לאחרונה יצאנו לסיבוב של שבועיים בארה"ב, ואיך נאמר את זה בעדינות, יש לנו בישראל עוד מה ללמוד. האמת היא שלא כל אמריקה מלאה ברכבים חשמליים. אנחנו ביקרנו בשלוש מדינות – ניו יורק, קונטיקט וניו המפשייר. בשתי הראשונות – כמויות אדירות של רכבים חשמליים – בעיקר טסלה אבל גם אחרים. בניו המפשייר, שהיא מדינה שנחשבת ליקרה הרבה פחות מקונטיקט, כמעט ולא ראינו רכבי טסלה, או רכבים חשמליים בכלל – מה שכן ראינו, זה כמויות אדירות של טנדרים – כיאה לארה"ב. במדינות כמו קונטיקט או ניו יורק מאמצים בשמחה את הרכב החשמלי והמעבר לתחבורה החדשה מתרחש בטבעיות – במדינות כמו ניו המפשייר – זה יהיה קשה יותר.
אם יש רכב אחד שיכול לשנות את זה, זה ה-F-150 החשמלי החדש של פורד. בתור ישראלים, טנדר בעבורנו זה רכב גדול ומגושם שאנשים רוכשים לצרכי עבודה, נסיעה לטיולים בשטח או גרירה של משקלים כבדים, אבל לא כך בארה"ב – שם טנדר זה רכב משפחתי לכל דבר – יש יותר טנדרים נקיים עם משפחות בפנים מאשר טנדרים שמשמשים כרכבי עבודה. ה-F-150 בעל מנוע הבעירה הפנימית מככב מאז ומעולם בראש טבלת הטנדרים הנמכרים ביותר בארה"ב, ובמשך שנים אף היה בצמרת רשימת הרכבים הנמכרים ביותר באמריקה.
ה-F-150 לייטנינג הוא לא הטנדר החשמלי הראשון שמגיע אלינו מאמריקה, זה נכון, אבל הוא כן הראשון שמגיע מיצרן בסדר גודל של פורד – זה ששינה את עולם התחבורה עם המודל T, וזה שמתכנן לעשות את זה עכשיו גם בעולם התחבורה החשמלי – ונראה שיש לו את האמצעים הדרושים כדי לעשות את זה.
פורד F-150 לייטנינג
הטנדר החשמלי החדש של פורד מספק לנו הצצה לאיך עובדים תאגידים ענקיים, במיוחד מבחינת הראייה לעתיד. העבודה על ה-F-150 לייטנינג נמשכה לאורך שנים רבות של פיתוח ועיצוב, כשכבר בתחילת 2019, קיבלנו הודעות על כך שפורד מעריכים שהרכב יהיה מוכן עוד לפני 2022.
בתור התחלה, הטנדר החשמלי יוצע בשני גדלי סוללה – בפורד לא פרסמו את הנפחים, אך כן את הטווחים – דגם אחד עם טווח של כ-370 ק"מ, והשני עם טווח של 480 ק"מ (שווה לריביאן R1T המתחרה). הסוללות של ה-F-150 החשמלי בעלות מנגנון קירור נוזל – קריטי לנושא הגרירה שעוד ניגע בו בהמשך. השלדה של הטנדר החשמלי זהה לזו של דגמי הבעירה הפנימית, אך עם חיזוקים מתבקשים.
אפשרויות הטעינה שמציעה פורד רבות ומגוונות: החל מעמדת טעינה ביתית בהספק של 19.2 קילוואט שיקבלו רוכשי גרסת הטווח המוגדל, דרך מטען נייד שיגיע כסטנדרט בשתי הגרסאות ועד לעמדות הטעינה המהירות של רשת Electrify America, שכוללות כבר מעל ל-63,000 שקעי טעינה ברחבי אמריקה. בעמדות הטעינה המהירות ביותר (150 קילוואט), תטען הסוללה של גרסת הטווח המוגדל של הטנדר החשמלי החדש של פורד מ-15% ל-80% בתוך 41 דקות בלבד – כמעט 90 ק"מ תוספת לטווח בכל 10 דקות. הטעינה אמורה להתבצע בקלות בחיבור בלבד, בלי צורך בהעברת כרטיס אשראי או פעולה דרך הנייד – סוג של דלקן לרכבים חשמליים.
יכול לעניין אותך:
- חצי שנה להגעת הטנדר החשמלי הראשון – וריביאן מגייסת מיליארדים
- טסלה סייברטראק יוצא לסיבוב, עם אילון מאסק מאחורי ההגה, צפו בסרטון
- טסלה מרחיבה את רשת הסופרצ׳ארג׳רים, גם לירושלים ולכנרת
כל גרסאות ה-F-150 לייטנינג הן בעלות הנעה כפולה – על כל ציר (קדמי+אחורי) יושבת יחידה חשמלית, והכח מחולק ביניהן בצורה אידיאלית, כדי למקסם את הביצועים. ההספק המירבי בגרסת הטווח הארוך (Extended Range) עומד על כ-420 קילוואט שהם כ-560 כ"ס, ותאוצה מ-0 ל-100 בתוך כ-4 שניות – נתונים שלא היו מביישים מכוניות על אקזוטיות, ואנחנו מזכירים שמדובר בטנדר, כן?
המחיר אטרקטיבי בהחלט – החל מ-40,000 דולר (39,974 יותר נכון) לגרסת הסטנדרט ריינג' – וזה לפני כל הטבת מס אפשרית – מה שיכול להוזיל את המחיר בעוד אלפי דולרים (עד 7,500 דולר הנחה). במבט מהיר על שאר המתחרים הנוכחיים (אין עדיין מספיק), יכול להיות שמדובר בטנדר החשמלי המשתלם ביותר. מהלך חשוב מאד של פורד. רק לשם השוואה, גרסת ה-regular cab 2X4 עם מנוע ה-V6 של ה-F-150 מתחילה בארה"ב ממחיר של כ-29,000 דולר.
4 רמות גימור יהיו זמינות – אחת מסחרית שמיועדת לצרכי עבודה או ציי רכב, ו-3 ללקוחות פרטיים: XLT, לריאט ופלטינום, המפוארת והיקרה מכולן. לכל אחת מרמות הגימור המאפיינים העיצוביים והאבזור הייחודי לה, ומעבר לרמות הגימור, יש כמובן רשימה ארוכה של שדרוגים מקוריים שניתן להוסיף.
בפנים, מסך תצוגה מרכזי ענק (שמגיע עד לגודל של 15.5 אינטש) דרכו ניתן לקבל מידע חשוב ולשלוט על מגוון אופציות. מלבד המסך, מציע הפורד F-150 לייטנינג עוד מגוון מערכות טכנולוגיות מעניינות: עדכונים "דרך האוויר" (OTA), גישה לעמדות טעינה והפעלת פונקציות מרחוק דרך האפליקציה, נהיגה אוטונומית בכבישים מהירים, תצוגה של משקל הרכב + המשקל המועמס דרך לוח התצוגה של הנהג והאפליקציה ואפשרות להפוך את הרכב לספק חשמל של ממש לאתרי עבודה ובתי מגורים. למעשה, הטנדר החשמלי של פורד יכול לשמש כספק הראשי של הבית במקרה של הפסקת חשמל.
למרות ההנעה הכפולה (מנוע מקדימה), בפורד השכילו לעצב את ה-F-150 החשמלי כך שישאר מקום לתא מטען ענק מקדימה (Frunk) – בנפח של 400 ליטר – שדרוג שימושי ביותר.
לגוררים, מציעה פורד את חבילת ה-Max Trailer Tow – שבגרסאות הלריאט וה-XLT מציגות יכולת גרירה מקסימלית של כ-4,500 טונות. זה קריטי, בארה"ב במיוחד, שם גרירה של קרוואן גדול (שאליו מחוברים עוד כלי רכב) היא דבר שבשגרה. חבילה זו כוללת גם מערכת לסיוע בהיגוי, בהאצה ובבלימה בעת הגרירה.
ל-F-150 לייטנינג יש מתחרים, אבל אף אחד מהם לא מגיע ממותג ענק (ולא, טסלה לא שווה לפורד, כי עם כל הכבוד לאילון מאסק, ויש כבוד, יש לטסלה עוד כברת דרך לעבור כדי להגיע למימדים של פורד) – ה-R1T של ריביאן יקר בצורה משמעותית – בין 67,500 – 75,000 דולר, וכך גם ההאמר, שרוב האמריקנים הממוצעים לא יוכלו להרשות לעצמם. הגרסה הבסיסית ביותר של הסייברטראק שאמורה לעלות כ-40,000 דולר, תגיע (אולי) בסוף 2022.
הטנדר החשמלי של טסלה עדיין נראה יותר כמו רכב חלל ולא כמו טנדר סטנדרטי, ולדעתנו, יתאים לנישה ספציפית מאד של לקוחות – בטח לא למי שמחפש טנדר, כמו שטנדר צריך להיראות ולא כמו גימיק.
ה-F-150 החשמלי של פורד כבר מוכן למכירה, כשהמסירות הראשונות אמורות להתחיל כבר באביב הבא (2022). במחיר התחלתי של כ-40,000 דולר לפני הטבות מס, ושלמעט מהודעה אחת עמומה של שברולט שהיא עובדת על סילברדו חשמלי (טוב שנזכרתם) אנחנו לא רואים שום התקדמות מכיוון המתחרות של פורד בסגמנט הטנדרים בארה"ב – דודג', טויוטה ועוד, נראה שפורד תוכל להציף את השוק בטנדרים חשמליים בלי הפרעה משמעותית מכיוון המתחרות.
פורד נהנית מרוח גבית של הממשל האמריקני החדש – יום אחד בלבד לפני שהושק הטנדר החשמלי ביקר הנשיא ביידן במפעל של פורד והצהיר ש"עתיד עולם התחבורה הוא חשמלי, ואין דרך חזרה". ביידן דיבר על השקעות ענק של מיליארדים וגם יצא לסיבוב על ה-F-150 החשמלי (מה שגרם לחשיפתו המוקדמת והאולי לא מתוכננת של הרכב במסיבת העיתונאים).
מעבר לכך שארה"ב נזקקת בדחיפות למשרות חדשות (גם בעקבות הנתונים המאכזבים של 266,000 משרות חדשות בלבד שנוצרו בחודש אפריל 2021), ברור שהעיניים גם נשואות לסין – שמתחזקת בכל תחומי התעשייה, ובצורה משמעותית גם בתחום התחבורה. הסינים לא מסתירים את השאיפה שלהם להחליף את ארה"ב כמעצמה העולמית המובילה, מה שגורם לדאגה גדולה בארה"ב. נשיא ארה"ב רואה את תחום הרכב החשמלי כאחת מהזירות החשובות ביותר במלחמה השקטה הזו.
הולך להיות מעניין.
כל התיאור הזה ולא כתוב מה משקל עצמי וכושר העמסה?