fbpx

טסלה חותכת מחירים: מודל Y בייצור סיני נמכר בהנחה של 30%

טסלה פתחה את האפשרות להזמנות מודל Y שמיוצר בסין, ונותנת לו מחיר אטרקטיבי מול הדגם האמריקני. מועד המשלוחים הראשונים קרוב אך עוד לא ידוע, והביקוש מגיע לשיא. הקיצוץ במחיר צפוי לפגוע קודם כל בחברות הרכב החשמלי האחרות בסין, שמנסות לעמוד בתחרות.

עם תחילת השנה האזרחית החלה טסלה לקבל הזמנות עבור הקרוסאובר שלה, מודל Y, בייצור סיני. מזה כמעט שנה שהדגם מיוצר במפעל בפרימונט ארה"ב, וזוכה להצלחה רבה. הדגם שייוצר בשנגחאי זול יותר בשלושים אחוז מזה האמריקני, מה שהביא לעליה אדירה בביקוש.

לפי אתר החברה בסין, מחיר מודל Y בגרסה עם הטווח המוגדל (Long Range) יעמוד על 340 אלף יואן, שהם 52 אלף דולר. בהודעה של טסלה נמסר כי המשלוחים הראשונים יתחילו כבר החודש.  לפני חצי שנה, המחיר לאותו דגם (המיוצר בשנגחאי) עם משלוח בינואר עמד על 488 אלף יואן (75 אלף דולר), כך שמדובר בהוזלה משמעותית שתעזור לטסלה להגיע לנתח שוק גדול יותר.

נזכיר שמודל ה-Y של טסלה הוא קרוסאובר קומפקטי שזה לאחרונה גם לתצורת 7 מושבים וטווח נסיעה שנע בין 393 ק"מ ל-525, בהתאם לרמת הגימור. בדומה לשאר דגמי החברה, גם הוא יציג ביצועי האצה שעד לאחרונה נשמרו רק לרכבי ספורט. הרכב יתהדר גם במערכת חימום חדשנית, שתהפוך אותו ליעיל במיוחד במדינות מעט יותר קרירות מישראל.

טסלה מודל Y בצבע כחול נוסעת על כביש, מבט מהצד
תמונה: Tesla Inc.

המחיר הזול הצית דיונים ברשתות החברתיות הסיניות, כולל ויכוחים בנוגע למשמעות של ההוזלה על האיכות והיכולת של טסלה. בין היתר, כבר הספיקו להאשים את החברה בהוזלה על מנת לפגוע במתחרות המקומיות.

בניגוד לשאר העולם- סין תקבל רכבי טסלה סיניים בלבד

התנהלות טסלה עם הדגם החדש שונה מאשר עם דגמיה הקודמים. בניגוד לשאר הדגמים החשמליים שלה, שנמכרים בכל העולם אך מיוצרים בקליפורניה (או בסין), את מודל Y טסלה מתכוונת למכור בשווקים רק לאחר תחילת הייצור המקומי, ולהימנע מייבוא שלהם. 

לכן בתשעת החודשים האחרונים מודל Y היה זמין לרכישה רק בארצות הברית, בזמן שטסלה פעלה להרחיב את יכולות הייצור של הג׳יגה-פקטורי בשנגחאי ולהתאימו לדגם המתוכנן – מה שהביא להכפלה של גודלו. 

רוצים לקבל את כל העדכונים על טסלה ועל רכבים חשמליים בארץ ובעולם?
הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

באוקטובר האחרון נחשפו תמונות ראשונות של מודל Y בשנגחאי, כשחודש מאוחר יותר הדגם קיבל את אישור משרד התעשייה והטכנולוגיה הסיני לשיווק מקומי. בשבועות האחרונים החל הייצור של הדגם במפעל ונתוני המשלוחים עודכנו באתר החברה, מה שמעיד על כוונה להוציא משלוחים ראשונים עוד החודש. 

נכון לכתיבת שורות אלו, באתר ניתן לרכוש רכבים שיימסרו רק במהלך הרבעונים השני והשלישי של השנה. הרשת כבר חלוקה אם הסיבה היא ביקוש אסטרונומי לרכב החדש או שמא ביכולות ייצור לא מספקות מצד טסלה, שמונעות ממנה להגיע לנפח המקסימלי המיועד של חמשת אלפים רכבים בשבוע.

ל-NIO יש סיבה טובה להיכנס ללחץ

התחרות על רכבים חשמליים בשוק הרכב הגדול בעולם מתחילה להתלהט, אחרי שחברת הרכב NIO חשפה סאדן חדשה שנועדה לעמוד בסטנדרטים שטסלה מציבה. הדגם החשמלי החדש, ET7, הושק על ידי מייסד ומנכ״ל החברה וויליאם לי. הדגם, שצפוי להגיע בשנה הבאה למכירה, אמור להגיע לטווח של אלף קילומטר(!) בכל טעינה, ויעלה 378 אלף יואן, או 448 אלף יחד עם הסוללה.

החברה המקומית הציגה לאחרונה סוללות משופרות שיוכלו להגדיל את טווח הנסיעה של רכביהן, יחד עם שיפור ביכולות האוטונומיות של דגמיה. בנוסף הוצג שיפור של מערכת החלפת הסוללות שהציגה מוקדם יותר השנה, רעיון שהחברה מקדמת ועשוי לעזור לרכביה להגיע לקהלים גדולים יותר. עד סוף השנה צפויה NIO להקים חמש מאות תחנות החלפה בסין, בנוסף לתשתית הטעינה.

בשנה האחרונה NIO הסתמנה ככוכב העולה בשוק הרכב הסיני, ובשוק המניות. אחרי שבתחילת 2020 נראה היה שהחברה תגיע לפשיטת רגל היא זכתה להשקעה של מיליארד דולר מרשויות מקומיות ועוד אשראי נרחב מהבנקים הסיניים – ומאז מנייתה זינקה במאות אחוזים.

החברה הסינית הצליחה למסור כמעט 44 אלף רכבים בשנה שעברה ומוערכת כיום ביותר ממאה מיליארד דולר, עוקפת יצרניות וותיקות כמו דיימלר וג׳נרל מוטורס, בזכות השקעה עצומה של משקיעים בה. 

פרט ל-NIO, גם החברה המקומית Xpeng הודיעה על השקה של דגמים נוספים בקרוב, ועליות יחסיות נצפו במניות שתיהן. עם זאת, ההנחה במחיר של מודל Y מצד טסלה עלול לשנות את התמונה, משום שהופך אותו לזול יותר מאשר רכבה העתידי של NIO.

תקרת הזכוכית של טסלה נועדה להיפרץ

כפי שנכתב כאן בעבר וכפי שציין אילון מאסק ביום הסוללות האחרון – ליצור רכבים, בקנה מידה רחב, זה עסק מסובך מאד. בפרט כשמדובר בשוק צפוף, בו פועלים תאגידי ענק בעלי יכולות ייצור גלובליות והון עתק זמין לשם כך. 

עם זאת, טסלה בסין מתנהלת בצורה שלא מפתיעה אף אחד כשחושבים על התחרות. בניגוד ליצרניות הרכב המסורתיות, טסלה היא ההוכחה שאפשר להקים חברת סטארט-אפ לרכב ולהצליח להפוך אותו למסחרי ורווחי, לכן היא מתייחסת למתחרות הצעירות והשאפתניות בהערכה ויראה- מי כמוה יודע כמה הן מסוכנות.

כפי שלפני מספר חודשים שיפרה טסלה את טווח הנסיעה של מודל S המחודש על מנת לעקוף את לוסיד אייר שאיימה עליה, כעת היא מצליחה לנטרל באפקטיביות יחסית את התחרות שיכלה לקום לה בסין.

החברות המקומיות עוד לא מיומנות בייצור נרחב ורכביהן עדיין יקרים להפקה, כך שהוזלה במחיר מצד טסלה ׳הוותיקה׳ ממצבת אותה כקובעת מצב בשוק המקומי – לפחות עד שאחת החברות המקומיות (או הגדולות) תפרוץ את תקרת הזכוכית שטסלה בונה במרץ. לנו נותר לקוות שהגעת החברה לישראל תביא לשינוי מגמה גם בשוק המקומי.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button