מי שגולש בצורה רגילה באתר, יודע שאנחנו מדברים כאן הרבה על קרוסאוברים או רכבי פנאי, רכב סדאן יוקרתיים ורכבים מתקדמים טכנולוגית של חברות הזנק צעירות או חברות טכנולוגיות גדולות שעוברות לייצר רכבים, אבל עולם התחבורה החשמלי לא נעצר שם – וזה אמנם לא הכי "סקסי" אבל צריך לתת מקום של כבוד גם לסגמנטים נוספים – כמו למשל רכבים מסחריים חשמליים קומפקטיים.
מי שמחפש אחד כזה, ימצא שיש לא מעט אופציות – כמו לדוגמא הרנו קנגו E-TECH, אופל קומבו E קארגו, מרצדס eCitan ועוד – ועכשיו גם נציג מבית ניסאן, טאון סטאר שמו.
סגמנט זה הופך מקובל בעיקר באירופה, שם רכבים מסחריים המשמשים לצרכי משלוח הקילומטר האחרון (משלוחים ללקוח הסופי) הופכים ליותר ויותר נפוצים.
הטאון סטאר החדש של ניסאן שעליו נדבר בכתבה זו, הוא לא באמת חדש – מתחת ללוגו ולעיצוב החיצוני (ששואב השראה מהניסאן אריאה) מדובר למעשה ברנו קנגו החשמלי בשינוי אדרת.
הטאון סטאר החדש יוצע בשתי גרסאות, מסחרית ללא חלונות וגרסת "קומבי" לנוסעים – בסופו של דבר אמור הטאון סטאר להחליף את הניסאן e-NV200 שנמכר היום גם בישראל.
כמו הרנו קנגו החשמלי, גם הטאון סטאר מבוסס על פלטפורמת ה-CMF-C החשמלית – כאן בגרסה עם מנוע בהספק מקסימלי של 90 קילוואט (120 כ"ס) וסוללה בנפח 44 קוט"ש, שמייצרת טווח נסיעה צנוע של כ-285 ק"מ, כ-200 ק"מ טווח נסיעה "אמיתי". בעוד שנתוני הטווח לא ממש מרשימים, ניתן לטעון את הרכב בטעינה מהירה – בניסאן טוענים שהטאון סטאר יכול להיטען ל-80% סוללה ב-42 דקות בלבד – נתון חשוב לרכב עבודה.
לצד "מערכת ניהול אנרגיה חכמה" ובקרת אקלים לסוללה, מציע הטאון סטאר החשמלי של ניסאן עוד מספר מערכות בטיחות מתקדמות ועזרי נהג טכנולוגיים, ובתוך כך פיצ'ר ה-ProPilot המספק סיוע לנהיגה בכביש מהיר, סיוע בשמירה על יציבות נגרר, בלימת חירום כולל זיהוי הולכי רגל ורוכבים, חנייה ללא מגע יד ובקרת שיוט.
בנוסף, מצויד הטאון סטאר במערכת ה-AVM של ניסאן – מערך חיישנים ומצלמות שמספק כיסוי 360 לרכב ומסך תצוגה בגדלי 8 או 10 אינטש לבחירה.
עד כמה שימושי הניסאן טאון סטאר החשמלי?
לטאון סטאר יש נפח אחסון מקסימלי של 3.9 מטר מעוקב, שהם כ-3,900 ליטר – בערך שני משטחי עץ עם סחורה במשקל של עד 800 ק"ג. יש לו כושר גרירה של עד 1,500 ק"ג (נגרר בגודל בינוני), דלתות צד ומספר אופציות לדלת האחורית.
ומתי נתחיל לראות רכבים כאלו גם בישראל?
בישראל נמכרים היום כמה דגמי רכבים מסחריים חשמליים כמו ה-e-NV200 של ניסאן שהזכרנו למעלה או ה-E-Deliver 9 של מקסוס, אבל אנחנו עדיין לא רואים פה מאסה של דגמים שמגיעה, למרות שמדובר ברכבים ששייכים לחברות כמו מרצדס, רנו, אופל ועוד – שיש גם יש להן ייצוג מקומי.
אפשר להעריך כי ככל שיגדל הביקוש ויותר בעלי עסקים יבינו את היתרונות הכלכליים המשמעותיים של צי רכבים חשמליים, כך נראה יותר דגמים חשמליים מסחריים מגיעים ארצה.
טווח של 200 ק"מ כשהוא בהעמסה מלאה? או שאז הטווח יורד דרמטית. אני לא מאמין שהוא יכול לגרור 800 ק"ג או טון וחצי ל 200 ק"מ, ולכן לא מבין אין הם מצפים שהרכב ימכור לעומת גרסאות הדיזל (עוד קיימות?) והבנזין