קשה להפריז בחשיבותה של טסלה לשוק הרכב העולמי בכלל ולזה החשמלי בפרט. יצרנית הרכב, שכבר מתבגרת מתדמית חברת הסטארט-אפ, מצליחה לערער ולטלטל שווקים אדירים ולהניע שינויים מקיפים לכיוון החשמל. גם במדינות בהן טסלה אינה חברת הרכב החשמלי הנמכרת ביותר, קשה לראות כיצד מכירות הרכבים החשמליים היו מתרוממות בלי ״אפקט טסלה״.
טסלה מיצבה את עצמה בתור חלוצת החשמל בסיבוב הנוכחי, שנראה שיהיה הסיבוב האחרון מול מנוע הבעירה הפנימית. אבל עד כמה היא חלוצה?
חברות שונות ברחבי הגלובוס מתחילות לכמת את היתרון של טסלה – מה שאולי יעזור לנווט את המשקיעים לתמיכה מושכלת בחברות הרכב החשמלי.
הענקית הסינית לחלקי רכב ניגבו טואופו (Nigbo Tuopu) ציינה לאחרונה שטסלה מובילה בחמש שנים ביחס לחברות רכב אחרות.
ההצהרה של חברת החלפים הסינית יכולה להיות חשובה
בניגבו טואופו התייחסו לטסלה כסמן חיובי במהלך דיווח הרווחים האחרון שלהם. החברה הסינית היא אחת מספקיות חלקי הרכב הגדולות בעולם, כולל לחברות סיניות כמו ג׳ילי (ששולטת בוולוו ואחראית לרכבים החשמליים של פולסטאר) ו-SAIC, אך גם לחברות רכב מערביות כמו ג׳נרל מוטורס ופורד. טואופו מספקת גם חלקים לפורשה, ב.מ.וו. ופולקסווגן, בין היתר.
בזכות הפעילות הענפה שלה, לטואופו יש נקודת מבט רחבה ואמינה למדי בנוגע למצב שוק הרכב העולמי – בטח שבנוגע לזה החשמלי. בין היתר, המיקום שלה בשרשראות האספקה מאפשר לה לזהות את החידושים הצפויים בענף, בכל רחבי העולם – ומה שמעניק להערות החיוביות שלה בנוגע לטסלה את תוקפן.
בטואופו ציינו לטובה מספר היבטים של החברה, בין היתר את מחלקת המחקר והפיתוח שלה, ואף את מחלקת הייצור (מה שמפתיע, לאור העיכובים החוזרים והנשנים בהשקות הרכבים שלה). ההתייחסות של טאופו לטסלה הגיעה בעקבות שאלות בנוגע לסיקור תקשורתי שלילי שנקשר בחברה מסן פרנסיסקו בחודשים האחרונים בסין. אך בטואופו שומרים על אופטימיות בנוגע לטסלה, וציינו כי הזמנות החברה נותרו בעינן למרות גל החדשות השליליות, שהיו עשויות לפגוע במכירות בסין.
המשקיעים חוזרים לצד של מאסק
לא רק חברות סיניות תומכות בטסלה כרגע – גם קרן ההשקעות מונקס (Monks), ששוויה 3.3 מיליארד ליש״ט, שיבחה את טסלה וציינה אותה בתור ״חברה יוצאת דופן״ עם ״מנהיג נועז״. החברה של אילון מאסק הייתה התורמת המשמעותית ביותר לביצועים הטובים של הקרן במהלך השנה ועד סוף אפריל.
לאחרונה דיווחה מונקס על עלייה של 55.5 אחוזים בערך נכסיה מתחילת השנה – יותר מעשרים אחוזים מעל התחזיות והממוצע העולמי. ספנסר אדאיר, העומד בראש קרן ההשקעות, ומנכ״ל בית ההשקעות ביילי גיפורד (Baillie Gifford) מאדינבורו, ציינו במקביל את יכולות הייצור של טסלה בתחומי הפקת האנרגיה ופיתוח רכב אוטונומי – שטובה באופן ניכר מאשר הממוצע בשוק.
יכול לעניין אותך:
- למה יצרנית הסוללות של טסלה מוכרת את כל המניות שלה?
- הדור הבא של וולוו: טווח נסיעה גבוה יותר, טעינה סופר מהירה
- טסלה מקימה עמדות טעינה מהירות במצפה רמון
בדו״ח של החברות על השנה האחרונה נכתב: ״טסלה היא חברה יוצאת דופן עם מנהיג נועז. היא הייתה התורמת המשמעותית ביותר לביצועינו ב-12 החודשים האחרונים בעודה המשיכה לצעוד בגאון להובלה בעולם הרכב. למרות השבתות מפעלים בשל המגיפה, החברה הגדילה את יכולות הייצור שלה ביותר משלושים אחוזים לחמש מאות אלף רכבים (בשנה). בקרוב תהיה לחברה היכולת לייצר 1.5 מיליון רכבים בקליפורניה, ברלין ושנגחאי והיא בונה מפעל בטקסס שיהיה אתר הייצור המרכזי לטסלה סמי והסייברטראק.״
״למרות שחברות רכב מסורתיות מייצרות כעת רכבים חשמליים בקנה מידה רחב, אנחנו חושבים שההובלה הטכנולוגית של טסלה היא משמעותית ביותר וישנן אפשרויות מעניינות סביב (הפקת) אנרגיה סולארית וכן יכולות נהיגה אוטונומית בהן טסלה נמצאת בחוד החנית.״
אפילו בפורומים האוהדים ביותר מתקשים להתבטא כך כלפי טסלה. החברה, כך נראה, מצליחה שוב לסחוף אחריה את תשומת לבם של אלו שמשפיעים הרבה יותר משאנחנו חושבים – דמויות מפתח בשרשראות האספקה העולמיות וכן חברות שמניעות את שוק ההון ובעלות השפעה על מקבלי החלטות בתחומי הכלכלה (אם כי צריך לזכור שחברות אלה יכולות להרוויח כסף כתוצאה מסחף שיצרו התחזיות שלהן עצמן). כשחושבים על כך שציי רכב חשמליים הם כבר החלטה כלכלית מושכלת, ניתן להבין את הנהירה של חברות ההשקעה אל טסלה וחברות דומות לה.
לטסלה ברור שהיא לא יכולה לנוח
טסלה, על פניו, יכולה להצטייר כחברה שעושה ״הכל נכון״ (אמירה שיוחסה לטואופו) – היא זיהתה את השינוי מוקדם מכולן, הצליחה להידחק לתוך אחד הסקטורים הקשים, המונופוליסטיים והצפופים ביותר בכלכלה העולמית – ולשנות אותו מהקצה.
עם זאת, הבשורה שטסלה הביאה לעולם גם צפויה להיות בעוכריה, והמחמירים יהפכו את טסלה לקברנית של עצמה: כניסת חברות הרכב הגדולות לתחום החשמל הופך את היתרון של טסלה לעניין של זמן. מה שלהן יש בניסיון שיווקי והנדסי טסלה (אולי) טרם למדה.
לא מפתיע שהמניה של טסלה זוכה לירידות ולתנודות בולטות בשבועות האחרונים – כולם רוצים לקצור את הרווח שנקשר בה ולהכפיל אותו עם השחקנית הבולטת הבאה, שעשויה להיות ריביאן הצעירה או אפילו אחת ממלכות אמריקה, גנ׳רל מוטורס ופורד.
השאלה המתבקשת היא, אם כן, עד מתי תמשיך טסלה לשלוט? יש שיגידו חמש שנים, יש שקושרים בין הצלחת חברות הרכב באמריקה לתכניות העתידיות של נשיא ארה״ב ביידן ויש שחוזים כי עד 2030 המצב יהיה כל כך שונה, שלא ברור מי תוביל. אבל אין מי שיודע מה צפוי בעוד שנה במתח שכזה, גם אם הסוללה יוצרה על ידי טסלה.
כיף לי לישמוע את בתור חובב טסלה