האם יצרניות הרכב היפניות תוקפות את תעשיית הרכב החשמלי מחזית לא צפויה? אחרי שבמאזדה הציגו את ה-EZ-6 ממשיכת דרכה החשמלית של ה-6 המיתולוגית בהונדה הציגו שלושה דגמים חשמליים חדשים שהם הרבה פחות רכב פנאי והרבה יותר סדאן, מגיע תורה של ניסאן, שמציגה את האפוק (EPOCH), פרויקט משותף של יצרנית הרכב היפנית ותאגיד הרכב הסיני דונפנג מוטור (Dongfeng Motor).
האפוק, שנחשף בתערוכת הרכב של בייג'ינג' מוגדר אמנם עדיין כקונספט, אך יגיע בוודאות לייצור.
ניסאן נמצאת כבר לא מעט זמן במשחק החשמלי, ולא – אנחנו לא מדברים על ניסאן ליף שכולם מכירים. תאמינו או לא, אבל את המכונית החשמלית הראשונה שלה הציגה ניסאן כבר בשנת 1947. התמא (TAMA) הייתה מכונית מיני עירונית עם בסיס גלגלים של 2,000 מ"מ, מנוע חשמלי שסיפק הספק זעיר של 4.5 כ"ס, מה שאפשר לניסאן תמא להגיע למהירות מירבית מסחררת של 35 קמ"ש. טווח הנסיעה המקסימלי שהציעה הניסאן תמא עמד על 65 ק"מ.
מסתבר שהחוסר בדלקים ששרר באותן השנים ביפן, גרם להופעתם של לא מעט רעיונות חשמליים, דוגמת הניסאן תמא.
חלפו הרבה שנים מאז התמא ואז הגיעה הניסאן ליף החשמלית, שהייתה טובה לזמנה, אבל עם התקדמות והתפתחות התחבורה החשמלית שקרתה בקצב די מהיר הליף, עם סוללת ה-40 קוט"ש וטווח הנסיעה של 270 הק"מ (על פי תקן WLTP) שהיא הציעה, הפכה במהרה ללא רלוונטית.
אז הגיעה האריא ומאז… די שקט אצל היפנים.
אך כעת נראה שמשהו מתחיל להתעורר אצל ניסאן, עם החשיפה של האפוק, דגמי סדרת ה-Out, שנחשפו במסגרת "אמבישן 2030", תכנית החשמול של ניסאן עם הבטחה להשקעה של 17 מיליארד דולר בתחבורה חשמלית, את רכב הקונספט החשמלי-ספורטיבי 20-23, שיהווה כנראה בסיס לניסאן מיקרה חשמלית עם תג מחיר אטרקטיבי, את ההייפר-פורס, רכב הקונספט שמבוסס על דגם ה-GT-R האייקוני של המותג ועוד.
וכמובן שלא שכחנו את הזרוע המסחרית חשמלית של ניסאן, בה ניתן למצוא את האינטרסטר ואת הטאון-סטאר.
מה ידוע על הניסאן אפוק?
כאמור, רכב הסדאן החשמלי החדש מוגדר עדיין כקונספט ולכן, רב הנסתר על הגלוי. אותנו מעניינים לא פחות צמד רכבי הפנאי, האפיק (EPIC) והארה (ERA), שעומדים לצידו של רכב הסדאן החשמלי בתמונות.
האם בניסאן מתחילים להתעורר? תחרות זה טוב לעסקים, כך אמר לנו פעם אדם חכם.