fbpx

הסדרה החשמלית הכי טובה שהייתה כאן? על Long Way Up

בסדרה שמשודרת באפל TV חוזרים יואן מקגרגור וצ׳ארלי בורמן לעוד מסע חסר תקדים באופנועים, רק שהפעם מדובר באופנועים חשמליים של הארלי דוידסון ובטנדרים של ריביאן. לצורך צילומי הסדרה הוקמו מאות תחנות טעינה כל הדרך מהקצה הדרומי של ארגנטינה ועד קליפורניה, מה שיאפשר מסעות חשמליים ביבשת. זהירות, ספוילרים (אבל רק קצת).

הרעש שהאופנועים משמיעים כשהם חולפים בסיבוב מול המצלמה בסדרה החדשה של אפל, Long Way Up,  מזכיר אולי יותר מכל את הרעש שהשמיעו החלליות שתמרנו בשמי הגלקסיה בסדרת סרטי ׳מלחמת הכוכבים׳. אולי לא במקרה- בשני המקרים הנהג הוא יואן מקרגור, ששיחק בעבר בסדרת הסרטים.

הסדרה החדשה היא הפרויקט השלישי בו נוסעים יואן מקרגור וצ׳ארלי בורמן למסע עתיר קילומטרים וחוצה יבשות על זוג אופנועים. הפעם הצמד ינסה לנסוע את כל הדרך מארץ האש שבדרום ארגנטינה עד ללוס אנג׳לס, כ-21,000 קילומטרים במשך מאה יום כדי ״להגיע בזמן לחגוג את חג המולד בבית״.

הסדרה הנוכחית, שצולמה 12 שנים מאז הפעם הקודמת בה הופיעו השניים על אופנועים, שונה משמעותית בזכות העובדה שהפעם מודגש השימוש באופנועי הארלי-דוידסון חשמליים שנבנו במיוחד לצורך הצילומים, מלווים בטנדרים החשמליים הראשונים שריביאן בנתה – במקביל להקמה של מאה וחמישים עמדות טעינה כדי לאפשר את המסע השאפתני.

״בסוף כולנו ננהג בחשמלי״

אחרי שב-2004 הצמד הקיף על אופנועים את חצי הכדור הצפוני בסדרה Long Way Round וחצה את אפריקה שלוש שנים מאוחר יותר עם צילומי Long Way Down, לא נותר עוד הרבה להשיג – חוץ מלהתחיל לטפס צפונה ולמנוע פליטת גזי חממה.

״בסופו של דבר כולנו ננהג ברכב חשמלי״ אומר מקרגור למצלמה על רקע הפאנלים הסולריים שמוצבים בחצר ביתו, בפרק הפתיחה שמוקדש כולו להכנות למסע ובעיקר לחיפוש אחר אופנועים וטנדרים חשמליים שיוכלו להיות מוכנים בזמן ולצלוח את המרחק האדיר שצפוי. 

מיד ניכר כי הבחירה ברכבים חשמליים לצורך המסע נתפסת בעיניהם כאתגר שיהפוך את המסע כולו למעניין יותר. פרק חדש בסדרה זמין לצפייה בכל יום שישי דרך אפל TV וצילומיה הן למעשה ניסיון הנסיעה הארוך ביותר על אופנוע חשמלי עד כה. השילוב של מרחק אדיר ומדינות בהן נקודות הטעינה נדירות הביא את ריביאן להתקין רשת מטענים מהירים שתאפשר את המסע.

רשתות הטעינה מגיעות לדרום אמריקה- בחסות ריביאן

יואן מקגרגור וצ׳ארלי בורמן בסדרה Long Way Up

בעוד שעיקר העיסוק בתחבורה חשמלית ותשתיות טעינה מתמקד בסין, ארה״ב ואירופה – הרכבים החשמליים יגיעו גם לשווקים קטנים יותר, מזהמים פחות ובסופו של דבר לכל פינה, מה שהופך את חרדת הטווח לעניין שישפיע גם על המטיילים בפטגוניה והחקלאים של פרו.

נראה שעם מספיק כסף ויחסי ציבור אפשר לגרום לפתרונות לצמוח מהר מהצפוי. החברה שהתקינה את התחנות של ריביאן, אנל X (אנגלית: Enel X) התקינה בזכות ההפקה יותר ממאתיים עמדות טעינה באחת עשרה מדינות שונות במרכז ובדרום אמריקה: ארגנטינה, בוליביה, צ׳ילה, קולומביה, קוסטה ריקה, גואטמלה, הונדורס, מקסיקו, ניקרגואה, פנמה ופרו.

התחנות הללו, שביקורים בהן מלווים את המסע נטול האגזוזים, יצרו מסדרון טעינה פאן-אמריקאי שיוכל לקחת נהגי רכב חשמלי לאורך הרי האנדים ולעקוב אחר המסע שביצעו בורמן ומקרגור במהלך הצילומים. התחנות כבר מופיעות באפליקציית הטעינה של אנל X וכוללות פלטפורמת טעינה חכמה בשם ג׳וסנט (JuiceNet) שמאפשרת ״אופטימיזציה של מצב רשת החשמל, הגברת הנוחות לנהג ושימוש באנרגיה הנקייה והזולה ביותר שזמינה (לטעינה, ש״פ) לפי החברה.

הדגמים הביצועיים הראשונים של ריביאן ושל הארלי-דוידסון

אמנם כוכבי הסדרה הם אופנועי ההארלי-דוידסון החשמליים, הראשונים מדגם LiveWire שנבנו במיוחד לסדרה ונשאו את מקרגור ובורמן, אך הרבה קרדיט מגיע לריביאן – אחת החברות האהובות עלינו שצפויה להיות גם הראשונה שתביא לאמריקה טנדר חשמלי בייצור המוני.

לצורך הצילומים בנו בריביאן שני אבות-טיפוס ראשונים שיוכלו לעמוד בנסיעה האימתנית ולשאת את צוותי הצילום על ציודיהם.

״אני יכול לספר לכם בדיוק איפה הייתי כשקיבלתי את האי-מייל מהם״ סיפר ל-Car and Driver המהנדס הראשי של ריביאן לפרויקטים מיוחדים בריאן גייס: ״זה נשמע לי כמו אחד (הפרויקטים) המדהימים מבחינת המותג, לעשות משהו כזה גדול ונועז והרפתקני ולא מוכח״.

האתגר הוצב בפני החברה במהלך מרץ 2019, במהלכו הוקמו גם נקודות טעינה כל בערך 175 קילומטר ומהר מאד שני רכבי המבחן שבנתה החברה מצאו את עצמם עושים מה שאף טנדר חשמלי לא עשה קודם – ניצבים באושואיה (Ushuaia) שבקצה הדרומי של ארגנטינה כשהם אמורים להגיע חזרה הביתה. אחד מהרכבים סיים את הרצת התוכנה ובדיקות המערכת התרמית שלו רק שש שעות לפני ההובלה לדרום אמריקה.

הזדמנות לדבר על משבר האקלים עם קהלים חדשים

הסדרה עוד טרם שודרה במלואה ופרט לנופים ולחוויה האנושית כבר ניכר שהחוויה על רכבים חשמליים תהיה מרתקת הן לצוות והן לצופים – במה שאולי ייתן דחיפה נוספת לכיוון החשמלי, במיוחד עבור חובבי רכב ואופנועים שכבר בתחילת שנות האלפיים עקבו באדיקות אחרי המסעות של בורמן ומקרגור.

בסדרה גם מתייחסים הכוכבים גם למשבר האקלים ולעובדה שפליטות גזי החממה שנגרמו במהלך הצילומים קוזזו בדרכים שונות. בין היתר, הם גם יבקרו בשמורות הטבע של היבשת ובאמזונס במטרה להגביר את המודעות לצורך בשימורו. בסיבוב החשמלי הנוכחי, מקרגור אפילו לוקח את צוות הצילום לראות כיצד החיפושית משנת 1954 שבבעלותו מקבלת מנוע חשמלי חדש, בזמן שראש צוות המהנדסים עוזר להם לתכנן את הנסיעה החשמלית.

כשהרכבים המובילים את הסדרה הם זוג טנדרים וזוג אופנועים, אפשר רק לתהות אם נזרעים כאן השינויים בדפוסי רכישות הרכב של קהלים שמתגאים בנאמנות למותג ההארלי– שלעתים נמצא בראש טבלת הזיהום. בזמן שחובבי החשמל עוקבים אחרי הגעתה של חרדת הטווח לדרום אמריקה, אולי עוד נהגים בצפון היבשת יתנו לסדרה לשכנע אותם לבחור במנוע חשמלי.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button