מסיבת העיתונאים השנתית של מטרו-מוטור, אחת מיבואניות הדו-גלגלי ורכבי הפנאי הגדולות בישראל נפתחה עם בשורה – מתחילים לייבא רכבים חשמליים, כשהמותג הראשון שצפוי להגיע הוא KARMA, ונסגרה עם הבטחה – יש לנו עוד מותג חשמלי בקנה.
חודשיים עברו, ועכשיו אנחנו יודעים במה מדובר – חברת ליפ-מוטור הסינית, שמייצרת כמה דגמי רכבים חשמליים מעניינים.
לפני שנכיר אותם, קצת היסטוריה…
ליפ-מוטור (Leapmotor) נוסדה בשנת 2015 על ידי קבוצה של יזמים ומהנדסים שהביאו איתם ניסיון עשיר בתחום האלקטרוניקה וה-AI – בינה מלאכותית. עולם התחבורה משתנה, דיברנו על כך לא מעט בעבר, ובעולם החדש הזה טכנולוגיה שווה הרבה יותר ממכניקה – כך שזה לא מפתיע שנראה אנשי מקצוע שעסקו בתחומים אלו, שמקימים חברות שמייצרות כלי רכב.
היתרון הגדול של ליפ הוא שהתלות שלה בספקים קטנה פחות מיצרנים אחרים – לחברה יש פלטפורמה חשמלית שנקראת E/E שהיא פיתחה, היא מייצרת לעצמה את הסוללות (שזה כשלעצמו יתרון אדיר) וכך גם מערכות טכנולוגיות אחרות שמיוצרות In House – אחת מהן היא Leapmotor Pilot 3.0 – מערכת הנהיגה האוטונומית של ליפ.
ועכשיו לתכל'ס
נכון להיום, מונה ליין המוצרים של ליפ (איזה שם מגניב) 4 דגמים של רכבים חשמליים:
סדאן חשמלי C01
הרכב הראשון של ליפ שבנוי בטכנולוגיית (CTC (Cell-to-Chassis – בסגנון זה הסוללה נבנית כחלק בלתי נפרד משלדת הרכב, מה שתורם, על פי היצרן, לחוזק המרכב. ה-C01 מצויד בסוללה בנפח של 90 קילוואט שמייצרת טווח נסיעה של 700 ק"מ – חשוב לציין כי מדובר בנתון על פי תקן NEDC, שהוא כאמור מפרגן במיוחד. בכל מקרה, גם אם בפועל מדובר ב-30% פחות מהמספר המצויין, זה עדיין טווח נסיעה ראוי.
מכונית מיני חשמלית T03
הדגם השני הוא רכב חשמלי עירוני קטן המצויד במנוע חשמלי יחיד המפיק הספק של 80 קילוואט (כ-100 כ"ס) טווח נסיעה של כ-400 ק"מ (NEDC), טעינה מהירה ועוד.
באופן מפתיע, ה-T03 הוא טכנולוג לא קטן – הוא בעל יכולות נהיגה אוטונומית, מקבל עדכונים דרך האוויר (OTA), יש לו שלושה מצבי נהיגה ומסך תצוגה גדול.
מחירו של ליפמוטור T03 עומד בסין על 68900 רנימבי (לאחר סובסידיות מהממשלה) שהם כ-35,000 שקלים – מטרו עדיין לא פירסמה את מחירי הדגמים של ליפ מוטור בישראל, אך אפשר להעריך שתג המחיר של הרכב העירוני החשמלי הקטן הולך להיות נמוך ביחס לשאר הדגמים המוצעים בשוק.
רכב פנאי חשמלי C11
הדגם השלישי הוא ה-C11 – רכב פנאי חשמלי עם טווח נסיעה מקסימלי של קצת יותר מ-600 ק"מ (NEDC), תא נוסעים "חכם" עם שלושה מסכי תצוגה ויכולות בינה מלאכותית, מערכת Leapmotor Pilot 3.0 לנהיגה אוטונומית, מערכת הפעלה מבית קוואלקום, הפעל קולית ועוד. בסיס הגלגלים של ה-C11 עומד על 2,930 מ"מ – קצר מעט יותר מהאיוניק 5.
את ה-C11 אנחנו לא פגשנו במציאות, אך מהתמונות מתקבל הרושם שמדובר ברכב פנאי חשמלי שנמצא "קליק אחד" מעל רכבים מסגמנט זה שנמכרים כיום בישראל כמו סקייוול ET5 וה-MG ZS EV – והוא מתאים יותר לסגנון של ה-MG מארבל R שכבר הרבה זמן מדברים על כך שהוא בדרך לכאן.
הדגם הרביעי, שלא יגיע בשלב זה לארץ (וחבל שכך) הוא רכב הקופה החשמלי של ליפ – S01 שמו.
במטרו עובדים בימים אלו על הקמת הסניפים הראשונים של "מטרו-אלקטריק" – החטיבה החשמלית החדשה שלה, במסגרתה היא תמכור את מותג הרכב החשמליים שלה, את אופנועי זירו ואת קטנועים גוגורו.
תומר קומרוב, מנכ"ל מטרו מוטור: "ההסכם עם LEAPMOTORS והכניסה לתחום הרכב הוא מנוע צמיחה משמעותי וצעד נוסף בהפיכתה של מטרו לחברה שמציעה פתרונות תחבורה בכל התחומים. מטרו מתכוונת להרחיב את פעילות הרכב בחברה ולהוות שחקן משמעותי גם בתחום זה. בכוונתנו לרכז את כל המשאבים הנדרשים על מנת להיות גורם משמעותי בשוק הרכב בישראל בשנים הקרובות" .
מתי יתחיל השיווק של הרכב to3?
מתי אפשר להזמין?