פולקסווגן תכננה להפוך את סין לתמונת ניצחון בכל הקשור לרכבים חשמליים. המאבק ההולך ומתלהט מול טסלה – שמתקדמת במרץ להקמת הג׳יגה-פקטורי של ברלין – קיבל תפנית לא ממש צפויה, בעוד התאגיד הגרמני העוצמתי נוחל תבוסה במכירות ה-ID.4 שהגיע לאחרונה לסין.
במאי האחרון, חודשיים מאז שהושק, הצליחה פולקסווגן למכור רק 1,213 רכבי ID.4 בסין, כך לפי סוכנות הידיעות רויטרס. מדובר אפילו בירידה ביחס לאפריל, מה שמציב את פולקסווגן, שפועלת בסין בשיתוף פעולה עם תאגיד הרכב SAIC, רחוק מאד מיעד המכירות של מאה אלף רכבים חשמליים בסין עוד השנה.
ולא מדובר רק בכניסה לא רכה, אלא במכה לתכנית של מנכ״ל התאגיד בשווי 130 מיליארד יורו, הרברט דיס, שמנסה לערער את שלטונם של טסלה ואילון מאסק. טסלה, לצורך השוואה, מכרה פי שלושה רכבים בכל חודש במהלך החודשיים הראשונים של מודל Y בסין.
למרות שמניית פולקסווגן מטפסת באופן טוב יותר בהשוואה לממוצע של חברות הרכב האירופיות, היא אפילו לא מתקרבת לערך אליו טיפסה טסלה, אם כי מאז תחילת השנה יש הטוענים שהביצועים של פולקסווגן בשוק ההון טובים יותר באופן יחסי.
דיווח: בניסיון לשפר את המכירות, הציעו מכוניות לעובדים עצמם
משפחת ה-ID היא עמוד התמך העיקרי של פולקסווגן בכל הנוגע לעתיד החשמלי אותו היא מנסה לבנות כעת. סדרת הרכבים הזו אמורה להיות בשורה בעולם החשמל, עם ביצועים לא רעים ומחיר זול משמעותית מזה שחברות אחרות יכולות להציע היום. הכניסה לסין תוארה זה מכבר כאחד המבחנים החשובים של החברה, שתצטרך להיכנס לשוק צפוף למדי, בו אינה זוכה ליתרון ׳ביתיות׳ כפי שיש לה באירופה.
כעת, חודשיים מאז נכנסה לסין, פולקסווגן צריכה לתכנן מחדש את יעדיה או להצטרף לטסלה במסורת הלא פופולרית של אי עמידה ביעדים (אבל מה שאצל טסלה קורה בזמנים, לפולקסווגן קורה במכירות).
יכול לעניין אותך:
- הדור הבא של וולוו: טווח נסיעה גבוה יותר, טעינה סופר מהירה
- קוראת תיגר על טסלה: פורד רוצה להציב את המאך E-1400 מול המודל S פלייד
- מסחרית חשמלית גדולה ראשונה בישראל: מקסוס E-Deliver 9
לפי מקורות יודעי דבר ששיתפו את השגותיהן עם מגזין הרכב אוטומוטיב-ניוז (AutomotiveNews), האשמה העיקרית בכישלון המתבסס והולך של פולקסווגן היא בנחיתות טכנולוגית והעדר טכנולוגיה ׳חכמה׳, שהפכה את פולקסווגן ללא רלוונטית בשוק התחרותי והצפוף של סין.
״המכירות נמצאות הרחק מאחורי הציפיות המוקדמות. נאלצנו להפחית את תכניות הייצור של ID.4 שוב ושוב״ תיאר מקור מהחברה בעילום שם, ״זה לא בריא (לחברה), אבל נכון לעכשיו לקוחות לא באים לקנות אותם.״ לפי דיווחים אחרים פולקסווגן החלה להציע לעובדי פולקסווגן-SAIC לרכוש בעצמם רכבים, במה שנראה כמו איתות מצוקה בולט למדי.
פולקסווגן היא עדיין יצרנית הרכבים הזרה הגדולה בסין
הכישלון בסין בולט אפילו יותר כשמשווים את המצב לאירופה, שם הרכב פופולרי מאוד ומגיע לראש טבלת המכירות, עם למעלה משתים עשרה אלף מכירות בחודשיים הראשונים מאז הושק באירופה. לפי הקו הרשמי של החברה, המצב נמצא בשליטה והחברה ׳בונה יכולות ייצור ורשתות מכירה׳, שבסופו של דבר ישלבו גם סקטורים אחרים במשק וכן דגמים נוספים.
בנוסף, סין הוכיחה את עצמה כאחת המדינות האגרסיביות ביותר בקידום תחבורה חשמלית, עם הוזלות ניכרות במחירי הרכבים על מנת לצמצם את זיהום האוויר באזורים העירוניים שלה, כשבמקביל ראתה בכך מנוע חשוב לכלכלה וכן דרך להיפטר מתלות בדלק מאובנים.
פולקסווגן היא יצרנית הרכב הזרה הגדולה בסין, ומוכרת כ-3.85 מיליון רכבים בשנה ברפובליקה העממית, שמונעים רובם ככולם על ידי בנזין. פולקסווגן שמה לעצמה למטה להפוך לחברת הרכב החשמלי הגדולה בעולם עד אמצע העשור, אך בלי לשכנע את הסינים לקנות את הרכבים החשמליים שלה, קשה לראות את זה קורה.
פולקסווגן רגילה לנצח בשוק הרכב החשמלי- והיא צריכה ניצחון כזה בסין
עד כה, פולקסווגן לא מעדה – היא הייתה מהירה ונחרצת יותר מחברות זרות אחרות בכל הנוגע לפיתוח רכבים חשמליים בכלל, והכנסתם לשוק הסיני בפרט. בזמן שחברות כמו פורד וטויוטה רחוקות שנים ממכירות רציניות של רכבים חשמליים בשוק גלובאלי, פולקסווגן כבר מתחרה (גם אם לא בהצלחה) בטסלה.
נכון לעכשיו, לפולקסווגן כבר יש את המסוגלות לבנות שלוש מאות אלף רכבים חשמליים בשנה- בערך חמישית ממכירות הרכב השנתיות בסין. עם זאת, עיכובים מנהלתיים וכן קושי בהתמודדות מול חברות ׳חשמליות לחלוטין׳, שפופולריות יותר בסין, מונעים ממנה להגשים את הפוטנציאל הזה (ונשאלת השאלה: למה שפולקסווגן לא תהפוך לחשמלית לחלוטין כבר עכשיו ותוציא את עצמה מניגוד העניינים?).
לפי ההודעות הרשמיות של החברה, העסקים כרגיל: הייצור מתקדם בהתאם לתכניות (אולי התוכניות השתנו?) והמשוב הפנימי בנוגע לייצור ולביצועים של ID4 הוא חיובי מאד. פולקסווגן, בכל אופן, משתדלת להשאיר אותנו בעתיד הירוק שלה: ומדגישה את היעד להגיע ליעד של 33% מכירות חשמליות עד סוף העשור, וחשיפה של שמונה דגמים חשמליים חדשים בסין תוך שנתיים.