ההודעה הנוכחית לפיה המסירות של רכבי ה-R1T, הטנדר החשמלי המסקרן של ריביאן, יתעכבו, היא למעשה הפעם השלישית בה החברה האמריקנית דוחה את התאריך שנקבע.
האם הלקוחות הראשונים של חברת ההזנק צריכים להתחיל לדאוג?
בפעם הקודמת ההסבר שסיפקה ריביאן הוא שעקב מחסור ברכיבים חיוניים כמו שבבים למשל, הייצור של היחידות הראשונות (וכיוצא מזה האספקה ללקוחות שהזמינו את הרכבים בהזמנה מוקדמת) יתעכב.
כעת, החברה מודיעה על דחייה נוספת בלו"ז – רכבי ה-R1T שהיו אמורים להימסר בחודש הנוכחי (יולי 2021), יגיעו ללקוחות רק בעוד חודשיים (במקרה הטוב) – להלן ספטמבר 2021. המסירות של רכב הפנאי החשמלי של ריביאן, ה-R1S, נדחו לסתיו 2022.
במכתב ששלח המנכ"ל אר-ג'יי סקרינג' ללקוחות, הוא מסביר כי השילוב של מגפה עולמית שמכה בעולם ומשפיעה על כל רובד ולו הכי שולי בחיים שלנו – ועל אחת כמה וכמה על שירותים חיוניים לתעשיית הרכב כמו בנייה, אספקה ועבודה טכנית (צוותים שלמים שנשלחים לבידוד ומעקבים את העבודה וכו'), יחד עם העבודה בו זמנית על שלושה דגמים ומעל הכל הקמת המפעל החדש באילינוי, הם הגורמים שאחראים לעיכוב הנוסף במסירות הרכבים.
ומה קורה אצל המתחרות?
טסלה, ששברה את השיא של עצמה כאשר ייצרה ומכרה יותר מ-200,000 רכבים ברבעון השני של השנה יצרה קשר לאחרונה עם לקוחות והודיעה שהטנדר החשמלי שלה, שקיבל כבר יותר ממיליון הזמנות, קרוב לייצור, אך במכתב שנשלח לבעלי המניות בחברה, שנחשף במגזין Electrek, הופיע הסייברטראק תחת הסטטוס "בפיתוח", יחד עם המשאית החשמלית של טסלה, הסמי, והרודסטר, שכזכור נדחו כבר כמה וכמה פעמים.
ההודעה הזו, שבאה פחות מחצי שנה עד 2022, גורמת לרבים לחשוב שטסלה תודיע על דחיית תחילת הייצור של הסייבטראק לתוך השנה הבאה.
יכול לעניין אותך:
- מנכ״ל וולוו בכנס EcoMotion – עד 2030 נמכור רק רכבים חשמליים
- תפסה פער: ״טסלה מקדימה במספר שנים את שאר השוק״
- דיימלר מאיצה את המעבר שלה לתחבורה חשמלית
ריביאן סמכה על כך שהיא תהיה הראשונה למסור טנדרים חשמליים ללקוחות על אדמת ארה"ב ורצתה לנצל את יתרון הראשוניות מול מותגים מוכרים ומוערכים שכבר הוכיחו את עצמם. במידה וטסלה אכן תדחה את הטנדר החשמלי שלה, ובהתחשב בכך שבפורד הודיעו שייצור ה-F-150 לייטנינג לא יתחיל בכל מקרה לפני אביב 2022, הרי שלמרות הדחייה, יש לה עוד סיכוי לעשות את זה.
תכל'ס, בהסתכלות אנושית על המצב, אפשר בהחלט להבין לליבו של המנכ"ל הצעיר והמוערך של ריביאן. אך בעולם הרכב החשמלי שנמצא ברתיחה, בטח בסגמנט הטנדרים החשמליים הסופר תחרותי, לא בטוח שיש סבלנות לעיכובים (במיוחד כשכבר ברור שלא מדובר במעידה חד פעמית) או מקום לרגשות.