fbpx

צפוי אך עצוב: רכבי השטח של ריביאן נדחים לקיץ הבא

בחברה המבטיחה אישרו שלוח הזמנים למשלוח רכביה מתעכב בחצי שנה מהמועד המקורי. עם זאת, אחרי גיוס כספים נרחב, נדמה שבכוחה של ריביאן להיות הראשונה שתייצר ותחלק רכבי שטח וטנדרים חשמליים באמריקה.

ריביאן, מיזם הסטארט-אפ שכבר הופכת לחברת רכב אמיתית, הודיעה לאחרונה שבמפעלה בנורמל, אילינוי, החלו בפיילוט לקראת תחילת הייצור של רכביה הראשונים בקנה מידה מסחרי. 

בריביאן צופים שהמשלוחים הראשונים של R1S ושל R1T יחלו בין יוני לאוגוסט הבאים, לאחר סיום הפיילוט ועם גיבוש ההבנה בנוגע לצרכי החברה על מנת לבנות את רכביה בצורה מיטבית. מדובר בעיכוב של בערך שישה חודשים מהתכנון המקורי של החברה – שינוי שאינו מפתיע במיוחד, אחרי שכבר באפריל הודיעו בחברה שלוח הזמנים שלה צפוי להשתנות בעקבות השפעת המגיפה העולמית על הכנת המפעל לפתיחה.

עם העיכוב הנוכחי ההובלה הבולטת של ריביאן עד כה במרוץ לטנדר חשמלי הולכת ומצטמצמת: בג׳נרל מוטורס כבר הודיעו שההאמר החשמלי מקבל עדיפות, יקודם בלוח הזמנים וככל הנראה יגיע לכבישה בסתיו של 2021, יחד עם טנדר חשמלי של שברולט שצפוי להגיע לא הרבה אחריו ודי במקביל לטנדר החשמלי של פורד. גם ייצור הסייברטראק אמור להתחיל בסוף 2021, במפעל החדש שנבנה כעת בטקסט. 

שומרת על ההובלה

רכבים של חברת ריביאן בשלג

לריביאן יש לא מעט מתחרות, חלקן ענקיות מהעבר ובהווה וחלקן חברות סטארט-אפ שהולכות וצוברות תאוצה מתוך ענן האבק שריביאן משאירה. לדוגמה, לורדסטאון מוטורס שממוקמת באוהיו מתכננת להתחיל במשלוחים הראשונים של רכב השטח שלה אנדיורנס בקיץ הבא. 

מתוך קבוצת חברות סטארט-אפ שעוסקות כולן ברכבים החשמליים, גם ניקולה מוטורס טוענת כי מפתחת טנדר חשמלי בשם באדג׳ר – טנדר חשמלי שיונע הן בסוללות והן בתאי דלק מבוססי מימן.

אך אף חברה לא צפויה להגיע למחצית השנייה של 2021 עם פעילות בתפוקה מלאה כפי שמתכננים בריביאן השאפתנית. בחברה הצליחו לגייס למעלה מחמישה מיליארד דולר מאז 2019, מה שמראה שכסף הוא לא בין הגורמים שהביאו לדחייה הנוכחית בייצור.

בהודעת הדחייה פנתה ריביאן ללקוחות שהזמינו מראש את רכביה: ״שמירת בטיחות הצוות שלנו נמצאת בראש סדר העדיפויות בעודנו מתקדמים בחודשים האחרונים. אנו צופים קדימה ומקווים לספק עוד מידע בקרוב, כולל פרטים על מרכיבים מרכזיים ברכב ותאריכים בהם תוכלו לקבל את הרכב שהזמנתם, כמו גם מידע על תכנית רשת הטעינה שלנו.״

״המעשים חשובים יותר מהמילים״‎

בריביאן כבר די רגילים להיות מחוץ לאור הזרקורים ובעוד טסלה, ג׳נרל מוטורס ופורד ממלאים את אתרי החדשות בהצהרות הנוגעות לתכניות העסקיות ולדגמים חדשים – בריביאן ממשיכים לעבוד. בשקט יחסי הצליח רוברט סקרינג׳, מקים ומנכ״ל החברה, לגייס שני מיליארד דולר וחצי למען החברה.

סקרינג׳ בן ה-37, שמדגים במו ידיו את פירות העבודה המסודרת באופן ממושך (שכן ריביאן קיימת כבר למעלה מעשור), נותר אדם כמעט אלמוני ביחס לאילון מאסק – ההשוואה המתבקשת, כי מאז החלה טסלה לייצר רכבים אף חברת סטארט-אפ לא הגיעה לנקודה אליה ריביאן מתקרבת בקצב חסר תקדים.

״אנו בעמדה בה אנו יכולים לממן בצורה נוחה את השקת המוצרים שלנו, אך גם מתרחבים, גדלים ומאיצים את הפיתוח של מוצרי העתיד״ אמר סקרינג׳ בריאיון ל-CNBC כמה ימים לפני ההודעה על גיוס הכספים המוצלח. ״אנחנו רואים שהביקוש גבוה משמעותית מכפי שחזינו שיהיה, מה שמניע אותנו ליצור יכולת תפוקה גבוהה יותר״. 

על פי המנכ״ל הצעיר והמבטיח, החברה גם נשארת ״סלקטיבית מאד״ בכל הנוגע לשותפויות עסקיות ולהסכמה להשקעה כספית משמעותית – כפי שביצעו אמזון ופורד לאחרונה.

״אנו ממוקדים בהבטחת יכולת הייצור שלנו״ אמר סקרינג׳ ל-CNBC והוסיף כי ״אנו מעריכים צניעות אקטיבית ומעדיפים לאפשר למעשים שלנו לדבר בקול רם יותר מהמילים״: משפט שאולי קשה יותר להזדהות עמו אחרי שהוגשה תביעה נגד ריביאן מצד טסלה הנוגעת להפרת הקניין הרוח שלה.

המפעל הולך ומתרחב

שני עובדים במפעל של ריביאן בקליפורניה
המפעל של ריביאן בקליפורניה

בהתאם להצהרותיו של סקרינג׳, בחברה מתכננים מספר פרויקטים שנועדו להרחיב את יכולות הייצור העתידיות של המפעל החדש בנורמל, תוך תוספת בנייה של חמישים ושניים דונם לשטחו, כחמישית מהשטח הבנוי כעת.

מדובר בהתפתחות משמחת עבור החברה, שעוד הצהירה בתחילת הדרך שאינה צופה לנצל את כל שטח המפעל לצורך ייצור, אך מגלה כעת שהביקוש לרכביה עולה על הציפיות ודורש הרחבה. בסך הכול מתוכננים שלושה או ארבעה פרויקטים להרחבת המפעל בכיוונים השונים (ובהתאם להסכמת המועצה המקומית), בעלות של שבעים וחמישה מיליון דולר סך הכול.

את שטחי ההרחבה ריביאן מתכוונת לנצל על מנת להתחיל ולייצר סוללות בעצמה, מה שמצריך גם הגדלה של שטחי האחסון במפעל. חלק מהשטח מיועד רק על מנת להאריך את פסי הייצור, שככל הנראה יהיו קצרים מדי אחרי שחלקים מהמפעל יוסבו לשימושים אחרים. 

בינתיים מתקיימים לא פחות מארבעים פרויקטים מקבילים בשטח המפעל המיועד, בעוד החברה הולכת ומתכוננת לייצור בתפוקה גבוהה בעוד שנה: החל מהרכבי השטח המתוכננים של החברה וכלה במאה אלף רכבי המשלוחים אותם הזמינה אמזון בשנה שעברה.

תגיות

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close