fbpx

יונדאי איוניק 5 – מבחן דרכים

עם עיצוב עתידני, תא נוסעים נוח ומרווח, טווח נסיעה של 481 קילומטרים וטעינה סופר מהירה האיוניק 5 נחתה בישראל ונראה שיש לה הרבה מה להציע. לקחנו אותה למבחן דרכים, הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על החשמלית הכי מסקרנת של יונדאי.

פרויקט 45 החשמלי של יונדאי שנחשף לראשונה לפני שנתיים, קרם עור וגידים והפך ליונדאי איוניק 5. איוניק הוא מותג חשמלי חדש (או מחודש) מבית יונדאי, שמבוסס על פלפטורמה חשמלית חדשה וייעודית לרכבים חשמליים.

האיוניק 5 הוא הרכב החשמלי הראשון של המותג החדש המבוסס על הפלטפורמה, אחריו צפויים להגיע עוד שני דגמים, איוניק 6 בשנה הבאה, שהוא רכב סדאן, ואיוניק 7, בעוד שלוש שנים, שעליו כמעט ולא נחשפו פרטים.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

אבל אנחנו מקדימים את המאוחר, בואו נחזור לאיוניק 5. הפלטפורמה החשמלית החדשה, עליה מבוססת גם הקיה EV6 דרך אגב, מציעה נתונים מרשימים – טווח נסיעה של 481 קילומטרים, טעינה סופר מהירה ותא נוסעים מרווח מאוד ביחס לקטגוריה, עם בסיס גלגלים של שלושה מטרים.

בישראל האיוניק 5 נמכרת רק בגרסת ה-Long Range עם הנעה אחורית, ובקרוב צפויה להגיע גם גרסת ההנעה הכפולה עם יותר כוח. לאיוניק 5 יש עוד שתי גרסאות שלא נמכרות בישראל – Standard Range עם הנעה אחורית, ועם הנעה כפולה.

טווח נסיעה

איוניק 5 מבט מקדמת הרכב
תמונות כתבה: אהרון גדליה

גרסת ה-Long Range עם ההנעה האחורית מציעה טווח של 481 קילומטרים לפי התקן (או 451 לגרסת ה-Elite, שאותה בחנו). הנתון הזה מפתיע לרכב בגודל הזה ובמחיר הזה, ומה בעולם האמיתי?

בנסיעה בכביש מהיר במהירויות של 100 עד 110 קמ״ש, במצב חסכוני (ECO), ביום חם (34 מעלות) ועם מזגן חזק הצלחנו להגיע לצריכה של כ-19 קוט״ש למאה קילומטרים, עם צריכה כזו תקבלו טווח נסיעה של 380 קילומטרים לנסיעה. לאחר מכן בבחינה של מהירויות נמוכות יותר ונסיעה בעיר (60 עד 90 קמ״ש) הגענו לצריכה של 16.5 קוט״ש למאה קילומטרים, בצריכה כזו תוכלו לקבל 440 קילומטרים של טווח נסיעה.

בזמן הנסיעה היינו במצב אקו (ECO) ובנהיגה עם דוושה אחת, ובשקלול של הנתונים תוכלו לקבל טווח של 350-400 קילומטרים, תלוי בסגנון הנהיגה שלכם. בנהיגה רגועה במצב אקו סביר להניח שתוכלו לגמוא מרחק של 400 קילומטרים עם הרכב.

נציין שהטווח של רמת הגימור עלית (Elite), נמוך ב-30 קילומטרים לפי התקן מרמות האבזור הנמוכות יותר, כך שייתכן שתוכלו לקבל עוד קצת טווח ברמות האבזור האחרות.

טעינה סופר מהירה

נראה שיונדאי השקיעו הרבה ביכולות הטעינה בפלטפורמה החשמלית החדשה, הרכב מציע יכולות טעינה מהירה בהספק של 350 קילוואט, במהירות טעינה כזו תוכלו לקבל עוד 100 קילומטרים של טווח בחמש דקות טעינה בלבד, או לטעון את הסוללה מ-10% ל-80% ב-18 דקות בלבד.

לצורך השוואה רוב הרכבים בישראל מציעים הספק טעינה של 50 עד 100 קילוואט, למעט רכבי טסלה שנטענים ב-250 קילוואט, והפורשה טייקן שמציעה הספק טעינה של 350 קילוואט דומה לזה של האיוניק.

טעינה בהספקים כאלו היא לא סטנדרטית והטעינה היא בהחלט אחת החוזקות של האיוניק. עם זאת צריך להזכיר שלא קיימות עמדות של 350 קילוואט בישראל, ורוב העמדות המהירות בישראל מציעות הספקי טעינה של 50 קילוואט בלבד. בהקשר הזה נציין שטסלה פרסה רשת של עמדות סופר מהירות לבעלי טסלה, כך שמבחינת מהירות הטעינה בפועל נראה שדווקא ידה של האיוניק לא על העליונה.

ואולי כאן זה גם המקום לדחוף את היבואנים, היצרניות, משרד האנרגיה ומשרד התחבורה לפעול בנושא, ולהתחיל לפרוס בישראל הקטנה רשת עמדות טעינה סופר מהירות שימחקו בשניה כל מחשבה על טווח נסיעה.

מהצד השני לאחרונה החלה פריסה של רשת של עמדות בהספקים של 170 קילוואט, ולמרות שעדיין מדובר היום בכמה עשרות עמדות בודדות בהספקים האלו, בשנה הקרובה אנחנו צפויים לראות גידול בכמות העמדות האלו.

ולגבי עמדות של 350 קילוואט?

אנחנו מאמינים שבעתיד נראה גם עמדות כאלו בישראל, ואנחנו מקווים שזה יקרה מוקדם ככל האפשר.

הנעה ונהיגה

יונדאי איוניק 5 מבט חיצוני על הרכב

הגרסה שבחנו מגיעה עם הנעה אחורית בהספק של 218 כוחות סוס עם מומנט של 35.7 קג״מ, והיא מסוגלת להאיץ מאפס למאה קמ״ש ב-7.4 שניות בלבד. למרות שבמונחים של רכבים חשמליים זה לא נחשב טירוף, זו עדיין תאוצה יפה מאוד, ועם עצמה כזו לא תרגישו מחסור בכוח, גם כשתרצו לצאת לעקיפות במהירויות גבוהות.

לרכב יש שלושה מצבי נהיגה – אקו, נורמל וספורט. מצב אקו יחסוך לכם אנרגיה ויגדיל את טווח הנסיעה, אך כמובן לא ייתן את מלוא העוצמה של המנוע. גם במצב אקו הרכב נע בזריזות על הכביש וקל להתנייד איתו. במצב ספורט תקבלו את מלוא הכוח של המנוע, אך נהיגה במצב הזה תצרוך יותר אנרגיה ותקטין את הטווח בפועל.

גרסת ההנעה הכפולה מצוידת בשני מנועים בהספק כולל של 306 כוחות סוס, ומומנט של 61.7 קג״מ, עם תאוצת אפס למאה ב-5.2 שניות בלבד. אך בשל משקל גבוה יותר של מערכת ההנעה טווח הנסיעה של גרסה זו קצר יותר בכשלושים קילומטרים.

כנראה שרוב הנהגים בישראל לא מחפשים הנעה כפולה או מומנט גבוה. גרסת ההנעה האחורית עם טווח נסיעה גבוה יותר, ובמחיר אטרקטיבי יותר כנראה תהיה האופציה הפופולרית יותר מבין שתי הגרסאות.

סביבת הנהג ביונדאי איוניק 5

לרכב יש ארבע מצבים של בלימה רגנרטיבית (בנוסף לאפשרות לבטל אותה לגמרי) – חלשה, בינונית וחזקה, בנוסף למצב שנקרא i-Pedal – בפועל נהיגה עם דוושה אחת, שיאפשר לכם להביא את הרכב לעצירה מוחלטת ללא לחיצה על דוושת הבלם כלל – ללא ספק חווית נהיגה מחשמלת.

למרות הניסיון של יונדאי לשמור על עיצוב פנים נקי וחדשני, סביבת הנהג עמוסה בכפתורים ומעט מסורבלת לתפעול. לא דיל ברייקר, אבל בהחלט יש מקום לשיפור.

נוחות נסיעה

סביבת הנהג ביונדאי איוניק 5

בנוחות הנסיעה האיוניק 5 מקבלת ציון גבוה. מעבר לפנים הרכב שהוא מרווח מאוד ביחס לקטגוריה, עם בסיס גלגלים עצום של שלושה מטרים, המושבים של האיוניק 5 נוחים מאוד. בגרסת העלית, כל המושבים מתכווננים חשמלית, כולל האחוריים. לרכב אין תעלת הינע ולכן לנוסעים מאחור (וגם בקדמת הרכב) יש יותר מקום לרגליים, ושלושה מבוגרים יוכלו לשבת בנוחות מאחור.

לאיוניק 5 יש מתלים רכים והנסיעה בו חלקה, אבל הרכב לא מתמודד יפה עם שיבושים קשים בכביש, ומרגישים את המשקל של הסוללה. עם זאת כשעוברים פסי האטה במהירויות נמוכות הרכב מתמודד איתם יפה (בניגוד לחלק מהרכבים החשמליים).

קדמת הרכב מצוידת בסוג של ״אי״ מתכוונן שבו לנהג ולנוסע במושב הקדמי יש מקום אחסון בשפע – למכשירים סלולריים ולחפצים אישיים, עם שני מחזיקי כוסות, בנוסף לתא אחסון קטן עם שני שקעי USB. מקום האחסון ממוקם קרוב לרצפת הרכב, והגישה אליו לא הכי נוחה.

בידוד הרעשים ברכב טוב, ובמהירויות של עד 100 קמ״ש הרכב שקט עם מעט מאוד רעשי רוח.

תא מטען

תא המטען האחורי מציע נפח של 531 ליטרים, למרות שלא מדובר בתא מטען ענק, יש לו פתח רחב והוא נגיש ונוח מאוד. מתחתיו יש תא אחסון קטן שיכול להתאים לכבל טעינה. בנוסף יש תא מטען צנוע בקדמת הרכב של 57 ליטרים, תוכלו לאחסן בו תיק קטן, צידנית או כבל טעינה.

עלויות אחזקה

טעינה מלאה של האיוניק 5 תעלה לכם כארבעים שקלים בלבד מעמדת טעינה ביתית, ולפי טווח של 350-400 קילומטרים לטעינה תקבלו עלות חשמל של 10-12 אג׳ לקילומטר (לעומת 45 עד 60 אגורות דלק לרכב בנזין באותו הגודל).

בנסועה ממוצעת של 18,000 קילומטרים בשנה תוכלו לחסוך באיזור ה-8,000 שקלים בשנה על הוצאות אנרגיה ביחס לרכב בנזין, ויחד עם אגרת רישוי נמוכה לרכבים חשמליים (כ-550 שקלים), ועלויות טיפולים נמוכות יותר תוכלו להגיע לחיסכון של כעשרת אלפים שקלים בשנה בבחירה של האיוניק 5.

גרסאות, רמות גימור ומחירים

האיוניק 5 נמכרת בגרסת Long Range עם הנעה אחורית בשלוש רמות גימור:

  • Prestige – הכוללת חישוקי 19״, מראות מתקפלות אוטומטית, מושב נהג מתכוונן חשמלית, שני מסכי 12״ עם מערכת מולטימדיה תומכת אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, כניסה ונסיעה ללא מפתח, חיישני חנייה ומצלמת חניה אחורית. המחיר – 189,900 שקלים.
  • Supreme – כוללת בנוסף לאבזור ברמת Prestige גם גג שמש פנורמי. המחיר – 199,900 שקלים.
  • Elite – מצוידת גם במערכת לחניה אוטומטית, משטח טעינה אלחוטי לנייד, פתיחה אוטומטית לידיות הדלתות, זכרונות למושב הנהג, מושבים קדמיים ואחוריים מתכווננים חשמלית, תאורת אווירה, דלת תא מטען חשמלית, מצלמות היקפיות וחישוקי 20״. המחיר – 216,900 שקלים.

בהמשך צפויה להגיע גם גרסת LR הנעה כפולה ברמת גימור Elite במחיר של 238,900 שקלים.

שורה תחתונה

יונדאי עשו עבודה מרשימה, במחיר של 190 אלף שקלים האיוניק 5 נותנת תמורה טובה מאוד למחיר, עם תא נוסעים גדול ומרווח, טווח נסיעה מרשים, טעינה סופר מהירה וחווית נהיגה מחשמלת.

אנחנו אהבנו.

מאמרים נוספים

5 תגובות

  1. מחירים מופקעים על רכבים סטנדטיים לגמרי, אלו מחירים של וולוו ובמוו

  2. מה יהיה עם הטפשות (מצטער, אין מילה אחרת) שבה ככל שאתה משלם יותר, אתה מקבל פחות צמיג ולכן נסיעה קשה ולא נוחה? זה קונספט שקיים גם ברכבי בנזין, וקשה להבין אותו. אנשים באמת מוכנים להקריב את הנוחות בשעות שהם ברכב, בשביל היתרון האסתטי שרואים רק מבחוץ?

    1. אני אנסה לעזור לך להבין מדוע אתה מפרש לא נכון את ה'קונספט'; פחות צמיג שווה פחות משקל שמסתובב בכל גלגל. זה היתרון הגדול ביותר של חתך צמיג נמוך יותר. אז למה זו לא טיפשות:

      כי משקל הצמיגים קריטי הרבה יותר לביצועים (ולחיסכון אנרגיה) מאשר משקל סוללה. הגלגלים מאיצים, המסה שלהם מייצרת אינרציה רבה, ובכל שינוי כיוון/האצה/בלימה/כביש משובש, רכב עם גלגלים קלים יהיה רכב טוב וחסכוני יותר, וזה עוד לפני השיקולים של בטיחות אקטיבית ונהיגה ספורטיבית יותר.

      1. בגדול אתה צודק אבל יש בעיה קשה עם הצמיגים האלה וזו רגישות. היה לי 4 שנים רכב עם צמיגי חתך נמוך ומעבר לעובדה שתרגיש כל מהמורה בכביש, כל מכה קלה בדופן הצמיג וקיים סיכוי לא קטן שייגרם נזק שידרוש החלפה של הצמיג ומדובר בצמיג יקר.

  3. סקירה מעניינת מאוד, תודה. לא היתה כ"כ התייחסות לנוחות נסיעה, כבישים משובשים, אספלט שבור (במיוחד עם גלגלי 20")

    לגבי הוסת של הבלימה הרגנרטיבית, אני מניח שזה המענה העדכני ל"ברקס המנוע" של מנועי הבנזין – ומאפשר לרכב בתנאי ירידה לטעון את עצמו מבלי להגביר מהירות בצורה משמעותית (כאשר אין בקרת מהירות) – הדרגות השונות מותאמות לשיפועי כביש שונים.

    ממליץ במסחנים הבאים לשלב תנאים קשים כגון עליה וירידה בכפרים כמו ראמה או דיר אל אסד ששם שיפועי הכביש מאוד משמעותיים – גם ליכולת ההאתה – וגם לתנועה רציפה במורד ירידה תלולה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button