הצליח למשוך את תשומת הלב של הקונים אפילו לפני שנחשף כי מחירו נמוך בכשלושים אחוזים מהמחיר אליו כיוונה בטסלה בחודשים שקדמו לתחילת המכירות.

נזכיר שהמודל Y הוא קרוסאובר חשמלי שמסוגל להסיע 7 נוסעים לאורך 488 קילומטר בטעינה בודדת, בכל מזג אוויר. אם נגמרה לכם הסוללה, ניתן להטעין אותו בטעינה מהירה ל-260 קילומטרים נוספים תוך רבע שעה. 

מזכירה ל-NIO מי הבוס

טסלה מודל Y בצבע כחול נוסעת על כביש, מבט מהצד
תמונה: Tesla Inc.

נתוני מכירות הרכבים החשמליים של פברואר בסין מראים שמודל Y הולך וצומח כאיום ישיר למתחרות של טסלה במדינה – חברות ההזנק המדוברות NIO, Xpeng וגם Li Auto, שמוכרות כל אחת מהן קרוסאובר חשמלי.

במקביל לעלייתו של מודל Y, שסביר כי ימשיך לצבור תאוצה גם החודש ובהמשך השנה, מכירות הרכבים של החברות הסיניות אינם ממריאים. מבחינת טסלה היעד הוא ברור – שימור מעמדה כחברה המובילה וקובעת הרף הביצועי גם בסין. נכון לעכשיו, אין לחברות הסיניות את היכולת להציג איכויות או מספרים המשתווים לאלו של טסלה, וקידום אגרסיבי של מודל Y יאפשר לה לפתוח פער שיקרין שנים קדימה.

רוצים לקבל את כל העדכונים על טסלה ועל רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

שלוש החברות הסיניות מציגות למכירה כרגע דגמים שמתחרים עם מודל Y, אך לא הצליחה להגדיל את מכירותיהן, בניגוד לטסלה. כמו כן, טסלה ממשיכה לשמור על המקום השני במכירות הרכבים החשמליים, כשהדגם היחיד שנמכר (ולא הרבה יותר) מאשר דגמיה הוא המיני של ג׳נרל מוטורס ו-SAIC-Wuling- רכב שעולה רק קצת יותר מעשירית ממחיר מודל Y, בעל ביצועים ירודים, ללא כריות אוויר וכמעט בלתי ניתן להשוואה.

אבל לא מקום ראשון

טסלה מודל Y בצבע לבן מעל חץ אדום בטקסס ארצות הברית
טסלה מודל Y (תמונה: Roschetzky Photography / Shutterstock.com)

ההצלחה של מודל Y בסין בולטת אפילו יותר על רקע הירידה במכירות הכלליות בסין במהלך פברואר. במהלך החודש כולו נמכרו 97 אלף רכבים חשמליים, כ-40 אחוזים פחות מהמכירות בינואר. 

מתחילת השנה ועד עכשיו נמכרו בסין 3.34 מיליון רכבים בסך הכל, כשרכבי ׳אנרגיה חדשה׳ (רכבים חשמליים, היברידיים או מבוססי מימן) היוו 7.5 אחוזים מכלל המכירות, שיעור המתקרב לזה של מכירות הרכבים החשמליים באירופה.

ההצלחה (הצפויה) של מודל Y מעלה גם שאלה נוספת, חשובה עבור טסלה – האם הביקוש הצפוי לו יחזיר את טסלה לראש טבלת המכירות בסין?

טסלה תצטרך לעבוד קשה מאד בסין כדי לעמוד בקצב של 36 אלף רכבים בחודש שצפויים לרכב המיני של ג׳נרל מוטורס, אך נראה שעם מקדם הכפלה כפי שיש לטסלה כעת, היא תוכל להגיע למספרים יפים מאד – ובפרט אחרי שההרחבה של המפעל בשנגחאי תושלם והמפעל יגיע לתפוקה מלאה.

במקביל, לטסלה צפויה תחרות מצדה של פולקסווגן, שתתחיל לשווק השנה את הפנאי החשמלי שלה בסין, שייוצר בשיתוף פעולה בין פולקסווגן ל-FAW הסינית. ה-ID Crozz, הגרסה המקומית ל-ID.4, שעומד להתחרות במודל Y ברמה עולמית, ויש שחושבים שגם עשוי לנצח.

ואיך השפיע מודל Y בזירה הביתית?

הכניסה של מודל Y לסין היא דרמטית למדי, במיוחד אם מסתכלים על המשמעות של המודל החדש בארה״ב – שם הוא כבר מתחיל לאיים על מודל 3. אחרי ההורדה במחיר של רכב הפנאי שטח לפחות מארבעים אלף דולר, הוא זכה לזינוק בביקוש, והמכירות כמעט השתוו לאלו של מודל 3. 

מודל Y זוכה להנחות באופן כמעט קבוע מהרגע שהחל להימכר, מה שהופך את הפער בינו לבין מודל 3 לקטן, ודוחף רבים לבחור בו על פני חברו הזול יותר (שכבודו במקומו מונח). כמעט שנה מאוחר יותר מודל Y כבר זמין בסין, ובקרוב יהיה זמין באירופה – וגם שם הוא עשוי לעורר מהפכה בשוק.

מאמרים נוספים

3 תגובות

  1. נשמה של אבא – אתה לא יודע חשבון , או שלא יודע סינית, או גם וגם. הורדת את הסכום שטסלה מציגים כחסכון אפשרי על הדלק מהמחיר של הרכב.
    הרכב בסין עולה כמו בארץ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button