אוהדי טסלה או לא, לאחר החשיפה של הסייברטראק בנובמבר שעבר היו מעט מאד מבקרים שהסתפקו במה שהוצג באותו ערב על ידי אילון מאסק. התהייה ״זה הכל?״ כמעט נאמרה מעצמה על ידי כל מי שהביע את דעתו על הטנדר החשמלי – שזכה לעיצוב כה משונה עד שקשה להאמין שבאמת יגיע לכבישי אמריקה.
הסייברטראק, שמתהדר בביצועים מרשימים מאד (עליהם נדון עוד בהמשך), נראה כאילו נשלף ממחברת סקיצות של תסריטאי מדע בדיוני משנות השמונים. שילוב המשטחים ליצירת פוליגון מרובה זוויות וקודקודים הוליד כמעט שנה של תהיות שהמובילה בהן היא ״האם הקהל ירצה לנהוג על דבר כזה בכלל?״. ההדגמה, שבמהלכה נשברו זגוגיות הרכב העמידות לכאורה, הוסיפו לרושם המצועצע שיצרה המפלצת האפורה של טסלה.
ואכן, בחודשים שחלפו מאז החשיפה מנופצת הזכוכיות של הרכב נראה שהביטחון של מנכ״ל החברה ברכב הולך ודועך. כבר באוגוסט מאסק אמר כי ״אם יתברר שאף אחד לא רוצה לרכוש טנדר שנראה מוזר, נבנה טנדר נורמלי, אין בעיה״. כעת – האמירה של מאסק על הוספת שיפורים לסייברטראק כבר הביאה אנשים לדמיין את הטנדר של טסלה במראה נורמטיבי ועגלגל.
סוס מנצח באורווה מנצחת
הדיון על הסייברטראק נפתח בזמן שטסלה הציגה את ההישג הגדול ביותר שלה עד כה: הרבעון הרווחי אי פעם, בזמן שהעולם ספק מתאושש ספק מתבוסס במגפה ששיתקה את התחבורה יותר מכל מגזר אחר.
אחרי הצגת התוצאות הפיננסיות בשיחת ועידה עם עיתונאים, התבקש מאסק לתת מעט יותר פרטים על הצפוי מהסייברטראק, שיגיע רק בעוד שנה לייצור וצובר לו מתחרים משמעותיים – ובראשם ההאמר החשמלי שנכנס בדהרת אלף כוחות סוס לזירה.
בתגובה לשאלה חשף מאסק כי עיצוב הרכב עוד צפוי להשתנות: ״הייתי בסטודיו בשישי עם הצוות ובחנו כמה שיפורים עבור הסייברטראק״. עוד הוא ציין כי הוא עובד עם ראש מחלקת העיצוב של טסלה, פרנץ פון הולצהאוזן, על עדכונים לעיצוב המקורי. ״אנחנו תמיד רוצים שכל רכב שנייצר יהיה טוב יותר (מבחינת ביצועים, ש״פ) מאשר שהיה כשחשפנו אותו. זו המטרה עם הסייברטראק… הרבה שיפורים קטנים ביחס למה שהוצג. אני חושב שהוא יהיה טוב יותר ממה שהראנו.״
בנוגע לשינויים עצמם – הערפל נותר איתן. עם זאת, ההימור המוביל כעת באתרי הרכב השונים הוא שנראה שיפורים בעיקר מבחינת הביצועים ושהעיצוב הכללי יישאר דומה למה שראינו בנובמבר 2019, ובטח שלפחות בתחילת הדרך טסלה לא תייצר טנדר עם עיצוב ׳נורמלי׳.
המתחרים: בן המלך והעני
מול טסלה ניצבים שני מועמדים ריאליים בתחרות ׳הטנדר החשמלי של אמריקה׳: מצד אחד נמצא בנה העתידי של שושלת המלוכה ג׳נרל מוטורס, ההאמר החשמלי. מצדו השני של הספקטרום נמצאת ריביאן, שלמרות הזמנות, הבטחות וכיכוב בתכניות טלוויזיה עדיין נמצאת רחוק מלהפוך לחברה המייצרת בקנה מידה גדול.
טסלה, על פניו, היא המועמדת המושלמת לניצחון בתחרות. היא עדיין אפופה רוח יזמית ושאפתנית, הצליחה כבר להבטיח את הביצועים הטובים ביותר לטנדר חשמלי: יותר מ-800 קילומטר לטעינה וגרר של שבעה טון, במחיר שנמוך בשליש מהמחיר של האמר החשמלי בעל הביצועים הפחותים.
מול ריביאן, שמציעה טנדר במחיר דומה לסייברטראק, לטסלה יש את יתרון הגודל והניסיון בייצור רכבים חשמליים במספרים גדולים – כך שגם אם ריביאן תחל לייצר ולהוציא משלוחים כחצי שנה לפני טסלה, טסלה יכולה להדביק אותה בקלות.
עד כה, למעשה, אף חברה לא הצליחה להציג שילוב של מחיר וביצועים שיוכל לאיים על הסייברטראק, שזכה כבר למאות אלפי הזמנות מקדימות. מנגד, עד שרוב הטנדרים החשמליים באמת יגיעו לפסי הייצור אנחנו צפויים לראות עוד שיפורים בטכנולוגיית הסוללות שיכולים להפוך את התחרות לצמודה יותר.
הסייברטראק יכול להוות מקפצה אדירה עבור טסלה
כמו שהטסלה מודל 3 ומודל Y זוכים לפופולריות גבוהה בשל הביצועים המעולים שהגיעו בזמן הנכון לקהל שמחפש רכב חשמלי – הסייברטראק צפוי להגיע לכבישים כשיותר אנשים מאי פעם רוצים שגם יציאות לשטח, עבודה בשדה והובלת מקרר תהיה כרוכה בפחות פליטות גזי חממה.
למרות שעיצוב הסייברטראק הרתיע לא מעט קונים פוטנציאליים ומבקרים קיימים במבט ראשון, הוא הצליח לשבות את ליבם של כמה מאות אלפים והולך ומתקבע בתודעה הקולקטיבית כמותג רכב ייחודי. דווקא הסייברטראק יוכל לבלוט בעיני הקונים פעמיים: הן בהיותו טנדר חשמלי והן בעיצובו הלא-שגרתי.
התחזיות הנוכחיות מעידות שטסלה תמכור טנדרים ככל שתוכל לייצר – במיוחד אם תמשיך לרכוב על הגל הירוק עליו היא נישאת מאז מחצית השנה שעברה. הסייברטראק מגיע במטרה לשנות את סקטור הרכב הפופולרי באמריקה, רכבי הפיק-אפ, ועלול להפוך על הדרך את טסלה, חברת הרכב המוערכת בתבל, לחזקה הרבה יותר מכפי שהיא היום, גם בקרב קהלים שלא ראו את עצמם מזדהים עד היום עם מהפכת הרכב החשמלי.
הטנדר המכוער ביותר. מענין כמה טיפש יכול אדם להיות לקנות את הזוועה הזו. זה עוד יותר מכוער מאשר לשלוח את חנאן אשראווי להיות דוגמנית של הלבשה תחתונה לנשים