דיימלר תקדים את הפיתוח וההשקה של רכבים חשמליים, שתוכננו לאמצע העשור, לאור החלטת החברה להאיץ את הפחתת השימוש בדלק מאובנים במסגרת פעילותה.
רוב הדגמים החשמליים של החברה היו אמורים להגיע לשווקים לפני 2024 או 2025, אך אלו יוקדמו לכל המאוחר ל-2023. הגרסאות המזהמות של הרכבים המתוכננים הוסרו מתכניות הפיתוח של דיימלר, כך שהדגמים החשמליים יתוכננו מראש ככאלה, ולא רק כגרסאות חשמליות לדגמים קיימים.
למרות ההודעה על הקדמת לוח הזמנים החשמלי שלה, בדיימלר נמנעים נכון לעכשיו מהתחייבות בנוגע לעתיד נטול דלקים מאובנים, מה שזיכה אותה בביקורת מצד גופים אזרחיים הפועלים באירופה למען מעבר לאנרגיות נקיות ותחבורה חשמלית.
גידול בהכנסות יכול לתדלק את המעבר לחשמל
ההצהרה של דיימלר מגיעה לאחר תפקוד טוב למדי מאז תחילת השנה, ולמרות החסר העולמי בשבבים והתחרות המתגברת על אספקת סוללות לשנים הקרובות. בחברה צופים עליה בהכנסות ביחס לשנה שעברה (שהייתה קשה במיוחד לרוב חברות הרכב), בעיקר בזכות העלייה בביקוש בסין לרכבי יוקרה.
בעבר הרחוק של 2019 הודיעה דיימלר כי היא מצפה שמחצית מהמכירות שלה ב-2030 יהיו של רכבים חשמליים או היברידיים נטענים. לאחרונה צוטט מנכ״ל החברה, אולה קולניוס, אומר כי ״אנחנו מצפים להאיץ את חשמול תכנית המוצרים שלנו, אנחנו רוצים להגיע למטרה (של 50% מכירות חשמליות) מוקדם יותר.״
יכול לעניין אותך:
- משרד התחבורה מאיץ את חשמול צי האוטובוסים בישראל
- טסלה מתחילה בייצור של הטסלה סמי
- עולם האוטובוסים החשמליים נמצא בפני זינוק אדיר
לפי קולניוס, דיימלר תסב שניים ממפעליה הוותיקים בגרמניה, אונטרטורקהיים (Untertürkheim) וברלין-מריאנפלדה (Berlin-Marienfelde), לחשמליים. החברה גם מתכוונת להכשיר מחדש את עובדיה לפעילות עם חלקי רכב חשמליים.
במקביל, דיימלר הולכת ומגבירה את העיסוק שלה גם במשאיות שאינן תלויות בדלק מאובנים – ויכול להיות שבסקטור הזה היא דווקא מעדיפה להתבסס על מימן במקום על סוללות.
״לא יכולים להרשות השקעה רק בטכנולוגיה אחת״
בעוד שבסקטור הרכבים הפרטיים, ובפרט רכבי היוקרה, סוללות הליתיום מככבות ובגדול – בכל הנוגע למשאיות, הסוללות עוד רחוקות מלמלא כראוי את הצרכים המיידים. מסיבה זו, ואולי גם אחרות, מעדיפים בכירי דיימלר לפקוח עין (ולהשקיע כסף) בפיתוח של משאיות שהנעתן (החשמלית) מבוססת על מימן.
לפי מרטין דאום, העומד בראש חטיבת המשאיות של דיימלר, משאיות מונעות במימן יהוו כלי משמעותי בהפחתת פליטות גזי החממה של החברה. פרט למשקל הסוללות שמקשה על שימוש בהן במשאיות תובלה כבדות, הנדירות של המתכות הנדרשות לייצור סוללות הליתיום והקובלט הופכת את הסוללות למקור לא אמין לתכנון עתיד החברה, כך לפי דאום.
״אנחנו לא יכולים להרשות לעצמו להשקיע רק בטכנולוגיה אחת כדי להגיע ליעדי האקלים שלנו״ אמר דאום. ״המוקד עד 2025 יהיה רק ברכבים חשמליים המונעים בסוללה. בין 2025 ל-2035, נצטרך לפתח גם רכבי סוללה חשמליים וגם רכבים עם תאי דלק בגלל התשתית הגדלה במהירות שתדרוש התייחסות משולבת.״
בניגוד למוקד הנוכחי של עולם הרכב החשמלי, החשמול של התחבורה המסחרית הוא מורכב משנדמה לנו – מדובר ברכבים גדולים וכבדים בהרבה, שצריכים להתאים לשימושים רבים: החל מנסיעות במרחב העירוני ועד משלוחים ארוכי טווח בין מדינות או ליישובים מבודדים. מסיבה זו, ההתבססות על סוללות בלבד הוא עדיין גורם מגביל משמעותית.
תאי דלק מימני הם למעשה מקור חלופי ואולי נוח יותר להפקת חשמל, בהנחה ואלו יצליחו להיות יעילים ונקיים מספיק. אם אלו יוכחו כברי יישום, הם יכולים להעלים את הצורך לטעון סוללות – מכיוון שהחשמל יופק באמצעות חמצון המימן ויצירת מולקולת מים, עם שימוש באנרגיה המשתחררת לייצור חשמל. נכון לעכשיו, ייצור חשמל באמצעות מימן (וגם הפקת המימן הנוזלי עצמו) יקר מדי, והתשתית לתמיכה בהנעה מימנית עוד מצומצמת מכדי להפוך את הרכבים הללו לפופולריים.
חשמול של דיימלר הוא חשמול של אין-ספור חברות בנות פופלאריות
דיימלר מצליחה לשמור על טביעת רגל ייחודית בעולם הרכב המשתנה, במיוחד בסקטור המסחרי. בעוד חברות כמו וולוו ופולקסווגן לא מצליחות למצב את עצמן כיצרניות מובילות של רכבים מסחריים, דיימלר מובילה את השוק.
פרט למשאיות מרצדס הנפוצות מאד, מחלקת המשאיות והאוטובוסים של דיימלר מחזיקה גם ביצרנית היפנית פוסו (Fuso), בברת-בנץ (BharatBenz) בהודו ואפילו בחברת בת נוספת בתוך גרמניה בשם סטרה (Setra). בצפון אמריקה מפעילה דיימלר שלוש חברות למשאיות – פרייטליינר (Freightliner), תומאס בילט (Thomas Built) ווסטרן סטאר (Western Star).
עיקר ההכנסות של החברה בשנים האחרונות הגיעו מהשוק הצפון אמריקאי ובפרט מפרייטליינר, אחת מחברות המשאיות הפופולריות ביבשת. אך כעת, עם הצורך לעבור לפעילות דלת פחמן וחיובית אקלימית, מנכ״ל החברה משרטט תכנית פעולה אגרסיבית יותר מהמתוכנן עד כה – עם תקווה לגייס תוך זמן קצר את ההון הדרוש לקידום המהפך בעולם הרכב.
״אנחנו רוצים להיות חברה עמידה שתצליח להמנע מהפסדים גם בשנים קשות״ אמר המנכ״ל, וציין כי נכון לעכשיו, דיימלר מתמקדת בפרויקט החשמול שלה, שעשוי להיות הגדול מסוגו אי פעם וידרוש השקעות ענק בחברה.