fbpx

טסלה סמי מתעכבת, שוב (אבל זה יהיה שווה את זה)

המשאית של יצרנית הרכב החשמלית הפופולרית בעולם לא תגיע לייצור סדרתי בתקופה הקרובה. הסיבה? לפי מאסק, לטסלה אין מספיק סוללות זמינות כדי לייצר את המשאית. בינתיים הרשת מסתפקת בסרטונים של דגמי הניסוי שיובילו עשרות טונות לאורך 800 קילומטר בטעינה בודדת.

בקושי הספקנו להתאושש מדחיית הרודסטר של טסלה בעוד שנה, וכבר אנחנו מגלים שהמשאית החשמלית של טסלה – טסלה סמי, שכבר זכתה להזמנות מוקדמות ומקודמת על ידי החברה כפורצת דרך של ממש – תעוכב גם היא, לפרק זמן לא ידוע.

בניגוד לרכב הספורט ואפילו לסייברטראק, הפעם זה לא הפיתוח והעיצוב שגורמים לעיכוב, ונראה שאפילו לא החוסר במקום על פס הייצור, אלא פשוט עוצמתה הלוגיסטית של טסלה עצמה. החברה פשוט לא מצליחה לייצר לעצמה מספיק סוללות כדי לעמוד בפרויקט האדיר של משאית חשמלית.

מבט קדמי על משאית חשמלי של טסלה, הטסלה סמי
טסלה סמי

מנכ״ל החברה, אילון מאסק, התייחס לנושא בשיחת סיכום הרווחים של 2020 מוקדם יותר החודש. לדבריו, ייצור הסמי מושהה כרגע עד שהחברה תפיק את הסוללות החדשות שלה – 4680, שהוצגו ביום הסוללות בספטמבר האחרון – בנפחים מספיק גדולים.

רוצים לקבל את כל העדכונים על טסלה ועל רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

המצב הנוכחי חושף את הפער הקיים בין התקוות והמצגים שטסלה יוצרת, בדמות שווי שוק שתפח בשנה האחרונה לממדים היסטריים, ובין יכולות הייצור שלה בפועל, שמגיעות רק לשבריר משל חברות הרכב המוכרות והוותיקות. למרות שהחברה מציגה את הרכבים החשמליים הטובים ביותר בעולם, היא לא מסוגלת לעמוד בדרישות שהציבה לעצמה, לפחות בינתיים.

״שדרוג הייצור זה קשה מאד״

החדשות על עיכוב נוסף בייצור דגמי הסמי לא מפתיעות את מי שעוקב אחר מפלצת הרכב של מאסק. בזמן הצגת ׳תכנית העל׳ בשנת 2016, תוכננו משלוחים ראשונים של המשאית החשמלית ל-2019. ביוני 2019 התחזית התעדכנה לסוף 2020, ונדחתה שוב באוקטובר 2019, עם יעדי ייצור נמוכים יותר. הגעתה של המגפה לפני שנה לאמריקה הביאה את טסלה לדחות בשנה נוספת את מועד המשלוחים הראשונים של הסמי.

כרגע הסמי מתוכננת לסוף השנה הקרובה, אך לפי מאסק, נראה שיכולות ייצור הסוללות של טסלה מונעות ממנה לייצר רכבים בכמות שהייתה רוצה. כפי שציין כבר ביום הסוללות: ״פיתוח זה קל, שדרוג הייצור זה קשה מאד״, נראה שעל אף הבשורה שניסה להביא עם חשיפת הסוללות החדשות, המחסור הקיים בתשתיות הוא גורם מגביל משמעותי שאפילו חברת הרכב הנסחרת ביותר בעולם לא מצליחה להתגבר עליו.

לפי מאסק, ״הסיבה המרכזית לכך שאנחנו לא מאיצים מוצרים חדשים – כמו טסלה סמי – היא שפשוט אין לנו מספיק סוללות לכך. אם היינו רוצים לייצר את הסמי כבר עכשיו, מה שאנחנו יכולים לעשות בקלות,  היינו מגלים שאין לנו מספיק סוללות. יהיו לנו מספיק למשאית כשנייצר את 4680 בנפח גבוה.״

למעשה, הוסיף, לטסלה יש את היכולת הטכנולוגית לייצר משאית חשמלית שנוסעת לטווח רחוק כבר עכשיו. הבעיה היא באספקה, כמו גם במחיר הסוללות הגבוה. המשאית החשמלית, כפי שציין מאסק, דורשת פי חמישה יותר סוללות מאשר הרכבים המיוצרים היום על ידי החברה – אך טסלה לא יכולה למכור אותן בפי חמישה יותר מאשר מחיר הרכבים שלה, שבעצמם עוד רחוקים מתחרות אפקטיבית מול דגמים מזהמים.

טסלה כבר מבצעת נסיעות מבחן סודיות

לפחות בינתיים, תצפיות ראשונות של המשאית החשמלית בנסיעות מבחן ברחבי ארה״ב מצליחות לספק מעט נחת. למרות שלא פורסמו צילומים רשמיים של הסמי נוסעת, תמונות וסרטונים שלה מובלת על גבי משאית אחרת כבר הצליחו למלא פורומים של נהגי וחובבי המותג החשמלי מקליפורניה.

לאחרונה נצפתה המשאית בהובלה בסמוך לשיקגו, אילינוי, כשהיא מכוסה בוץ ושלג, במה שנראה כמו שאריות של נסיעת מבחן בתנאי שלג וקור. כמו כן, הדגם שנצפה נראה מעט שונה מכפי שנצפה לפני כמעט במקביל בקליפורניה – כך שיכול להיות שטסלה עדיין משחקת עם העיצוב של המשאית.

כמו כן, המשאית הנוספת שנצפתה בקליפורניה נשאה גם ׳קופסה מסתורית׳ מאחורי תא הנהג, נעולה ומחוברת לכבלים עבים שנראים כאחראיים לאיסוף מידע. יכול להיות, כפי שמעלים באתרים רבים, שהחברה מנצלת את העיכובים בייצור על מנת לשפר את המשאית במספר אספקטים, תוך איסוף מידע על הביצועים – אולי אף למטרות פיתוח של האוטופיילוט למשאית.

כהרגלם בקודש – בעוד טסלה חושפת רק טפח מפעילותה, מאות אלפי האוהדים ההדוקים בונים תלי תלים של שמועות ותקוות. למרות העיכובים הרשמיים, הולכת ומתגבשת הציפייה שטסלה תחל בייצור המשאית כבר במאי השנה, כך שהמשאית החשמלית תגיע לכביש לפני הרודסטר.

למרות שעולם המשאיות הכבדות נשמע כמו שוק משעמם למי שהתרגל לתאוצה מ-0 ל-100 ב-3 שניות בדגמי טסלה, השתלטות עליו תוכל לשנות את פני ההיסטוריה. ראשית, המשאיות נוסעות בעיקר בכבישים בין-עירוניים, בהם לאוטופיילוט יהיה קל יותר להוכיח הצלחה ולשנות את האופן שבו אנחנו נוהגים. שנית, מדובר בשוק ענק, שמוערך במאות רבות של מיליארדי דולרים בארצות הברית לבדה.

לבסוף, העובדה שטסלה שמה לעצמה יעד להעמיד תשתית טעינה אימתנית שתאפשר למשאית לטעון טווח של 600 קילומטר ב-30 דקות, תהווה קפיצת מדרגה לעולם הרכב החשמלי כולו.

על פי התחזיות הנוכחיות של טסלה, המשאיות יגיעו ב-2 גרסאות עיקריות: אחת לטווח של 480 קילומטר בעלות של כ-150,000$ ואחת לטווח של 800 קילומטר בעלות של כ-180,000$.

החיסכון בעלויות הדלק, על פי תחזיות טסלה, יעמוד על 200,000$ בעלויות דלק בלבד.  כלומר, הבעלים החדשים של הטסלה סמי יוכלו להחזיר את ההשקעה כבר תוך שנתיים מהרכישה מכספי החיסכון בלבד.

גם התקדמות חשובה בדרך לצי הפדרלי

לפי ההודעה הרשמית של החברה, עד סוף השנה החברה תגיע לקצב ייצור של מאה משאיות בשבוע. לפי התחזיות השונות, מדובר בסדר גודל של 2,500 משאיות עד סוף השנה – שוב, בהנחה שלטסלה יהיו מספיק סוללות לכך.

בין אם הגעת המשאית החשמלית תקרה השנה או בשנה הבאה, מדובר באירוע בסדר גודל שקשה להפריז בחשיבותו. יחד עם הגעת הסייברטראק ורעיון הוואן החשמלי-סולארי, טסלה יכולה להיות הראשונה שתציג למכירה רכבים מכל הסקטורים המובילים.

כשלוקחים בחשבון את הרכש המתוכנן של מאות אלפי רכבים חשמליים על ידי הממשל האמריקאי, הלחץ להביא רכבים חשמליים גדולים, אמינים וטובים גובר. בכל הנוגע לרכבים כבדים יותר, טסלה נמצאת במיקום טוב בראש הטבלה, למרות שאינה מובילה בדרך לטנדר או ואן חשמלי. מנגד, הביצועים המרשימים שלה מציבים אותה כמועמדת מובילה לככב ברכישות של הממשל הפדרלי.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button