עוד חדשות טובות מריביאן. אחרי שנחשף רכב המשלוחים החשמלי אותו תייצר עבור אמזון, מפרסמת החברה את תאריכי השיווק והמחירים הרשמיים לצמד הדגמים המסקרנים שלה, הטנדר, R1T, ורכב הפנאי-שטח, ה-R1S.
עיכוב של כחצי שנה נרשם אמנם בעקבות נגיף הקורונה, מה שגרם לחברה לדחות את ההשקה המתוכננת בכחצי שנה מהתאריך המקורי, אבל מבחינתה של ריביאן, שמראה יציבות לאורך זמן בהובלתו של המנכ"ל הצעיר שלה, רוברט סקרינג' בן ה-37, שכבר הצליח לגייס 2.5 מיליארד דולר לפעילותה, נראה כי מדובר בלא יותר ממשב רוח קל בפגוש.
אחרי שה-R1T השתתף בכמה אתגרים רציניים ומתוקשרים – מסע של יותר מ-20,000 ק"מ ביבשת אמריקה במסגרת סדרת Long Way Up (צפייה חובה!) בכיכובם של יואן מקגרגור וצ'ארלי בורמן (צמד הטנדרים שהשתתפו במסע הם למעשה שני הדגמים הביצועיים הראשונים שריביאן מעלה על הכביש) ובראלי Rebelle במהלכו גמע הטנדר כ-2,000 ק"מ בתנאי מדבר קשים, בנוסף כמובן לעוד אלפי מבחנים שביצעה ריביאן ל-R1T ול-R1S בעצמה, נראה שעכשיו הגיע הרגע לצאת גם לציבור.
ריביאן R1T
המתמודד של ריביאן בזירת הטנדרים החשמליים. האמת היא שמתוך כל היצרנים שעובדים כיום על טנדר חשמלי, וזה כולל את: האמר החשמלי של ג'נרל מוטורס, F-150 החשמלי של פורד, האנדורנס של לורדסטאון, סייברטראק של טסלה, ה-XT של אטליס ועוד, נראה שה-R1T של ריביאן נמצא במקום השלם והמתקדם ביותר מכל האופציות שהצגנו כאן – ובפער גדול. לא שכחנו את הבאדג'ר החשמלי של ניקולה, אך בעקבות הבלאגן בו נמצאת החברה, שקצת נעלמה מאור הזרקורים, לא ברור כרגע אם פרויקט הטנדר החשמלי שלה ממשיך.
ריביאן תציע את ה-R1T ואת ה-R1S שלה בשלוש וריאציות שונות
גרסת ה-Launch Edition תהיה הראשונה לצאת לשווקים בארה"ב וזה יקרה כבר בחודש יוני הקרוב. גרסה זו תעלה 75,000 דולרים, וכוללת 4 מנועים חשמליים, סוללה בנפח מוערך של כ-135 קוט"ש, מה שאמור לספק טווח נסיעה של מעל ל-480 ק"מ.
גרסת ההשקה כוללת מערכת מתלי אוויר עצמאית, גג זכוכית פנורמי, מושבי עור טבעוני, התאמה ל-4G ו-WIFI, ותאורה בעצמת 1000 לומן בדלת הנהג. גרסת ההשקה מגיעה עם צבע "ירוק השקה" מיוחד ואפשרות לבחור את גודל הגלגלים – 20 או 22 אינץ'.
ה-R1T עם חבילת האדוונצ'ר עתיד להגיע לאולמות התצוגה בינואר 2022. הנתונים הטכניים כמו נפח הסוללה וטווח הנסיעה זהים לגרסת ההשקה כמו גם המחיר, וההבדל הוא בעיקר באבזור – חבילת האדוונצ'ר כוללת מיגון תחתון מלא, כיסוי ארגז חשמלי, מושבי עור טבעוניים מחוממים, מערכת שמע Elevation 360° ועוד תופינים. חבילת האדוונצ'ר לא תכלול את צבע ההשקה המיוחד ואת האפשרות לבחור את גודל הגלגלים.
ה-R1T עם חבילת האקספלור מהווה למעשה את הגרסה הזולה ביותר של הרכב, ומחירה יעמוד על 67,500 דולר. גרסה זו כוללת את מושבי העור הטבעוניים המחוממים, אך ללא סגירה חשמלית לכיסוי הארגז האחורי, שנסגר בצורה ידנית. חבילת האקספלור צפויה להגיע לאולמות התצוגה בינואר 2022 גם כן.
ריביאן R1S
רכב הפנאי שטח של ריביאן קצת נחבא אל הכלים בזמן שה-R1T קוטף את רוב התהילה. מדובר ברכב מסקרן לא פחות, ומעניין לראות כיצד הוא יצליח. מבחינת נתונים ואבזור ה-R1S זהה ל-R1T, כשהראשון יהיה זמין גם כן בשלוש גרסאות.
מחירן של גרסת ההשקה והגרסה עם חבילת האדוונצ'ר של ה-R1S נקבע על 77,500 דולר, כאשר מחירה של חבילת האקספלור הזולה יותר, נקבע על 70,000 דולר – הפרש משמעותי של יותר מ-7,000 דולר במחיר. הגעתו של ה-R1S עתידה להתרחש גם כן בחודש יוני הקרוב.
הזווית שלנו
האם ה-R1T של ריביאן יהיה הטנדר שיחשמל את אמריקה? נראה כי מכל המתחרים שהזכרנו למעלה, לו יש את הסיכוי הטוב ביותר לעשות את זה.
מצד שני, צריך לזכור שעם הפרש במחיר של יותר מ-30,000 דולר מדגמי טנדרים אחרים מבוקשים בעלי מנוע בעירה פנימית (כמו למשל ה-F-150 של פורד ברמת גימור לריאט), יידרש חינוך שוק עמוק ורציני מאד כדי להצליח לשכנע את האמריקנים שטנדרים חשמליים זה טוב. אולי עכשיו, כשהתחלפה ההנהלה בבית הלבן, יש סיכוי שרכבים חשמליים יקבלו שוב מקום בשיח הציבורי.
מנוע חשמלי, טווח נסיעה מוגבל ומושבי עור טבעוניים, הם לא בדיוק הקטע של החבר'ה במרחב הכפרי של אמריקה, כך שמעניין לראות כיצד יצליחו ריביאן ויצרניות אחרות שמתכוונות להציע טנדרים חשמליים, לקרוץ לג'ו הממוצע. (Average Joe)