fbpx

תקדים: טסלה תפתח את רשת המטענים שלה לחברות נוספות


זה יקרה החל מ-2022, ובינתיים בנורווגיה, אבל אלה יכולות להיות חדשות עצומות (בפוטנציה).

לפי טסלה, החל מהשנה הבאה רשת המטענים שלה – הסופרצ׳ארג׳רס, שהחלה להיפרס גם בארצנו הקטנטונת – תהיה זמינה גם לרכבים אחרים, לכל הפחות בנורווגיה. כרגע לא ברור אם שיתוף הפעולה הזה יתקיים רק בנורווגיה, שמעניקה תמריצים משמעותיים לחברות להעניק גישה לכל הרכבים למטענים שלהן, או שיתרחב גם למדינות אחרות. במידה וכן, מדובר בחדשות בעלות משמעות גדולה.

רשת מטעני העל של טסלה היא אחת היתרונות המובהקים של החברה, המובילה בתחומה על פני חברות רכב אחרות. למעשה, מדובר בקונצנזוס עולמי (לא פחות) שמדובר ברשת המטענים האמינה ביותר, שחוותה פחות תקלות בהשוואה לרשתות שפרסו חברות אחרות. במקביל, טסלה שומרת על יכולת טעינה מהירה מספיק, כך שלא צריך לבצע הפסקות ארוכות בנסיעה למרחק גדול.

רוצים לקבל את כל העדכונים על טסלה ועל רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

בינתיים בישראל נפרסו ארבע תחנות – בתל אביב, חיפה, מצפה רמון ואילת – אך מתוכננים עוד מספר אתרים מהכנרת ועד דרום הארץ, שיאפשרו למי מאיתנו שרוצה לנסוע רחוק להסתדר בקלות יחסית. בכך שטסלה מקפידה שבכל אתר של סופרצ׳ארג׳רס יהיו לפחות 4-6 מטענים, היא גם מאפשרת זמינות טובה בעמדות שלה בכל מה שנוגע לזמני המתנה ולתכנון ההטענה מראש.

מדיניות, מדיניות, מדיניות

עמדות טעינה סופרמהירות של טסלה בשלג בחורף בנורווגיה
עמדות טעינה של טסלה בנורווגיה (צילום: Ingrid Maasik / Shutterstock.com)

טסלה הצליחה להקים תוך שנים ספורות את רשת המטענים הנרחבת ביותר בעולם. בניגוד גם לחברות רכב אחרות, שמתבססות על חברות צד ג׳ לצורך ההקמה וההפעלה של תחנות הטעינה, טסלה פיתחה, מפעילה ומתחזקת בעצמה את העמדות השונות. 

כל זה, כחלק מהמדיניות של החברה לעשות הכל ׳בבית׳ – החל מהמחקר והפיתוח ועד לתחזוקה ולביטוח. בהמשך, מתכננת טסלה גם לספק עבור עצמה את המשאבים הנדרשים לייצור הרכבים.


יכול לעניין אותך:


כך, תוך עשור מפריסת המטענים הראשונים ברשת הסופרצ׳ארג׳רס, לטסלה יש יותר מעשרים וחמישה אלף מטענים, בכמעט שלושת אלפים אתרים ברחבי העולם. למרות שאף חברה לא הגיעה עדיין למספר הזה (וכולן מתכננות לעקוף אותו) – למטענים של יוניטי (Ionity), אלקטריפיי אמריקה (Electrify America) או צ׳ארג׳פוינט (ChargePoint) ניתן להתחבר עם כל רכב בעל שקע מתאים, בעוד שטסלה שמרה עד עכשיו על בלעדיות.

עם זאת, גם במהלך השנים האחרונות בטסלה הביעו נכונות לשיתוף בטעינה עם חברות אחרות – בהתאם להסדרים העסקיים הנלווים לכך. שמועות, שהופצו ככל הנראה על ידי טסלה בעצמה, העידו על כך שטסלה ניהלה משא ומתן עם חברות רכב שונות בנוגע לשימוש בתשתית הטעינה של טסלה, אך עד כה לא ראינו הוכחות לשיתוף פעולה שכזה.

הסוד? בנורווגיה מתנים מענקים בשיתוף מטענים

עמדות טעינה של טסלה ליד מרכז מסחרי בנורווגיה
עמדות טעינה של טסלה בנורווגיה (צילום: ginger_polina_bublik / Shutterstock.com)

שמועות בנוגע לפתיחה של הסופרצ׳ארג׳רס לחברות אחרות נשמעות גם במדינות נוספות לאחרונה. בגרמניה, למשל, בכיר במשרד התחבורה ציין כי התקיימו מגעים בין המשרד לטסלה על הנגשת רשת המטענים הפרוסה במדינה גם לחברות רכב אחרות. עצם ההתרחשות של מהלך כזה בנורווגיה מחזק אפילו יותר את ההנחה שבהמשך הדרך, טסלה תאפשר לרכבים חשמליים אחרים להשתמש במטעניה וכך תחזק עוד את מעמדה בשוק הרכב החשמלי.

בנורווגיה, הטבות על הקמה של עמדות טעינה מותנות בכך שהמטענים יהיו פתוחים לכל חברות הרכב. בפגישה שנערכה בין גורמי ממשל במחוז וואסטלאנד (Vastland) בנורוווגיה, אלו אישרו שטסלה אמרה כי בכוונתה לאפשר גישה לסופרצ׳ארג׳רס גם עבור חברות רכב נוספות, לכל המאוחר בספטמבר 2022, מה שיאפשר לממשלת נורווגיה להעניק לטסלה תמריצים כלכליים שונים.

לראשונה, טסלה מציבה תאריך יעד עבור פתיחת רשת הטעינה שלה גם לחברות שונות, אפילו אם לא עדכנה אם מדובר בנורווגיה בלבד, בגרמניה, באירופה או באופן גלובלי (מה שסביר שיקרה בסופו של דבר). המהלך יהפוך את עולם הרכב החשמלי, לפחות באירופה, למחובר יותר – ויעניק עוד דחיפה עבור נהגים לזנוח את הרכבים הקודמים שלהם ולעבור לחשמל.

אירוע גדול מאד

טסלה כבר הצליחה לבסס את מעמדה בתור חברת הרכב החשמלי שכנראה מבינה בטעינה יותר מכל חברה אחרת. תשתית הטעינה שלה הוקמה בשלב מוקדם מאד לפעילות, והוצעה בתחילת הדרך בחינם. בטסלה הפנימו כבר בתחילת הדרך שבמקום לחשוב על המטענים כדרך להרוויח עוד כסף, צריך לחשוב עליהם כשירות שיעזור למכור מכוניות. וזה עבד.

השימוש במטענים עוצמתיים בדרכים המהירות (כי גם רכב עם טווח של מאתיים קילומטר לסוללה יכול להסתדר טוב מאד במרחב העירוני בלי להשתמש במטענים שאינם בבית) הפך את הרשת הזו למשמעותית ולסמל של ממש. בהמשך הדרך טסלה החלה לגבות תשלום על השימוש במטעניה, אך אלו עדיין לא מתוכננים לייצר עבורה נתח משמעותי מההכנסות.

השינוי המתוכנן כעת הוא אירוע גדול מאד בעולם הרכב החשמלי. כעת, לטסלה יש יותר משנה להתכונן להצטרפות של רכבים נוספים לעמדות הטעינה: היא תצטרך להגדיל את מספר המטענים הזמינים ואולי גם לנצל את ההזדמנות לתחזוקה של כמה מהם. אמנם מדובר בהזדמנות לרווח משני נוסף עבור טסלה, שיוכל בהמשך הדרך לממן את הרחבת הפעילות של רשת המטענים שלה. ואם יותר אנשים יקנו רכב חשמלי בזכות האמינות של רשת המטענים – אשריהם.

מאמרים נוספים

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button