fbpx

הטבת אגרת הרישוי על רכב חשמלי תשאר על כנה

ועדת הכספים שהתכנסה היום לדון בנושא אגרות הרישוי לא אישרה את ההעלאה של אגרת הרישוי על רכבים חשמליים, שעומדת כיום על 558 שקלים.

בדיון שהתקיים היום בוועדת הכספים חברי הוועדה התנגדו למהלך שמקדמים באוצר, שמהווים חלק ממאמצים נוספים להגדיל את נטל המס על בעלי רכבים חשמליים, בינהם גם הצעה להטיל מס נסועה, והעלאות מסי הקניה על רכבים חשמליים.

לפי משרד התחבורה והאוצר מטרת השינוי היא להפחית את מספר הרכבים על הכביש ולעודד אנשים לעבור לתחבורה ציבורית, אך במהלך הדיון נציגי המשרד סירבו להשיב על חלוקת המשאבים של משרד התחבורה והקצאת המשאבים לפיתוח תחבורה ציבורית. נציגי משרד האוצר אף לא הכחישו כי למהלך יש סיבות נוספות ״המוטיבציה פה היא גם כלכלית וגם פיסקלית״.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

חברי הוועדה התנגדו להעלאת אגרת הרישוי, בטענה כי המהלך יפגע בחדירת הרכב החשמלי בנוסף להעלאת נטל המס על אוכלוסיות רבות. ״כשמעלים את המיסוי על הרכב החשמלי, המשמעות של העניין שיהיו פחות רכבים חשמליים לא מזהמים ויותר רכבי בנזין שכן מזהמים״ סגר את הישיבה משה גפני, יו״ר וועדת הכספים.

משה גפני בוועדת הכספים של הכנסת
משה גפני בוועדת הכספים של הכנסת (מתוך פרוטוקולי הוועדה, אתר הכנסת)

״אנחנו שמחים שהכנסת התעוררה והבינה שאי אפשר לפרק רפורמה כוללת במיסוי רכב ולאשר אותה בשלבים״, אמר בתגובה איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, ״צריך להבין את התמונה הכוללת ובעיקר להבין מה המדיניות שרשות המיסים מקדמת מעבר לגביית מס. ואם אין כזו ברור שחייבים לקדם בישראל את הרכב החשמלי בר-ההשגה ולאחות פערים בחדירה בין הפריפריה למרכז.״

הזווית שלנו

במדינות רבות משתמשים בשיטת המקל והגזר כדי לעודד אנשים להשתמש בתחבורה ציבורית. הגזר – השקעות בתחבורה ציבורית יעילה, אפקטיבית, בפריסת רשת רכבות תחתיות, קלות ובינעירוניות, באוטובוסים עם תדירויות גבוהות וקווים מהירים ובתיאום בין אמצעי התחבורה השונים וכמובן מתן עדיפות להולכי רגל במרחב הציבורי. המקל – מסים המוטלים על בעלי רכבים כמו מיסוי על דלק ואגרות גודש.

בישראל האוצר מתכנן להשתמש בשיטת המקל בלבד – מסים גבוהים מאוד על בעלי רכבים, והצעות נוספות לאגרות גודש, מסי נסועה על רכבים חשמליים ועוד. למרות שהשיטה הזו הוכיחה את עצמה כלא יעילה ב-76 שנים האחרונות, חלק ממשרדי הממשלה מבטיחים לנו שמסים נוספים על בעלי רכבים יהפכו את הערים שלנו לפקוקות פחות, ולא צעדים כמו קיצור זמני הנסיעה בתחבורה הציבורית או שיפור האמינות של התחבורה הציבורית.

אם בלונדון רכבים חשמליים פטורים מאגרות גודש, בנורווגיה אין מיסוי על רכבים חשמליים ובצרפת וגרמניה מתמרצים מעבר לרכב חשמלי על ידי הטבות כספיות והשקעה נרחבת בתשתיות, מדוע באוצר ממהרים לעצור את ההטבות?

במציאות, וכפי שנציגי משרד האוצר אמרו בוועדה, מדובר בכלים כלכליים ופיסקליים שמטרתם להגדיל את קופת האוצר. נכון להיום רכבים חשמליים מהווים רק 2.6% מכלל הרכבים הפרטיים בישראל. להעלאת מיסים על רכבים חשמליים צפוי להיות אפקט אחד בלבד – יותר רכבי בנזין ודיזל בשנים הקרובות על הכביש.

בסופו של יום, טיעוני האוצר ומשרד התחבורה לא שכנעו את חברי הוועדה, והטבת אגרות הרישוי לרכב חשמלי תשאר על כנה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button