fbpx

למה יצרנית הסוללות של טסלה מוכרת את כל המניות שלה?

אחת השותפות הוותיקות של טסלה, וספקית הסוללות העיקרית שלה, מכרה את כל מניותיה בחברה – ברווח אדיר של יותר משלושה וחצי מיליארד דולר. לפי החברות, המכירה לא תשנה את היחסים ביניהן.

ספקית הסוללות העיקרית של טסלה, פנסוניק, אשרה לפני שבועיים כי היא מכרה את כלל המניות של טסלה שהיו ברשותה. פנסוניק, שנוגעת כמעט בכל מוצר חשמלי אפשרי, מעוניינת להפחית את התלות שלה בטסלה, במקביל לרצון לגייס הון להשקעה בפיתוח.

מכירת המניות העניקה לפנסוניק לא פחות מ-3.61 מיליארד דולר, במה שייזכר כעוד פרק ביחסים, המתוחים לפרקים, של שתי חברות דומיננטיות מאד בעולם הרכב החשמלי.

רוצים לקבל את כל העדכונים על טסלה ועל רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

פנסוניק רכשה לראשונה מניות של טסלה ב-2010, אז בהשקעה של שלושים מיליון דולר בלבד. לפני כשנה, במרץ 2020, שווי המניות של פנסוניק עמד כבר על שבע מאות ושלושים מיליון, ובשנה החולפת שוויין גדל בצורה אסטרונומית, פי שבע. כך, מניות שנקנו ב-21.15 דולר לאחת לפני אחת עשרה שנים נמכרו ב-678.82 דולר לאחת.

הרווח האדיר הזה, מעריכים אנליסטים בשוק, מגיע לא רק בזכות הזינוק של טסלה על רקע המגפה העולמית, אלא גם בזכות העיסוק הגובר במטבעות קריפטו בחודשים האחרונים, שנקשרו בשמו של אילון מאסק וטסלה והביאו לשינויים דרמטיים בשווי המנייה.


יכול לעניין אותך:


ההכנסות של פנסוניק מטסלה לא יפסקו

רכבי טסלה חשמליים מחוברים לעמדת הטעינה המהירה של טסלה

קשה להאמין, אבל עד לא מזמן טסלה התקשתה למצוא חברות שירצו לייצר עבורה סוללות. אף חברה לא חיברה ברצינות בין סוללות יון ליתיום ובין רכבים חשמליים לפני טסלה – ומעט מאד יצרני סוללות חשבו שזה רעיון טוב.

בימים בהם טסלה עוד קרמה עור וגידים, בישראל האמינו שדווקא סוללות עופרת הן האמינות והישימות, וכך בטר פלייס יצאה לדרך עם הסוללות שמאז הפכו להיסטוריה. פנסוניק השתכנעה שאפשר למכור לטסלה, ולעזור לה להמריא. ההמשך הוא המבוא לתור הזהב של הרכבים החשמליים, אליו אנו עדים בימים אלה.

תוך פחות מעשור מאז החלו לשתף פעולה, הפכה סוללת הליתיום לסטנדרט עבור רכבים חשמליים, וכעת כל יצרנית רכב על הפלנטה מנסה להבטיח לעצמה חוזי אספקה לעשור הקרוב.

למרות שפנסוניק וטסלה חתומות לעוד שנים רבות יחד, קשה להתעלם מהרגעים הקשים שהיו בין החברות, וכן מההסכם המקביל של טסלה עם הספקית הסינית CATL. בשנים שחלפו, בהן הקימו טסלה ופנסוניק את מפעל הסוללות הגדול בעולם (הג׳יגה-פקטורי הראשון בנבדה), הספיקה טסלה להאשים את שותפתה בפיתוח וייצור אטי מדי של הסוללות, וביצירת צוואר הבקבוק שכמעט הפך את הייצור של מודל 3 לטקס האשכבה של טסלה.

טסלה גם מצאה שלל הזדמנויות להתלונן על המחיר של הסוללות שפנסוניק מייצרת, ובשנה שעברה קיבלה מערכת היחסים תפנית שלילית אחרי שטסלה הודיעה על הכוונה לייצר בעתיד את הסוללות שלה באופן עצמאי.

אך שיתוף הפעולה, לפחות בשנים הקרובות, נותר איתן. המנכ״ל החדש של פנסוניק אישר לאחרונה כי החברה מעוניינת להשקיע הון רב על מנת לייצר עבור טסלה את דגם הסוללות הבא שלה – 4680 – שאמור להוזיל מהותית את הייצור של הרכבים ולהעניק להם ביצועים וטווח נסיעה טוב יותר. הסוללות החדשות נמצאות עדיין בשלבי פיתוח, עם פס ייצור של אב-טיפוס במפעל בפרמונט.

גם אם פנסוניק לא תרוויח יותר מהמניה הנוסקת של טסלה, בהנחה שייצור הסוללות החדשות יתחיל בשנה הקרובה – יצרנית הסוללות תזכה לעוד שנים של הכנסה יציבה מחברת הרכב המוערכת בעולם.

מתיחות בים סין

המתח בין פנסוניק לטסלה, ככל שהוא קיים גם מחוץ לטורי העיתונים, קשור גם לעסקה הגדולה של טסלה עם אחת המתחרות הבולטות של פנסוניק היפנית – יצרנית הסוללות הענקית הסינית CATL, ששיתוף הפעולה בינה לבין טסלה צפוי לגדול ולהימשך לפחות עד 2025.

למרות שפנסוניק תמשיך לספק סוללות לטסלה לפחות עד סוף העשור, גדילת חלקה היחסי של החברה הסינית מאיים עליה ישירות – הן מול טסלה, והן בשוק העולמי. בפתח, כידוע, נמצא המרדף אחר המשאבים הנדרשים לייצור סוללות, שהביקוש האדיר להן עוד צפוי לגדול מאד, ומהר.

בסוף יוני הודיעה החברה הסינית על עדכון ההסכם הקיים עם טסלה, שמביא אותה להיות ספקית הסוללות העיקרית של הג׳יגה-פקטורי בשנגחאי לפחות עד אמצע העשור. על פי ההסכם הקודם CATL הייתה אמורה לספק לטסלה סוללות ליתיום ללא קובלט, שנחשבות פחות ׳דחוסות אנרגטית׳ ביחס לתאי האגירה שמייצרת פנסוניק.

לפי העיתון סאות׳ צ׳יינה מורנינג (South China Morning) בינואר השנה, CATL ראתה גדילה של פי ארבע ברווחים במהלך 2020, שהייתה אחת השנים הדרמטיות עבור טסלה, וגם עבור CATL, שהרוויחה יותר מכל ספקית אחרת בשרשרת האספקה שמניעה את המפלצת החשמלית של מאסק.

ומי המרוויחה האמתית כאן?

בדומה לתחרות על שבבים, התחרות על סוללות חשמליות והמתכות מהן הן מיוצרות הולכת ומתלהטת. מדובר כיום בשוק של מיליארדי דולרים, אם לא יותר, ופוטנציאל שקשה לדמיין כרגע.

בזכות ההון שגרפה פנסוניק כרגע, היא תוכל לבנות את בסיס האספקה שלה גם למתחרות של טסלה – וכך להשתלט על נתח גדול יותר מהשוק, שעוד לא רווי בשחקנים. ביסוס עכשיו של יתרון יהפוך את התחרות לקלה יותר עבור פנסוניק, לא כל שכן עבור CATL הסינית.

בינתיים, במקומות אחרים, ניתן לראות גם את LG הקוריאנית הולכת ומבססת אחיזה בשוק הרכב החשמלי, אך שיתוף הפעולה שלה עם החברות האמריקאיות הביא לכך שהיא עוד רחוקה מלראות את ההצלחה – ואולי תמצא את עצמה מאחור לעוד שנים רבות.

המרוויחה הגדולה מכל הסיפור נותרת טסלה, שממיכה להיות החברה החשובה ביותר בשוק, וזו שכולם רוצים לשתף פעולה איתה. המשך שיתוף הפעולה עם פנסוניק מאותת לעולם שהחברה היפנית, למרות הביקורת, היא כנראה האמינה ביותר בנמצא.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button