fbpx

ניסאן ליף

ניסאן ליף (Nissan Leaf) היא האטצ'בק קומפקטי והרכב החשמלי הנטען הנמכר ביותר בעולם. הרכב החשמלי הראשון שיצא לשוק בצורה מסחרית לרכישה כבר בשנת 2010. הרכב החשמלי היחיד שהוצע לציבור לפניו היה רכב חשמלי של ג'נרל מוטורס, EV1, שהוצע לחכירה בלבד באופן מוגבל בין השנים 1996-1999. ניסאן מייצרת את רכבי הליף כבר כמעט עשור, והשנה היא לקראת השקת הדור השלישי של הליף שעונה לשם E+. ניסאן ליף זכתה בתואר הרכב הירוק של השנה בשנה שבה יצאה לראשונה לשוק, 2010. בשנת 2011 היא זכתה בתארים רכב השנה באירופה ורכב השנה העולמי ובשנים 2011-2012 הוכתרה כרכב השנה ביפן. מאז השקתה ועד למרץ 2019 החברה מכרה יותר מ-400,000 דגמי ליף נטענים בעולם, רובם בארה"ב וביפן. באירופה, כשליש ממכירות הליף מרוכזות בנורבגיה. בשנים 2013, 2014 ו- 2016 ניסאן ליף הייתה הרכב החשמלי הנטען הנמכר ביותר בעולם.

ניסאן ליף וניסאן ליף פלוס, המיועדת לצאת לשוק השנה, משווקות כרכב קומפקטי בעלות נמוכה. מידות הרכב הן 4445 מ"מ לאורך, 1770 רוחב, 2770 בסיס הגלגלים ו- 1550 מ"מ גובה לליף, 1555 מ"מ גובה לליף פלוס. נפח תא המטען עומד על 435 ל'. עיצוב הרכב נעשה במטרה לייצר תחושת מוכרות עם עיצוב הדומה לרכב בנזין מסורתי אך עם קווים אירו דינמיים יותר: חרטום בצורה וי מחודד ועולה, פנסים לד המזרימים אויר סביב מראות הצד, ותחתית אירו דינמית. הרכב נמכר בשלוש רמות גימור – S, SV ו- SL. המחיר בארה"ב נע בין 26,000$-36,000$, בארץ המחיר ברמה הבסיסית כנראה יעמוד על סביבות 140,000 ₪.

ההיסטוריה של ניסאן ליף

לפני כניסתה לשוק של ניסאן ליף בשנת 2010, החברה עשתה מספר ניסיונות קודמים לייצור ושיווק רכבים חשמליים. הרכב החשמלי הראשון שיוצר על ידי ניסאן היה דגם אטרה שיוצר בשנת 1997 ולאחריו דגם היפר-מיני ששווק לציי רכב ביפן וכרכב ניסוי בקליפורניה. הפרוטוטיפ הראשון לרכב חשמלי לייצור חופשי נקרא EV11 והיה מבוסס על שלדת Tiida (הדגם נקרא וורסה לארה"ב) בשנת 2009. שבוע לאחר מכן, בשני לאוגוסט 2009 הוצג דגם הייצור הראשון של ליף שיצא לשוק ראשית ביפן ומיד אחריו בארה"ב בדצמבר 2010.

בעיה בתכנות הדגמים הראשונים גרמה לתקלה נדירה שלא אפשרה אתחול הרכב לאחר כיבוי. הרכבים שנמכרו זכו לשדרוג תוכנה למרות שלא הייתה קריאה כללית להחזיר את הרכבים לשדרוג חובה כיוון שלא היה מדובר בבעיה בטיחותית. סוגיה נוספת שהתגלתה לאחר כשנתיים שלוש הייתה ירידה בקיבולת המצברים, במיוחד במזג אויר חם ובנסיעות ארוכות ורבות. התחזית היא ועדיין כי חיי המדף של סוללת ליף בשימוש רגיל נמשכים כעשור. לאחר כעשור קיבולת הסוללה צפויה להיות בין 70%-80% מהקיבולת המקורית. שחיקה בקיבולת יכולה להיגרם בתוצאה ממזג אויר קיצוני, דפוסי נהיגה או שימוש תכוף בשקעי זרם ישר, DC, לטעינה מהירה. ב-2014 ניסאן הכניסה אפשרות לחכירת סוללות בתשלום חודשי ובכך אפשרה לבעלי רכבים להחליף את הסוללות הקיימות, וחסרי רכבים (באירופה) לרכוש רכבים חדשים במחירים מוזלים.

במשך השנים הסוללה עברה שינויים ושיפורים ועלתה מ- 24 kWh ל-30 kWh. הדור השני לניסאן ליף הוכרז בשנת 2017 עם סוללה חדשה של 40 kWh, ואפשרות לטעינה מהירה בשקע CHAdeMO. החידוש הנוסף הוא האפשרות להשתמש בחשמל הרכב חזרה במקרים, למשל, של הפסקת חשמל או להקל על צריכת החשמל בזמני שיא. שינוי מהותי נוסף לדור השני הוא נושא ההיגוי האוטונומי לשעת חירום המאפשר בקרת שיוט אדפטיבית עם תיקון הגוי אוטונומי בדגמים היקרים.

הדור השלישי של ליף, ליף פלוס, אמור לצאת לשוק בשנה הקרובה עם שיפור מהותי נוסף בסוללה – 62 kWh, אפשרות לחבר לטעינה מהירה של עד 100 קילוואט שעה, שיפור של 33% בעוצמת המנוע בנוסף לצג גדול יותר ושיפורים בקישוריות

למי הרכב מתאים?

ניסאן ליף וניסאן ליף פלוס מתאימים מאד כרכב עירוני משפחתי קומפקטי. טווח הנסיעה המצומצם יחסית אינו מאפשר נסיעות ארוכות ומחייב רכב שני המסוגל לכאלו, אך עבור נסיעות עירוניות יומיומיות הדגם נותן מענה טוב וזול יחסית. תא המטען מספיק בהחלט לאחסון קניות או עגלת ילדים, וציוני הרכב טובים גם במבחני ריסוק

ובטיחות דבר ההופך את הרכב למתאים במיוחד למשפחות שלא מחפשות לנקר עיניים אלא מחפשות רכב פשוט וטוב. המושב האחורי אינו מרווח במיוחד, כך שלמרות שהרכב מוגדר כרכב הכולל 5 מושבים, כדאי לבנות על ארבעה בלבד, במיוחד אם בונים גם על מבוגרים במושב האחורי.

נתונים טכניים

ניסאן ליף כוללת מנוע עם הנעה קדמית בעוצמת 147 כוחות סוס (ליף) או 214 כ"ס לניסאן ליף פלוס. הסוללה בשני הדגמים היא ליתיום יון, בליף הקיבולת היא של 40 kWh ובליף פלוס – 62 kWh. ליף S לא כולל שקע לטעינה מהירה, יתר רמות הגימור בדגמי ליף כוללים שקע לטעינה מהירה שיודע לנצל 50 קילוואט. ניסאן ליף פלוס, בכל רמות הגימור, כוללת שקע לטעינה מהירה המנצל 100 קילוואט. טווח הנסיעה של הליף עומד על 322 ק"מ לפי תקן WLTP, הליף פלוס מציגה טווח משמעותית גדול יותר של 458 ק"מ לפי אותו התקן. המהירות המקסימאלית בליף היא של כ- 150 קמ"ש (נתון לא רשמי) וניסאן הודיעה כי הליף פלוס גם תכלול שיפור של כ-10% במהירות זו. טעינה ביתית אורכת כ-7.5 שעות ואפשר לטעון 80% מהסוללה בטעינה מהירה בכארבעים דקות, גם בליף בעמדות 50 קילוואט וגם בליף פלוס בעמדות 100 קילוואט.

האחריות על רכבי ניסאן היא לשלוש שנים, אחריות לסוללה ארוכה יותר אך פרטים עדיין אינם ידועים וכן לא האם תהיה אפשרות חכירת סוללות כפי שנהוג בכמה מדינות באירופה.

אבזור

פנים הרכב של הניסאן ליף פלוס

ניסאן ליף מצוידת בדוושת E המאפשרת נסיעה עם דוושה אחת המשמשת הן להאצה והן לתאוטה. דוושת הבלם משמשת לבלימת חירום בלבד. האפשרות להפעיל את הרכב כך היא אופציונאלית אך כדאית ומשפרת מאד על הטעינה הרגנרטיבית ברכב.

דגמי S בליף ובליף פלוס מצוידים בגלגלים בקוטר 16", רמות הגימור היקרות יותר מציעות גלגלים רחבים יותר בקוטר 17". פנסי הלוגן קדמיים עם אפשרות לשדרוג ללד ברמת גימור SV ופנסי לד ברמת גימור SL. ברמות הגימור היקרות יש גם אורות ערפל, וברמת SL המראות מחוממות. ברמות הגימור הגבוהות בליף ישנו גם מסך מגע 7" שגדל בליף פלוס ל-8", מצלמות רוורס וברמת הגימור הגבוה ביותר מצלמות בהיקף רחב יותר, בקרת שיוט, בקרת טמפרטורה אוטומטית ומערכת חניה אוטומטית. מערכת השמע גם היא עברה שדרוג עם הליף, וגם ברמת הגימור S נקבל מערכת של Bose עם ששה רמקולים, אפשרות שסופקה ברמת גימור גבוהה יותר בגרסת הליף הרגילה.

בטיחות

לניסאן ליף אין עדיין ציון בטיחות בארץ. באירופה, הרכב קיבל חמישה כוכבי בטיחות מתוך חמישה, ציון המכסה גם מערכות בטיחות מתקדמות וגם תוצאות מבחני ריסוק.

לניסאן ליף 7 כריות אויר לפי תוצאות NCAP 2018, מערכת בקרת שיוט אדפטיבית כולל שליטה אוטומטית על ההיגוי והבלמים במידת הצורך ברמות הגימור SL ו-SV, חיישן לחץ אויר בצמיגים, 3נקודות עיגון לכיסאות בטיחות לילדים במושב הקדמי והאחורי, בלימת חירום אוטומטית ובמהירויות נמוכות (ורמת הגימור הגבוהה ביותר) גם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים.

מבט מאחור על הניסאן ליף פלוס
Back to top button
Close