fbpx

פורד וג׳נרל מוטורס מגדילות את ההשקעה ברכבים חשמליים

בתחרות על ליבה של אמריקה, החברות הגדולות מבינות שהגיע הזמן להוציא יותר כסף מהכיסים העמוקים שלהן.

דטרויט רוצה להיכנס לשוק החשמלי מהר יותר, מה שאומר שעוד מיליארדי דולרים מושקעים כדי להפוך את ג׳נרל מוטורס ופורד לרלוונטיות בתחום החשמלי, שעד כה התאפיין בפיגור ניכר שלהן אחרי טסלה ופולקסווגן ברוב העולם.
נכון להודעות מהחודש האחרון, ג׳נרל מוטורס תגדיל את ההשקעה שלה בכשלושים אחוזים ללא פחות משלושים וחמישה מיליארד דולר, תגובה מרשימה להצהרה של פורד על השוואת ההשקעה ברכבים חשמליים לשלושים מיליארד דולר, שיושקעו עד 2025.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

ברקע נמצא הזינוק האדיר בביקוש לרכבים חשמליים בעולם, שתופסים כבר נתח משמעותי ממכירות הרכב באירופה, והופכים לנוכחים יותר ויותר בשיח על עתיד עולם התחבורה באמריקה. עם ההגעה (באיחור לא קל) של טנדרים חשמליים ראשונים לשוק, פספוס של המומנטום החשמלי הנוצר בימים אלו עלול לנגוס בהכנסות של חברות הענק.

כשלוקחים בחשבון את הממשל הפרו-חשמלי, שהצליח סוף סוף להעביר את תכנית התשתיות שכוללת גם תמיכה בחשמול התחבורה, ואת העובדה שטסלה כובשת עוד ועוד יעדי מכירות  – אפשר להבין את מקבלי ההחלטות בדטרויט.

פורד משנה גישה

פורד F150 לייטנינג חשמלי באתר עבודה

בפורד עוד מתקשים להיפרד ממורשת הבערה הפנימית שלה, והחברה לא מתכננת להפוך את הרכבים החשמליים למרכיב העיקרי במכירות שלה לפחות עד סוף העשור. בהודעה שפורסמה לאחרונה, הציגו פורד התחייבות לכך ששניים מתוך כל חמישה רכבים חדשים שתייצר יהיו חשמליים עד שנת 2030.

אמנם מדובר בשינוי משמעותי ביחס להתנגדות למעבר לחשמל שהייתה לחברה עד לאחרונה, אך בשוק שהופך תחרותי גם במישור ההצהרות וההתחייבות לקיימות אקלימית, פורד משאירה את עצמה יותר מצעד מאחורי החברות האחרות.

למרות זאת, כשצריך אנחנו גם מפרגנים – עד סוף שנת 2025 פורד תשקיע שלושים מיליארד דולר לפחות בפיתוח והייצור של רכבים חשמליים. מדובר בשמונה מיליארד דולר יותר מההתחייבות הקודמת של החברה, ובקצב הנוכחי סביר שהמספר האמיתי יהיה גבוה יותר.

פורד מוסטנג מאך-E חשמלית בצבע אדום במדבר
שברולט בולט EUV בזמן טעינה

כמו כן, לפי נתוני החברה נרשמו כבר שבעים אלף הזמנות לטנדר החשמלי שלה, F150 לייטנינג, שעד כה נראה כאחד הדגמים המבטיחים בתולדות הרכבים החשמליים – וכזה שעשוי להתברג לראש טבלת המכירות של השנים הבאות. גם ג׳ים פארלי, המנכ״ל החדש יחסית של פורד, שעד הבחירות האחרונות לנשיאות לא מיהר לפזר הצהרות בנוגע לחשמל, אמר לאחרונה כי פרויקט הטנדר החשמלי שלה הוא ״ההזדמנות הגדולה ביותר לצמיחה וליצירת ערך מאז שהנרי פורד הכניס לפס ייצור את מודל T״.

בג׳נרל מוטורס לא נשארים חייבים

שברולט בולט EUV מחוברת לעמדת טעינה מהירה של EVgo בארצות הברית
שברולט בולט EUV בזמן טעינה

בצד השני של דטרויט לא מחכים שפורד יעקפו אותם – ובהתאם להצהרות החוזרות והנשנות של המנכ״לית מארי בארה, החברה מציגה נכונות מרשימה להתחרות בדרך לחשמל עם הגדלת ההשקעה שלה לשלושים וחמישה מיליארד דולר, עד מחצית העשור. מדובר בהשקעה מרשימה מאד, אך ביחס לעובדה שג׳נרל מוטורס אמורה להפוך לחשמלית לחלוטין תוך פחות מחמש עשרה שנים, יכול להיות שבפועל יצטרכו מאמצים גדולים הרבה יותר.

בינתיים החברה הודיעה על הקמה של שני מפעלים נוספים לרכבים חשמליים בארה״ב, אך טרם פרסמה היכן היא מתכוונת להקים אותם. אלו יצטרפו לשני המפעלים שכבר נמצאים בהקמה באוהיו ובטנסי.

ג׳נרל מוטורס מגדילה את תקציב החשמול שלה מהר למדי – רק לפני שנה הודיעה על השקעה של עשרים מיליארד בתחום, ובנובמבר המספר הזה צמח לעשרים ושבעה מיליארד, וכעת גדל שוב. ״האימוץ של רכבים חשמליים גדל ומגיע לנקודת שינוי, ואנחנו רוצים להיות מוכנים לייצר את הכמויות שידרשו כדי לענות על הביקוש לאורך זמן״ אמר ראש אגף התקציבים בחברה, פול ג׳אקובסון, בהצהרה לעיתונות. ״אנחנו יודעים שנצטרך את מפעלי הסוללות האלו ליעדי העתיד שלנו״.

ג׳נרל מוטורס מסיימת את מחצית השנה הראשונה של 2021 עם רווח של כתשעה מיליארד דולר, משמעותית יותר מהתחזיות המוקדמות – בין היתר בזכות עליה בביקוש לרכבים, השקעות נכונות וכן שיפור בייבוא השבבים, שהגדיל את יכולות הייצור שלה.

עם הרווחים הללו, החברה יכולה לענות על האתגרים שמציבות לה פורד, פולקסווגן ואפילו טסלה. כל שנדרש ממנה כרגע, הוא לשפר את הביצועים של הרכבים החשמליים שהיא מייצרת ומתכננת, שעד כה לא מצליחים לעמוד ברף שמציבות חברות אחרות, עם תג מחיר שערורייתי. כן, האמר חשמלי, הכוונה היא אליך.

מי יכול להתחרות בטסלה?

גם פורד וגם ג׳נרל מוטורס התחילו להציג דגמים שמתקרבים ליכולות של טסלה – בפרט מאך-E והגרסה המחודשת של שברולט בולט, שמצליחים להימכר במספרים נאים. בחמש השנים הבאות, מבטיחים לנו, אנחנו נראה עשרות דגמים חשמליים חדשים מיוצרים על ידי כמה מתאגידי הרכב הגדולים.

ועדיין, ניכר שהזירה החשובה באמת היא זירת הטנדרים החשמליים: בהנחה שהסייברטראק יתחיל להימכר בשנה הבאה, הוא צפוי להשאיר אבק לשאר הדגמים – גם מבחינת ביצועים וגם מבחינת מכיר. פורד היא בינתיים היחידה שמצליחה להציג תחרות פוטנציאלית למה שטסלה מתכננת לנו, אך החברה של מאסק עדיין נמצאת שנים קדימה מבחינה ביצועית וטכנולוגית.

מאמרים נוספים

2 תגובות

  1. הטנדר של טסלה היפר מכוער, לא מבין איך הוא נמכר…
    נראה לי שבארץ הוא לא ילך…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button