fbpx

מנכ"לית ג'נרל מוטורס: רכבים חשמליים יעזרו לנו למכור יותר

מארי בארה דוחפת את החברה כולה למעבר לחשמל בעודה אופטימית לגבי עתיד התחבורה החשמלית בארה"ב ובסין. מנגד, יכול להיות שהמעבר לחשמל דווקא יפגע בשוק המכירות של החברה באמריקה.

ארצות הברית, ערש הולדת תרבות הרכב המודרנית וכעת גם התחבורה החשמלית, עוד רחוקה מלהראות שינוי עמוק במתרחש על כבישיה. אמנם טסלה טופחת בקצב מעורר השתאות, אך אין בנמצא כעת מי שיודע לנבא מתי יגיע היום בו יותר אמריקאים יטעינו את הרכב באמצעות לוחות סולריים המותקנים על קיר הבניין מאשר אלו שיחפשו תחנת דלק קרובה.

לפי מארי בארה, העומדת בראש ג'נרל מוטורס (שמחזיקה במותגי הרכב שברולט, ביואיק, קאדילאק, האמר ו-GMC) בשש השנים האחרונות, יעברו עוד שני עשורים עד שנראה את השינוי החשמלי באמת – כך אמרה בריאיון שפורסם בבלומברג מוקדם יותר החודש.

המעבר לחשמל ייקח יותר זמן משאתם חושבים

כשנשאלה על אמירתה שפורסמה בבלומברג השיבה בארה כי דבריה המקוריים נגעו לכך שבעוד עשרים שנה השינוי החשמלי יהיה בולט מספיק, ושכוונתה הייתה שזהו הזמן הדרוש לשינוי של כלל צי הרכבים באמריקה, מאתיים וחמישים מיליון במספר, לחשמליים:

"אני אופטימית מאד שאנחנו מסוגלים לראות את הצמיחה של התחבורה החשמלית. אך אם מסתכלים על תוכניות המסגרת הקיימות כיום וכשלוקחים בחשבון שאורך חיי הרכב הממוצע על הכביש הוא 11.4 שנים, מבינים שהזנב (של רכבים לא חשמליים שיישארו בשוק – ש"פ) יהיה ארוך יותר. אך אנו (בג'נרל מוטורס) לא יכולים להיות נרגשים יותר בנוגע לרכבים חשמליים, מאמינים בעתיד חשמלי לחלוטין ואנחנו מתקדמים לשם באגרסיביות" אמרה בארה בשיחה הווירטואלית.

בארה גם התייחסה למצבה של ג'נרל מוטורס בשוק האמריקאי – ברכבים חשמליים וברכבי בעירה פנימית. לדבריה חלק מההתלהבות סביב התחבורה החשמלית נובעת מהצמיחה במכירות שרכבים אלו מאפשרת לג'נרל מוטורס, במיוחד בקליפורניה ובחופי ארה"ב, שם ג'נרל מוטורס פחות פופולרית אך רכבים חשמליים כן.

בארה לא הסתירה גם את צדו השני של השינוי, שדווקא מתמהמה במרכז המדינה: "אם תחשבו על ג'נרל מוטורס, אנחנו חזקים במרכז המדינה. הנתח שלנו בחופים פחות משמעותי, איפה שרכבים חשמליים מצליחים יותר. לכן אנחנו חושבים להמשיך במכירות של רכבי בעירה פנימית במרכז המדינה, כשהרכבים החשמליים הם תוספת בחופים."

מתאוששים מהמגפה, אך לא בטוח שלעידן חשמלי

שברולט בולט EV בצבע אדום מבט מקדמת הרכב כשמאחור בית ונוף ירוק
שברולט בולט, רכב חשמלי מבית שברולט של GM

גם מול הקורונה מחפשת בארה את הדרך לקדם את החברה ולשוב לפעילות, אך משתדלת לדאוג שהנגיף לא ישבית מחדש את המפעלים. עוד בטרם החזרה לפעילות מלאה מתכננת המנכ"לית לבקר במפעלי החברה בשונים על מנת לוודא שבטיחות העובדים לא תיפגע.

לדבריה חשוב לה לחזק את העובדים ולהבטיח להם שגם מקום עבודתם לא ייפגע ושלא צפויים פיטורי עובדים נוספים בחברה. במקביל רוצה בארה גם לנצל את ההזדמנות כדי לקדם את הדגמים החדשים של החברה, בפרט אלו החשמליים – ובראשם האמר החשמלי שיגיע בקרוב לפסי הייצור. עם זאת, ההתאוששות הכלכלית לא תגיע בינתיים באמצעות סוללות ליתיום.

עד סוף יוני אמורה החברה לחזור לפעילות מלאה – בפרט במפעלים העוסקים בייצור של SUV וטנדרים, המרכיב העיקרי במכירות החברה בשנים האחרונות. מלאי הרכבים הלך והתרוקן במהלך חודשי הסגר, כך שהחזרה לייצור של רכבי שטח אהובים תעניק זריקת מרץ לחברה, כמו גם לסוכנויות הרכב ולשאר הגורמים בשרשרת אספקת הרכב במדינה.

הרכבים החשמליים – לסין

במסגרת השיחה הווירטואלית עם עיתונאים סיפרה בארה על הפעילות העולמית של ג'נרל מוטורס. בנוגע לביקוש בארצות הברית, הגדירה את המצב כאופטימיות זהירה, "אנחנו מלאי תקווה להתאוששות מלאה, משום שזה טוב לכולם".

חברות רכב רבות מתמודדות כעת עם "מדבר רווחים" שנוצר סביב ההשקעה המאסיבית בפיתוח תחבורה חשמלית, בעוד שהציבור האמריקאי רודף אחרי רכבי ענק זוללי דלק, אך בארה מתעקשת שהמעבר לתחבורה חשמלית יקרה ושהיא בעדו. "אני לא רואה מדבר" היא טוענת.

ככל הנראה מכוונים בג'נרל מוטורס לשוק הסיני, שמתאושש בקצב מרשים וצפוי להיות הקרקע הפורייה בה ימכרו הרכבים החשמליים שמרגשים את בארה. החודש שעבר היה החודש השני ברציפות של צמיחה מאז חזר השוק הסיני למגמה החיובית והיקף המכירות אף גדל ביותר מארבעה עשר אחוזים ביחס למאי אשתקד.

"אני חושבת שאנחנו עומדים להיות בנקודה טובה מאד של הזדמנות לצמיחה" סיכמה בארה את דבריה בנושא, "אנו מצפים לעלייה בנפח המכירות וברווחיות בסין".

דרך ארוכה ואמיצה או שדווקא קונפורמיזם מחושב?

בג'נרל מוטורס הכריזו זה מכבר שתוך שלוש שנים מהיום יגיעו לשוק לא פחות מעשרים דגמים חשמליים שתוכננו והורכבו במפעליהם, מה שהביא את החברה להשקיע מיליארדי דולרים בפיתוח. בינתיים יותר משני מיליארד דולר הושקעו רק בהתאמת המפעל בדטרויט במטרה להקים את פסי הייצור של ההאמר החשמלי, שאמור להיות הראשון מתוך סדרת SUV חשמליים מתוכננים.

עם זאת, בג'נרל מוטורס לא מתכננים כרגע רכבים היברידיים כלל – למרות שבחברה יודעים שעיקר המכירות של רכביהם הם באזורים באמריקה בהם התחבורה החשמלית עוד רחוקה מלהפוך לחלק עיקרי מתמהיל הרכבים, כך שעשוי להיווצר מצב בו בחלק מארה"ב נמכרים רכבים חשמליים ובחלק רכבי בעירה פנימית, בלי קידום אמיתי של רכבים חשמליים בקהלים חדשים.

בהובלת מנכ"לית שעד כה העניקה רושם של כוונות אמיתיות לשינוי, החברה למעשה מסכנת את מקומה בשוק הרכב ולהפסיד גם בחשמל וגם בדלקים המאובנים. מצידנו כמובן קשה שלא לתמוך ולהצדיע להחלטות הלא פשוטות אך אמיצות, בפרט כאשר מנגד בולטת המתחרה מדטרויט, פורד, שדבקה בהחלטות מסויגות ביחס לתחבורה חשמלית. אולי באמת המדבר אינו ניצב בדרכה של בארה להפוך את אמריקה לחשמלית, גם אם זו תמשך עשרים שנה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button