בבריטניה הכריזו בשנה האחרונה שעד לשנת 2030 תיאסר מכירת רכבים העושים שימוש בדלק מאובנים, ולמרות החשש המסוים שההיפרדות מהאיחוד האירופי (ברקזיט) תשפיע על היכולת של הממלכה להשיג את המטרה, נתוני 2020 שמסכמים את מכירות הרכבים החשמליים באירופה, מעידים שבלי קשר לאירועים כאלו או אחרים – מדינות היבשת נמצאות בכיוון הנכון.
במהלך השנה החולפת ולמרות מגפת הקורונה שממשיכה להכות בעולם גם עם הכניסה לשנה החדשה, מכירות רכבים חשמליים בבריטניה ו-17 שווקים אירופאים מובילים נוספים שברו שיאים מחדש בכל חודש במהלך השנה החולפת – עד לנקודת השיא שבאה עם סיכום המכירות השנתי – חצי מיליון רכבים חשמליים שנמכרו. לא רכבי פלאג-אין הייבריד וחשמליים – אלא רכבים חשמליים "טהורים".
ואלו שיאניות המכירות בשנה החולפת באירופה (נתונים שנאספו בין חודש ינואר 2020 לנובמבר 2020, רכבים חשמליים מלאים)
- רנו זואי – 83,365
- טסלה מודל 3 – 63,086
- יונדאי קונה EV – 37,202
- פולקסווגן e-Golf – 31,326
- אאודי אי-טרון – 30,181
- פולקסווגן ID.3 – 28,839
- פיג'ו e-208 – 28,137
- קיה נירו EV – 27,049
- ניסאן ליף – 26,366
- ב.מ.וו i3 – 20,647
- פולקסווגן e-Up – 18,176
- סמארט Fortwo EV – 16,226
רנו זואי
המיני הצרפתית הצליחה לשמור על מספרי מכירות גבוהים גם אם מפרקים את 2020 לחודשים בודדים. בחודש נובמבר 2020 למשל, נמכרו כ-1,500 יותר רכבי רנו זואי מה-ID.3 של פולקסווגן.
עם טווח של 380 ק"מ, טעינה מהירה בהספק של 50 קילוואט (לא להתבלבל עם הדגם הקודם של הזואי שנמכר בישראל) ותג מחיר של החל מכ-27,000 פאונד, הזואי סוגרת את שנת 2020 כלהיט מכירות.
טסלה מודל 3
בחודש נובמבר היא הייתה רק במקום הרביעי בטבלת המכירות עם קצת יותר מ-5,000 רכבים שנמכרו, אך את 2020 היא סוגרת במקום השני והמכובד. המודל 3 של טסלה מגיעה בשלוש גרסאות – גרסה אחת עם הנעה אחורית ושתי גרסאות עם הנעה כפולה, ומציעה טווחי נסיעה בין 354 ק"מ ל-513 ק"מ. מחירה של המודל 3 בבריטניה מתחיל מ-40,490 פאונד.
יונדאי קונה EV
הלהיט החשמלי של יונדאי באירופה בכלל ובריטניה בפרט. הקונה החשמלית שמציעה טווח נסיעה של כ-480 ק"מ, סגרה את נובמבר 2020 במקום השלישי בטבלה, עם יותר מ-5,300 מכוניות שנמכרו. הקונה EV נמכרת באירופה במחיר של קצת יותר מ-30,000 פאונד.
אאודי אי-טרון
רכב היוקרה שמוביל את טבלת מכירות הרכבים החשמליים. עם סוללה בנפח 95 קוט"ש וטווח של כ-417 ק"מ, האי-טרון מקבל במה מכובדת גם באירופה. החל מ-61,350 פאונד בבריטניה.
פולקסווגן ID.3
ההאצ'בק החשמלי של פולקסווגן מסיים אמנם רק במקום ה-6 בטבלת המכירות, אבל בטוח שבסוף 2021 נראה אותו במקום גבוה הרבה יותר. בפולקסווגן אמרו מזמן שה-ID.3 יבוא כנראה על חשבונו של הגולף החשמלי (שנמכר דווקא בכמויות יפות ב-2020) אך עם טווח נסיעה עדיף בהרבה (230 ק"מ בלבד בגולף) של ה-ID.3 (מ-330 ק"מ ועד ל-550 ק"מ) כנראה שאין כאן באמת תחרות. החל מ-32,990 פאונד.
פיג'ו e-208
עוד נציגה חשמלית מעניינת שהגיעה השנה גם לישראל. עם טווח נסיעה של כ-340 ק"מ הודות לסוללת 50 קוט"ש, עיצוב מושך ומחיר אטרקטיבי – החל מ-25,000 פאונד, הפיג׳ו e-208 החשמלית הפכה לדיל שמשך לא מעט אירופאים.
הזווית שלנו
הנתונים מעודדים, אך הדרך עוד ארוכה. מכירות רכבים עם מנועי בנזין ודיזל באירופה עברו בגדול את ה-10 מיליון. יקח עוד זמן עד שנראה את המהפך, ובשנים הקרובות נמשיך לראות ירידה במחירי הרכבים החשמליים שהופכים להיות נגישים יותר, בעיקר עם עלויות האנרגיה והתחזוקה הנמוכות.
יצרני הרכבים להוטים למכור כמה שיותר רכבים חשמליים – שעוזרים להם להוזיל את הקנסות שהם משלמים על המכוניות המזהמות שהם מוכרים – אך העלויות הגבוהות יחסית של הרכבים החשמליים שנובעות בעיקר ממחירי הסוללות, עדיין מונעים מהם למכור את הכמויות הגדולות שהם היו רוצים למכור.
האם בתחילת 2022 נחזור לכאן לדבר על מיליון ויותר רכבים חשמליים "טהורים" שעלו על כבישי אירופה? ימים יגידו, אבל אנחנו בתחושה שזה בהחלט אפשרי.
(תמונת כתבה: שורה של רכבי רנו זואי, צילום: M.Moira / Shutterstock.com)